Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ve "školce" babičky a dědové doslova rozkvetou

Rodiče bych nikdy neodložil do žádného ústavu. Tak zní předsevzetí mnohých z nás. Jenže realita nakonec občas bývá nad lidské síly. Soužití s člověkem, který není úplně soběstačný a vyžaduje třeba celodenní péči, je pro mnohé velmi tvrdým oříškem. Zvlášť, jsou-li "děti" stále ekonomicky aktivní, byt malý a navíc v něm ještě žijí studující potomci vlastní. Co s tím?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fanfan_celofan

doufam ze umru driv, nez se do takoveho stadia dostanu

0/0
24.5.2011 16:22

fialovytobogan

Jinak ještě,

nevíte někdo, jak se člověk třeba může stát tím, kdo večer třeba dohlíží na seniory, aby si rodina mohla odpočinout, nebo tak? Docela bych o tom uvažovala.

0/0
23.5.2011 20:55

blondie76

Re: Jinak ještě,

Na stránkách http://www.peceoseniory.cz/ najdete potřebné informace.

0/0
24.5.2011 7:36

fialovytobogan

Nevím tedy,

ale používat u starých lidí slovo "školka" se mi zdá takové trochu nezdvořilé. Jako že nedostatečná úcta k lidem, kteří toho mnoho prožili a udělali.

0/0
23.5.2011 20:54

cavolaia

Ti senioři na fotce

vypadají moc bujaře a při zdraví, než aby je dávali do školky. A co dělat v případě, že se babička nebo děda dožijí 130 let jako jedna žena v Gruzínsku? O ty se budou starat pravnuci?

0/0
23.5.2011 20:32

Kahlan Amnell

"Doslova" rozkvetou

Pod tím si mám přestavit, že rozkvetou jako pařez z Mrazíka nebo jsou pokrytí kvetoucí plísní a lišejníkem?

0/0
23.5.2011 10:49

crabatt

Re: "Doslova" rozkvetou

Moje tchýně už taky naštěstí kvete.

0/0
23.5.2011 12:15

maryfox

Nikoho nezajímá.......

a koho to má zajímat? Je povinností rodiny postarat se, tak, jak se starý člověk kdysi staral o ně.Buďto sami, nebo péči zaplatit. Je to problém se kterým se musí počítat a čím bohatší společnost, tím je problém větší. V daleko chudších zemích se o něčem podobném vůbec nediskutuje. Všechno je to jen o lidském sobectví a touze po vlastním pohodlí. I v uvedeném článku: kdyby dcera nepřijela.... A proč by nepřijela, je to její babička ! Klesli jsme hodně hluboko, chtěli bychom zákon, který by zaručil naše pohodlí.

0/0
23.5.2011 8:49

Tereszz

Re: Nikoho nezajímá.......

jak vy to vidíte nádherně jednoduše, vy jedno ,,pohodlí"...

pokud jste to nepochopil, článek je o lidech, kteří se o rodiče postarat CHTĚJÍ, ale nemohou si je tak snadno nechat u sebe. Prostě mají třeba děti přes den ve škole a sami musí pracovat, aby děti, sebe i prarodiče uživili. Proto článek prezentuje podobné zařízení a další způsoby, jak se o babičku či dědečka postarat, aby dospělí mohli fungovat. 

Kdyby dcera nepřijela... no jasně, je to její babička, jenže kdyby slečna studovala na opačném konci města, tak prostě přijet NEMŮŽE a v tu chvíli nastává problém, jak se o milovaného člověka postarat.

0/0
23.5.2011 10:42

redi

Re: Nikoho nezajímá.......

Prosím Vás, než zde zase budete psát podobné výkřiky, zjistěte si nejprve informace. Samozřejmé je, že většina z nás chodí do práce a nemůže se starat 24 hodin. Nicméně pokud se jedná o člověka nesoběstačného, má nárok na poměrně slušné sociální dávky  v nemohoucnosti, za které se opatrovatelská služba dá v pohodě zaplatit. Opravdu není žádný problém sehnat člověka (jedno jestli sousedku z baráku, co je na mateřské, nebo specializovano pracovnici ze sociálního ústavu a vlastně cokoliv mezitím), který za přiměřený obnos několikrát za den seniora přebalí, nakrmí, umyje apodá mu léky. Pro Vaši představu: příspěvek na péči se dle stupně postižení pohybuje od 800 do 12 000 Kč na měsíc. V článku popsaný příklad (po mrtvici a závislá prakticky ve všem) bude příspěvek maximální. No za 12 tis měsíčně si 3 návštěvy za den po 20 dní v měsíci opravdu dokáže sehnat každý.

0/0
23.5.2011 11:03

Kousavka

Re: Nikoho nezajímá.......

Měli jsme babičku na vesnici, a tam to BYL problém. Příspěvek na péči byl přiznán až po více než 3/4 roce, babička byla ležící, inkontinentní. Na vesnici NIKDO nechtěl jezdit, ani lékař, příspěvek zdaleka nestačil. Takže babička putovala mezi špitálem, LDNkou a domovem. Doma bohužel nebyl nikdo, kdo by jí dovedl napíchnout léky, které užívala intravenózně. Nemocnice ji nechtěla, na LDNku jsme neměli, doma být nemohla, protože by celý den čekala pos** na přebalení, všichni dojížděli za prací.

Vaše pindy jsou fakt od věci. Skutečnost je naprosto jiná.

0/0
23.5.2011 11:11

redi

Re: Nikoho nezajímá.......

Ano, tak pokud jste se nemohli starat o babičku, protože se nikdo nechtěl nebo nedokázal naučit píchnout léky, tak to je pak jiná - ale na to by Vám nestačil žádný příspěvek, to je trošku o něčem jiné.

0/0
23.5.2011 12:39

IfčaX

Re: Nikoho nezajímá.......

Píchání léků do žíly - to opravdu není práce pro amatéra. To už pomalu můžete někoho obvinit, že se nechtěl naučit odoperovat slepé střevo.

0/0
23.5.2011 13:48

_m-

Re: Nikoho nezajímá.......

Já ještě nejsem důchodce a u nás na poliklinice se mnou mají dost práce. I u odběrů, natož u infuzí, loni to doktor vzdal a zavolal si pro sestřičku z onkologie........

Při pracovní době 8 hodin a dejme tomu 2x hodina na cestu - to je 10 hodin o samotě se dvěma až třema krátkýma návštěvama - to je podle mě lepší ten domov důchodců.....

0/0
23.5.2011 14:13

IfčaX

Re: Nikoho nezajímá.......

Přesně. Bohužel zrovna tohle teď řešíme v rodině. Dokud to šlo, táhli jsme to doma. Jsme celkem početná rodina, tak se to nějak dalo prostřídat, aby nikdo vyčerpáním nepadnul, ale záběr to byl obrovský.

Když už to došlo do fáze, kdy i změnu polohy museli obstarat dva lidé současně, nešlo to dál...

Střídáme se dál i v tom ústavu, ale přijdeme po ránu, když už je odbytá ranní hygiena a odcházíme večer se normálně vyspat domů... Krmení během dne atd. zvládáme už v pohodě. Non-stop službu už jsem fakt nezvládli.

0/0
23.5.2011 14:22

blondie76

Re: Nikoho nezajímá.......

Vy jste se někdy o takového člověka starala? Můžu Vám říct, že jsem to vydržela skoro tři roky, než jsem sama skončila v nemocnici s naprostým vyčerpáním organismu a vyhrabávám se z toho doteď. Tyhle chytré řeči lidí, co to sami nezažili, mě dokážou nadzvednout. Ono to není jenom o tom přebalení, nakrmení, vaření, praní, žehlení a úklidu - Vy nemůžete vědět, že takový člověk třeba neustále volá. A pokud mu nikdo neodpoví, může propadnout panice, protože je zmatený. Pokud nevolá na velkou (což byl i náš případ), je potřeba ho každý den dotáhnout do sprchy a umýt, což i s následným nakrmením zabere minimálně hodinu + dalších asi dvacet minut úklidu sprchového koutu a okolí. Navíc člověk s takovým postižením zhusta přestane rozeznávat noc a den, aspoň u nás to tak bylo a já jsem vstávala ráno do práce poté, co jsem třeba pětkrát v noci vstala k tatínkovi. Při vší úctě zřejmě nemáte šajn, o co kráčí, takže si klidně sněte dál svůj hezký a nekomplikovaný sen o třech návštěvách za den

0/0
23.5.2011 12:25

redi

Re: Nikoho nezajímá.......

ano znám - i noční honění nahatého člověka po ulicích, výkaly rozmazané po domě (a má cenu pokračovat?) a plně s Vámi souhlasím, že psychická náročnost je obrovská. To nijak nepopírám. Pouze komentuji možnost zajištění takové péče. A tu jste potvrdila.

0/0
23.5.2011 12:42

blondie76

Re: Nikoho nezajímá.......

Pokud víte, co to obnáší, tak nechápu, jak jste mohla napsat něco o dostačujících třech návštěvách přes den.

0/0
23.5.2011 12:54

redi

Re: Nikoho nezajímá.......

Přesně tak jsem to praktikovala (stejně jako v článku v jednom bydlišti) a co jsem byla v práci, tak 2 - 3 návštěvy stačili. Pokud bydlí obstarávaná osoba jinde, tak tři nestačí.

0/0
23.5.2011 13:06

blondie76

Re: Nikoho nezajímá.......

Tak pro tatínka si ráno jezdili ze stacionáře - klíče měli, protože tou dobou já jsem byla už v práci. Odpoledne jsem si ho vyzdvedávala a měla jsem co dělat, abych to stihla, než stacionář zavřou. K tomu dům, dvě děti - a tatínek vyžadoval opravdu celodenní péči, tři návštěvy by to neřešily, celé dny volal. Noci o moc lepší taky nebyly

0/0
23.5.2011 13:16

redi

Re: Nikoho nezajímá.......

ano, znám a chápu. Ale zdá se, že jste stejně jako my nehledala důvody, proč to nejde.

0/0
23.5.2011 13:20

blondie76

Re: Nikoho nezajímá.......

Ne, to jsem opravdu nehledala, snažila jsem se, aby to šlo. Že to nepůjde, jsem poznala až v té nemocnici. Doteď nemůžu rozdýchat, že tatínek skončil v domově důchodců. Někdy prostě snaha nestačí

0/0
23.5.2011 13:33

_m-

Re: Nikoho nezajímá.......

Já taky vím, o čem to je. A proto mi moje děti musely podepsat, že mě do domova důchodců dají. Tvařili  (mám syny) se u toho všelijak, ale já si nepřeju, aby si kůli mě zničili zdraví, nebo manželství. A názor ulice mi je jedno.  budu raději když se o mně postará někdo cizí a svoje děti uvidím (budu-li je vnímat) jednou týdně odpočaté s vědomím, že na sebe máme hodinu čas, než vidět je uhoněné, vyčerpané  a nevyspané,

Pokud tatínek byl při smyslech a pokud tě miloval, tak to pochopil. A pokud při smyslech nebyl, tak mu to bylo jedno, kdo se o něj stará, hlavně, že o něj bylo postaráno.

0/0
23.5.2011 14:20

blondie76

Re: Nikoho nezajímá.......

No jo, rozumově si to zdůvodníte...ale ten pitomý pocit viny zůstává.

0/0
23.5.2011 14:34

IfčaX

Re: Nikoho nezajímá.......

No, nevím. Dvě až tři návštěvy za den - to nestačí ani na dodržení pitného režimu, který je pro starého nemohoucího člověka hodně důležitý...  Ani na přebalení to nestačí - představa, že by starý člověk ležel třeba dvě hodiny ve výkalech, než k němu přijde ta "návštěva"...

0/0
23.5.2011 13:53

kacirek

Re: Nikoho nezajímá.......

Pracuji v oboru a Vaše představa, že člověku, který má nárok na PNP ve 4.stupni, bude jako adekvátní péče stačit 3 krát návštěva během dne, než se vrátí rodina ze zaměstnání, je úsměvná. Sousedská výpomoc stačí člověku, který je relativně soběstačný a chybí mu spíše jen společnost, případně si nedojde nakoupit apod., ne člověku, který je trvale ležící, je třeba jej přebaloval, ošetřovat kůži, polohovat, krmit, aplikovat léky. Pokud bude mít jako bonus např. Alzheimera, přijde Vás sousedka jednou, dvakrát a bude toho mít tak akorát dost. Ve velkých městech lze péči v domácnosti řešit pečovatelskou službou a osobní asistencí, kapacita je však i tam omezena. Pokud je třeba zajistit péči např. během dovolené pečujících osob, lze využít odlečovací pobytové služby, kde je ovšem opět omezena kapacita a náklady často převýší i nejvyšší stupeň PNP...a kde máte nájem v původním bytě, léky apod. Na vesnici je navíc dostupnost těchto služeb mnohem horší. Tož tak.

0/0
23.5.2011 12:27

redi

Re: Nikoho nezajímá.......

Tak teď už se dostáváme do zcela jiné diskuze, než je starost o nemocného člověka - a ano na dovlolenou jsme v těch letech rozhodně nejezdili a pokud v takovéto situci řešíte nájem původního bytu, pak nic nechápu - čekala jste, že se tam vrátí? A co se týče ostatního vydání - tak předpokládm, že důchod + příspěvek na péči toto dokáže pokrýt. Nepíšete, jaké Vaší osoby blízké se toto týká, ale počítala byste třeba babičce nějaký tržní nájem ve svém bytě?

0/0
23.5.2011 12:46

_m-

Re: Nikoho nezajímá.......

S těmi dávkami to jako myslíte vážně, nebo jako vtip. Já jen jestli se mám smát hodně nebo ještě víc.

0/0
23.5.2011 12:38

redi

Re: Nikoho nezajímá.......

naprosto vážně

0/0
23.5.2011 12:42







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.