Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Už žádné biflování a dril. V sobotní škole se děti naučí učit hravě

Školáci znají jen jeden způsob, jak se naučit na další hodinu - nabiflují se látku nazpaměť. Společnost Scio proto přišla s kurzy, kde se děti naučí, jak se správně učit, ale také třeba zformulovat názor. Na jaře jim to může pomoct třeba u přijímacích zkoušek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A91n67n79a 87V48e22s31e33l13á 2430528886

Zvláštní, v sedmdesátých letech, kdy jsem v Praze chodila do základní školy já, rozhodně po nás učitelé nechtěli odříkávat zpaměti našprtané texty (když nepočítám nepříliš časté recitace básniček v češtině a ruštině) a rozhodně zkoumali, jestli žáci látce rozumějí. V devadesátých letech, když chodil do základní školy a na osmileté gymnázium můj syn, bylo to podobné. Zřejmě se školství od té doby muselo dost výrazně změnit...

+1/0
9.2.2013 23:25

I18v95a89n38a 60K55r31o47n36t90o75r95a41d86o46v85a 6279152691

Myslím, že tohle je cesta.

Mě osobně se nikdy nepovedlo něco se naučit naspaměť. To, že jsme se na základce museli učit básničky, anebo mít připravenej referát tak, že ho mám napsanej na papíře a naučenej naspaměť, přímo jsem to nenáviděla. A taky sem nechápala, k čemu to je. Ale to Vám v češtině nikdo neřekne, že si o tom máte něco nastudovat a pak to přednést vlastními slovy. Prostě napíšeš referát a pak ho předneseš z paměti.

Až na gymplu sem pochopila, že není třeba se to učit všechno naspaměť. Stačí si to inteligentně a přehledně napsat, případně barevně podtrhat a pochopit souvislosti ve věcech. To, že mi potom říkali šprte, mě nějak netankovalo. Neučila jsem se věci slovo od slova, jako kamaráda vedle mě. Prostě sem si udělala souvislosti a pamatovala si to. A taky mi to zabralo tak pětinu času, než kdybych to měla umět slovo od slova.

Stejně tak, jako nás na gymplu ať už v češtině nebo angličtině učili mluvit, konverzovat a hlavně chápat ! psanej text. To mi přijde nejdůležitější. Cokoliv si můžu přečíst v angličtině i když neznám třetinu použitejch slov, protože nás k tomu vedli. Nejde o to, přeložit text slovo od slova, jde o to to pochopit !!!

Ale to na většině škol ještě nepochopili, bohužel...

+4/−5
8.2.2013 13:25

E60v95a 96H85a81s22n68í41k76o16v84á 1444821166394

Záleží na jednotlivých učitelích. Třeba na gymplu jsme měli jednoho, který nám řekl svoji látku a pak to samé NADIKTOVAL. Druhý učitel zase chtěl, ať si děláme poznámky během výkladu a vyžadoval i nějakou domácí práci. Hádejte, který učitel lépe připraví na další stupeň školy.

Co se týče referátů, každý nemá talent na kecání jak politik. Některým stačí poznámky, jiný potřebuje číst z papíru.

+1/−1
8.2.2013 13:49

R12u63d89a 93S48l47a50v76í24k 5143318926691

Jak chcete číst věty, když neznáte slova?

+1/−3
8.2.2013 14:47

I43v52a69n36a 15K57r69o76n49t63o23r31a74d21o48v41a 6969882221

Tak většinou aspoň máte tušení o čem čtete a spousta věcí se dá odvodit a pochopit z kontextu.

+2/−4
8.2.2013 15:06

K15a47r47o97l45í50n89a 64K39y12s37e51l39o51v41á 9352282451185

Záleží na tom, co čtete. Odborné texty těžko, snad jedině u nějaké lehčí beletrie Vám stačí znát dvě třetiny slov.

+2/−1
8.2.2013 15:10

A94n28n92a 17K36i51r50š62o51v58á 9376700755663

Z vašeho napsaného je opravdu "vidět", že jste se toho nikdy moc neučila....-.

+6/0
8.2.2013 17:50

I32v57a29n52a 86K40r34o77n16t40o34r17a38d94o85v66a 6269292471

Fakt? Tak to asi potom nemám na medicíně co dělat, když myslíte.

0/−1
8.2.2013 18:05
Foto

A88n61n69a 63V84e95s49e17l78á 2240978166

Jéžišmarjá...

+2/0
9.2.2013 23:22

V53á18c97l51a20v 17Z57e22l15i83n86k89a 2972300693352

Plně sdílím Vaše zděšení. Medicína skutečně je ukázkou oboru, kde je nutné si vědomosti do hlavy narvat. Na nějaké domýšlení si významu by mohl doplatit pacient.

+1/0
10.2.2013 2:03

J31a24r61o95s67l17a90v 70T82a50c49h38o88v33s79k69y 2172870244100

Ja bych se primlouval i za to biflovani. I pamet je treba trenovat a takova nasobilka a vyjmenovana slova jsou na to idealni.

+9/−1
8.2.2013 12:39

E79v81a 80H82a38s38n49í68k91o43v42á 1694431526484

Vyjmenovaná slova jsem nikdy nepoužila (pamatuji si, jak se které slovo píše), ale hodí se třeba zeměpisné termíny (státy, hlavní města), aby člověk nevypadal ve společnosti jako blbec.

+2/−3
8.2.2013 13:52

K71a32r36o33l13í67n68a 61K85y37s87e14l26o68v86á 9192252491865

Jak nepoužila? Jakože je po Vás nikdo nechtěl vyjmenovat? :) Ale uvědomte si, že dítě si díky tomu, že umí nazpaměť vyjmenovaná slova, uvědomí, kam má ono slovo zařadit. Učení vyjmenovaných slov zpaměti bych rozhodně nerušila.

+3/−1
8.2.2013 14:13

R95u91d74a 92S14l33a73v31í36k 5403128776161

Ale používáte je, jen si to neuvědomujete...

+5/−1
8.2.2013 14:48

J61a10r75o11m47í36r 37K71r91á77l 4630239514289

No jistě.  Vy jste holt nahradila znalost pár vyjmenovaných slov znalostí slov s i/y a citem pro jazyk.  Ale na to je třeba paměť ještě víc.

+2/−3
8.2.2013 16:13

J34a28n 14N46o49v94á49k 7475254968117

horší je potom že se potom biflují i věci co by měli pochopit, třeba matiku. Ze začátku to funguje, ale jakmile se dostanou ke složitějším věcem tak to přestane stačit ale to už je pozdě to nějak řešit.

+1/0
9.2.2013 22:58

K10a92r11o89l62í98n85a 60K85y65s89e41l24o27v47á 9852732541735

Takže je to v podstatě kurz, na který chodí děti ambiciózních rodičů, které podobné kurzy s největší pravděpodobností ani nepotřebují. Bezva nápad, jak vytáhnout citovým vydíráním  peníze z rodičů. Rodiče, myslete, starejte se o to, kam své dítě dáváte na zš a nebudete potřebovat víkendové předražené kurzy.

+8/−2
8.2.2013 12:34

S49a74n98d85r34a 35F86e91r85i79a14n61č17í74k21o84v36á 7503208151213

Decká, ktoré budú mať okrem nabifľovaných informácií aj schopnosť tie informácie prepájať, využívať ich pri logických operáciách, budú vedieť hľadať nové informácie, ktoré dokážu správne selektovať. Tí, ktorí sa budú vedieť prezentovať, budú ovládať rétoriku, budú schopní vyjadrovať svoje myšlienky, tak tí budú mať vždy konkurenčne navrch. Otázne je, kto chce mať z dieťaťa bifľoša uznávajúceho autoritu, alebo kreatívneho človeka, ktorý autoritou bude.

0/−2
8.2.2013 12:15

E73v80a 36H11a86s42n40í91k75o54v74á 1474381726754

Škola by měla děti připravit na jejich povinnosti v dospělosti. Když bude všechno hra a hlavně je do ničeho nenutit a nic po nich nežádat, jak se pak uplatní ve firmě?

Stačí, že už dnes vysokoškolští studenti mají problém vyplnit formulář nebo dostavit se včas na důležitou zkoušku. Každý tak nějak počítá, že systém se kvůli ním ohne.

+8/−2
8.2.2013 11:03

S23a10n24d19r58a 46F78e84r74i80a62n89č14í21k35o21v91á 7273728621413

Ako hovoríte, škola by mala pripravovať na dospelosť. Odkedy je bifľovanie naspamäť a sedenie po tichu 45 minút príprava na dospelosť? Kde sa už len s týmto niekde uplatníte? Chcete aby vedeli študenti vypĺňať formulár a ovládali etiketu? No to je pekné, ale to sa v škole predsa vôbec neučí. 

Títo mladí ľudia majú byť tí, ktorí budú tento systém aktívne formovať, nemali by sa teda naučiť len slepú poslušnosť, ale mali by byť schopní kreovať nové a lepšie systémy.

+2/−3
8.2.2013 11:55

A68n93n58a 79K21i53r57š17o38v48á 9166600115353

No zajímavé...ale bez nějakého množství nabiflovaných informací, těžko někdo něco vymyslí. Prostě nebude mít na čem stavět.... Ale chápu, že dnešní trend je všechno dělat hravě, přístupné pro všechny děti/studenty, aby nakonec všichni získali nějaký ten titul před jménem.

Jo a hlavně je potřeba lidi naučit, aby uměli zformulovat svoje práva.....povinnosti nejsou potřeba ;-)

+13/−1
8.2.2013 10:42

M88a70t34o40u40š 21B89á32r88t60a 4306480736138

Nadrtit se posloupnost egyptských říší je opravdu problém - Stará říše - mezidobí - Střední říše - mezidobí - Nová říše. A nakonec Ptolemaiovci ;-)

+5/−1
8.2.2013 10:11

S90a42n78d44r24a 94F11e55r66i11a29n97č72í34k72o54v72á 7283788801933

A roky sú kde? A jednotlivé vládnuce dynastie počas riší sú tiež kde? Toto by za jednotku nebolo.

0/−2
8.2.2013 11:57

N10a11t94á82l11i21e 29F29i54c87e78n74c22o92v43á 2473599932105

Podle mě je dobré se učit něco nazpaměť a u něčeho je dobré umět kreativně přemýšlet. Když chcete vyřešit nějaký pokročilejší středoškolský příklad z matematiky, musíte být trošku kreativnější, musí vás napadnout, jakým způsobem jej chcete řešit. Problém je spíše v tom, že třeba právě u středoškolské matematiky žáci neví, k čemu konkrétně je jim dobrá. Systém vzdělávání na západ od nás je odlišný, nicméně spousta těchto žáků například ani netuší, kde je naše republika. (A já vím, kde je třeba Andorra nebo Vatikán, menší státy.) A na východě toho umí strašně moc, makají jako šrouby, ale zase jsou psychicky zdeptaní. Podle mě je důležité umět najít zlatou střední cestu.

+9/0
8.2.2013 9:54

E16v90a 97H10a66s84n47í70k53o18v66á 1304471776294

Západ je meta našeho vzdělávacího systému, ale například jsem nepochopila, proč je např. studentům v Británii odepíráno používat u testu kalkulačku. My čeští studenti jsme u testu pohořeli, protože i když jsme znali postupy počítání, nedokázali jsme zpaměti tak rychle dělit. 

Takže na jednu stranu tam brojí proti biflování, na druhou stranu upřednostňují balast před znalostmi.

+3/0
8.2.2013 11:00

V88e31r59o24n68i16k31a 80R53o18t85t59o22v39á 9720485815305

Memorování má smysl. Cvičí se pamět. Je to základ elitních škol.

+13/−1
8.2.2013 9:36

S77a23n19d62r39a 51F74e44r89i81a50n35č98í57k25o97v34á 7363258781503

Memorovanie bez schopnosti informácie v praxy použiť je zas známka nekvalitného humanitne vzdelaného študenta, sediaceho na úrade práce.

0/−1
8.2.2013 12:00

R90u29d40o84l69f 93K46y64n50c74l 3932577673184

ty ceny jsou dobry ulet

+2/0
8.2.2013 7:49







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.