Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Inteligenci má jako Einstein. Jenže trpí Aspergerovým syndromem

Tradiční IQ test pro něj nestačí, jelikož Stanford-Binetův test má škálu pouze do kvocientu 160 a není schopen vyšší výsledek přesně změřit. Marek Čtrnáct má IQ nad touto hranicí, stejně tak jako Albert Einstein. Ale nenapadne ho vzít si svetr, když je zima, a ke svému životu potřebuje přesný řád. Má totiž Aspergerův syndrom, což je forma autismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jan9002

Paní redaktorko,

on není na hraně geniality. Genialita začíná na IQ 140 a on má větší, než 160. On JE geniální.

0/0
28.4.2011 11:54

deny006

Nevim...

...autista co nesnáší city a emoce a píše knihy?? Podlě mě knížka, která neni dostatečně promyšlená a procítěná, moc naději na úspěch mít nemůže... Dovádí mě to k myšlence, že si autor článek z fleku vymyslel před Zlomem, aby byl šéf spokojenej...

0/0
25.4.2011 21:44

Marek14

Re: Nevim...

Zkuste se na to podívat takhle:

Lidská komunikace je ve své podstatě analogová. Existují nekonečné variance v tónu hlasu, gestech a různých neverbálních projevech. TOHLE je ta část, se kterou mám já a mně podobní problém. My víme, nebo se dokážeme naučit, jaký tón hlasu nebo jaké gesto je spojeno s určitou emocí či situací, co nám dělá problémy je rozeznat tyto věci v reálném světě. Člověk, který je barvoslepý, také bude vědět, že rajčata jsou červená a tráva zelená, byť on sám tyto barvy rozeznat nedokáže; to je obecně známý fakt ve společnosti, v níž žije.

A nyní si vezměte literaturu. Literatura je digitální. Má omezený počet symbolů a nepočítáme-li typografické hrátky, vše je složeno z nich. Proč bych tedy nemohl psát? To že emoce nevnímám nebo neprožívám tak jako ostatní ještě neznamená, že o nich nevím.

0/0
26.4.2011 18:55

entony13

Společnost nemá zájem o jedince mimo průměr

Nadprůměrní to mají celý život náročné, nikdo je nechápe a stále s někým bojují. Jsem jeden z nich a opravdu je lepší se nechat ulovit ženou, protože je vysoká inteligence a velká nepraktičnost neoslní :-). Nyní žiji s ženou, která je také mimo normál a pohoda. Měl jsem štěstí, že jsem se chytil v elektronice a tam je těch divných více. Elektronika a roboti, to je ideální místo pro ty jiné

0/0
25.4.2011 11:48

Bubulus Extremus

Doplnění

Inteligenci má jako Einstein a stejně jako on trpí Aspergerovým syndromem.

Novinář toho o Einsteinovi asi moc neví.

0/0
24.4.2011 13:02

marketka13

uz v nadpise je chyba!

Inteligence je 'obecny pojem', deli se na spoustu podskupin, zakladni deleni je na kristalickou (krystalickou) a fluidni(viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligence, dale, pro idnes redaktory, kteri umi AJ doporuciju 'Very Short Introduction into Intelligence, Ian Dear, Edinburgh University Press). Tento clovek ma 'pouze' vysoke IQ....Musim priznat, ze dal jsem to ani necetla, prispevky zdejsi diskuse indikuji, ze je to opet clanek par excellence ;-)

0/0
23.4.2011 16:30

pletiplot

Re: uz v nadpise je chyba!

Nedělej trola.

0/0
25.4.2011 2:22

sudit

Re: uz v nadpise je chyba!

Nadpis JE správný. Chlapec má stejnou jak tu fluidní inteligenci(tedy tu vrozenou), tak tu krystalickou (založenou na zkušenostech), oba totiž byli chováním úplně stejní. Oba byli jako malí vzteklí a oba se o sebe neumí postarat.

0/0
25.4.2011 11:44

marketka13

Re: uz v nadpise je chyba!

nemuzu souhlasit, prominte. 'Vzteklost' neni merena ani pri vrozene ani pri krystalicke intel. testech. Schopnost se o sebe postarat - mate-li na mysli planovani, organisaci veci, ukolu, davani veci do spravnych souvislosti, taky sebe-realisaci a tak - jsou funkce frontalnich a prefrontalnich laloku, jiste maji s dvema podksupinami hodne spolecneho ale stejne to neni - nebo alespon ja si to nemyslim ale treba se pletu. O autismu, resp kognitivnich funkcich pri autismu, toho moc nevim a rada si neco prectu - mate nejakou dobrou referenci? Dik, M

0/0
26.4.2011 16:20

Tomas M

Plagiat

Original clanku, 14 dnu stary, je zde:

http://www.autismus.cz/zajimavi-lide/marek-ctrnact-iq-jako-einstein-a-aspergeruv-syndrom.html

0/0
23.4.2011 15:37

marketka13

Re: Plagiat

juj ;-))))

0/0
23.4.2011 16:30

Amálie

Re: Plagiátorka Petra Barochová?

Takhle obšlehnout článek je vysloveně na žalobu - pokud tedy původní autorka "Simona.Votyova" není totožná s autorkou, podepsanou pod značkou "pet", což je údajně Petra Barochová. Pokud to není jedna a táž osoba, což patrně není, pak je to pro paní Barochovou velká ostuda - zvlášť když opsala téměř všechno, včetně schůzky v kavárně atd.

http://ona.idnes.cz/novinari.aspx?idnov=772

0/0
23.4.2011 18:40

Amálie

Re: Plagiátorka Petra Barochová?

Simona Votyová je podle všeho taky blond, ale asi to nebude Barochová:

http://vodafone.blog.ihned.cz/c1-50855610-rain-man-to-ma-jinak-nez-ja

0/0
23.4.2011 18:49

IQ pouhých 41

Re: Plagiátorka Petra Barochová?

Vzdyt tam maj napsany "Ve spolupráci se sdružením APLA pet iDNES.cz" - ta APLA je prave ta asociace, co stoji za tim serverem Autismus.cz. Takze byste spis mel byt rad, ze se nekdo z mainstreamovych medii touto problematikou zabyva, nez nadavat (a to neopravnene!), ze je to ukradeny clanek :-P

0/0
23.4.2011 18:51

fitzie

Re: Plagiátorka Petra Barochová?

jo jo, mně taky jednou otiskli fotku s popiskem "archiv MF Dnes". ;-D

0/0
24.4.2011 7:32

venenum

Re: Plagiátorka Petra Barochová?

a nenašli ji na rajce.net ???

0/0
25.4.2011 11:25

banan75

jo

to se povedlo !;-D

0/0
23.4.2011 15:28

banan75

Re: jo

měla být reakce na předcházející příspěvek :-)

0/0
23.4.2011 15:29

medved.m

"Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

(ilustrační snímek)

A popisek pod snímkem nám pěkně ilustruje, že redaktoři IDnes (někteří) rozhodně nadprůměrnou inteligenci NEMÝVAJÍ ;-D

0/0
23.4.2011 15:10

wolowizard

Re: "Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

To víte, na těchto portálech to šudlají nejspíš teenageři - neznalost pravopisu je podle nich cool. Ale nechápu to - jestli to smaží ve Wordu, tak proč probůh nepoužívají automatický korektor?

0/0
23.4.2011 15:15

Labruna

Re: "Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

Nadpis taky stojí zato: "... trpí Aspergerovým syndroNeM"

0/0
23.4.2011 15:23

Hokki

Re: "Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

Řekl bych, že právě na tohle slovo bude korektor Wordu krátký! (taky se občas mývám, i děti se mývají) :-)

0/0
23.4.2011 15:33

medved.m

Re: "Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

Soudím, že je třeba jistého upřesnění:

1. na těchto portálech to "nešmudlají žádní teenageři", ale dospělí a placení "novináři" (ty uvozovky vysvětlím v dalším bodě);

2. jestliže teenager, natož dospělý člověk(!) potřebuje k bezchybnému napsání sedmislovného popisku k ilustračnímu snímku word s automatickým korektorem, pak patří vrátit zpět do třetí třídy obecné a už vůbec nemá nárok označovat se sám za novináře (bez uvozovek). 

 

Mimochodem: fakt, že tyto mé poznámky k jazykové úrovni "nejdůvěryhodnějšího deníku" bývají jakýmsi cenzorem pravidelně mazány a já sankcionován ztrátou bodů, jakoby je navíc tlustě podtrhoval a přidával na konec vykřičník.

0/0
23.4.2011 15:33

Hokki

Re: "Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

R^

0/0
23.4.2011 15:38

marketka13

Re: "Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

;-))

Pamatuju si z hodin CJ, ze novinari byvali (ano, minuly cas) elitou vzdelanych, dobre si totiz uvedomovali, ze svymi clanky velmi prispivaji ke vzdelanosti naroda. Nekteri lide knihy nectou ale noviny prelouskne kdekdo...kam se ritis, ceska zurnalistiko?!?!?!

PS. Ani ja nejsem bez masla na hlave, obcas vysmahnu hrubku jako blazinec ale taky se necpu do redakce a pro dulezite psani mam u ruky pravidla ceskeho pravopisu. Pro idnes: ani moc nestaly, treba by se to dalo dat do nakladu ;-)

0/0
23.4.2011 16:36

Hokki

Re: "Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

Napsal jsem totéž níže, ale protože jsem tam nezdůraznil to "ý", tak na to žádná odezva čtenářstva nebyla..., že by nejistota, cože jsem si to vymýšlel? ;-D

0/0
23.4.2011 15:29

Hokki

Re: "Lidé s Aspergerovým... mÝvají nadprůměrnou inteligenci"

Zase na druhou stranu, abychom si nemysleli, že tento server je nějaká "vyjímka" :-) - Stačí si zadat slovo "mývají" (a nakonec třeba i tu "vyjímku" resp "výjimku") do gůglu - jako přesnou frázi! Výsledek? :-) nebo spíš :-(

0/0
23.4.2011 15:47

all_the_way

Literatura a AS

Zaráží mě, že nikoho nepřekvapuje ambice dotyčného stát se literátem (navíc elitním). Literatura by měla být obrazem života v jeho plnosti a těžko čekat nějaké hluboké dílo od člověka s velmi nízkou empatií a vhledem do psychologie ostatních lidí. Takové dílo bude buď chladně racionální popis abstraktních záležitostí, nebo ničím nekočírovaný autorův subjektivismus. Copak lze od osoby trpící AS očekávat nějakou plastickou, uvěřitelnou a do patřičné hloubky rozvedenou psychologii postav? Vždyť to je právě to, co dělá velká literární díla. Čisté rácio se hodí do odborných přírodovědeckých žurnálů, sebestředné výrony vlastního ega jsou vlastní náctiletým (a zastydlým) básníkům a básnířkám, ale skutečně velká literární díla potřebují životné postavy, které "drží vodu", jak by řekli Voskovec s Werichem. Proč mu to okolí (rodina) nedá na vědomí, proč mu nevysvětlí, že jeho specifické vlohy by šlo využít mnohem mnohem lépe. Vždyť ten člověk na tom ztroskotá a bude zbytečně nešťastný.

0/0
23.4.2011 14:44

LEA.M

Re: Literatura a AS

Možná by stálo zato, najít si pár jeho povídek, když je zveřejňuje, já to určitě udělám, až budu mít víc času. Ale píše fantasy, tam se leccos ztratí. :)

0/0
23.4.2011 14:49

all_the_way

Re: Literatura a AS

Ta poslední věta se vám povedla :-)

0/0
23.4.2011 14:50

skryty.vyznam

Re: Literatura a AS

správná úvaha, ALE - v literatuře je potřeba tzv. abstraktního myšlení (jeden segment z triády postižení), a tohle právě ten kámen úrazu, ten člověk dokáže napsat literální dílo, ale bude se pohybovat v určitém okrohu (např. svých zájmů) = rigidita (nepružnost) myšlení ´+ tzv šroubovitost psaní (jako například v mém případě) ;-D

0/0
23.4.2011 14:54

all_the_way

Re: Literatura a AS

to jsem měl na mysli, když jsem mluvil o tom subjektivismu.

0/0
23.4.2011 15:29

radim36

Re: Literatura a AS

A to je právě s tou literaturou hluboký omyl. Člověk s Aspergerem má stejnou empatii a vzhled do psychologie jiných lidí jako ostatní. On jen neumí dostatečně rychle reagovat. na měnící se skutečnost. Mozek takového člověka právě naopak konstruuje věci kolem empatie a psychologie dost daleko dopředu, ale jak se ve skutečnost  objeví první odlišnosti od reality, jeho mozek tu vykonstruovanou věc neumí  upravit.  I kdyby to měl být sebemenší detail, musí celou svou konstrukci vyhodit  a všechno začít konstruovat úplně od začátku. Tím ztratí spoustu času a prostě tu komunikaci v reálném čase nestíhá nebo v horším případě prostě  se zablokuje....

Když se ale jedná o jeho vlastní svět, do kterého nikdo jiný nemůže zasahovat,odchylky nejsou a takový svět hozený na papír může být mimořádně hluboký a bohatý.

0/0
23.4.2011 15:02

pletiplot

Re: Literatura a AS

To je hezky napsané.

0/0
25.4.2011 2:26

pletiplot

Sheldon

Dokonalý popis Sheldona z Big Bang Theory. Ten tedy trpěl trochu mírnější formou, protože se bez asistentky obešel.

Bohužel naše společenost nedokáže pro geniální geny zajistit pokračování, některé jiné společnosti to dokážou.

0/0
25.4.2011 2:30

Marek14

Re: Literatura a AS

Ano, máte pravdu, je to z větší části, jak říkáte. Dokonce se mi stává, že si události kolem sebe a chování lidí dávám do souvislosti s příběhy, které znám. A znám jich hodně, vždycky jsem hodně četl. Původní autorka článku to nepsala jen tak, já jsem jí nastínil tři nebo čtyři příběhy, které jsem vymyslel, a líbily se jí. Čas, to je ten hlavní problém. V tuhle dobu mám mnoho práce a snažím se dodělat školu. Ale ta jednou skončí, ať tak, či tak, a potom -- kdo ví?

0/0
26.4.2011 19:00

wolowizard

Re: Literatura a AS

No já myslím, že takový Kulhánek taky nebude zrovna vrchol empatie. Kdoví, jestli taky netrpí nějakou poruchou osobnosti. Ale ty jeho braky čtou mraky lidí, včetně mě - je to prostě oddechovka, kterou by nikdo "normální" nejspíše nezplodil.

0/0
23.4.2011 15:17

radim36

Re: Literatura a AS

Jo, asi tak nějak. Souhlas.

0/0
23.4.2011 15:22

petronias1

Re: Literatura a AS

Kulhánek je podobně "postižen". Je introvert jak poleno, nerad se ukazuje na besedách nebo na čemkoliv (cony, etc.), kde by mohl být objektem zájmu svých fanoušků.

0/0
23.4.2011 22:04

Lenka S.

Re: Literatura a AS

No myslím, že i kdyby opravdu se svým dílem ztroskotal nešťastný z toho nebude, možná se nad tím pozastaví a zkusí to jinak, anebo díky hyperrealistickému myšlení prostě uzná , že to nefunguje a nebude pokračovat bez nějakého prožívání neúspěchu. Také je možné, že píše prostě proto, že jej to uspokojuje a tečka:-)

0/0
23.4.2011 16:50

peanutka

Re: Literatura a AS

Takže podle Vás má právo psát kdo? Jaké je měřítko, hm? Proč tedy mezi nejlepší české spisovatele patří Klíma, který jedl krysy ze sportu? To je normální?

Na druhou stranu, život s klapkami na očích je asi jednoduchý.

0/0
23.4.2011 17:04

zihac

text pod obrázkem

autor textu pod obrázkem s inteligencí problém rozhodně nemá :D cituji "Lidé s Aspergerovým syndromem mývají nadprůměrnou inteligenci (ilustrační snímek)" ;-D

0/0
23.4.2011 14:42

Labruna

To bude asi tenhle člověk

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/dusevni-onemocneni/194-aspergeruv-syndrom/

0/0
23.4.2011 14:35

radim36

Pravděpodobně tady toho člověka nikdo v mladém věku

nezachytil jako výrazného talenta. Tato neschopnost komunikace s druhými lidmi a neschopnost plnit běžné požadavky jako například udělat nějakou práci v termínu se totiž dá částečně nebo úplně obejít.

Tady píše redaktor, že tento člověk potřebuje na všechno konkrétní detailní návod. Člověku s takhle vysokou inteligencí ale není problém vštěpit návod či algoritmus, jak na takové situace dopředu dělat podrobný návod. Tím se dá z velké části ten jeho nedostatek zakrýt.  Nyní takový člověk působí ve styku s jinými lidmi a podobně jako absolutní nepoužitelné nemehlo a tím je na 99 % neschopný svou vysokou inteligenci využít a prosadit se. Pokud ale by se ten jeho problém řešil někdy v dětském věku, s vysokou pravděpodobností by se stihl naučit nějaké náhradní algoritmy a naučil by se tak svoji vysokou inteligenci uplatnit v nějaké prestižní práci a prosadit se. Vždycky by ve stylku s jinými lidmi působil poněkud jako dřevo, ale už ne nemožně a nepoužitelně.

0/0
23.4.2011 14:24

skryty.vyznam

Re: Pravděpodobně tady toho člověka nikdo v mladém věku

zas až taková pravda to není, tady se jedná o rigiditu až regres  např. činností, ten člověk se naučí určité věci ritualizovat (např. mytí, čištění zubů atd.), ale jakmile se dostane do pro něj "neznámé situace" (např. jiné prostředí) tak totálně pohoří - v článku je dobře zmíněná poznámka o komiksu - autisti se dokáží v cizím prostředí řídit podle tzv. piktogramů

0/0
23.4.2011 14:31

radim36

Re: Pravděpodobně tady toho člověka nikdo v mladém věku

0/0
23.4.2011 14:39

radim36

Re: Pravděpodobně tady toho člověka nikdo v mladém věku

Ale člověk, který má tak vysokou kapacitu paměti, si dokáže spoustu těch piktogramů ( algoritmů), podle kterých se řídí , prostě a jednoduše zapamatovat dopředu. Když se patřičně vyškolí, tak prostě jen ty piktogramy"tahá" podle potřeby. Jasně, že to nejde vždy a u všeho, ale já věřím, že spoustu pro takového člověka jinak neřešitelných situací se takhle dá dopředu namodelovat a připravit.,takže se stanou pro takového člověka jakž takž zvládnutelné.

Jinak nejsem odborník, ale pravděpodobně trochu málo toho Aspergera asi mám a tak trochu vím, o čem to je.

0/0
23.4.2011 14:49

skryty.vyznam

Re: Pravděpodobně tady toho člověka nikdo v mladém věku

asi takhle pracoval se ve speciální třídě (Poruchy autistckého spektra, ADHD, opožděný vývoj atd.), a s autistama byl vždy takový problém, že pokud jsme ho dokázali "přeprogramovat", tak pak se vždycky vyskytl sebemenší problém - napřklad kartáček byl natočn nalevo místo napravo, protože jsem měl na hlavě čepici tak se mě bál atd atd - jinak jdete na to dobře tihle lidé milují předvídatelnost

0/0
23.4.2011 15:09

fitzie

Re: Pravděpodobně tady toho člověka nikdo v mladém věku

to je bohužel ono. autistu rozhodí takové prkotiny, které by normálního člověka ani nenapadly.

0/0
24.4.2011 7:24

skryty.vyznam

...

V článku je pár nepřesností. Aspergerův syndrom, neb také někdy nazývaná sociální dyspraxie, se nutně nemusí pojit s průměrnou či nadprůměrnou inteligencí (IQ 70 - 124), existuje i takzvaný  nízkofunkční AS, kde už není  tzv. sociální naivita, ale sociální slepota. Poměr pohlaví je také zavádějící, někde se uvádí 4:1 (vždy v prospěch chlapců), např. Lorna Wing (britská psychiatrička) uvádí poměr 10,2:1, australské údaje jsou 5,6 : 1, můj názor je, že je to především dáno genetikou - z toho rodílné údaje. Je těžké posuzovat poměr mezi pohlavími, konkrétně u AS, protože většina aspergerů ani netuší, že tuto vývojovou poruchu má - existuje určité kontinuum, ve kterém je pak velice obtížné odlišit lehkou symptomatiku od hraničních osobnostních rysů.

0/0
23.4.2011 14:21







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.