Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlobení a trestání dětí. Co má smysl a kdy to nikam nevede

Zlobení, odmlouvání, někdy dokonce až provokace. S tím vším se rodiče občas u svých dětí setkají a následně přemýšlí, jak to zarazit. Mnohým jako první přijde na mysl trest. Kdy je vhodný a jak zajistit, aby byl účinný? Zeptali jsme se psycholožky Pavly Koucké.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P77e54t41r 18H74á45l19a 6974656925626

Objevil jsem přehledný diagram, který situaci jasně vysvětluje:

http://zip.er.cz/9655

0/0
8.6.2016 14:37

K26a83r87o74l63í38n47a 91N90o10v27o90t15n59á 3455556329741

Hlavně nebijte děti.

Třeba je v lese vysaďte z auta, řekněte "zlobíš, tak už tě nechceme" a na chvíi odjeďte :-P.

+5/−1
8.6.2016 11:25

T91o95m61á27š 90T44a59t54í65č35e36k 5920642220518

Jo tak uklízení nebo mytí nádobí má být trest? - Ne, samozřejmá povinnost!

+2/0
8.6.2016 8:53
Foto

M17i97c96h36a63l 85G45r84e76š70l60i60k 9631366572386

To závisí od veku... trojročné decko by bolo z takého trestu možno nadšené... rodičia už asi menej. ;-)

+1/0
8.6.2016 12:50

A89d85a32m 73Š96p11i98l92l52a24r 8199717222656

A dusledkem tohoto postoje je to, ze mi vcera znamy rika, ze jeho dceru (7.trida) tri spoluzaci mlatili do hlavy tak, ze skoncila v nemocnici. Rodice aktery omlouvaji, skola tutla. Je to hnuj

+6/0
8.6.2016 7:01

A97n44n14a 49K97u61l47i28c68h88o56v20á 2836554

Tak ja vidim rozdil mezi vychovnym placnutim (neboli) a fyzickym trestem (boli). Bez prvniho jsem se u synka bohuzel neobesla - i kdyz jsem trochu doufala, ze ano. Druhe neschvaluji a o lidech, kteri jsou schopni dite mlatit jako zito, si myslim svoje.

+3/0
7.6.2016 22:35
Foto

M39i83c95h27a17l 95G46r16e42š48l54i15k 9971146832496

Ja som u prvého decka v jednom prípade uplatnil aj druhú v troch rokoch. Odvtedy som nemusel použiť ani plácnutie (aspoň si nespomínam). U mladšieho som to poňal formou hry, pretože tomu priali okolnosti. Keď ma udrel, tak som ho tiež plácol, keď to zopakoval, pridal som trošku sily. Po pár kolách zistil, že by ho to mohlo začať bolieť. Tak sa na mňa zahnal, ale schválne minul... ja som to zopakoval a náramne ho to bavilo. Efekt fyzického trestu závisí od toho, ako sa pritom tvárim... silu plácnutia nemením.. keď sa pritom smejem, tak sa smeje aj on, keď sa tvárim vážne, tak plače. Aktuálne sme vo fáze, keď stačí pohľad, a aj plácnutia sú výnimočné, čo ma teší, pretože nerád pracujem manuálne. :-)

Ale sú deti, ktoré fungujú inak a potrebujú väčší dôraz. Človek si dieťa nevyberie, ale v podstate "zdedí". No a zase sú rodičia pohodových detí, ktorí sa pohoršujú nad tou druhou skupinou a radi by im určovali pravidlá výchovy podľa seba. No a u psychológov som si všimol, že názory na fyzické tresty sa často líšia podľa toho, či je ten psychológ žena, alebo muž. :-)

+2/0
8.6.2016 13:02

L76u72d71ě21k 72Š26i55š24á38k 3957908709274

Až paní psycholozku pošle její dítě do pr a do pí, tak bude taky trestat a pochybuji že to budou domácí práce, protože to jí řekne dítě, že se jí na to může vysr, že přece je demokracie...

+5/−1
7.6.2016 22:02

J43a27n 85F26r52o62l67í27k 6906630265294

To jsou jen slova, ale když Vám Váš miláček ničí majetek Vy si jistě řeknete, že je třeba v něčem děťátku ustoupit. Však si soused tu fasádu znovu vymaluje.;-)

0/0
8.6.2016 0:08

T90o11m65á93š 91M62a43r44e28k 7213826471727

Rozumně využívané fyzické tresty jsou neškodné. naše generace jimi prošla a bez jakékoliv újmě na zdraví či sebevědomí. Musí ovšem jít o trest a ne pomstu či odreagování se rodiče, který psychicky neunesl přestupek svého dítěte.

+6/−2
7.6.2016 21:55

P82e23t38r 81H88á21l15a 6744876985316

Viz níže. Neprošli jste bez újmy. Ta újma je právě v tom, že vám připadá neškodné bít děti.

V dětství se nám vytváří "somatické markery" a k těm se pak vracíme při vlastní výchově, v podstatě jen "tupě" kopírujeme výchovu, kterou jsme sami prošli. Jde o prastarý mechanismus učení savců, vzniklý dávno předtím, než první lidoop projevil první známky rozumu. Bohužel je v nás tedy dost pevně zakořeněn a jen málokdo je schopen si přiznat že byl vychován špatně a cíleně jít rozumem proti vlastním pocitům.

Vaše generace tedy fyzickými tresty neprošla bez újmy. Má vadné somatické markery odkazující na výchovu.

+2/−4
7.6.2016 22:07

P67e88t54r 50P25a31l85e18č55e91k 3800245894292

A o tom, že tyto somatické markery jsou vadné, jste rozhodl vy?

+7/0
7.6.2016 23:03

P45e42t56r 36H97á31l43a 6484526695496

Tomuhle trendu "kdo rozhodl že to tak je" nerozumím.

Realita prostě je jaká je, bez ohledu na nějaké rozhodnutí.

0/−3
8.6.2016 1:18

P45e11t52r 21N53o12v11o44t36n12y 1171910281

Vy tvrdíte, že je to jakasi újma, takže jste zrejme rozhodl.

0/0
9.6.2016 7:56
Foto

M96i34c74h90a80l 11G97r48e61š52l77i57k 9481896762866

To asi majú vadné aj iné cicavce. :-)

0/0
8.6.2016 0:29

P29e45t84r 10H85á85l83a 6644446485786

Nikoli, rozdíl je v tom, že člověk má (měl by mít) rozum.

Stvoření bez rozumu zvládne jen prekonvenční stadia morálky - odměna, trest. Na to rozum nepotřebuje.

S použitím rozumu se ale člověk může dostat dál než obyčejné zvíře.

Bohužel, k pochopení skutečnosti, že celkem optimální výchova nerozumného stvoření se liší od optimální výchovy tvora rozumného, je právě potřeba ten rozum.

0/0
8.6.2016 9:25
Foto

M22i54c92h43a34l 64G17r11e95š67l56i71k 9681516902826

Okrem rozumu človeka ovládajú aj iné veci (pudy, hormóny, inštinkty...) a to dieťa aj dospelého. Bez nich by nemal šancu prežiť. Je to výsledok evolúcie.

Čo sa týka agresivity, tak po nejakých nehodách, človek ktorý vyzerá, že to ustál bez následkov zmení svoje správanie, stane sa agresívnym a nevyspytateľným. To je tým, že socializácia sa navonok prejavuje kontrolovaním svojho správania, ale fyzicky sa to prejavuje vybudovanými prepojeniami v mozgu. Ak sa potrhajú, človek o rozum nepríde, dokonca sa ním riadi možno viac ako Vy, ale stratí zábrany, pretože sa riadi len rozumom. Čiže nemáte pravdu, že stačí len rozum.

Predstavte si, že pre dospelého človeka je prakticky dieťa príťaž. Rozum radí, že príťaže sa treba zbaviť. Ale existuje rodičovský pud (u žien a mužov sa už pri očakávaní dieťaťa prejavujú zmeny, napr. hormonálne), ktorý môže byť dokonca silnejší ako pud sebazáchovy.. Zjavne len rozum nestačí. Evolúcia teda "vyrobila" mužov a ženy, ktorí sa líšia fyzicky a nevynechala ani mozog. To znamená, že u výchovy majú plniť odlišné úlohy, aj keď sú do istej miery zastupiteľní, ale nikdy nie úplne. Takže ani evolúcia Vám nedáva zapravdu.

Takisto nemáte pravdu v tom, že silnejší (rodič) si na slabšom (dieťati) fyzickými trestami lieči nejaké komlexy. Fyzický trest býva následkom nejakého chovania dieťaťa - nerešpektovania autority, pretože ľudská spoločnosť je hierarchická a priestupok voči hierarchii ju znevýhodňuje. Hierarchia u sociálne žijúcich živočíchov zabezpečuje koordináciu aktivít a lepšiu šancu na presadenie sa druhu. To je tiež výsledok evolúcie. Keď má fyzický trest nejaký efekt u iných živočíchov a evolúcia zariadila, že v istých prípadoch sa rodičovský pud prejavuje aj takto, zjavne to malo zmysel. Na pochopenie týchto súvislostí treba tiež rozum. :)

0/0
8.6.2016 10:17

P58e73t63r 14H22á33l56a 6174666325906

Agresivita právě není chování rozumové, ale pocitové. Dálevětšina lidí se obecně neřídí rozumem, ale pocitem. Čili celé je to tak nějaknaopak než popisujete - takový agresivní člověk se právě řídí svými pudy apocity, které najednou neumí kontrolovat - protože se u něj v dětstvínevyvinula rozumová kontrola a teď se rozbil i ten substitut.

Pak tu máme strawman, nikdy jsem netvrdil že ženy a mužijsou stejní. A vaše vyjádření "když jsou pudy silnější než rozum tak rozumnestačí" je tautologie. Nijak nepopírám popisované změny, tentokrát je tenstrawman tak mimo že upřímně netuším proti čemu argumentujete.

To co popisujete ohledně hierarchie je ovšem hierarchie fyzická- vůdcem je ten nejsilnější. V případě, že se rodič mýlí a dítě má pravdu,nachází se v danou chvíli v rozumové hierarchii pod dítětem, stejně jako sestarý alfa samec nachází v hierarchii pod novým poté, co prohrál fyzickýsouboj. Vy pořád popisujete modely chování nerozumných zvířat. A tam s vámisouhlasím. Ale člověk by právě měl mít ten rozum a tím se lišit. Fyzický trestopravdu má smysl u nerozumných zvířat. Pokud ale své dítě vychováváte jakonerozumné zvíře, tak přesně to vám z něj pak vyroste.

0/0
8.6.2016 10:35

P42e21t50r 19H56á42l31a 6844926685196

Tuší někdo proč idnes maže nějaké mezery mezi slovy při kopírování textu?

0/0
8.6.2016 10:36
Foto

M53i91c41h87a80l 29G71r73e25š58l93i12k 9351906792436

Agresivita je vrodená vlastnosť a je súčasťou osobniosti rovnako ako rozum. Pre prežitie mala a má obrovský význam. Agresivitu nikdy nebude človek kontrolovať úplne... vždy je to o miere kontroly. Každý človek sa riadi svojimi pocitmi aj pudmi. Dokonca aj Vy v tejto diskusii. :-)

To ste netvrdil, ale príklad na mužoch a ženách som uviedol preto, aby som ukázal, že okrem toho, že evolúcia "vybavila" človeka výkonným mozgom, vybavila ho aj niečim iným. Uvediem príklad na novopečených otcoch. Vedci zistili, že sa u nich znižuje hladina testosterónu o tretinu. Testosterón je spojený s agresivitou, ochotou ísť do rizika, "akčnosťou"... Študovali v jednej spoločnosti tri vzorky mužov: slobodných, ženatýchm, ktorí žili s rodinami a ženatých, ktorí žili v rovnakej komunite, denne rodiny navšrevovali, ale žili oddelene. Najviac testosterónu mali podľa očakávania slobodní. Ale prekvapením bolo, že na druhom mieste boli muži žijúci s rodinami. A jediným dôvodom, ktorým sa to dá vysvetliť, je výchova (prístup k sexu mali obe skupiny ženatých rovnaký). Takže máme exaktne namerané hodnoty, ktoré ukazujú, že zase nemáte pravdu... Ďalšou zaujímavou vecou je, že človek je naprogramovaný mať deti v 16-25 rokoch. Muž a žena je teda na vrchole síl, keď sú deti v puberte, čo je okrem iného zárukou, že deti nebudú v tomto veku dominovať. Prečo? Žeby to malo niečo spoločné s učením, pretože v tomto veku je otec zhodou okolností mimoriadne dôležitý zvlášť pre chlapcov? :-)

Ohľadom Vašej teórie o omyloch: koľkokrát sa Vaše trojročné dieťa nemýlilo a Vy áno? :-)

Deti sú oveľa odolnejšie, ako si dospelí myslia. Aj to je dielom evolúcie. Aby výchova zkyhala, rodič sa musí dopúšťať chýb priam systematicky.

0/0
8.6.2016 11:32

P66e88t97r 85H76á12l72a 6734896555586

Pořád jeden velký strawman.

Netuším, jaký má vztah odstavec o agresi ke zbytku diskuse, ale souhlasím že každý je řízen jak rozumem, tak pudy, a záleží na míře toho a onoho.

Pořád říkáte že nemám pravdu ale já netuším v čem že se to mám mýlit... Nijak nezpochybňuju že výchova je důležitá nebo tak. Historicky ale nemáte pravdu s vrcholem sil když je dítě v pubertě, tvrdě pracující špatně živený rolník byl v 35 dávno za zenitem.

Já děti nemám, ale těch případů vidím řadu. Pravidelně v létě potkávám třeba matky, jejichž ještě nechodící dítě v kočárku má víc rozumu než ony, když se nechce přehřát a matka ho furt do něčeho balí.

Jinak ale rodič bude prakticky vždy schopný "přemyslet" své malé dítě, jenže děti obecně daleko víc používají rozum než dospělí. Dospělí už mají spoustu zautomatizovaných návyků, zatím co děti analyzují svět. Typicky ten rozpor nastává, když rodič něco rutinně udělá/nařídí aniž by o tom přemýšlel, zatím co dítě o tom přemýšlí. To je pak situace, kdy dítě může odhalit omyl dospělého.

A ano, já říkám, že se rodiče dopouští chyb systematicky.

0/0
8.6.2016 13:04
Foto

M98i39c46h66a97l 24G48r30e70š71l33i52k 9371446912166

Váš názor, že fyzické tresty nie sú "kóšer", pretože odporujú zdravému rozumu (aby som to zhrnul) nie je ničím podložený. Z toho dôvodu že žiaden človek sa neriadi len rozumom a nemáte argument proti tomu, že by sa malo jednať o prirodzený a správny spôsob používaný v niektorých momentoch výchovy.

Decko v kočiariku môže byť vo veku, kedy ešte nekoordinuje pohyby a odkopáva sa pri "tréningu" na časy, keď bude skúšať chodiť, čiže dôvod môže byť úplne iný. Vám sa môže zdať, že je teplo, ale decko je oveľa chúlostivejšie a s reguláciou telesnej teploty to ešte nie je žiadna hitparáda, môže sa rýchlo prehriať, ale aj podchladiť. Matka zistí stav jednoducho... dotykom. Vy ste to preverovali, či je decku teplo, alebo je to Váš dojem?

Dospelí majú svet zanalyzovaný a deti ho analyzujú. A pri tej analýze robia občas chyby. Ľudia prichádzajú k rutine obvykle na základe skúsenosti, ktoré dieťa samozrejme nemá. V názore o omyloch detí a dospelých ste úplne úplne mimo.

Máloktorí rodičia sa dopúšťajú chýb systematicky. Hlavne, čo sa týka tých zásadných chýb.

0/0
8.6.2016 14:04

P42e47t18r 25H28á76l97a 6644956935826

Jak mi někdo začne "argumentovat" že "nemám argument proč by se měl používat rozum", tak vím, že je na čase nad dotyčným zlomit hůl.

Pořád jste se nedokázal vymotat z toho důkazu kruhem. Neustále se skrytě odkazujete na své předpoklady, se kterými ale nesouhlasím.

Nepoužívání rozumu, které tak hájíte, vede k nerozumným výsledkům.

Ohledně omylů dětí... Nezažil jsem, že by mi dítě vytrvale tvrdilo něco co je zjevný nesmysl a trvalo si na tom. Dítě si totální nesmysl nechá rozmluvit. Dospělý ne.

0/0
8.6.2016 15:12
Foto

M42i51c28h66a96l 34G70r72e43š77l91i95k 9871856702196

Nie pán Kolega. Napísal som: "...žiaden človek sa neriadi len rozumom.." To "len" dáva môjmu vyjadreniu radikálne odlišný význam oproti tomu, ako ho interpretujete. Máte nejakú zvláštnu potrebu prekrucovať moje tvrdenia, aby ste im mohli oponovať, alebo to bola len nepozorosť?

To že osobnosť človeka nepozostáva len z inteligencie nie je môj predpoklad, ale fakt. To, že sa človek neriadi len rozumom tiež nie je môj predpoklad, ale fakt. To, že tento výsledok je prejavom evolúcie je tiež fakt. To, že proces evolúcie neprežilo takmer nič, čo by nemalo zmysel a nedávalo nejaké výhody je takisto fakt.

To, že s očakávaním dieťaťa sa IQ nemení ženy ani muža, ale osobnosť človeká áno je fakt. Žena zažíva doslova hormonálnu búrku a u muža dochádza takisto k zmenám. Vy tvrdíte, že pri výchove sa treba riadiť rozumom. Lenže veľmi dôležitú úlohu, možno ešte väčšiu, hrá napr. empatia.

No a teraz sa vrátim k pôvodnej téme. Vy tvrdíte, že fyzické tresty nás stavajú na úroveň zvierat. Ja sa spýtam: No a? Čo je na tom divné? Vy tvrdíte, že rozum nás odlišuje od zvierat a nemali by sme používať fyzické tresty. Ja sa teda pýtam... čo má nepoužívanie, alebo používanie fyzických trestov spoločné s rozumom? Keď nebudeme používať fyzické tresty, tak sa nebudeme líšiť od zvierat, ktoré ich nepoužívajú. Moje zmienky o evolúcii smerujú k otázke: Kde sa vzali fyzické tresty? Sú výsledkom evolučného procesu? Sú z nejakého dôvodu výhodné, alebo dokonca nevyhnutné? Vy zjavne tvrdíte, že nie a ste proti ich používaniu. Ja sa pýtam prečo? A chcem vidieť od Vás nejaký racionálny dôvod.

Čo sa týka tých nezmyslov, dieťa sa dokáže chovať rovnako, ako dospelý a na svojom trvať ešte tvrdohlavejšie. Naposledy som to zažil pred hodinou. To je totiž vlastnosť, s ktorou sa človek rodí, tú nenadobúda výchovou. Podľa niektorých biológov osobnosť človeka ovplyvňujú až z 90 % gény a 10 % je výchova (aby ste boli trochu v obraze).

0/0
8.6.2016 17:17

P71e42t45r 70H51á83l94a 6404366805406

Ani jedno. Reagoval jsem na tu druhou část věty. Celkem jste psal:

Váš názor, že fyzické tresty nie sú "kóšer", pretože odporujú zdravému rozumu (aby som to zhrnul) nie je ničím podložený. ... nemáte argument proti tomu, že by sa malo jednať o prirodzený a správny spôsob ...

Jinými slovy, zdravý rozum nepovažujete za argument.

Tak proč tak brojíte proti rozumu? Proč se podle vás vyvinul, když ne abysme ho používali?

Nemíním reagovat na strawmany, neboť jejich smyslem je právě způsobit zabřednutí v diskusi.

Divné na tom není nic. Ale jak sám píšete, evoluce funguje tak, že nám dala rozum proto, že je výhodné ho používat.

Takže shrnutí co tvrdím: Nejde o fyzické tresty jako takové, ale o konflikt výchova z pozice nadřízený - podřízený, vs. vzájemné partnerství a vzájemná dohoda s dítětem. Tvrdím, že autoritativní výchova upozaďuje používání rozumu, neboť dítě jen vidí nějaké hranice a nechápe jejich smysl, nenaučí se, že rozhodnutí by mělo být smysluplně podepřeno, a že sebelepší rodič nemá pravdu ve 100% případů, a když pak dítě vidí, že se rodič mýlí, a je nuceno třeba předstírat lítost nad něčím, co je chyba rodiče a ne jeho, tak to vede k velké vnitřní frustraci toho dítěte. Stejně tak požadavky rodičů, které prostě nedávají smysl, či jde o kázání vody a pití vína. To vede k frustraci, a v momentě, kdy takové dítě dospěje, tak má tendence rozhodovat intuitivně a následně trvat na svém rozhodnutí z pozice autority a nepřijímat argumenty, stejně, jako to dělali rodiče. A kompenzovat si své frustrace. Dítě se nenaučí vidět ve věcech smysl a vidí ve všem prostě arbitrární rozhodnutí autority "prostě to tak bude a hotovo", protože tak to dělali rodiče a tak se to naučilo. Není schopno říct "tohle je špatně". Právě autoritativní výchova nejspíše umožnila hrůzy druhé světové války, protože se v Německu nikdo neozval proti domnělé autoritě, lidi prostě poslechli a vraždili židy.

0/0
8.6.2016 19:32

P39e32t41r 81H69á13l40a 6164786515156

Čili já tvrdím, že bychom se neměli nad dítě povyšovat. Že dítě by mělo dobrovolně poslechnout naše doporučení, protože ví, že to míváme promyšlené, že to, co říkáme dává smysl, protože nás bere za přirozenou autoritu, za někoho, od koho se může naučit spoustu věcí. V momentě, kdy se musíme odvolat na umělou autoritu rodiče, tak to znamená, že tu přirozenou autoritu nemáme.

Dítě k rodiči přirozeně vzhlíží. Učí se primárně nápodobou. Samozřejmě, že si pak staví hlavu, když vidí, jak si stavíte hlavu vy. Všechny zlozvyky se dítě naučí od rodičů. Představa že je dítě od přírody špatné a rodiče ho musí násilím korigovat je absurdní. Proč by se měli děti rodit nějak pokažené? To evolučně nedává smysl... Když už, tak by evoluce dětem zakódovala spíš dobré než špatné chování.

Je třeba si uvědomit, že dítě je prostě naším zrcadlem. Pokud si dítě staví hlavu a nenechá si nic vysvětlit, tak proto, že jsme si předtím někdy postavili hlavu a nenechali si nic vysvětlit my.

0/0
8.6.2016 19:39
Foto

M36i27c66h70a58l 38G49r51e30š38l57i66k 9361326592326

Zdravý rozum je len jeden faktor. Ale, ak sa oprieme len o neho, tak zdravý rozum hovorí, že fyzické tresty by mali fungovať. Keď niečo urobím a následkom je bolesť, nebudem to v budúcnosti opakovať. Úplne v súlade so zdravým rozumom. Podľa Vás nie? :-)

Ja proti rozumu nebrojím. Ja brojím proti Vašej predstave, že za všetkým dobrým je rozum, čo je Váš sebaklam. Ako argument by som predložil, že slušných a sebavedomých ľudí vedia vychovávať rodičia bez ohľadu na intelekt, takisto ako produkt značky "grázel" nezávisí od intelektu. A horší je spravidla ten "grázel" ktorého "vytvorili" inteligenti.

Evolúcia nám dala viac ako rozum. Ak neide o fyzické tresty, prečo ste tú diskusiu začínali? Mylel som, že kvôli ich odsúdeniu. :-)

Napadlo vás, že rodič musí fungovať aj ako partner, aj ako nadriadený, aj ako "diktátor", aj ako diplomat zároveň? Autoritatívna výchova nič neupozaďuje. Rodič je a musí byť autorita, pretože dieťa sa v ňom vidí, snaží a ho napodobňovať a ak to funguje, samo sa stane autoritou.

No a zase ten Váš kolotoč s chybami... absolútne nepodstatný: Ja mám deti a mnoho som o tom študoval takže si dovolím citovať:

0/0
8.6.2016 20:01
Foto

M41i57c55h87a40l 25G93r40e49š12l95i31k 9911566782906

"Pozitivní rodičovství je zajisté téma velmi důležité. Kdyby měl převážit názor, že dětem je třeba všechno vysvětlovat, jen aby se nemusely trestat, myslím, že bychom to z odborného pohledu nemohli doporučit ani podpořit. Potřeba pevných hranic už zní lépe. Předčasná demokracie bez respektu k autoritě podle našich zkušeností dětem škodí. Děti potřebují spíše ́osvícený absolutismus ́ rodičů, kteří se - pokud jsou dva - mohou výhodně lišit a doplňovat, jak jsme i popsali v našich knihách. Udržování tohoto rozdílu mezi rodiči považujeme při výchově za velmi důležité," domnívají se Vladislav Chvála a Ludmila Trapková, psychoterapeuti a propagátoři teorie rodiny jako sociální dělohy. (Jejich knihy "Rodinná terapie psychosomatických poruch" a "Rodinná terapie a teorie jin-jangu" nedávno vydalo nakladatelství Portál.)

alebo:

A konečně připomeňme myšlenky nejznámějšího českého dětského psychologa prof. Zdeňka Matějčka, který se nad problematikou trestání dětí zamyslel v knize "Po dobrém nebo po zlém?" (nakladatelství Portál 1994): "Nejdůležitějším činitelem v procesu formování osobnosti dítěte zůstává osobnost jeho rodičů. Nezáleží přitom na pedagogických poučkách. Rodiče nejsou kybernetičtí roboti, kteří mechanicky reagují na chování dítěte a vždy správně vyhodnotí adekvátnost odměn a trestů, pohlavků a bonbónů. Život je natolik složitý, že i v odměřování výchovných prostředků je vždy třeba postupovat originálně, tvořivě a hlavně citlivě. A toho jsme schopni jen tehdy, pokud k dítěti máme hluboký vztah. Dobře potrestat může jenom ten, kdo má trestaného opravdu rád."

+1/0
8.6.2016 20:05
Foto

M66i66c16h27a14l 79G35r66e89š84l60i11k 9811646142596

alebo:

"Děti se rodí bez vědomí hranic. Pro zdánlivou příjemnost takového stavu se snaží ovládat všechny kolem sebe a vědomí hranic si osvojují výhradně prostřednictvím výchovy. Naklonění dětských uší vůči našim doporučením i příkazům získáme jako rodiče tehdy, když počet věcí, které chceme v životě dětí ovlivnit a řídit, omezíme na minimum. Pravidla tohoto minima musíme však od útlého věku dětí prosazovat pevně a důsledně. Ve značném počtu současných západních rodin spotřebovávají pravidelné tahanice o to, v kolik půjde dítě spát, jak bude pomáhat v domácnosti a kdy si udělá úkoly, tolik emocionálních i fyzických sil, že se z vzájemného soužití až příliš často stává spíše něco, co je třeba přetrpět než to, co nám působí radost", domnívá se v knize "Jak se přestat hádat s dětmi" (nakladatelství Návrat domů 2005) americký psycholog Michael P. Nichols. Připomíná rodičům, že láska bez důslednosti a vize, k jakým hodnotám své potomky vychováváme, neposkytuje dětem ani vedení, ani oporu, a ve svém výsledku vede převážně k destrukci.

+1/0
8.6.2016 20:07

P20e80t98r 58H32á63l73a 6204336355316

Pořád operujete v zajetí dokonalého nikdy se nemýlícího rodiče a zlého dítěte které bezdůvodně dělá problémy.

To je právě to, co se snažím celou dobu říct . dítě nedělá bezdůvodně problémy. To, co považujete za zlobivost, kterou je třeba vyřešit fyzickým trestem, protože "domluvit nejde", je ve skutečnosti důsledkem vašich minulých výchovných selhání.

Spousta rodičů si vykládá "domluvení se" jako "oznámím jak to bude, ale laskavě". To není domluva.

Zdravý rozum a fyzické tresty - ano, fungují tak, že když je na místě rodič kterého se dítě bojí, tak věc neudělá. Ale nechápe proč by ji nemělo dělat a když na místě nebude rodič, udělá ji. Dítě se má rozhlížet na přechodu proto aby ho nepřejelo auto a ne proto že se bojí rodiče. Rodič tam jednou nebude a co potom?

Google Kohlbergova stadia morálního vývoje. Vy pořád operujete jen v rámci prekonvenční morálky.

Představa, že je třeba na dítě systematicky a postupně je mylná. Lidský mozek je uzpůsobený učení "hup do vody a plav", ne "systematické analýze". Ostatně se ukazuje že od určitého výpočetního výkonu totéž platí i pro počítače.

Můžu vám taky něco citovat, pokud máte zájem, google Naomi Aldort, nebo na youtube Nevýchova. Vytasit se s hromadou "expertů" v této části debaty považuji za "máte pravdu ale já to prostě neuznám".

Rodiče prostě nejsou neomylní a nemožnost nápravy omylů při autoritativní výchově jednak vede k frustraci dítěte a jednak právě snižuje tu autoritu rodiče. I když rodič chybu neuzná, dítě pořád bude vědět že ji udělal. Výsledkem snížené autority jsou pak zbytečné konflikty, kdy se rodič odvolává na svou autoritu "z pozice věku" protože už žádnou nemá.

Rozum je vždy lepší než intuice, pokud ho lze použít. Takže ne, v momentě, kdy vedeme věcnou debatu, tak žádný jiný faktor než rozum není relevantní.

0/0
11.6.2016 12:04
Foto

M55i41c28h58a72l 59G65r98e68š26l41i28k 9611326882966

Máte nejakú poruchu sústredenia? Ja tvrdím, že ojedinelé omyly nie sú podstatné. Ďalej tvrdím, že dieťa skúma svet a spoznáva ho... s tým, že to má aj negatívne sprievodné javy. Čiže nerobí problémy bezdôvodne a to "zlé" dieťa sa dá usmerniť, aby bolo dobré.

Zlobivost nemôže byť dôsledkom výchovných zlyhaní na začiatku výchovného procesu. Ak máte aspoň štipku logiky, malo by to byť jasné. Inak povedané, ako môžete písať o nejakom predchádzajúcom výchovnom zlyhaní u dvojročného dieťaťa, teda u takého, kde výchovný proces len začína?

Čo je domluva? Oznámim, jak to bude a prečo to tak bude, ak to dieťa je schopné pochopiť. Slovné spojenie "určovanie mantinelov" absolútne nechápete. Tie mantinely sú totiž krajné hranice, vnútri nich je dieťa buď usmerňované, alebo sa môže rozhodovať úplne slobodne. A v 99 % prípadov na určenie tých mantinelov nie sú potrebné fyzické tresty.

Takisto Váš príklad s autom je vyložene hlúpy. Napr. moja dcéra pochopila bez fyzických trestov už v dvoch rokoch, že má pred cestou stáť. Ale nebola schopná pochopiť prečo. Nie je možné takému dieťaťu vysvetliť, že ho auto zabije, pretože nevie, čo je smrť, ani to, že auto podlieha fyzikálnym zákonom a má nejakú brzdnú dráhu, pretože nevie, čo je fyzika...

S tou omylnosťou začínate byť fakt nudný.

V debate je rozum relevantný, tak ho skúste začať používať. Vo výchove je doplnkom iných faktorov. Keď Vám dieťa plače, rozum Vám nenapovie prečo. Keď sa dieťa smeje takisto Vám nenapovie, prečo. Rozum len skonštatuje, že sa dieťa smeje, alebo plače. Empatia umožňuje zistiť prečo. A tou sú v priemere oveľa lepšie vybavené ženy, ako muži.

Mimochodom iné slovné spojenie pre výchovu, s ktorým som sa stretol u psychológov, je "riadená frustrácia".

Sám ste písali niečo o bakalárke a že Vás otravuje otec. Keď máte problémy s rodičmi, prečo sa neosamostatníte? Vo Vašom veku som rodičov už len navštevoval a pritom som voči nim nemal výhrady.

0/0
11.6.2016 14:33

P55a64v92e57l 83S96o45u20č21e57k 7304682137915

Nejlepsim trestem pro dite je prace. No, kdyz myslite...

+3/0
7.6.2016 21:53
Foto

M94i93c77h57a78l 34G71r35e87š51l26i64k 9441426772616

Však je... mohlo by chytiť nejaký návyk, ako u fyzických trestov. ;-D

0/0
8.6.2016 12:48

J47a35n42a 65D28v54o40ř77á46k57o95v17á 8461255380951

Jasně, takže fyzickému trestu se dítě bude chtít vyhnout, ale luxování ne. Hmmm...

0/0
7.6.2016 21:51

H76a30n47a 49P13r52o64c35h29á76z50k40o28v61á 9128423582193

Paní psycholožka by mohla vědět že malé děti naopak pomáhají doma rady a doporučuje se toho v tomto věku využít a děti naučit mít nějaké povinnosti než v pubertě přijde k práci odpor. U nás je treba luxovani za odměnu;) A u větších už fungují jiné tresty stejně dobře a neklade se rovnitko práce/povinnost = nutné zlo a trest.

0/0
7.6.2016 21:42

A94l35e46š 73M49e63t98l21i30c38k63ý 4882714224299

Jojo, jednou sem dal dceri na zadek, (dvakrát placnul) když ji byly asi čtyři roky. Vytáhla se mi z ruky a v Bella na přechod, kam se blížila auto, chytl sem ji a dal jí pár na zadek. Od té doby se vždy zastaví a rozhledně. Jinak spíše trestá mě tak že starší, a umýt, nebo uklidit nádobí a pod, případně si sednou jedna na chodbu, druhá do kuchyně a jsou tam nějakou chvíli, aby se uklidnil pak přijdou že ví, proč tam sou a pak jsou v klidu, nejaky čas. :) nebo je zabalíme jinak a nemaj na zdobení čas. :)

0/0
7.6.2016 21:37

A68l67e22š 40M22e43t81l77i40c97k77ý 4882474274959

Psát na tabletu je o ničem. Mělo tam byt vbehla na přechod, trestame, zabavime a zloben škoda že nejde oprava u příspěvku. :) i

0/0
7.6.2016 21:39

P92a74v86l15a 43H70r58a12d79i82l49o91v31a 3367701401144

Vsichni argumentujou silnici a autama . Fakt nikoho nikdy deti k rane jen spraschproste umyslne nevyprovokovaly? Me teda jo. Uz se kaju.

+2/0
7.6.2016 21:47

A37l20e59š 92M89e12t46l75i22c57k16ý 4752714734619

Ale jo, ovšem, to se stává často, ale spíše placnu přes ruku. Když je fakt, že nedávno dostaly na zadek, obě, když se zacli hádat mezi sebou a strkat do sebe a porazili přitom nejmladší ségru. No, další případ. :D ovšem momentálně nejhorší trest pro osmiletou je psaní a počítání. Jestli ale bude zlobit dal,opise postupně celou pražskou knihovnu. :D

+1/0
7.6.2016 22:08

P92e34t45r 88H11á65l78a 6584196645426

To jste teda pěkný debil, takhle dětem znechucovat vzdělání.

+1/−1
7.6.2016 22:10

P56a71v51l60a 50H68r66a72d60i36l67o12v12a 3717501391314

Sorry, tady vsechny poucujete, jak se maji chovat, a pak nadavate do debilu. Dalsi teoretik?

+3/0
7.6.2016 22:19

P23e52t36r 18H18á86l97a 6964906805396

Připouštím, že jsem teoretik co se týče vlastního potomstva, avšak vzhledem k mému věku mám ještě dost v paměti různé frustrace z výchovy milujících rodičů co mají vždycky ve všem pravdu.

A pak mám poměrně dobrou představu o fungování lidského mozku v oblastech učení a fungování rozhodovacích neurálních sítí.

Možná jsem se neovládl, ale z toho, že se někdo ještě směje tomu, jak dává dítěti vzdělání za trest, se mi otevírá kudla v kapse. A ještě k tomu tupé opisování, ze kterého si nic neodnese... často ho jeho děti úmyslně provokují, ale to pána nikterak nevyvede z jistoty že vše co dělá je dokonale správně, však on jim ukáže, opíšou knihovnu.

Pán dělá z dcery zamindrákovanou nánu, která bude celou školu válčit s matematikou, protože rozum se používá za trest, bude mít odpor k vědění, nulovou potřebu sebevzdělávání, a mizerné uplatnění v životě. A z toho je mi strašně smutno a té holky je mi strašně líto.

0/0
7.6.2016 22:31

P47a58v61l49a 38H57r55a73d33i61l16o46v18a 3977231351354

Nesudte. O panovi vime 2 vety, co napsal na net. Uz jen to, ze cetl clanek a diskutuje, znamena, ze se zamysli nad vychovou a zajima se. Na druhou stranu jste se Vy nechal vyprovokovat anonymem na netu ! Az nebude to Vase rodicovstvi teoreticke, tak bacha na vec. Protivnik bude stat proti Vam, tvari v tvar :) Pozor na nervy.

+5/0
7.6.2016 22:39

P32e42t26r 59H36á56l44a 6664386335476

Soudím podle těch 2 vět co napsal. Kdybych neměl vynášet soudy na základě informací z této diskuse, byla by to diskuse o ničem.

Taky to může znamenat kognitivní disonanci a potřebu ostentativního jednání a upevnění si svého omylu, protože někde uvnitř přeci jen trochu cítí že je na omylu.

To je právě ten základní kámen úrazu. Dítě není protivník. Na rozdíl tady od pána.

A nakonec, problém je, že sprosté výrazy tak nějak nemají slušný ekvivalent, jenž by nezjemňoval smysl sdělení. A podle toho, co o sobě napsal, je to učiněná rodičovská katastrofa, a absolutně si to není ochotný připustit. Jedním slovem...

0/0
8.6.2016 1:26

M84a53r63t59i86n37a 34T11r73o27j73a54n26o76v16á 5693178155

No, narozdíl od pana Hály nejsem teoretik, navíc mám v podstatě "odvychováno", a musím říct, že má naprostou pravdu a to celkem ve všem, co tu napsal. A trestat děti psaním a počítáním je ještě výrazně větší debilita než trestat mytím nádobí a luxováním.

+1/0
8.6.2016 8:26

P28a19v94l61a 72H73r58a64d78i21l11o26v81a 3987331171884

Tak trestat deti psanim a pocitanim by me taky nenapadlo a prijde mi to zvrhle, jen me holt vytocil ten debil. Normalne tu diskutujeme, zajimave tema, netreba se vzajemne urazet.

+1/0
8.6.2016 10:51

P79a96v55l59a 79H72r21a61d17i58l86o10v82a 3297861371614

Tak jo. Ja mam totiz doma provokaterku a bohuzel cela ja. Taky jsem nase dokazala vytacet naprosto zamerne do ruda, davno pred pubertou :(. Priznavam, ze obcas je to tezky. Preju pevny nervy!

+1/0
7.6.2016 22:12

P19e23t51r 33H80á88l11a 6324586235106

Můžu se zeptat kolik jí je?

Zkusila jste jí tohle říct? Že si uvědomujete že dělá jen to co jste dělala vy, a že jí to proto nemáte za zlé, ale že ona může být lepší než jste byla vy? Docela pochybuju že by malé dítě nezdvihlo takhle hozenou rukavici a nechtělo být lepší než rodič. Pro malé dítě to musí být úžasný pocit když mu rodič smekne poklonu že je v něčem lepší než byl on sám (já jsem nezažil :( )

0/0
7.6.2016 22:19

P56a45v73l30a 18H86r36a71d60i55l47o46v82a 3987641251704

Cerstve 7 let. Vztekla, netrpeliva a perfekcionistka. Ale jinak zlaticko ;)

+1/0
7.6.2016 22:26

T63o94m91á23š 87Z30e88m19á64n64e98k 5180548366316

Máme něco podobného, 5 let a je to boj. Nechávám jí tolik prostoru, jak to jenom jde, ať to zkouší. Podle mě je to strašně důležité, možná víc, než železná kázeň.

+1/0
7.6.2016 22:44







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.