On-line rozhovor s psychologem Václavem Mertinem

Dětský psycholog Václav Mertin
velikost textu:
vydáno 8.3.2013 10:55
Na otázky kolem školní zralosti dětí se ptejte dětského psychologa Václava Mertina.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. března 2013 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, dcera je narozena v září 2008. Je velmi šikovná, fyzicky vypadá i o dva roky starší.Chtěli bychom jí dát do první třídy již od září 2014.Už nám to navrhovala i dětská lékařka. Chtěla bych se tedy zeptat, jaká všechna potvrzení či vypsání žádostí musíme doložit. Děkuji za Vaši odpověď. Michala
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, věřím, že to nepletu, ale musíte si dát žádost jako rodiče a vedle paní doktorky potřebujete vyjádření školského poradenského zařízení (ve Vašem případě asi pedagogicko.psychologické poradny). Zdraví Václav mertin 8.3.2013 12:50
OTÁZKA: Dobrý den, můj syn byl u zápisu úplně jiný, než jaký bývá doma, ve školce. Odmítal kreslit a odpovídat na otázky, proto paní učitelka navrhla odklad. Přitom na druhé straně je syn šikovný a chytrý. Jak může cizí člověk během 15-20 minut ohodnotit cizí dítě a říct ANo / NE pro odklad / přijetí? Děkuji Petra Petra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, paní učitelky nemají co děti testovat ani "rozhodovat" o odkladu. Je povinná školní docházka, škola má dítě zapsat, nanejvýš doporučit rozvíjení v určité oblasti, návštěvu logopeda... I zkušená paní učitelka patrně hodně překročila své kompetence. Souhlasím s Vámi, že z 20 minut nelze dělat závěry na to, jak bude dítě pracovat po týdenním pobytu ve škole. Na druhé straně je to pro vás dobrá informace. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:55
OTÁZKA: Dobrý den, syn má v pěti letech diagnostikováno ADHD, po čase se špatně soustředí, je nepozorný a zlobí, ale jinak je podle psycholožky na svůj věk nadprůměrně inteligentní podle výsleků odpovídá tak na 7 let, zato emočně je podle psycholožky na úrovni 3-4 letého dítěte (vzteká se, ve velkém kolektivu zlobí, musí být po jeho, všude chce být první, mluví hlasitě, lítá, provokuje apod, kvyůli tomu má i problémy s vrstevníky). Máme strach, že až příští rok půjde do školy, bude mít velké problémy. Dá se s tím něco dělat, máme na to ve škole či při zápisu dopředu upozornit? Znáte v Praze nějakou školu, kde to s takovými dětmi umí? Děkuji! Ivana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, mám zkušenosti, že ve školách, které o sobě prohlašují, že integrují podobné žáky, velmi záleží na konkrétních učitelích. Proto bych doporučil začít už teď sbírat informace o školách, které jsou kolem vás a pokud budete spokojená, tak je kolem zápisů začněte obcházet a zajímejte se o to, kdo tam bude učit, snažte se ho vidět v akci (samozřejmě nemůžete všechny, tak jenom ty, kteří projdou do užšího výběru), zajímejte se o to, jak on či škola pracují s dětmi s ADHD. Pokud se pro školu rozhodnete, informace bych netajil. Samozřejmě i syn bude zrát a trochu můžete trénovat. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:59
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jestli se za nezralost považuje to, že se dítě (kluk) špatně orientuje v časoprostoru. Špatně rozumí už základním pojmům zítra, včera, odpoledne apod. V květnu mu bude 7 let a stále tyto pojmy špatně zvládá. Do školy už chodí. V kolika letech by měl chlapec takové pojmy zvládnout? Děkuji Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud by to byl jediný "nedostatek" syna, pak je to malinká zvláštnost, se kterou se dá dobře žít. Děti už uvedené pojmy zvládají obvykle v dřívější době. Nezbývá Vám nic jiného než to syna naučit - v nejhorším to bude trvat trochu déle. Orientace v čase je nepochybně dost důležitá. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:01
OTÁZKA: Co je podle vás rozhodující vlastnost/schopnost dítěte, která určuje školní zralost? Schopnost udržet pozornost? Petra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, zejména první třída není tolik o kognitivních schopnostech, ale o dovednosti vydržet, soustředit se, respektovat pokyny a slovně se dobře vyjadřovat. Takže při hledání odpovědi na otázku, zda je vhodná škola či odklad, pátrám právě po těchto charakteristikách Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:03
OTÁZKA: Dobrý den, mají děti s odkladem větší šanci dostat se na 8letá gymnázia vzhledem k tomu, že jsou o rok starší? A druhá otázka - dcera má diagnostikovaný selektivní mutismus, ale v rámci předškolácké přípravy ve školce je jedna z těch dětí, které plní úkoly správně. V komunikaci se zlepšuje, nechci ji brzdit. Jaký je Váš názor? Děkuji za obě odpovědi. Jana M. Jana M.
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, v jedné knížce autora Gladwella se lze dočíst, že výhoda věku se týká i sportovců (kolektivních sportů). Platí to i pro školy. Takže odpověď zní: ano. Nevím, na co se ve druhém dotazu ptáte. Jestli jde o odklad, tak moc záleží na paní učitelce, kterou bude mít v první třídě. Pokud s dcerou nebude mít problém, tak je škoda, aby byla ještě doma. Hledejte tedy vhodnou paní učitelku. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:07
OTÁZKA: Dobrý den, mohu se zeptat, zda-li v případě dětí ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí může být odklad nástupu do ZŠ ku prospěchu, nebo naopak může prohloubit nedostatečný sociální a kognitivní vývoj dítěte? Na MŠ se snáší zároveň velká spousta kritiky, že se nejedná o vzděláváací instituce, ale hlídací. Je to odůvodněné? Děkuji. S pozdravem, Filip R. Filip
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, dětem ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředi pobyt ve školce nebo ve škole nahrazuje leckdy nedostatky v rodině. Takže problém je, pokud nechodí nikam. Možná jste zaregistroval inovativní návrhy, že by i mateřská škola (poslední rok) měla být povinná. Důvod pro to jsou zejména děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. U nich bych skoro souhlasil, u ostatních ne. Mateřská škola je jiná než základní škola, ale jde o vzdělávací instituci. Hlídací instituci podporují politici, protože pak by bylo možné nacpat třídy k zalknutí, zatímco plnit požadavky vzdělávací instituce vyžaduje mnohem lepší podmínky. Zdraví Václav Mertin Zdra 8.3.2013 13:11
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, synovi (v dubnu 6) byl doporučen odklad z důvodu nezralosti zejména v oblasti neuropsychické a pracovní, je hyperaktivní. Snažíme se zorientovat v nabídce potravinových doplňků, prozatím bere rybí olej omega 3. Neznáte prosím nějaký doplněk pro hyperaktivní děti, který by pokryl komplexně zvýšenou potřebu hořčíku, vápníku a dalších potřebných látek pro činnost nervové soustavy? Případně nějaké bylinné preparáty na mírné zklidnění, které se u těchto dětí osvědčují? Děkuji Vám za odpověď a jakoukoli radu v naší situaci Andrea
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, odpusťe, nevím. Jako psycholog hledám v oblasti psychologické. Proti těmto přípravkům nejsem (když už nepomohou, tak patrně neublíží), ale neumím je. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:12
OTÁZKA: Dobrý den. Vím, že "logopedická zralost" je pro první třídu velice důležitá. Syn - předškolák zatím nezvládl R a Ř, k odborníkovi chodíme. Z domácích rozhovorů i logopedických her vím, že si velmi dobře uvědomuje rozdíl mezi R a jeho L (např. hrad-hlad). Přesto si nejsem jistá, jak hodně by ho to ovlivňovalo v 1. třídě, pokud by to do té doby nezvládl. (Bohužel se nácviku spíše brání...). Prosím o Váš názor, děkuji. Ludmila Ludmila Vlachová
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud by se jednalo pouze R,Ř, tak se to z hlediska vzdělávání bere spíš jako kosmetická "vada", ale samotnému učení to patrně nijak nevadí. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:14
OTÁZKA: Vážený pane doktore, potřebuji si udělat pořádek ve svých emocích a chci se správně rozhodnout. Syna do školy na zápise přijali. Teprve poté mi školka řekla, zda uvažuji o odkladu šk.d. z důvodu ne inteligenčního, ale nezralého sociálního chování: na děti je direktivní, vyčnívá nad 30 dalšími dětmi a ony si s ním nerady hrají. Byla to pro mě nová informace, řekla jsem si, že na základě této situace nepovažuji za důležité, zda do školy půjde letos nebo za rok a byla nachystána k odkladu. Nechtěla jsem situaci podcenit a postupně navštívila 2 PPP. Obě byly jednozačně pro nástup nyní. Direktivní a tvrdohlavý je, sama jsem vška nikdy nepozorovala, že by syna děti nebraly, ani na hřišti, ani ve skautu či plavání. Ráda bych se rozhodla správně (tudíž ve prospěch syna), ale mám v tom takový zmatek, že momentálně nevím, ke které variantě se přiklonit. Co si o té rozporuplnosti odborníků myslíte? Děkuji, Gabriela, Brno. Gabriela
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, po přečtení Vašeho dopisu se také spíš klonim k názoru, že by syn měl jít do školy už teď. Samozřejmě uvedené charakteristiky mu občas mohou komplikovat život, ovšem nejsem si jistý, jestli za rok nebude ve vztahu k menším dětem ještě direktivnější. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 15:11
OTÁZKA: Dobrý den, mám syna, kterému bude 6 let v květnu. Přemýšlím o odkladu školní docházky z těchto důvodů: předčasný porod o jednen měsíc, úzkost z nového kolektivu a vůbec z nových věcí, pohybová nevyzrálost. Co se týká soustředění, počítání a schopnosti vydržet déle sedět to Toníkovi problémy nedělá. Jsem na vážkách, co by bylo pro něj lepší. Jsme sice objednaní do poradny, ale nejsem si jistá, zda by nám dva různí psychologové neporadili každý jinak. Děkuji za odpověď Marta Hošková
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdybych měl střihnout od boku na základě toho, co jste napsala, byl bych spíš pro odklad. Uvedu Vám s jakými informacemi pracuji: květen, je tedy mladší, kluk - kluci to mají v českém školství o něco složitější, školství je víc nastaveno na holky, pohybová nevyzrálost - obratnost, šikovnost je v tomto věku velmi důležitá, mnohem víc než kapacita intelektová, nejistota z nových věcí. Přiliš nevycházím z předčasného porodu (možná ne zcela oprávněně). Přečtěte si ještě další odpovědi, protože vždycky jdete do nejistoty. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 15:15
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, máme bilingvního syna nar. koncem března 2008, chodí do předškolní třídy školky a rádi bychom aby začal školu v září. Navštívil ped.psyc. poradnu a mám z toho výsledku velmi smíšené pocity. Ve všem obstál, má širokou slovní zásobu bez vad řeči a rozhled, sám si vyhledává činnost - malování, úkoly... Přesto však paní psycholožka nedoporučila protože není narozen v září. Navíc mi řekla, že se pravděpodobně naučí číst než půjde do školy a s tím prý už si ve škole poradí. Sezení trvalo místo plánované hodiny až hodiny a půl pouhou půlhodinu, protože mám pocit, že se rozhodla kvůli datumu narození. Zajímal by mě Váš názor. Máme navštívit pro srovnání jinou poradnu? Děkuji za odpověď Š.Gill Šárka Gill
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, jestli umím dobře počítat, tak mu bude šest let až ve druhém pololetí první třídy. Nejsem pro experimenty na dětech, ale někdy život sám něco vyzkouší, takže se pak můžeme poučit. Já rozumím psycholožce, že byla zdrženlivá a že se tedy rozhodla nedoporučit. Píšete, že ve všem syn obstál a tomu věřím - v poradně se nedají zjistit všechny podstatné souvislosti. Jako rodič žijící v Čechách a posílající dítě do běžné školy, bych takhle předčasného vstupu nešel. A pokud se Vám to podaří, tak by mě zajímalo to, čeho já už se nedožiju, jak bude syn zpětně vzpomínat na první třídu, možná na celou základku. Ano, jděte ještě do jiné poradny. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 15:22
OTÁZKA: Dobrý den,syn narozen začátkem září,výborně mluví od 2 let,do 3 let uměl všechny písmena i R a Ř a slovní zásobu má dobrou,fyzicky vypadá na 7 let,zajímá se o písmenka,umí se podepsat.Kreslit začal až 5-ti letech,ale kresba už je srovnatelná z vrstevníky a teď ho malování baví.Brzy uměl jezdit na kole(v necelých 3 letech už bez pomocných koleček),na koloběžce,lyžovat.,od loňska umí i na bruslích.Když chce tak si povídá s každým,i sám oslovuje cizí lidi na ulici,mluví hodně a skoro pořád a o všem nahlas přemýšlí ,ale když nemá náladu tak neodpovídá nikomu a je tulivý a snaží se schovávat za rodiči.Když mu něco nejde,nebo se bojí že to nezvládne tak se rozpláče,nebo se začne vztekat a bojkotuje to.Je docela divoký a vše si musí osahat,ale taky umí být lítostivý.V noci občas mívá noční můry a docela špatně snáší změny.Byl by zralý do školy? A jak s ním "pracovat" doma aby případně za rok neměl ve škole problémy?Děkuji za odpověď Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud by převdládly divokost, vztek, bojkotování, pak by do školy neměl chodit. Pokud budou ve třídě takové podmínky, že bude pracovat, jak popisujete, tak bych neviděl problém. Ovšem přesto bych byl spíš opatrný a velmi pečlivě bych zvažoval vstup do školy. Je škoda pokazit šikovné děti. Jinak tipuju si, že za rok bude o rok starší, trochu dozraje a některé charakteristiky se zmírní. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:40
OTÁZKA: Dobrý den, syn se narodil 15.6.2007, zvykání na nový kolektiv a prostředí mu déle trvá, rozhodně není průbojný typ, na vše potřebuje svůj čas, učitelka ve školce doporučuje z důvodu, aby citově a sociálně dozrál odklad, znalosti, dovednosti a udržení pozornosti by asi zvládnul (koncem měsíce jsme objednáni do ped-psych. poradny). Je pravděpodobné, že se toto za rok změní? Jak odhadnout nebo na dítěti "otestovat", jestli pro něj bude lepší nastoupit s kamarády a nebo ho nechat ještě ve školce dozrát? Zvažuji, jestli pro něj nebude horší to zklamání, že ostatní "předškoláci" jdou do 1. třídy a on zůstane ve školce? Je možné na základě jedné návštěvy v poradně toto na dítěti poznat a rodičům doporučit, co bude lepší? Zuzana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, přiznám se, že s dětmi které byly sociálně a citově méně zralé, byly po odkladu velmi dobré zkušenosti. Ony prostě dozrály a to co vloni nebyly s to zvládnout, tak po ročním odkladu bez problému zvládaly. Jestliže budete přesvědčeni, že odklad je správně, tak přesvědčíte i dítě. I dítěti se dají věci vysvětlit tak, aby je pochopilo a hlavně, aby je mohlo sdělit druhým dětem, když bude potřeba. Pokud by se návštěva v poradně týkala pouze dítěte a nebyli jste tam vy, psycholog by neměl informace ze školky, tak se rozhoduje velmi těžce. Zejména v případech, které nejsou zcela jasné a jednoznačné. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:43
OTÁZKA: Dobrý den, dcera bude mít koncem července 6. Byly jsme kvůli nemoci až na dodatečném zápisu, který neproběhl nejlíp. Styděla se, špatně vyslovovala a úkoly, které by normálně udělala nezvládla. Bylo nám navrhnuto, jestli uvažujeme o odkladu. Dcera je velmi hravá, je dost živá a ráda vše organizuje, Co ji baví, to vydrží dělat velmi dlouho. Ale když má nějaký složitější úkol a nejde jí to, tak ho rychle načmárá a nesnaží se a nebo ho vůbec nedodělá. Je netrpělivá, zlobí se u her, když prohrává a nerada dělá to, co se jí zrovna nechce apod.... Chystáme se na logopedii a do poradny. Ve školce nám říkali, že si šance, že to ve škole zvládne je tak 50-50. Jaký je prosím váš názor? Doporučil byste raději odklad nebo ne? Děkuji Anonym
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: dobrý den, pokud by měly být šance půl na půl, pak bych neriskoval a šel bych do odkladu. Situace zápisu je mimořádná, takhle školní výuka neprobíhá, takže pokud se dcera jinak projevuje (ve školce a doma)aktivně, nestydí se, dobře vyslovuje atd., tak bych informace ze zápisu bral jen velmi orientačně - jako informaci, že se po nemoci chová v nové situaci tak a tak. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:46

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.