Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Komu nejde matematika, nemůže být chytrý a další mýty o nadaných dětech

Lidé obdaření vyšší inteligencí se dodnes setkávají s některými předsudky. Jaké to jsou a jak poznáme nadané děti, prozradila Monika Stehlíková, odbornice na nadané děti a dospělé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M89a66r88t82i90n63a 34S93e86d86l95i59c50k71á 5342535161542

Tento týden jsem za dvěřmi zaslechla nějakou hlášku z Futuramy: Ten je nadané, už umí jíst lžícou! ;-D

0/0
5.8.2017 23:28

L60i52b27u34š75e 20N62o29v32o50t86n22á 8485871855977

A co říkáte na zmíněnou inkluzi? To je trefa "do černého"! S panem Štěchem v čele. To je ten hlavní rádce, který momentálně řídí MŠ.

0/0
4.8.2017 21:26

J15i32n67d90ř92i88š53k80a 94B41u51r63g27e35r58o71v17á 3285174198445

Mně se dodnes pletou číslovka 4 a písmeno A, takže rovnice na toto obsazení byly za 5. Tenkrát se nepsalo o možnosti diskalkulika.Když několikrát po sobě přepočítám drobné v peněžence, vyjde mi to jinak pokaždé:-)))jsem ztracený případ, umím čtyři jazyky, nazpaměť cokoliv, ale logika a počty néééé!

0/0
4.8.2017 13:11

J65i89n77d29ř71i41š83k16a 74B47u18r72g52e65r12o84v25á 3615714988465

Dodám - studovala jsem gymnázium, humanitní větev, kam se nehlásily děti kvůli matematice:-))). Přesto byla jedním z předmětů - a tehdy náš zlatý pan profesor prohlásil - kdo se necítí na hodiny matiky, dostane návrh. Bude připravovat referáty o význačných matematicích, písemka bude za 5, referát za 1, výsledná na vysvědčení 3. Přihlásilo se nás tehdy pět studentů. Úspěšně jsme dostudovali.Děkuji, pane profesore za lidský přístup!

+1/0
4.8.2017 13:15

Z38d44e68ň98k11a 95V90e25s14e30l79á 8769625497410

Být jedincem s vyšší (nebo někdy stačí i průměrnou) inteligencí je kolikrát solidní peklo, když se ve vašem okolí nachází jeden či více jedinců s IQ na spodní hranici průměru v kombinaci s leností zapojit mozek a skutečně přemýšlet... :-/

A k matice - na základce OK, ale lomené výrazy a podobné "lahůdky" jsem nikdy nepochopila. Možná to bylo vyučující, možná tím, že jsem si nedokázala představit, k čemu mi to v běžném životě může asi tak být, možná to bylo proto, že se mi do toho zkrátka nepodařilo proniknout a prachobyčejné memorování nějakých pouček mi nikdy nešlo (na VŠ to pak bylo děsný, když nějaký vyučující slovíčkařil, chtěl přesně odcitované poučky a jakékoliv vysvětlení vlastními slovy - byť sebetrefnější - prostě odmítal...)

+2/−1
3.8.2017 19:22

J89i70n31d56ř69i73c30h 92M43i89t73t68e55r 6854905651446

Matematika dělí zrno od plev.

+7/−6
3.8.2017 17:11

S20t97a36n55i18s30l69a44v 91K90r69e26j37c95a89r 6267696933544

Tam kde není vlivný rodič, a je učitel nebojsa, tak učiteli opravdu pomůže. Ale v ČR zatím vyhrává mamánkovství a papankovství! I když to mnohdy rodiče stojí nemálo milionů korun, a výsledek se stejně nemusí dostavit. Těch potomků, jež i přes snahu rodičů zklamali průměrným iq, málo není. Aspon rodičovské libido zachranuje politika at malá nebo velká, kam jsou uklizeni.

0/−1
3.8.2017 20:38

J40i24n38d71ř18i50c35h 18M36i36t45t38e23r 6644455651636

Je to sranda, chlapi mi dávají plusy, ženský mínusy. Jak říkám zde se dělí zrno od plev.

0/−1
3.8.2017 20:53

A22n85d80r49e60a 22N77o82v60a 3758164935832

A vy jste zrno nebo plevel?

+2/−2
3.8.2017 22:56

J52i85n90d46ř34i30c80h 35M28i14t82t22e42r 6174565611556

Naprostý tupec, matematika mi nikdy nešla.

0/0
3.8.2017 23:21
Foto

P61e91t39r 35A13c83h22i15l79l11e60s 6886562730280

jojo zrno od plev, treba na umelecke skole je vyssi matematika vylozene potreba R^, nebo fyzioterapeut tez jiste potrebuje vyssi matemantiku... ja chapu, ze je matika jakymsi ukazatelem logiky, ale nekde toliko logiky netreba

+1/0
3.8.2017 23:03

J23i52n83d58ř46i76c40h 25M84i38t93t80e97r 6364275151316

Ano, někde vysoké inteligence netřeba. Stačí talent , kreativita a jiné kvality-

+1/−1
3.8.2017 23:23

A31n14d24r24e63a 57N49o12v77a 3408544285292

Od 5. do 9. tridy jsem chodila do tzv. matematicke tridy, kde jsme meli rozsirenou vyuku prave matiky, informatiky a fyziky. Jezdila jsem na matematicke olympiady, ktere jsem sice nevyhravala, ale umistovala jsem se kolem 5.mista a priklady, ktere jsem "nedala", jsem resila doma a tohle vsechno me velmi bavilo. Jina znamka nez jednicka by byla potupa. Jeste v druhaku na gymplu pohoda, ale pak prisel zlom (ucitel porad stejny - fajn, v osobnim zivote taky nic zvlastniho, pristup taky porad stejny - bavilo me to) a najednou mi v te matice neco slo (jako driv, tzv.s prstem v nose), ale v necem jsem byla totalne mimo, coz jsem do te doby neznala. Konal se skok z jednicky na trojku, pak jsem to (nekdy snaze, nekdy vydrene) drzela na dvojce. Tak nevim, zda jsem dosahla jakehosi limitu, nad ktery uz muj mozek zkratka nemel, ale pokud mam mluvit za sebe, tak urcite neplati, ze kdyz nekomu matematika jednou jde, tak mu pujde vzdycky :-)

+7/0
3.8.2017 15:01

P46e70t40r 63N97e89c33h96a24n78i31c76k54ý 7963186128240

To jsem měl celý gympl a měl jsem to u zadele (jen na soutěže jsem nejezdil) :-) Učitel říkal, že jsem filatelista, protože jsem za pololetí dokázal nastřádat úplně všechny druhy známek (někdy i včetně těch s minusem). Nejhorší pro mě byla geometrie, promítání, překlápění, lomy a další zrůdnosti. To má hlava prostě nedávala.

+3/0
3.8.2017 15:52

P77a61v95l39a 66H52r58a14d59i93l43o56v67a 3457841951654

Podle me v matice je to tak, jak pisete. Kazdy ma urcity limit a pres ten to nejde, kdyby se rozkrajel. Proste to mozek neda.

+2/0
3.8.2017 16:02

Z90u33z50a43n37a 37T81i33c16h34á 4928466190603

To není jen v matematice, ale u všeho. Míra talentu určuje, kolik je potřeba úsilí pro pochopení a do jaké úrovně, pak se to dá táhnout už jen mimořádným úsilím a s malými pokroky. Já se věnuji výtvarnému umění a vzdělávání v této oblasti a i zde jsou teorie, že někteří se v pochopení dále než k moderně nedostanou (v rámci vizuální gramotnosti, ne nějaké výtvarné disciplíny). K pochopení jim ale pomůže vzdělání a vlastní prožitky při tvorbě. Zrovna tak pokrok v čemkoli jiném znamená, když se dosáhne daného limitu, úplně se do problému ponořit a postupovat malými krůčky vpřed.

+2/0
3.8.2017 17:48
Foto

P40e98t63r 61A91c32h88i78l28l80e58s 6486952880490

ja to tahnul az do ctvrtaku, tam jsem uz jen tapal... uz ani nevim co to bylo, ale podle zadaneho prikladu jste mela rozeznat oc jde a jakym zpusobem pokracovat - muj konec a VS mi to pak jen potvrdila

0/0
3.8.2017 23:07

P55a43v45l79a 88H15r84a60d80i50l34o23v15a 3607271651664

Ja jsem s jednim geniem chodila. Uz jako pubertak virtuos na cello a na piano, v maturitnim rocniku se rozhodl, ze se bude venovat matematice(a vystudoval ji, u toho jeste stihl navstevovat snad vsechny prednasky z filozofie a psychologie). Mluvi 3 jazyky temer jako rodily mluvci, dalsimi 3 se slusne domluvi. Do 20 nevedel, co je sport, zacal jen tak ze srandy behat a do dvou let mel casy na pulmaraton, rovnajici se urovni narodniho mistrovstvi.....Ovsem nekde Panbuh prida, jinde ubere - mimozemstan, EQ uplne mimo, no, zit se s nim nedalo, ackoli je to neuveritelne insporujici osobnost.

+4/0
3.8.2017 12:04

M50a43r13t56i14n 82B91e73r75a22n 6149695836881

To je fakt strašný, že se s ním "nedalo zlít"... 8-o

0/0
3.8.2017 14:57
Foto

P40e92t83r 59A90c57h66i30l54l55e48s 6816212670180

asi jste nikdy podobneho mimone nepotkal... to jak a o cem premysli se neda dlouho vydrzet, vsechno laboruje do nejmensich detailu, proplanovany zivot na x let dopredu...

0/0
3.8.2017 23:12

K83a28m10i24l91a 97K62a85l91e51n59s52k16á 9236927797908

Ono to jak který předmět dítěti jde je i o tom, jak je schopný učitel zaujmout žáky a předmět pro ně udělat zajímavý. Mě matematika prvních 6 let ve škole bavila šla mi, jezdila jsem po různých soutěžích. Pak změna učitele a matika byl najednou nejotravnější předmět ze všech a i prospěch v ní šel dolů. Na střední a na akademii už mi zas začala jít dobře, ale ten špatný učitel mi ji tak nějak zošklivil nadoživotně. Dodnes mám matiku zakódovanou jako neoblíbenou. A to jsme v zaměstnání jeden čas měli profesora, který nám kolegům dával takové matematické kvizi (z mensy) a mnozí kolegové je nevyřešili. Mě to řešit nebavilo, ale když už jsem se někdy přemluvila tak jsem je vyřešila. Tím chci říci, že špatný přístup kantora dokáže dítěti předmět otrávit navždy.

+5/0
3.8.2017 10:41

P95e60t92r 30N31e10c35h18a10n29i87c57k18ý 7313706338640

To jsme měli s fyzikou. Na naší škole maturovalo z fyziky mizivé procento žáků (a to těch co si i doma něco kutili a fakt je to zajímalo i bez školy), zatímco jinde snad každý druhý kluk a některé holky. Učitelé šli ve fyzice spíš cestou represí, výhrůžek a nekonečného memorování. Byla to o hodně těžší matematika plná vzorečků s řeckými písmeny, z nichž polovina prostě byla, ale nikdo nevěděl proč

+1/0
3.8.2017 15:49
Foto

P90e93t13r 54A91c90h77i17l90l18e40s 6146602170600

zaklady spolecenskych ved - tedy trocha psychologie a filozofie, coz me vzdy bavilo a bavi dodnes, ale profesor tvrde trval na kazdem datumu, mistu a presnem textu a ja k tomu vzdy pristupoval spise jako k sebevzdelani, vzdy jsem mel o tomto predmetu predstavu, ze se bude diskutovat a resit ruzne problemy z ruznych pohledu, ale v jeho podani to byl takovej nudnej dejepis... ten, tehdy a tehdy, todle a tamto bleee

0/0
3.8.2017 23:19
Foto

P74e57t84r 60A74c87h61i27l74l16e90s 6776732370830

*sebepovzneseni

0/0
3.8.2017 23:20

T29o88m28á50š 31H98o75r45á14k 8690245236399

Co si mám představit pod "komu nejde matematika"? Násobení, dělení, zlomky, trojčlenka a procenta nebo derivace a integrály? Já nikdy neměl problém s matematikou, pod kterou jsem si dokázal představit něco v reálném životě. Což bylo s matematikou v pozdějších letech na gymplu poněkud problematické. :-)

+6/−2
3.8.2017 9:41

M91a93r13t48i22n36a 81S60e45d20l58i76c39k75á 5382475101222

Nevim, nase matematika na gymplu byla vzdycky predstavitelna v realnem zivote.

+3/−1
3.8.2017 9:50

A14l78e17n87a 51S85a20s85k61o97v21a 6803891603732

Sčítat a+b mi nepřijde představitelné;-) Ale zase jsem pochopila účetnictví a už 20 let se jím živím. Takže za mne - matematika ne, počty ano;-)

+2/−3
3.8.2017 12:30

Z31u35z79a13n51a 65B46e55n33d82o77v69á 2726912323478

No tak (a+b)2 mě vyděsilo hned v prváku na SŠ a od té doby jsem s matikou bojovala po celou dobu. Jako jo, občas to byl i úspěch, ale ráda jsem ji už neměla nikdy. :-)

+1/0
3.8.2017 12:36

M97a13r56t20i44n32a 13S51e26d38l36i74c83k48á 5642295971132

Proboha. S písmenky se přece počítá úplně stejně jako s čísly nebo jablky a hruškami. Jenom se to jinak jmenuje. Ach jo.

+3/−5
3.8.2017 13:22

A17l50e58n43a 57S56a66s32k82o14v73a 6263461923392

Přesně s tímhle přístupem to pan profesor na SŠ pos... Všichni jste pitomci, vždyť je to tak jednoduché, že? (nic proti vám, pokud neučíte:-))

+5/0
3.8.2017 14:09

A60n23d76r43e49a 39N98o31v37a 3868234385712

"proboha", "prece", "achjo" - slova, ktera kdyz vyslovi ucitel, mohou prave v citlivejsich detech vzbudit pocit, ze jsou uplne blbe. Ty vety zni uplne jinak bez nich: "S pismenky se pocita uplne stejne jako s cisly nebo jablky a hruskami. Jen se to jinak jmenuje."

+6/0
3.8.2017 14:21
Foto

P71e83t28r 58A70c69h84i80l88l63e54s 6106522210490

jasne : tri plus tri je sest ;-)

+1/0
3.8.2017 23:23

Z97u77z98a90n42a 45B32e35n87d85o57v72á 2176282303568

Ani bych neřekla.

0/0
4.8.2017 9:56

A44l27e94n60a 97V85e25s54e76l18á 3573711585318

No, nevím. Už takové derivace jsou v reálném životě představitelné poměrně těžko.

0/−1
4.8.2017 10:43

O43n95d28ř59e33j 58Š86r31u95b36a48ř 1585401715236

mam presne opacny problem, cim abstraktnejsi, tim lepsi :-)

+2/0
3.8.2017 10:04

M95a76r61t67i17n20a 81S57e59d50l21i62c54k23á 5332865601752

Komu nejde matematika, muze byt sice stale trochu chytry, muze krasne papouskovat latku, nicmene zadny genius to zjevne nebude.

+5/−15
3.8.2017 9:24

O65n52d60ř54e57j 94Š70r68u22b31a67ř 1225481555526

opet - ktera matematika? Oboru je :-)

+4/−1
3.8.2017 9:25

O41n80d41ř94e13j 51Š21r60u48b67a18ř 1215951425176

pro minusare - napr. mala nasobilka neni nic jineho, nez ono papouskovani latky (i kdyz nektere rady se daji zapamatovat snadneji nez jine)

0/0
3.8.2017 9:29

M71a48r86t82i73n29a 61S51e28d66l95i48c96k60á 5882465111652

Kdyz je rec o detech, patrne se mysli zaklady matematiky na ZS a SS. Coz chapu, ze ne kazdy asocial vydedukuje.

+1/0
3.8.2017 9:33

O19n22d42ř90e90j 56Š34r54u90b22a85ř 1495831745356

no a zrovna ty zaklady jsou casto o sprtani a ne o logice. Samozrejme zalezi i na uciteli, jak to poda

+4/−1
3.8.2017 9:40

M15a58r29t35i65n81a 32S78e38d23l38i17c12k23á 5102585311172

Našprtáte 5% základ - po pochopení 95% vymyslíte.

+1/0
3.8.2017 13:23

B55a85r29b73o80r57a 39J57a28n38e49č64k77o81v31á 9224912121

Mel byt minus

0/0
3.8.2017 22:30

J69a21r44o82m86í43r 13K77r62á49l 4310409904639

Anebo může být třeba geniální lingvista.

+9/0
3.8.2017 9:27

M64a42r37t87i15n40a 77S70e94d17l62i93c39k73á 5442555851882

No, mne sly vzdycky jazyky i matematika a to uz musi byt snad nejaka selektivni porucha, kdyz vam jedno jde a druhe ne.

+2/−14
3.8.2017 9:31

M31a97r87t19i71n 71K98ř85í69ž 9123932890367

hmm. tak díky :-)

+6/0
3.8.2017 9:33

Z87u46z84a10n45a 53T42i17c60h33á 4978256370303

Nebo je prostě možné mít na něco talent a na něco ne.

+6/0
3.8.2017 9:40

M91a14r39t42i16n63a 41S19e91d75l54i70c65k88á 5292695741762

No kdyz ma nekdo vysokou inteligenci, tak miva talent na vetsinu veci, kde je inteligence potreba. Spis ma pak nejakou poruchu, kdyz mu jedna z oblasti vylozene nejde.

+1/−1
3.8.2017 9:48

M15a80r74t56i53n 73K97ř11í52ž 9813692730887

To si nemyslím. Moje inteligence asi není kdoví co, ale dotáhl jsem to až k doktorátu z biofyziky. Anglicky jsem se učil 12 let, používám ji prakticky denně a přesto nemluvím dobře. Jako přečtu si téměř cokoliv, domluvm se, ale plynně to rozhodně není. To samé němčina. O francouzštině ani nemluvě a popravdě, i v češtině dost často tápu. Prostě mi jazyky nejdou.

+11/0
3.8.2017 9:57

Z92u43z51a17n80a 40T69i87c35h93á 4778536190543

V tom případě má takovéhle selektivní poruchy většina lidí, které znám... Má sestra má např. výrazný matematický talent, ale jazyky, včetně češtiny, ovládá s rezervami, a dokáže napsat vědecký text, ovšem nečtivý a pro čtenáře poměrně těžko prokousatelný. A nakonec vystudovala historii (a píše právě ty vědecké texty). A takhle je to s každým druhým, prostě mu něco jde a něco ne... Kolika klukům na 2.stupni jde tak nějak matika či fyzika, ale nic moc jiného ne.

+7/0
3.8.2017 10:04

J74a87r52o87s90l58a31v 20D56r54o44z60d 6653439140207

Řada lidí, kteří mají výrazné nadání pro matematiku a fyziku, trpí disgrafií nebo disortografií, takže na psaní nikdy moc nebudou.

Neříkal bych tomu porucha, spíš vlastnost.

0/0
3.8.2017 10:30







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.