Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Osm nejrozšířenějších nesmyslů o spánku

Měli byste spát osm hodin v kuse. Ve spánku váš mozek odpočívá. Chrápání je jen kosmetický problém. O spánku koluje spousta zažitých tvrzení, která se ale nezakládají na pravdě. Zjistěte, co o spánku ještě nevíte.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Chmelař

hehe

před chvílí jsem se vzbudil a než zase půjdu spát, přečetl jsem tenhle článek a píšu tenhle příspěvek, tak snad to dělám, jek mám :-)

0/0
12.9.2008 4:37

spartaman

Další nesmysl je to s tím kafem

Aspoň tedy v mém případě to rozhodně tak nefunguje, dám si kávu a jsem za půl hoďky zralej na peřinu. :-)

0/0
9.9.2008 16:32

Stíhací bombardér Havel

ten bod 6 je geniální

nedovedu si představit, že někdo ve dvě ráno vstane a půjde vytírat podlahu.  ;-DZVlášť když třeba v šest vstává do práce.

0/0
9.9.2008 13:56

Re: ten bod 6 je geniální

R^;-D

0/0
9.9.2008 16:44

SZYslak

no comment

Cirkadiální rytmy? Ja nevim jak vy, ale ja vzdycky rano po snidani ;-D

0/0
9.9.2008 13:10

Edita

nespavost..

ja kdyz nemuzu spat ,v noci,tak jdu opravdu neco delat,a za hodinu se me chce spat.Kolikrat i v noci varim,peru atd..proc ne?Kazdemu pomaha neco jineho.

0/0
9.9.2008 1:00

Cortez

Tak tak

Z velke casti zase kupa nesmyslu...

Jako treba s tim rizenim. treba mi energetak vypity i behem ospalosti celkem pomaha. kdyz jedu potichu tak se mi chce spat rozhodne vice nez kdyz si k tomu pustim radio atp... a vubec nazvat clanek 8nejroz...nesmyslu je celkem scestny.v nazvu je ,,nesmyslu,, presto se v uvodu kazdeho bodu casto objevi ze i puvodni moznost je mozna:) tak jakepak nesmysly. a dale, vetsina lidi to ví,takze nejrozsirenejsi nesmysly to budou asi v redakci nebo u nejakych studentu vedatoru.... :)

0/0
8.9.2008 23:42

1gsc1

Re: Tak tak

tak to otevřené okno a kofein, to mi vždy v autě pomůže

0/0
9.9.2008 12:43

Martin

Lži, lži a zase lži

K bodu 1)

Před průmyslovou revolucí byla v noci všude tma jako v pytli a představa, že lidi vstávali o půlnoci a šli něco dělat je čirá fantasmagorie. Ještě můj děda vykládal, že se za jeho mládí svítilo petrolejkou maximálně hodinu denně, pak se prostě zhaslo a až do rána byla tma.

0/0
8.9.2008 23:22

Kleki Petra

Jak to zjišťovali?

Já, když spím, tak spím. A představa, že se budeme s manželkou celou noc tisknout k sobě zadky, abychom vyhověli nějakému dementnímu vědátorovi, je opravdu velmi úsměvná. Navíc - co potom ty proleženiny?;-D

0/0
8.9.2008 11:17

Kleki Petra

Re: Jak to zjišťovali?

A sakar!!! Asi jsem se špatně vyspal, tohle patří na ten druhý článek!;-D;-D;-D

0/0
8.9.2008 11:18

Huhukoktejl

Re: Jak to zjišťovali?

Tisknout zadky k sobě se můžete jen v případě, že netrpíte nadýmáním, jinak to přináší jen obtíže.. ;-)

0/0
8.9.2008 12:19

medved_cz

Re: Re: Jak to zjišťovali?

Tak trochu jine dychani z ust do ust? ;-D

0/0
8.9.2008 17:35

Luque1

náhodou

na rubriku zdraví, jde o docela dobrý článek, PS: prodloužená mýcha je částí mozku, a ty autonomní a vegetativní procesy jsou ovlivňovány taky mozkem - hypotalalamus a další "vegetativní centra", a ty jsou ovlivňovány spětnovazební činností v postatě celým mozkem (elektrofyziologicky, hormonálně), např. při apalických stavech je srdeční činnost zpomalen.

0/0
7.9.2008 23:25

aduano

Re: náhodou

jo, takže mýcha???

0/0
8.9.2008 1:05

Luque1

Re: Re: náhodou

ne, jenom ta prodloužená, a nesnaž se mě ještě takhle navečer namíchnout, nebo se naseru, řídící mechanismy mého spénku selžou, a jak budu zítra z nevyspání namíchlej, tak ti budu posílat spamy;-O;-D

0/0
8.9.2008 3:06

salam

Re: Re: Re: náhodou

snad namýchlej, ne :-):-):-)

0/0
8.9.2008 8:36

Huhukoktejl

Re: Re: náhodou

Kopyto, klopýtat, mýcha, pelyněk, plyš.. je to snad jasný, ne? :-))

0/0
8.9.2008 12:16

Honza

Re: Re: Re: náhodou

Jeste jsi zapomel Babika Bydzov

0/0
8.9.2008 18:45

Dick Winters

To jsou bludy.

Pokud naši předci makali na poli od rána do večera, tak v noci neměli na nějaké ponocování ani pomyšlení.

Jenže to je věc, kterou pisálek, co se celý den jenom šťourá v rypáku a vymejšlí nesmysly, nikdy nepochopí.

0/0
7.9.2008 21:23

Bertiik

Re: To jsou bludy.

uvádí se, že se ve zmíněném mezičase předci věnovali sexu, ale to by se patrně nehodilo do zdravotní rubriky nebo by to nebylo morálně korektní, a článek by přesunuli do rubriky Sex...

0/0
8.9.2008 9:26

ten, co zaspal dobu

Re: To jsou bludy.

Doplňte si laskavě znalosti. V té době bylo obvyklé, že se chodilo na tzv. půlnoční mši, pokud lidé bydleli dostatečně blízko kostela, případně věnovali část noci modlitbám doma. Tehdejší doba si velmi potrpěla na podobné rituály a lidé to dělali dobrovolně (abych předešel nesmyslům o nucení církví).

Další věc je ta, že bylo obvyklé mít v poledne třeba hodinovou pauzu a to i u těch, co se dřeli na polích (ať už panských či svých). Prostě rytmus dne byl úplně jiný. To, co se uvádí v článku, je pravdě mnohem blíž, než váš výkřik.

0/0
8.9.2008 21:51

Martin

No tak to jsi teda pěkně vedle

Půlnoční mše byla tak 1x za rok a za normálních okolností nikoho ani nenapadlo se poflakovat v noci po vesnici, to je neuvěřitelné, co si ti lidi nevymyslí.

Hodinová pauza byla, ale taky se v létě makalo běžně 10-12 hodin.

0/0
8.9.2008 23:28

PD

To který kretén napsal takové bludy???

"Musí udržovat v chodu celý váš organismus, aby vám nepřestalo bít srdce, nepřestali jste dýchat, váš trávicí systém pokračoval ve své práci a tak dále"

== Tohle zajišťuje (prodloužená) mícha...

0/0
7.9.2008 21:14

Filisthin

Re: To který kretén napsal takové bludy???

Jde o to, ze mozek precuje nestejnou intenzitou behem spanku... pokud si to dobre pamatuju, tak pri fazi R.E.M. to je najvic a pak myslim v te 2. fazi (nejaka x faze metafaze anafaze...co ja vim) naopak nefunguje skoro vubec...R^

0/0
7.9.2008 22:24

jirka

kouknete na Myty

kouknete na

Myty 8-o

www.google.cz/search?hl=cs&rlz=1C1GGLS_enCZ291&q=Mýty++333&btnG=Hledat&lr=

0/0
7.9.2008 9:10

Janda

OLOL

"...Ale vaše tělo je potřebujete je vypít půl hodiny před tím, než se začnete cítit ospalí, abyste jejich účinek vůbec pocítili." ty voe ten článek snad psal nejakej PC Translator ;-D

0/0
7.9.2008 8:38

Bochi1

Mozek

"Váš mozek nespí, ale naopak aktivně pracuje, zatímco vy spíte. Musí

udržovat v chodu celý váš organismus, aby vám nepřestalo bít srdce,

nepřestali jste dýchat, váš trávicí systém pokračoval ve své práci a

tak dále."

Bože, to je ale hovadina... Autor tohoto článku je zřejmě biologickým vzděláním naprosto nedotčený.

0/0
7.9.2008 6:44

Patapat

pisálkům z iDnes

"Novináři" z iDnes, dokážete napsat nějaký smysluplný článek, který by neměl v názvu nějaké čéslo a důvody?

Důvodů proč s věnovat sexu, spánku nebo přehazování hnoje si najdu dost i bez vás. Naopak důvody proč číst články na iDnes s každým dalším vaším výtvorem ubývají...

Prosím udělejte s tím něco.

Přeji hezký den ;-D

0/0
6.9.2008 19:12

Andrew

mozek a odpočinek

Tento článek je opravdu nesmysl od začátku do konce napsat že při spánku mozek neodpočívá je nesmysl!!!! Sice řídí všechny autonomní funkce ale bohužel vaše neurony by bez odpořinku nebyli schopny pracovat, jelikož přenos je založen na bázi chemických látek které se musí na synypsi někdy obnovit!!!! No jo ale to by se tím někdo nejdříve musel zabývat aby to mohl napsat takže tyto články na idnes jsou nesmysly!!!!

0/0
6.9.2008 18:53

kakan

Není 8 hodin jako 8 hodin

Trochu mě zarazila drobná konfrontace prvního a osmého bodu. Jeden tvrdí, že lidé nepotřebují spát 8 hodin, druhý zase, že máme spát (v průměru) 8 hodin, že prý to potřebujeme. Ano, u prvního je sice taková divoká podmínka V KUSE, ale stejně mi to přijde jako podivnost.

Je to zkrátka článek psaný odborníkem ve svém oboru pro neodbornou veřejnost, tedy dozajista polopaticky. Jen mne trochu mrzí, že se nejmenuje "Zapomeňte na nezdravý spánek! Zeptali jsme se odborníků za vás! Víme vše!" v nejlepší tradici moderního novinářství. Doba, kdy přestanu číst jakékoliv zprávy na internetech se kvapem blíží. Místo nich si budu asi raději dávat vanu.

0/0
6.9.2008 6:20

fear

hovadiny

Hloupější článek jsem tu ještě nečetl. :-/

0/0
5.9.2008 23:43

Mek

Re: hovadiny

Já jo...

0/0
6.9.2008 16:09

WebFilozof

K bodu 6:

Nespavost taky dost lidí řeší tím, že si dají - přesně jako podle těhle pokynů - cigárko a pak možná začnou spokojeně doutnat i s postelí:-) Doporučuje 10 z 10 žhářů:-)

0/0
5.9.2008 22:59

dci

Re: K bodu 6:

tak to ja si asi dam tu vanu... a rano se probudim totalne rozmocenej ve studeny vode a nechapu, co tam delam :-):-):-)

nejlepsi na opetovne usnuti je sex, pokud je s kym

0/0
8.9.2008 18:47

Yetty-Blog.BlogSpot.com

No nazdar

To je zase článek - polovina z informací je padlá na hlavu a ta druhá všeobecně známá.

0/0
5.9.2008 22:59

džugašvili sákašvili

Ve většině kultur se říká

(Y)

0/0
5.9.2008 22:15

Spáč

A tento článek je devátým největším nesmyslem

K bodu 1 - argumentovat že "většina kultur" a dávat za příklad Bali. To je velmi atypická, archaická kultura. To, že by se předci v Evropě po čtyřech hodinách spánku budili a pracovali, je nesmysl. Pokud už by měli čím svítit, šetřili to. I v klášterech s jinak velmi přísným řádem se v zimě spalo klidne 11 hodin, aby překonali tmu (v létě pak klidně 4 hodiny)

K bodu 5: ve spánku mozek skutečně odpočívá. Důkazem je například to, že když jsme vyspaní, nejsme unavení. Pokud autor bude nazývat "neodpočíváním" to, že mozek pořád vyvíjí aktivitu, tak to je snad triviální fakt - sny má přece každý.

bod 6 - když se v noci probudím, otočím se na druhý bok a spím dál

bod 7 - no nevím, jak vy, mě se u řvoucího rádio usíná hůře než bez něho

bod 8 - studenti spící při vyučování včera pařili, a to je dobře, protože se aspoň mohou stát novináři a odkrývat světu nevídané informace.Rv atd atd atd

0/0
5.9.2008 18:10

CD

Re: A tento článek je devátým největším nesmyslem

K bodu 1 - vy jste nikdy nebyl v noci na lovu, na rybach, na hlidce? Nebo to nepovazujete za praci?

K bodu 5 - neuronová síť "odpočívá" tehdy, když je v relaxovaném stavu. Sen je s tím v rozporu. K mnohem větší relaxaci neuronů dojde, když se pořádně napijete, nebudete se hýbat a budete se dívat na stále stejný objekt...

0/0
5.9.2008 19:12

Ble

Re: A tento článek je devátým největším nesmyslem

Mozek při spánku opravdu většinu času odpočivá, sny se zdají jen po relativně krátkou dobu REM fází, které se střídají s hlubokým spánkem.

0/0
5.9.2008 20:08

bloodyvalentine

Re: Re: A tento článek je devátým největším nesmyslem

omyl...sny se "zdají" i v průběhu NON REM fází...akorát jsou méně "divoké"

0/0
6.9.2008 21:40

franta

Re: A tento článek je devátým největším nesmyslem

K 7: naprostý souhlas. Takovou banalitu si každý může vyzkoušet (a nejspíš vyzkoušel) - prostě vím, že když výkám, pustím rádio a otevřu okýnko, tak se mě za volantem spadne únava. Opravdu potřebuju články, co mě přesvědčiujou o tom, že to je "jen můj pocit", že ze mě spadla ospalost, ale ve skutečnosti jsem ještě ospalejší!?

0/0
8.9.2008 19:01

def...

hmm jdu spat

ale jeste jedno pivecko na pekne denni sny zvladnu;-D

0/0
5.9.2008 17:00

cassul

práce v noci

To je pěkný nesmysl, že naši předkové něco dělali uprostřed noc. Noc byla pro práci a vůbec jakoukoliv činnost nevhodná, byla tma a možnosti svítit si byly velmi omezené, louče a svíčky by zvyšovaly riziko požárů, proto se s nimi manipulovalo velmi opatrně a velmi omezeně. A to doma, práce někde venku je už vůbec nesmysl. Celá staletí se zvonilo klekání, což byl jednoznačný pokyn, aby se lidi vrátili domů a šli spát, noc byla pro lidi nebezpečná, plná zvířat a temných duchů, lidi se zavřeli doma a spali, kdo nemusel, nikam nechodil. Nikdo nebyl v noci venku, až na ponocného, cestující v hostincích, lidé doma.

0/0
5.9.2008 14:52

AKSAMIT

Re: práce v noci

Taky si myslim,nemrhali by svickami,byly drahe.

0/0
5.9.2008 16:37

FoDa

Re: práce v noci

Přesně tak, je to úplná kravina a navíc zásadní otázka (když pomineme problémy s osvětlením) na kterou lze s trochou rozumu rychle a jasně odpovědět: co by mohli  uprostřed noci asi tak dělat ? ;-D

0/0
5.9.2008 17:57

quinti

Re: Re: práce v noci

Mnozit se :)

0/0
5.9.2008 22:18

KulakaVnuk (bez VUMLu)

Re: práce v noci

Málo víš - viz.

1. Většina obyvatel (cca do r. 1900) byli zemědělci - a ti museli i v noci kontrolovat koně, dobytek, drůbež...  Koňům musel dát nakrmit min. 2 hod. před činností - a často zemědělci v zimě vozili dřevo, uhlí apod. s výjetím i za tmy (lampy petrolejky zavěšeny pod vozem - ve dne?).

2. Oponuji citaci: -Nikdo nebyl v noci venku, až na ponocného- ...  10 km od nás je dědina (nyní opět se starostou bolšev. pův.) - a o nich se odedávna říká  -že jsou to nejlepší zloději na světě - večer vyjdou krást a do rána už zase má každý to své...!-

3. Pochybuji, že národ, který má za hrdiny Babinského, Jánošíka, husity (neplést s Husem po Jiráskovsky a soudružsky!) a pod. zloděje i zvolí si je (viz léta 50. a po r. 1992...) by měl takový deficit (alt. rozdílné schopnosti) proti obyvatelům cit. dědiny (odst. 2. zde).

PS: jsem z okrsku posl. Grebeníčka (vedle vol. okrsek Škromach...) - nevolič obou (ani pod pohrůžkou).

0/0
6.9.2008 22:40

risan

Re: Re: práce v noci

v noci kontrolovat koně a dobyteK ? kde jsi to vzal, koně i dobytek potřebují v noci úplný klid a když je vzbudíš,  tak vstanou a už neusnou  takže bys je za pár takových probdělých nocí zničil ;-D

0/0
7.9.2008 18:54

Dick Winters

Re: Re: Re: práce v noci

A hlavně, pokud našinec makal od svitu do mrku na poli, tak v noci spal jak zabitej a na nějaký ponocování neměl ani pomyšlení.

0/0
7.9.2008 21:21







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.