Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česká louka je velmi bohatá lékárna, tvrdí lékař Jiří Landa

Navzdory rozmachu farmaceutického průmyslu přibývá lidí, kteří si při léčbě zdravotních neduhů vypomáhají přírodními metodami. To, že bylinky a jejich obrovská historická zkušenost skrývají netušené možnosti, si myslí i bývalý gynekolog a porodník Jiří Landa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P51a50v12l71a 71K81v38a40p47i46l76o86v46á 7179768384517

Farmaceutický průmysl má problém s tím, že bylinky jsou zadarmo, nebo velmi levné.

+1/0
14.4.2017 16:43

J79a20r25o51m28í49r 94Š22r81á45m57e82k 3927636847922

Drobný problém: Bylinky jsou chemicky docela {nevěstinec}, a to obvykle tak, že čím zajímavější farmakologický efekt, tím toxikologicky zajímavější příměsi v bylinkách jsou. Používání bylinkových směsí s jiným než jen lehkým efektem na banální stavy tak několikanásobně zvyšuje (ve srovnání s přečištěnými nebo syntetizovanými látkami ve standardních lécích) riziko, že směs bude mít nežádoucí účinky, zejména při dlouhodobém podávání. Podobně roste riziko interakcí s podávanými léky, zejména když jde o skutečně drastickou terapii (zejm. kombinace chemoterapie s jakoukoliv směsí bylin je hodně nebezpečná, protože chemické látky v bylinkách mohou špatně definovaným způsobem jak zvyšovat toxicitu, tak snižovat účinnost).

+1/−2
14.4.2017 12:56
Foto

R46o97s74t71i55s52l60a35v 37T92a82r74a93b47a 7468868515129

Nejvíce to člověk pochopí, když menoc na tělem převezme vládu.

+1/0
13.4.2017 13:16
Foto

R88o55s81t20i11s55l89a88v 36T33a55r46a83b60a 7838498485419

Akorát musíme mít vždy na paměti, že jen množství rozhoduje, jestli je bylina jed nebo lék.

+1/0
13.4.2017 13:30

P14a82v98e28l 84S87v57a45t73o10š 2746453586161

Farmaceutickym prumyslem jsme si nechali vnutit jedy s vedlejsimi ucinky a to co nejvice leci a je k dostani vsude je pro nas plevel...pritom leky maji jen zlomek ucinne latky co byliny. Doporucuji knihu od rakouske bylinarky Pani Marie Treben, mezi Indiany uznavana jako samanka

+5/−1
13.4.2017 10:18

D80a13n17a 13T82e45n51z84l82e29r 5280142875533

Ano, nevzdělaní divoši, ti jsou ta pravá reference. R^:-) Ti mají přehled o tom, co je v lécích za účinné látky a proto to mohou kvalitně srovnávat s nějakým kořením. ;-)

+2/−8
13.4.2017 10:30

P42a98v35e55l 15S41v13a51t82o14š 2676333736361

Chjo ..Zase vy? Zda se vam, ze je pan doktor nevzdelany divoch??..S vedlejsimi ucinky chemickych leku se ty z bylin, ktere stejne vznikaji spatnym davkovanim nemuzou srovnavat...

+2/0
13.4.2017 11:51

D54a24n53a 76T27e74n42z75l57e11r 5130952565313

Vy neumíte moc dobře číst, že? S indiány jste přišel vy. :-)

Můžete více objasnit větu: "S vedlejsimi ucinky chemickych leku se ty z bylin, ktere stejne vznikaji spatnym davkovanim nemuzou srovnavat..."

+1/−1
13.4.2017 11:58

P62a80v24e95l 44S25v45a48t54o68š 2136543636961

Vedlejsi ucinky z lecivych bylin vznikaji temer vzdy spatnym davkovanim...Temer vsechny lecive byliny jaou bez vedlejsich ucinku, nektere jsou jedovate( pokud se spatne davkuji)

0/0
13.4.2017 12:02

D98a49n79a 18T18e96n69z38l52e10r 5380542765843

A hádejte, proč se s nimi nemohou srovnat? :-) Proč mají nějaké byliny a koření méně vedlejších účinků? Protože mají i méně správných účinků.

Být odkázaní na koření a byliny, žije nás jen polovina.

Až budete mít jednou nějaký pořádný zdravotní problém, vezměte si vaše byliny, "co nejvíce léčí" a nezatěžujte zdravotnický systém požadavky na skutečně účinné léky.:-)R^

+3/−1
14.4.2017 6:37

P97a31v59e58l 19S50v70a67t17o33š 2176373876981

Proc jste tak hystericka? Jestli mate duveru v lecich, tak do nich..;-)

0/−1
14.4.2017 11:58

P55a49v32e62l 77S43v36a76t91o94š 2976853926201

Mluvil jsem o pani Treben-bylinkarce..a ano divosi maji urcite vetsi prehled o bylinach, nez takovy poliklinikovy doktori..

0/0
13.4.2017 12:05

P79a84v50e66l 40S47v26a94t20o93š 2136923386911

oprava poliklinikoví

0/0
13.4.2017 12:08

J25a71r79o30m96í24r 88Š29r46á60m21e50k 3177156367602

To je dosti oblíbený mýtus "vědoucího divocha". Pravda je taková, že když se etnomedicína začně skutečně zkoumat, tak je její efektivita mizivá. Na druhou stranu má skutečně nějaký empirický základ, ne vše je jen sympatetická magie, takže byliny používané v nejrůznějších tradičních směrech jsou dobrým východiskem pro farmaceutický screening. Jen je třeba počítat s tím, že se sice najdou farmakologicky účinné substance, ale mohou mít naprosto jiný efekt, než jaký proklamuje příslušný šaman (nemyšleno pejorativně).

+1/0
14.4.2017 13:08

P71a26v40e89l 81S65v66a76t89o70š 2146453556281

Naprosto nesouhlasim, ale respektuji jakykoliv pohled na vec...Samozrejme i pri uzivani bylin jsou dana pravidla..kolikrat jsem se setkal se spatnym postupem(velmi dlouha doba louhovani, ktera znici vsechny lecive ucinky je doporucovana i ve vylozene bylinkarskych obchodech) pri pracovani s bylinami, ktery by z lecivky udelal jen hezkou kvetinku...myslim, ze je dobry se vratit k overenym postupum, tak jak uzivali lecive rostliny nasi predkove...

0/0
14.4.2017 14:42

J69a48r50o20m15í22r 73Š11r71á13m89e43k 3347386257332

Jistě. Jedním z tradičně evropských bylinných preparátů je výtažek z náprstrníku na léčbu vodnatosti. Tento preparát byl jako jeden z prvních podroben podrobnému hodnocení efektu na pacientech, kdy lékárník sledoval osudy těch, kteří brali a nebrali tento preparát, aby je pak statisticky srovnal. Ten extrakt někomu pomohl (vodnatelnost zmizela), ale někoho zabil, takže celkově to bylo celkem na nic, protože vodnatelnost také vedle ke smrti. Teprve se zjištěním, že vodnatelnost je projev srdečního selhávání, s izolací digoxinu a s pečlivým dávkováním začal náprstník skutečně pomáhat nemocným.

Na druhou stranu, jednou z nejvíce používaných bylinek v Evropě je třezalka. Všechny extrakty z třezalky se vyznačují poměrně výraznou chronickou toxicitou, mohutnými interakcemi s kdečím (vč. jiných účinných bylinek) a např. také fotosenzitizací při jakékoliv dávce, která má měřitelný antidepresivní účinnek.

0/0
14.4.2017 13:03

P42a89v44e47l 76S72v12a56t35o58š 2936893586921

Apropo..muj zivotni postoj je takovy, ze to co je ciste prirodni je nedostizne..tak jako se clovek bude pachtit a napodobovat, co priroda utvorila dokonale a nikdy nebude vysledek dobry..tak jako synteticke diamanty, kuze, kozichy...leky..porad to bude jen napodobenina dokonaleho...ale je to jen muj pohled, ktery je utvaren vlastnimi zkusenostmi...

0/0
14.4.2017 15:15

L77u43c11i75e 22L70i40c11h91n61o59v10s23k49á 6569579367508

Vám se nezavdeci nikdo ze? Máte také někdy něco k věci nebo se umíte jen vysmívat?

+3/0
13.4.2017 18:08

P53a56v80e69l 97S77v54a67t91o25š 2616203326241

Tak to urcite nemelo vyznit jako vysmech obvodakum..ale fakt je ten, ze nikomu z lidi kolem me moc nepomohli...nikdy...udela se s pacientem klasicke kolecko po poliklinikach, ale nemoc zustava..napise se par receptiku a hotovo.

0/0
13.4.2017 19:10

L17u92c68i88e 66L22i67c84h31n49o37v83s46k63á 6339559977978

Muj komentář patřil Daně Tenzler...ja s Vámi souhlasím

+1/0
13.4.2017 22:47

J17a50n 42N77o32v79á65k 7555184308547

A máš snad dojem že lidi ve středověku když se léčili jen přírodními bylinkami tak byli zdravější? A proč myslíš že bylinky nemají vedlější účinky? Vždyť jich mají spoustu, často jsou i jedovaté. Jediný rozdíl je v tom, že k nim nedostaneš příbalový leták.

+5/−5
13.4.2017 10:35

P78a89v69e46l 51S16v53a60t88o45š 2676653316171

Netykejte mi prosim, ja vam taky netykam..Nezda se mi, ze by dnesni lidi byli o moc zdravejsi..jen se zmenil typ nemoci...dnes se umira na stres a kazdodenni chemicke traveni - rakovina( leky, kosmetika, jidlo, voda, vzduch, kazdy vime )..

+1/−2
13.4.2017 11:56

D52a84n60a 23T31e21n92z26l53e69r 5890462845233

Ne, každý nevíme. Na jakém šamanském webu si to mám načíst? :-)

0/0
13.4.2017 11:59

P13a42v57e90l 22S16v41a78t89o42š 2396203716651

8-o.. eeee...koukam, ze kdyz neni odpoved, placnete nejakou blbost at mate aspon posledni slovo...s vama je to fakt ztraaaata casu...preju vam krasny den a myslim to uprimne p.Tenzer.

+1/0
13.4.2017 13:05

D62a40n50a 28T34e34n47z28l51e33r 5950362385343

Takže znova - odkud tyhle znalosti čerpáte?

+1/−1
13.4.2017 19:49

J30i79n10d66ř92i49š27k40a 53B54u59r89g37e61r52o30v13á 3595554398855

V lécích je nesrovnatelně vyšší podíl účinných látek, než třeba v čaji z bylin. Proto se raději používají léky, kde jsou požadované léčivé látky koncentrovanější. Léčba bylinkami bývá na dlouhou trať. sama preferuji bylinky, sbírám, zajímám se o tuto cestu léčby.

0/0
13.4.2017 17:09

M12a50r64k21é46t93a 61F18l61o64w83e80r 5202985891755

to s tou vyšší koncentrací nemusí být tak úplně pravda... v lécích je daná přesné množství účinné látky, u dvou kusů jednoho druhu může být různé množství té látky...

+2/0
14.4.2017 2:40







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.