Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

On-line rozhovor s psychologem Václavem Mertinem

Dětský psycholog Václav Mertin
velikost textu:
vydáno 8.3.2013 10:55
Na otázky kolem školní zralosti dětí se ptejte dětského psychologa Václava Mertina.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. března 2013 do 11:30

OTÁZKA: Když se syn narodil v září tak bude mít automatický odklad? nebo by mohl i v těch 6letech do školy nastoupit.Děkuji Zuzka
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, jestliže synovi bude šest let teprve v září, tak podle zákona zahájí povinnou školní docházku v roce 2014, tedy za rok. Žádný odklad proto není potřeba. Jedině, že byste chtěli, aby nastoupil dřív, tak byste museli žádat a zařizovat odborná doporučení. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:04
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, ve školce mi řekli, že můj syn, narozený na konci srpna, je dost zralý na školu a divili se, že mu chci dát odklad. Psycholožka i pediatrička, se kterými jsem o tom však radila říkaly, že je to jasný odklad. Je možné, že školkové učitelky, které se s dítětem vidí celý den, na to nemají správný názor nebo je to spíš zájem školky o nové místo? Zdena
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, není vždy tak důležité, kdo vyjadřuje názor, ale co nám konkrétně sděluje. Co vede paní doktorku a paní psycholožku k závěru, že by doporučovaly odklad. Na čem zakládají paní učitelky (na rozdíl od obou výše jmenovaných znají syna důkladněji) doporučení, aby šel do školy. Pokud vím, školky jsou zatím spíš plné, tak nevím, jestli to může hrát roli. Já jsem spíš opatrný, přál bych všem dětem, aby se jim ve škole vedlo co nejlépe, takže bych byl spíš pro odklad. Paní učitelky ve školce určitě nemají absolutní jistotu, že synovi se povede dobře. Mohou sice říct, že nebudete mít absolutní jistotu ani za rok, přesto vyzrálejší děti zvládají požadavky školy po většině stránek lépe. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:08
OTÁZKA: Je to pravda, že chlapci dozrávají později? V čem se to projevuje a proč to tak je? Děkuji. Jan Honza
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, Jane. Opravdu se to často uvádí. Ovšem zřejmě výstižnější je, že jejich zrání probíhá trochu jinak. Z hlediska požadavků školy mají delší dobu méně vhodné charakteristiky. Nebývají tak soutředění, podrobíví, pilní, svědomití, hůře se vyjadřují, nedbají tolik na vnější úpravu různých projevů (např. sešitů), mají mnoho zájmů - plnění požadavků školy mezi ně tolik nepatří. Atd. V praxi si všímáme toho, že rozdíly se v průběhu školních let vyrovnávají a na vysokých školách už to asi tak vidět není. Kluci a holky jsou jiní (zaplaťpánbůh za to) - tato rozmanitost je někdy úžasná, výhodná, někdy může dělat problémy. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:13
OTÁZKA: Dobrý den, syn šel do I.třídy v 6,5 letech a docela se ve třídě "nudil", ačkoliv nebyl žádný "Einstein" :-). Dceři bude 6 let v září a nevím, jestli bude pro ni lepší ji dát v těch 6 letech nebo počkat do jejich téměř 7 let. V porovnání se synem je "klasická" holčička, pečlivá, bystřejší, udrží pozornost, na školu si hraje už teď :-). Opravdu nevím, nechci, aby se ve škole trápila (půjde-li v 6 letech) nebo nudila (půjde-li v téměř 7 letech). Děkuji za radu. Ella
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, částečně záleží na dceři, částečně na vás a hodně na paní učitelce v první třídě. Každé dítě snáší jinak skutečnost, že musí částečně dělat věci, které už zná. Na vás záleží, jestli ji zaměstnáte jinými aktivitami, když půjde tak, jak má a jestli ji stejnými aktivitami budete "zatěžovat" až by za rok šla do první třídy. Úplně nejvíc však podle mého názoru záleží na paní učitelce. Jestli ji dokáže zaměstnat přiměřenými aktivitami, aby se nenudil. Víme že to do značné míry jde. Některé učitelky si to trochu zjednodušují a se všemi dětmi dělají totéž a to pak je pro ně nuda. Obecně zastáváme názor, že méně škodlivé je, když se dítě trochu nudí, než když obtížně zažívá trápení ve škole. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:18
OTÁZKA: Mému synovi byla diagnostikována zkřížená lateralita, pravá ruka a levé oko, co to přesně znamená a je to důvod k odkladu? Děkuji. LK Lenka K.
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, znamená to, že dominantní je pravá ruka a dominantní je levé oko. Má se za to, že by tato varianta mohla dělat neplechu při učení čtení a psaní (tzv. vizuomotorická koordinace). Já osobně tento názor nezastávám a pokud by se mělo jednat o jediný důvod odkladu, tak bych ho nedoporučil. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:20
OTÁZKA: Je jednani, kdy se dite, jinak sikovne a inteligentni, chova v kolektivu samotarsky, izoluje se a nedovede se prizpusobit spolecnemu rezimu ve skolce, duvodem pro odklad? Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud by mu to mělo dělat problémy při osvojování učiva, spolupráci s učitelem i s dětmi, tak bych skoro řekl, že ano. Ovšem velmi záleží na kontextu. Jsou děti, které prospívají velmi dobře, jen nejsou příliš společenské (někdy se podobně projevují i rodiče) - pak bych odklad nedoporučoval. Významnější je, že se zatím nedokáže přizpůsobit režimu ve školce. Patrně tam nechodí první týden, takže informace už mají svou váhu. Kvůli tomu bych asi odklad podpořil. Pokud hledáte důvod pro odklad, pak by se jednalo o sociální nezralost. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:24
OTÁZKA: Je jednani, kdy se dite, jinak sikovne a inteligentni, chova v kolektivu samotarsky, izoluje se a nedovede se prizpusobit spolecnemu rezimu ve skolce, duvodem pro odklad? Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Jano, soudím, že jsem Vám už odpověděl. Václav Mertin 8.3.2013 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, máme dceru narozenou 12. 9. Je možné, dítě nastoupilo do první třídy v necelých 6 letech? Nechceme nic lámat přes koleno a tlačit ji tam mermomocí, ale pokud by na to z vývojového hlediska měla, tak proč tomu nenechat volný průběh a lámat to přes koleno i obráceně. ;-) Díky za odpověď. Tomáš
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Tomáši, je to možné. Dokonce "moudří" úředníci nedávno souhlasili s tím, aby mohly do školy nastoupit děti, kterým bude šest let o devět měsíců později než Vaší dceři (tedy termín je 30.6.). Při rozhodování rodičů (a platí to samozřejmě i pro odborníky) je třeba vzít v potaz nejen kognitivní vyspělost, ale i vyspělost somatickou (aby jí neutelky ostatní děti), zdravotní stav, sociální vyspělost, vyspělost zájmů apod. A v neposlední řadě i složení dětí v první třídě a charakteristiky paní učitelky. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:28
OTÁZKA: Jak byste obecne zhodnotil odbornou uroven rozhodovani lidi, kteri rozhoduji o tom zda je nebo neni dite zrale na skolni dochazku. Mam na mysli konktretne lidi, kteri prakticky doporucuji rodicum odklad skolni dochazky. Dekuji Martin
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Martine, abychom si rozuměli rozhoduje pan ředitel školy na návrh rodičů. Vy ale chcete hodnotit odborníky, kteří podporují rozhodování rodičů. Vy víte, že žádný takový obecný odborník neexistuje. Nicméně zkuste si představit, že máte jako odborník rozhodnout. Na základě vyšetření znáte jakž tak dítě, ovšem vůbec neznáte kontext, ve kterém se bude dítě vzdělávat, tedy rodiče, učitele, třídu, do které bude dítě chodit. Můžete mít jistotu, že dítě bude dobře prospívat? Zcela jistě ji mít nebudete. Úkol poradenství i medicíny je chránit maximálně dítě. Proto se nedivím, že odborníci jsou konzervativní a v případě sebemenší nejistoty spíše rozhodují ve prospěch odkladu. Jednoznačný názor mívají odborníci, kterým neprošel "rukama" ani jediný klient. Ovšem, když získáte zkušenost, jak snadno se můžete nestrefit svým doporučením (právě proto, že neznáte všechny okolnosti), tak byste byl asi taky velmi opatrný. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:35
OTÁZKA: Dobrý den, ačkoliv byla v době mé školní docházky již poměrně rozšířená snaha zachytit u dětí různé poruchy typu dyslexie nebo dysgrafie, nepamatuji si, že by tito žáci měli nějaké speciální úlevy. Spíše byli vedeni k většímu úsilí a snaze s hendikepem bojovat. Dnes pozoruji opačný trend. Diagnoza často funguje jako omluva, či spíše výmluva, proč se neučit, neumět psát apod. Pozorujete ve své praxi něco podobného? Do jaké míry má šanci na zlepšení dítě, kterému se rodiče v tomto ohledu nejsou ochotni věnovat? Děkuji. budulinek
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, vcelku s Vámi souhlasím. Na úlevách jsme se podíleli i my odborníci. Zkuste se podívat kolem sebe do světa odborného a uvidíte, že dnes jdeme cestou modifikací, tedy takových úprav podmínek, aby i postižený jedinec mohl zvládnout požadavky jako ostatní (takže mu třeba zvětšíme písmo, umožníme, aby se dostal do třídy, prodloužíme čas na matematický test, když žák blbě čte apod.). Nemůžeme dítě trestat za něco, za co nemůže a co jsme mu nepomohli odstranit (např. jsme ho nenaučili číst). Jinak opravdu apelujeme na dítě, rodiče i učitele, že každý hendikep nás musí vést k mnohem intenzívnější práci a pomoci dítěti než když jde všechno samo. Jenže teď to chce trochu času, abychom všechny přesvědčili, že dítěti ublížit nechceme, nechceme ho vyhazovat ze školy..., ale chceme, aby se naučilo, co je třeba. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:40
OTÁZKA: Není odklad docházky jen nějaký moderní výmysl? Je mi 47, za nás to nebylo, jsem červencová a taky se mi nic nestalo, když jsem šla do školy v čerstvých šesti letech jako nejmladší ze třídy. Helena
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdyby školství otevíralo náruč všem dětem, všem bez rozdílu umožnilo, aby se zdárně a radostně rozvíjely, pak máte zcela pravdu. A pár odkladů by mohlo být vyhrazeno pro mimořádné případy. Jenže tolik odkladů, kolik máme v posledních letech v ČR, nám nedává dobré vysvědčení. Jak říkali již dávno kolegové z Anglie pokud "odpadá" moc dětí (v našem případě jde o počet odkladů), tak to nevypovídá o populaci, ale o školském systému. Před čtyřiceti roky už odklady školní docházky existovaly, je pravda, že např. v Praze jich v té době (1975) bylo asi 3 %. Jinak je škoda, že čas nedovolí rozebrat, proč doc. Jirásek přišel v první polovině 60. let s myšlenkou, že existují děti, které neprospívají proto, že jsou třeba pracovně, sociálně nezralé. Takže pak dostanou pětku (což má odrážet úroveň znalostí např.) proto, že se dostatečně nesoustředí. Za rok jsou stejně chytré, ale už dozrály, lépe se soustředí a tak dostanou třeba dvojku. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:47
OTÁZKA: Dobrý den, v PPP chtějí, aby ředitelka školky k testu zralosti poslala předškolní dotazník. Co je to? Co v něm učitelky o dítěti píší? A mohou do něj rodiče nahlédnout? Petra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Petro, kdyby mohl psycholog jít do školky a strávit tam nějaký čas (nestačí hodina), tak by si na projevy dítěte, jeho chování atd. udělal vlastní názor. Vzhledem k tomu, že to není možné, tak žádá učitelky o stejné informace. Nevidím nejmenší důvod, proč byste dotazník nemohla vidět. Rodič má právo vidět všechno, co se týká jeho dítěte (s výjimkou mých osobních poznámek). Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:50
OTÁZKA: Co přesně musí dítě znát a jak se chovat, aby se dalo řít že je zralé na školu? Děkuji. Fiona
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, věřím, že rozumíte, že nemohu přepsat celou knihu. Na stránkách ministerstva školství visí Desatero pro rodiče předškolních dětí (asi se to jmenuje trochu jinak), kde se podrobně uvádí, co je třeba. Myslím, že to je někde v sekci předškolní vzdělávání - určitě se na to podívejte. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:52
OTÁZKA: Dobrý den, pane doktore, mně se zdá, že syn, kterému bylo šest už v září, je na školu naprosto zralý. Existuje nějaký jednoduchý způsob, jak ho doma otestovat nebo vypozorovat, že tomu tak opravdu je? Petra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, představte si školu, její obvyklé požadavky (stačí, že jste chodila do školy a znáte je) a syna poměřujte podle nich (např. jestli vydrží, když ho něco moc nebaví, jak se vyjadřuje, jak kreslí...). Nestačí k tomu jednoduchý test, ale déledobější a systematické pozorování. Pro tento účel (jinak ne) srovnávejte svého syna s ostatními dětmi. Požádejte taky o vyjádření učitelky mateřské školy. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:55
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by mne, jakou vahu by mel mit nazor samotneho ditete na odklad. Synovi se totiz ze skolky moc nechce, protoze tam na rozdil od skoly maji "spoustu hracek", na druhou stranu se ale sam chce ucit cist a psat, soustredi se vyborne atd., takze si rikame, ze by se mozna ve skolce nudil... Diky! Lenka
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, můj názor je, že dítě není s to vzít v potaz všechny okolnosti. Takže bych je vyslechl, vzal vážně, ale rozhodl bych sám. Kdyby se můj názor a názor dítěte neshodovaly, tak bych hledal co nejvhodnější vysvětlení, které by dítě pochopilo a které by případně mohlo sdělovat babičkám, kamarádům na písku. Ve vašem případě se můžete patrně odkázat na zákon a tak jako se musí jezdit vpravo, dávat v obchodě peníze, platit u pana doktora, platit daně atd., tak se u nás musí jít do školy. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:58

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.