Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Komu nejde matematika, nemůže být chytrý a další mýty o nadaných dětech

Lidé obdaření vyšší inteligencí se dodnes setkávají s některými předsudky. Jaké to jsou a jak poznáme nadané děti, prozradila Monika Stehlíková, odbornice na nadané děti a dospělé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M41a23r20t46i77n88a 62S71e25d55l73i92c56k45á 5892565561212

Tento týden jsem za dvěřmi zaslechla nějakou hlášku z Futuramy: Ten je nadané, už umí jíst lžícou! ;-D

0/0
5.8.2017 23:28

L43i75b78u81š67e 45N23o49v71o86t42n96á 8845341855377

A co říkáte na zmíněnou inkluzi? To je trefa "do černého"! S panem Štěchem v čele. To je ten hlavní rádce, který momentálně řídí MŠ.

0/0
4.8.2017 21:26

J92i48n72d94ř69i94š74k90a 36B42u73r35g14e60r18o56v68á 3505254408375

Mně se dodnes pletou číslovka 4 a písmeno A, takže rovnice na toto obsazení byly za 5. Tenkrát se nepsalo o možnosti diskalkulika.Když několikrát po sobě přepočítám drobné v peněžence, vyjde mi to jinak pokaždé:-)))jsem ztracený případ, umím čtyři jazyky, nazpaměť cokoliv, ale logika a počty néééé!

0/0
4.8.2017 13:11

J58i54n73d32ř37i27š75k39a 28B69u49r17g29e51r50o83v61á 3505474108875

Dodám - studovala jsem gymnázium, humanitní větev, kam se nehlásily děti kvůli matematice:-))). Přesto byla jedním z předmětů - a tehdy náš zlatý pan profesor prohlásil - kdo se necítí na hodiny matiky, dostane návrh. Bude připravovat referáty o význačných matematicích, písemka bude za 5, referát za 1, výsledná na vysvědčení 3. Přihlásilo se nás tehdy pět studentů. Úspěšně jsme dostudovali.Děkuji, pane profesore za lidský přístup!

+1/0
4.8.2017 13:15

Z55d35e71ň87k45a 20V77e84s37e44l18á 8559105447930

Být jedincem s vyšší (nebo někdy stačí i průměrnou) inteligencí je kolikrát solidní peklo, když se ve vašem okolí nachází jeden či více jedinců s IQ na spodní hranici průměru v kombinaci s leností zapojit mozek a skutečně přemýšlet... :-/

A k matice - na základce OK, ale lomené výrazy a podobné "lahůdky" jsem nikdy nepochopila. Možná to bylo vyučující, možná tím, že jsem si nedokázala představit, k čemu mi to v běžném životě může asi tak být, možná to bylo proto, že se mi do toho zkrátka nepodařilo proniknout a prachobyčejné memorování nějakých pouček mi nikdy nešlo (na VŠ to pak bylo děsný, když nějaký vyučující slovíčkařil, chtěl přesně odcitované poučky a jakékoliv vysvětlení vlastními slovy - byť sebetrefnější - prostě odmítal...)

+2/−1
3.8.2017 19:22

J97i71n42d76ř98i60c18h 71M33i28t83t18e67r 6724175101776

Matematika dělí zrno od plev.

+7/−6
3.8.2017 17:11

S39t48a13n29i12s44l91a17v 96K53r89e35j41c61a28r 6177566843894

Tam kde není vlivný rodič, a je učitel nebojsa, tak učiteli opravdu pomůže. Ale v ČR zatím vyhrává mamánkovství a papankovství! I když to mnohdy rodiče stojí nemálo milionů korun, a výsledek se stejně nemusí dostavit. Těch potomků, jež i přes snahu rodičů zklamali průměrným iq, málo není. Aspon rodičovské libido zachranuje politika at malá nebo velká, kam jsou uklizeni.

0/−1
3.8.2017 20:38

J18i69n10d36ř46i62c47h 69M60i12t19t22e30r 6434405251606

Je to sranda, chlapi mi dávají plusy, ženský mínusy. Jak říkám zde se dělí zrno od plev.

0/−1
3.8.2017 20:53

A41n73d94r36e49a 69N12o17v27a 3468914665652

A vy jste zrno nebo plevel?

+2/−2
3.8.2017 22:56

J11i21n86d27ř90i17c38h 22M65i65t63t74e40r 6144875401696

Naprostý tupec, matematika mi nikdy nešla.

0/0
3.8.2017 23:21
Foto

P90e11t45r 66A75c81h89i62l67l10e97s 6296282250550

jojo zrno od plev, treba na umelecke skole je vyssi matematika vylozene potreba R^, nebo fyzioterapeut tez jiste potrebuje vyssi matemantiku... ja chapu, ze je matika jakymsi ukazatelem logiky, ale nekde toliko logiky netreba

+1/0
3.8.2017 23:03

J13i94n10d97ř35i13c52h 32M86i48t74t17e41r 6614185641236

Ano, někde vysoké inteligence netřeba. Stačí talent , kreativita a jiné kvality-

+1/−1
3.8.2017 23:23

A75n57d55r90e30a 97N35o38v96a 3638324175392

Od 5. do 9. tridy jsem chodila do tzv. matematicke tridy, kde jsme meli rozsirenou vyuku prave matiky, informatiky a fyziky. Jezdila jsem na matematicke olympiady, ktere jsem sice nevyhravala, ale umistovala jsem se kolem 5.mista a priklady, ktere jsem "nedala", jsem resila doma a tohle vsechno me velmi bavilo. Jina znamka nez jednicka by byla potupa. Jeste v druhaku na gymplu pohoda, ale pak prisel zlom (ucitel porad stejny - fajn, v osobnim zivote taky nic zvlastniho, pristup taky porad stejny - bavilo me to) a najednou mi v te matice neco slo (jako driv, tzv.s prstem v nose), ale v necem jsem byla totalne mimo, coz jsem do te doby neznala. Konal se skok z jednicky na trojku, pak jsem to (nekdy snaze, nekdy vydrene) drzela na dvojce. Tak nevim, zda jsem dosahla jakehosi limitu, nad ktery uz muj mozek zkratka nemel, ale pokud mam mluvit za sebe, tak urcite neplati, ze kdyz nekomu matematika jednou jde, tak mu pujde vzdycky :-)

+7/0
3.8.2017 15:01

P92e47t50r 18N70e45c14h88a15n66i48c77k58ý 7273106738570

To jsem měl celý gympl a měl jsem to u zadele (jen na soutěže jsem nejezdil) :-) Učitel říkal, že jsem filatelista, protože jsem za pololetí dokázal nastřádat úplně všechny druhy známek (někdy i včetně těch s minusem). Nejhorší pro mě byla geometrie, promítání, překlápění, lomy a další zrůdnosti. To má hlava prostě nedávala.

+3/0
3.8.2017 15:52

P10a59v44l83a 52H70r69a64d81i95l74o68v38a 3487291251564

Podle me v matice je to tak, jak pisete. Kazdy ma urcity limit a pres ten to nejde, kdyby se rozkrajel. Proste to mozek neda.

+2/0
3.8.2017 16:02

Z55u37z66a33n90a 71T60i34c70h89á 4178226710793

To není jen v matematice, ale u všeho. Míra talentu určuje, kolik je potřeba úsilí pro pochopení a do jaké úrovně, pak se to dá táhnout už jen mimořádným úsilím a s malými pokroky. Já se věnuji výtvarnému umění a vzdělávání v této oblasti a i zde jsou teorie, že někteří se v pochopení dále než k moderně nedostanou (v rámci vizuální gramotnosti, ne nějaké výtvarné disciplíny). K pochopení jim ale pomůže vzdělání a vlastní prožitky při tvorbě. Zrovna tak pokrok v čemkoli jiném znamená, když se dosáhne daného limitu, úplně se do problému ponořit a postupovat malými krůčky vpřed.

+2/0
3.8.2017 17:48
Foto

P34e63t48r 62A72c72h55i49l75l80e52s 6876482380290

ja to tahnul az do ctvrtaku, tam jsem uz jen tapal... uz ani nevim co to bylo, ale podle zadaneho prikladu jste mela rozeznat oc jde a jakym zpusobem pokracovat - muj konec a VS mi to pak jen potvrdila

0/0
3.8.2017 23:07

P75a27v28l62a 11H71r72a17d34i19l86o82v59a 3807791611524

Ja jsem s jednim geniem chodila. Uz jako pubertak virtuos na cello a na piano, v maturitnim rocniku se rozhodl, ze se bude venovat matematice(a vystudoval ji, u toho jeste stihl navstevovat snad vsechny prednasky z filozofie a psychologie). Mluvi 3 jazyky temer jako rodily mluvci, dalsimi 3 se slusne domluvi. Do 20 nevedel, co je sport, zacal jen tak ze srandy behat a do dvou let mel casy na pulmaraton, rovnajici se urovni narodniho mistrovstvi.....Ovsem nekde Panbuh prida, jinde ubere - mimozemstan, EQ uplne mimo, no, zit se s nim nedalo, ackoli je to neuveritelne insporujici osobnost.

+4/0
3.8.2017 12:04

M26a50r15t89i85n 55B52e11r15a60n 6859795126331

To je fakt strašný, že se s ním "nedalo zlít"... 8-o

0/0
3.8.2017 14:57
Foto

P32e14t94r 72A87c58h69i18l61l56e23s 6526852880940

asi jste nikdy podobneho mimone nepotkal... to jak a o cem premysli se neda dlouho vydrzet, vsechno laboruje do nejmensich detailu, proplanovany zivot na x let dopredu...

0/0
3.8.2017 23:12

K68a95m28i10l77a 32K87a24l85e41n71s20k10á 9656217307538

Ono to jak který předmět dítěti jde je i o tom, jak je schopný učitel zaujmout žáky a předmět pro ně udělat zajímavý. Mě matematika prvních 6 let ve škole bavila šla mi, jezdila jsem po různých soutěžích. Pak změna učitele a matika byl najednou nejotravnější předmět ze všech a i prospěch v ní šel dolů. Na střední a na akademii už mi zas začala jít dobře, ale ten špatný učitel mi ji tak nějak zošklivil nadoživotně. Dodnes mám matiku zakódovanou jako neoblíbenou. A to jsme v zaměstnání jeden čas měli profesora, který nám kolegům dával takové matematické kvizi (z mensy) a mnozí kolegové je nevyřešili. Mě to řešit nebavilo, ale když už jsem se někdy přemluvila tak jsem je vyřešila. Tím chci říci, že špatný přístup kantora dokáže dítěti předmět otrávit navždy.

+5/0
3.8.2017 10:41

P17e63t60r 54N85e16c73h92a49n18i88c57k75ý 7423696628150

To jsme měli s fyzikou. Na naší škole maturovalo z fyziky mizivé procento žáků (a to těch co si i doma něco kutili a fakt je to zajímalo i bez školy), zatímco jinde snad každý druhý kluk a některé holky. Učitelé šli ve fyzice spíš cestou represí, výhrůžek a nekonečného memorování. Byla to o hodně těžší matematika plná vzorečků s řeckými písmeny, z nichž polovina prostě byla, ale nikdo nevěděl proč

+1/0
3.8.2017 15:49
Foto

P46e64t66r 79A33c11h43i89l18l41e25s 6486692510490

zaklady spolecenskych ved - tedy trocha psychologie a filozofie, coz me vzdy bavilo a bavi dodnes, ale profesor tvrde trval na kazdem datumu, mistu a presnem textu a ja k tomu vzdy pristupoval spise jako k sebevzdelani, vzdy jsem mel o tomto predmetu predstavu, ze se bude diskutovat a resit ruzne problemy z ruznych pohledu, ale v jeho podani to byl takovej nudnej dejepis... ten, tehdy a tehdy, todle a tamto bleee

0/0
3.8.2017 23:19
Foto

P35e69t45r 31A37c50h82i88l54l16e38s 6236972650200

*sebepovzneseni

0/0
3.8.2017 23:20

T97o11m56á94š 29H56o62r73á83k 8610265646769

Co si mám představit pod "komu nejde matematika"? Násobení, dělení, zlomky, trojčlenka a procenta nebo derivace a integrály? Já nikdy neměl problém s matematikou, pod kterou jsem si dokázal představit něco v reálném životě. Což bylo s matematikou v pozdějších letech na gymplu poněkud problematické. :-)

+6/−2
3.8.2017 9:41

M74a57r53t78i65n48a 32S16e95d47l34i64c62k75á 5222725931862

Nevim, nase matematika na gymplu byla vzdycky predstavitelna v realnem zivote.

+3/−1
3.8.2017 9:50

A45l33e97n42a 24S90a74s32k92o71v94a 6613691203842

Sčítat a+b mi nepřijde představitelné;-) Ale zase jsem pochopila účetnictví a už 20 let se jím živím. Takže za mne - matematika ne, počty ano;-)

+2/−3
3.8.2017 12:30

Z15u23z96a62n59a 57B58e43n14d11o62v31á 2406652793508

No tak (a+b)2 mě vyděsilo hned v prváku na SŠ a od té doby jsem s matikou bojovala po celou dobu. Jako jo, občas to byl i úspěch, ale ráda jsem ji už neměla nikdy. :-)

+1/0
3.8.2017 12:36

M10a88r74t80i40n78a 42S42e62d14l42i55c59k20á 5442775231782

Proboha. S písmenky se přece počítá úplně stejně jako s čísly nebo jablky a hruškami. Jenom se to jinak jmenuje. Ach jo.

+3/−5
3.8.2017 13:22

A56l61e25n20a 44S39a85s88k93o40v60a 6683431663222

Přesně s tímhle přístupem to pan profesor na SŠ pos... Všichni jste pitomci, vždyť je to tak jednoduché, že? (nic proti vám, pokud neučíte:-))

+5/0
3.8.2017 14:09

A31n94d71r93e39a 54N36o79v63a 3988544245132

"proboha", "prece", "achjo" - slova, ktera kdyz vyslovi ucitel, mohou prave v citlivejsich detech vzbudit pocit, ze jsou uplne blbe. Ty vety zni uplne jinak bez nich: "S pismenky se pocita uplne stejne jako s cisly nebo jablky a hruskami. Jen se to jinak jmenuje."

+6/0
3.8.2017 14:21
Foto

P83e92t66r 84A17c61h18i28l35l89e54s 6446942500840

jasne : tri plus tri je sest ;-)

+1/0
3.8.2017 23:23

Z12u81z92a69n74a 42B38e25n72d83o83v34á 2306802603208

Ani bych neřekla.

0/0
4.8.2017 9:56

A88l25e81n15a 10V72e75s60e81l57á 3933951145278

No, nevím. Už takové derivace jsou v reálném životě představitelné poměrně těžko.

0/−1
4.8.2017 10:43

O59n43d13ř51e77j 80Š16r83u48b69a54ř 1775931115336

mam presne opacny problem, cim abstraktnejsi, tim lepsi :-)

+2/0
3.8.2017 10:04

M37a87r46t73i78n64a 29S23e45d83l38i16c41k87á 5262485411202

Komu nejde matematika, muze byt sice stale trochu chytry, muze krasne papouskovat latku, nicmene zadny genius to zjevne nebude.

+5/−15
3.8.2017 9:24

O54n34d50ř30e77j 13Š78r14u15b75a21ř 1595321785746

opet - ktera matematika? Oboru je :-)

+4/−1
3.8.2017 9:25

O37n54d69ř56e31j 35Š61r39u30b67a66ř 1485741735956

pro minusare - napr. mala nasobilka neni nic jineho, nez ono papouskovani latky (i kdyz nektere rady se daji zapamatovat snadneji nez jine)

0/0
3.8.2017 9:29

M31a30r23t66i48n76a 81S16e19d43l93i73c58k53á 5112845611582

Kdyz je rec o detech, patrne se mysli zaklady matematiky na ZS a SS. Coz chapu, ze ne kazdy asocial vydedukuje.

+1/0
3.8.2017 9:33

O41n14d43ř56e91j 19Š83r92u93b29a62ř 1215631145406

no a zrovna ty zaklady jsou casto o sprtani a ne o logice. Samozrejme zalezi i na uciteli, jak to poda

+4/−1
3.8.2017 9:40

M19a54r89t46i65n40a 96S54e48d60l22i37c61k12á 5852295821152

Našprtáte 5% základ - po pochopení 95% vymyslíte.

+1/0
3.8.2017 13:23

B89a42r68b62o74r38a 13J81a54n81e62č52k97o79v88á 9424492981

Mel byt minus

0/0
3.8.2017 22:30

J20a47r94o27m43í58r 93K95r78á81l 4320899184109

Anebo může být třeba geniální lingvista.

+9/0
3.8.2017 9:27

M79a15r72t70i71n56a 78S61e43d82l84i25c91k94á 5612425481282

No, mne sly vzdycky jazyky i matematika a to uz musi byt snad nejaka selektivni porucha, kdyz vam jedno jde a druhe ne.

+2/−14
3.8.2017 9:31

M62a86r19t44i19n 71K98ř19í67ž 9773592300587

hmm. tak díky :-)

+6/0
3.8.2017 9:33

Z64u72z61a72n91a 16T27i70c92h29á 4578136220413

Nebo je prostě možné mít na něco talent a na něco ne.

+6/0
3.8.2017 9:40

M27a66r98t43i45n43a 14S36e31d90l44i95c11k71á 5612885111122

No kdyz ma nekdo vysokou inteligenci, tak miva talent na vetsinu veci, kde je inteligence potreba. Spis ma pak nejakou poruchu, kdyz mu jedna z oblasti vylozene nejde.

+1/−1
3.8.2017 9:48

M22a33r30t51i39n 32K69ř36í30ž 9573692670607

To si nemyslím. Moje inteligence asi není kdoví co, ale dotáhl jsem to až k doktorátu z biofyziky. Anglicky jsem se učil 12 let, používám ji prakticky denně a přesto nemluvím dobře. Jako přečtu si téměř cokoliv, domluvm se, ale plynně to rozhodně není. To samé němčina. O francouzštině ani nemluvě a popravdě, i v češtině dost často tápu. Prostě mi jazyky nejdou.

+11/0
3.8.2017 9:57

Z40u96z40a80n51a 67T44i23c86h54á 4388516700373

V tom případě má takovéhle selektivní poruchy většina lidí, které znám... Má sestra má např. výrazný matematický talent, ale jazyky, včetně češtiny, ovládá s rezervami, a dokáže napsat vědecký text, ovšem nečtivý a pro čtenáře poměrně těžko prokousatelný. A nakonec vystudovala historii (a píše právě ty vědecké texty). A takhle je to s každým druhým, prostě mu něco jde a něco ne... Kolika klukům na 2.stupni jde tak nějak matika či fyzika, ale nic moc jiného ne.

+7/0
3.8.2017 10:04

J95a15r55o19s13l27a55v 90D87r21o75z37d 6763739190227

Řada lidí, kteří mají výrazné nadání pro matematiku a fyziku, trpí disgrafií nebo disortografií, takže na psaní nikdy moc nebudou.

Neříkal bych tomu porucha, spíš vlastnost.

0/0
3.8.2017 10:30







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.