On-line rozhovor s psychologem Václavem Mertinem

Dětský psycholog Václav Mertin
velikost textu:
vydáno 8.3.2013 10:55
Na otázky kolem školní zralosti dětí se ptejte dětského psychologa Václava Mertina.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. března 2013 do 11:30

OTÁZKA: Co si myslíte o přípravných třídách. Byla mé dceři doporučena. Slýchám protichůdné názory. Svatava
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, zvažte následující okolnosti: mateřská škola po odkladu se platí, přípravné třídy nikoli, velmi záleží na složení třídy, nejsem si jistý, že každé složení Vám musí vyhovovat, třída je ve škole, kde asi budete pokračovat - učitelé lépe znají vlastní požadavky a mohou tedy na ně dceru lépe připravit. Skutečnost, že slýcháte různé názory, mě nijak nepřekvapuje. Proto se musíte zajímat o konkrétní třídu a školu. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:02
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, jak zjistím, jestli je dítě zralé a jeho intelekt je dostatečně vyvinutý k tomu aby nastoupil do první třídy, když každý tvrdí něco jiného? Myslím tím - učitelé, psychologové a pedagogicko-psychologické poradny ?? :) Děkuji za odpověd Marie
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, nemám ve zvyku dělat si legraci, ale nejlépe danou skutečnost zjistíte ve chvíli, kdy dítě nastoupí do první třídy. Jinak každý z uvedených odborníků pracuje s určitým odhadem a pravděpodobností. Každý z nich vidí výsek faktů. Vzhledem k tomu, že zodpovědnost máte Vy, je to na Vás. Já Vám doporučuji pracovat se zkušenostmi z podmínek, které se co možno nejvíc podobají škole. Jestliže zjistíte, že v nich dítě uspívá, je větší pravděpodobnost, že uspěje i ve škole. Zdraví Václav Mertin Václav Mertin 8.3.2013 12:09
OTÁZKA: Dobrý den, syn je narozený v červnu, ale podle vaší definice pro odklad splňuje asi vše. Nicméně od září, kdy se ve školce intenzivněji začali na školu připravovat uvělal veliký pokrok a úkoly, které vypracovávají ho celkem baví a až na grafomotoriku je zvládá výborně. Měli bychom přesto zvažovat odklad? Děkuji Katka H. Katka
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Katko, samozřejmě nedělám propagaci odkladům, ale zvažujte dál. Představte si třídu, kde bude třicet dětí, šedesát procent žáků po odkladu, jedno dítě autistické, jedno na vozíčku a tři neklidné..., paní učitelka nastupující po škole. Pak bych šel buď do jiné školy nebo bych volil odklad. Neříkejte, že se to nestane, já jen co kdyby. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:11
OTÁZKA: Dobry den, kdyz jsem chodil na ZS a mel jsem potize s psanim, matka si se mnou sedla a do pul roku byly potize vyresene. Ted kdyz maji kamaradky ze ZS vlastni deti, tak prakticky kazda obdobna potize je dneska diagnostikovana jako naka nemoc nebo porucha. Je to normalni? Petr Vanecek
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den. Ne, normální to není. Už jsem na podobný dotaz odpovídal. Ale musím taky konstatovat, že existují i problémy, kde by ten půl rok intenzívnější práce Vaší maminky nestačil. A co pak? Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:13
OTÁZKA: Me deti v Aglii nastoupily do skoly ve skolnim roce ktery nasledoval po jejich ctvrtych narozeninach. V Cechach se ted hovori o posunuti dochazky z 6 na 7 let. Nemela by se spise prizpusobit skola a ucitele zakum nez diky odkladum obirat deti o jejich vrstevniky na ktere jsou zvykli z materskych skol? Eva
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, souhlasím s Vámi, že velmi záleží na podmínkách a požadavcích školy. Jsou české třídy, kam bych nedoporučil ani devítileté dítě, naopak za určitých podmínek je dítě zralé pro vzdělávání už právě ve třech, čtyřech letech. Jen se škola musí přizpůsobit možnostem dítěte. U nás to je stále nastavené obráceně, dítě se musí přizpůsobit požadavkům školy. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, slyšel jsem, že kluci zcela nedozrají nikdy, zatím u holek je duševní vývoj zcela ukončen ve třech letech věku a pak už se jen zvětšují. Jaký je Vás názor na tuto teorii? :-) bagr
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, jde o dobrý (nebo hodně blbý, jak chcete) bonmot, nejde o žádnou teorii. Takže můj názor je, že jde o blbost. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, odklad jsme řešili před 2 lety u syna (narozen 07/2004) ,nakonec po poradě v PPP jsme z důvodu logopedického problému souhlasili odkladem. Nyní u syna řešíme,že ve 2.třídě ho učivo nudí - zvládá ho - pracuje s učebnicemi pro 3.třídu(na popud tř.učitelky) a po konzultaci v PPP nám jako první řešení poradili přeskočení ročníku:)).Není to ani dotaz, jen konstatování vlastní zkušenosti. Děkuji. Iverta U. Iveta U.
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdo pozorně čte, co píšu, tak musí vnímat, že pracujeme s pravděpodobností. A ta není nikdy 100 %. Takže někdy dojde k chybám. Přiznám, že zrovna tento týden jsem psal podobné doporučení dítěti v domácím vzdělávání a ukázalo se, že jsem mu doporučil odklad. Je ovšem pravda, že u domácího vzdělávání stejně pracují tak, jak dítě zvládá, takže si to nijak nevyčítám. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:22
OTÁZKA: Dobrý den, v důsledku odkladů a velmi různorodých názorů na jejich prospěšnost jsou první třídy velmi pestré co se věku žáků týká. Pro pedagoga to je nelehký úkol. Jaký je váš názor na řešení navrhované p. Chládkem - tedy posunout věk zahájení povinné školní docházky na 7 let věku dítěte? Naďa
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, můj názor není příznivý. Pokud by se odklad zakázal (a nemohly chodit děti mladší), tak by se třídy opravdu homogenizovaly. Pokud by se odklad nechal, tak by jich ubylo, ale podstata problému, o které jsem již psal (jak se škola staví k dětem, které mějí nejrůznější odchylky), by se nezměnila. Takže část populace by zase hledala možnost, jak zlepšit šance dětí. Neměli bychom také zapomínat na to, že existují určité historické souvislosti a jim šest let pro zahájení školní docházky docela vyhovuje. Kdyby se časem měla měnit doba zahájení povinné školní docházky (a změnila se dost škola), byl bych pro posun do pěti let. Zdraví Václav mertin 8.3.2013 12:27
OTÁZKA: Dobrý den, má na zralost dětí vliv jejich případný předčasný porod? Mám dvojčata narozená v červnu, ale na 30-tém týdnu. Uvažujeme o odkladu. Děkuji. Pavel Pavel
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den Pavle, může tomu tak být. Samozřejmě záleží na individuálním vývoji obou dětí a taky na podnětnosti prostředí, ve kterém se vyskytovaly. Automatický důvod to není. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:29
OTÁZKA: Pěkný den, pane doktore, je spatna grafomotorika duvodem k odkladu u syna narozeneho na konci kvetna? Vse ostatni - pismena, cisla, tvary, vypraveni zvlada vyborne. Dekuji za odpoved. Klara
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, výrazně špatná grafomotorika může být důvodem k odkladu (asi i v kombinaci s květnem). D"vod je prostý: škola (a někteří učitelé zvlášť) dbá na krasopis a jemnou motoriku, takže alespoň v prvních třídách může být osvojování psaní výrazný zdroj trápení dětí. Nezapomínejte, že škola často nehodnotí to, v čem je dítě dobré, ale obrázek si o něm vytváří podle toho nejhoršího. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:32
OTÁZKA: Dobry den, syn by mel nastoupit do skoly v zari 2014 ve veku 6 let a 1 mesic. Je bilingvni (cestina a anglictina). Muzete mi prosim poradit, na co se zamerit pred zapisem, koho navstivit apod. dekuji za odpoved Tereza Tereza
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, už jsem v zásadě odpovídal. Zaměřte se na požadavky české školy, které znáte ze svých zkušeností - sedět v klidu na zadku, mlčet, když je třeba, odpovídat na vyzvání, maximálně se snažit na pokyn... A tyto dovednosti pak podporujte a rozvíjejte. Pokud mu vyberete školu, kde budou jiné požadavky, pak trénujte trochu to, co požaduje tato škola. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:36
OTÁZKA: Dobry den, syn by mel nastoupit do skoly v zari 2014 ve veku 6 let a 1 mesic. Je bilingvni (cestina a anglictina). Muzete mi prosim poradit, na co se zamerit pred zapisem, koho navstivit apod. dekuji za odpoved Tereza Tereza
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Už jsem odpověděl. vm 8.3.2013 12:36
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak si myslíte,že by děti ovlivnilo, kdyby měli začínat školu až od 7 let? Byl by to pro děti pozitivní přínos do jejich praktického života, nebo naopak by jim to mohlo narušit jejich vzdělávací dráhu, v tom smyslu, že by se třeba učili pomaleji? Já si doposud myslela, že děti celkově, jsou schopni vnímat, lépe a rychleji se učit již ve věku 5 let. Přijde mi, že když se budou učit v 1. třídě psát až v 7 letech, tak jim to snižuje nějaké to procento na rozvíjení svých kogentních kapacit a potenciálu. Co je na tom pravdy? Děkuji za odpověď. Magdaléna K. Anonym
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Magdaléno, na vstup do školy od sedmi už jsem reagoval. Pokud jde o snižování kognitivních schopností, tak byste měla pravdu u mě, ale ne už šesti nebo sedmiletých dětí. U nich naopak dochází k obecnému rozvoji, takže sedmileté by řadu požadavků plinily lépe. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:39
OTÁZKA: Dobrý den, mám asi podobný problém jako v předchozím dotazu, mám syna narozeného 31.8. ... ve školce by byli spíše pro odklad, přestože je ve všem hodně šikovný, prý je ale na něm vidět, že by si ještě potřeboval hrát, a také je hodně drobný. Při zápise ho testovala velmi zkušená pí uč., která tvrdí, že by to na odkald vůbec neviděla. Mám z troho hodně zamotanou hlavu, nechtěla bych synka brzdit v rozvoji, ani ho zbytečně brzy trápit povinnostmi... Ještě jsme objednaní do PPP, záleží pouze na jejich rozhodnutí, nebo mám jako rodič možnost to ovlivnit? Anonym
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud syna paní učitelka od zápisu také bude učit, tak bych jí dost věřil. Ona totiž pak udělá všechno pro to, aby se ukázalo, že to syn zvládne. Jenže ona ho může mít jeden rok a co pak? Je také možné, že ho mít vůbec nebude. Navíc, učitelé se vůbec nemají vyjadřovat k odkladu, mají sdělovat, co dítě umí, zvládá a kde by možná stálo za to ještě na rozvoji zapracovat. Takže když uvádíte datum nar., hravost (a koneckonců i fyzický vzrůst), bral bych to hodně vážně. Vzhledem k tomu, že povinná školní docházka je ze zákona, tak Vám ji nikdo nemůže zakázat (tedy ani poradna). Opačná varianta záleží na Vás, jak byste přesvědčil poradnu o tom,že je sice hezké, že syn je šikovný..., ale je hravý, atd. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:45
OTÁZKA: Dobrý den, máme chlapečka, který je narozený v červenci. Je údajně hodně nadaný, všichni ho chválí i ve školce, jenom mám pocit, že se např. doma moc nesoustředí. Nevydrží např. nějakou dobu malovat. Odbíhá, poskakuje. Má sice ještě rok čas do školy, ale jeho koncentrace není dlouhodobá. Děkuji Andrea
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, mám dva podněty pro Vaše rozhodování. Jednak se na soustředění ptejte i ve školce. Možná jen máte nepřesné oko. Možná ve školních podmínkách pracuje velmi dobře. Druhá věc, že všechno se dá cvičit a trénovat. Nebavme se o tom, kolik se toho dá nacvičit a změnit, ale rozhodně bych délku soustředění u syna podpořil. Cvičení na rozvoj pozornosti a soustřední je mnoho, mrkněte se v knihovně nebo v knihkupectví. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:47

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.