Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak a co jíst zdravě. Poraďte se s nutriční terapeutkou Věrou Boháčovou

Poradna

Ilustrační snímek

Na otázky odpovídá

Nutriční terapeutka Věra Boháčová

Zajímá vás, jaké potraviny jsou pro vás zdravé, jak je při nákupu vybírat, a jak správně připravit? Co by měl obsahovat váš zdravý nebo dietní jídelníček? Na tyto a další dotazy vám odpoví Věra Boháčová, DiS., nutriční terapeutka z Fóra zdravé výživy.

Nejvíce se ptáte

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

dietní doporučení a tuky
Dobrý den, potřebovala bych poradit ohledně celulitidy. Mám ji na stehnech, hýždích. Můj hlavní problém je dodržet pitný režim ( večer si uvědomím,že jsem skoro nic nevypila). Dočetla jsem se, že na to mají vliv i nas.mastné kyseliny. Vařím, ale dietně-kuřecí maso,ryby, Floru, šunku, veškerou zeleninu-saláty. Jím také dostatek sýrů, spíše těch tučných-mohlo by to být tím? Včem jsou obsaženy ty správné mastné kyseliny? Díky
Blanka
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, základem je dostatečný pitný režim, pravidelnost ve stravě a dostatek pohybu. Co se týká nasycených mastných kyselin, najdete je hlavně v živočišných tucích - máslo, sádlo - a také v uzeninách, tučném mase, tučných mléčných výrobcích. Zdrojem nenasycených mastných kyselin, které mají na naše zdraví příznivý vliv najdete v rostlinnýc olejích a výrobcích z nich vyrobených např. margarínech, dále v tucích ryb, ořeších, semínkách. Tyto tuky by měly tvořit 2/3 všech přijatých tuků.
dietní doporučení a tuky
Dobrý den, moje kožní lékařka mi řekla (vzhledem k možné alergii projevující se kopřivkou), že mimo jiné nemám vůbec jíst například Ramu, protože to je největší svinstvo, že prý tam chybí jedna molekula a byla by to umělá hmota. Prý se vyrábí z ropy!!!Dost mě šokovala. Je to opravdu tak? Doufám, že tyto poradny nejsou komerce. Děkuji za odpověď
Jana
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, pokud trpíte potravinovou alergií, je třeba důsledně sledovat složení výrobků, zda neobsahují látku na kterou jste alergická. Argumenty, proč nejíst Ramu, které uvádíte, jsou naprosto nesmyslné. Rama patří mezi kvalitní margaríny. Ty se vyrábějí z rostlinných tuků a olejů a s ropou nemají opravdu nic společného. Pokud by Vás zajímalo, jak výroba margarínů vypadá, doporučila bych Vám web www.zdravykorinek.cz, kde je celý výrobní postup srozumitelně popsán. Navíc tam najdete o tucích řadu užitečných informací. V dnešní době patří kvalitní margaríny k vhodným potravinám stravy v rámci zásad správné životosprávy, jejich výroba a složení vychází z nejnovějších vědeckých poznatků, není tedy třeba se jejich konzumace obávat.
dietní doporučení a tuky
Preji hezky den!Pred dvema asi lety jsem trpela anorexii, od te doby mam stale problemy s PPP, nedokazu se vyrovnat s zadnym nabranym kg navic, asi rok a pul se uz nevazim, jenom merim, nebo odhaduji sve proporce dle obleceni, ale i to me stresuje...Drzim se temer kazdy den usilovne cvicim, ve spravne tep frekvenci i delce a nevidim zadne vysledky...Asi je to tim, ze "ulitavam" na klasickem masle, nemazu si ho vrstvy ale maznu ho na chlebik, obcas si dopreju tucnejsi cukrarsky bonbon, ale proto, ze proste na neco takoveho mam chut...Jinak vubec neobedvam, nevecerim, klasicka jidla jsem z meho jidelnicku uplne odstranila...snidam housku, a pak ruzne chlebiky, salaty, ovoce, vecer to same...myslim, ze mam polovocni prijem, nez bych mela mit...Chtela bych zhubnout tak 3-4 kg, ale tim sportem spis nabiram na objemu...S pozdravem Petula...
Petula
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, je velice těžké dávat Vám podrobné informace touto cestou. Nejlepší by bylo, kdybyste mohla navšívit přímo výživovou poradnu, kde by s Vámi Váš jídelníček a případně míru pohybu mohli probrat. Obrátit se také můžete na bezplatnou Informační linku zdravého životního stylu 800 175 324 a o všem si popovídat s nutriční terapeutkou.
dietní doporučení a tuky
Dobrý den, můžete mi, prosím, doporučit potraviny a jejich množství, které by zajistilo denní příjem vápníku pro mého 13letého syna. Trpí atopickým ekzémem a je alergický na mléko a mléčné výrobky, ořechy a mák. Alergie neprokázána, ale usuzuji na ni dle klinických příznaků - zhoršení a zlepšení ekzému. děkuji
Eva G.
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, doporučila bych Vám konzultovat s kolegyněmi z Poradenského centra Výživa dětí, buď prostřednictvím on-line poradny na www.vyzivadeti.cz nebo na bezplatné infolince 800 230 000.
dietní doporučení a tuky
Dobrý den! Zajímá mne, co je zakázáno a co je povoleno při přísné jaterní dietě? Děkuji Za odpověď.
Adrien
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, obraťe se prosím na bezplatnou Informační linku zdravého životního stylu 800 175 324, nutriční terapeutka s Vámi ráda zásady probere. Linka je v provozu každý všední den od 9 do 17 hodin.
dietní doporučení a tuky
Dobrý den,již několik let se snažím přibrat( 27 let, 49 kg)ale nedaří se mi to. Stále zůstávám příliš hubená,lékaři mi radí, abych se snažila přibrat, ale jakým způsobem, to mi poradit neumí.Netrpím žádnou chorobou ani poruchou. Můžete mi prosím poradit ohledně stravy? Děkuji
Petra
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, úprava jídelníčku by měla vždy vycházet z toho stávajícího. Proto bych Vám doporučila návštěvu některé z výživových poraden, případně se můžete obrátit na bezplatnou Informační linku zdravého životního stylu 800 175 324.
dietní doporučení a tuky
Dobrý den! Asi vám položím trochu netradiční otázku. Co bych měla do svého jídelníčku zařadit pokud se snažím přibrat a které potraviny naopak vynechat. Děkuji za odpověď.
Zuzka
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, úprava jídelníčku je třeba přizpůsobit Vaší současné stravě a měla by vycházet ze zásad stravy v rámci zdravé životosprávy. Konkrétní úpravy si proto touto formou nedovolím doporučit. Obraťe se, prosím, na nutriční terapeutku na bezplatné Informační lince zdravého životního stylu 800 175 324, ráda s Vámi úpravu Vaše jídelníčku probere.
dietní doporučení a tuky
dobry den, moje sestra je dloughodobe slaba a hubena, i kdy z hodne sportuje, nevim zda se obracim na spravne misto , ale mohla byste mi poradit ktery lekar by ji mohl proklepnout a zjistit co ji je, myslim ,nejaky , co by zjistil pomery v tele a jak na tom jeji telo je, napadlo me i ze, jestli by ji nemohla pomoci i pani Cajthamlova / z poradu Jste to co jite ?/ , pokud vite prosim napr. kde bych mohla pripadne kontakty nalezt,... dekuji, nashledanou,..
marie
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, praktický lékař může na základě vyšetření a konzultace doporučit Vaší sestře návštěvu lékaře specialisty, také je možné obrátit na např. na nutriční poradny, které fungují v každé větší nemocnici. Ty mohou spolupracovat s ostatními klinickými pracovišti a mohou také doporučit speciální vyšetření. Slabost a hubenost může mít mnoho příčin, může se jednat i o následek nadměrné pohybové aktivity, které není adekvátně přizpůsoben příjem energie (v podobě jídla a nápojů).
dietní doporučení a tuky
Dobry den.Je mi 21 a rada bych vedela jake potraviny bych mela jist kdyz trpim silnou anemii.Od doktora mam predepsany Tardyferon,ale rada bych ho chtela nahradit nejakymi prirodnejsimi zdroji.Znama mi poradila Melasu,tak ji uzivam 4x denne,delam dobre?Zajimalo by me jakymi potravinami nahradit tmave maso-nesnasim ho.Vim ze obsahuje hodne zeleza,zkousela jsem veprove i hovezi pripravne na spoustu zpusobu ale zkratka mi nechutna.Mam rada veskerou zeleninu, kureci maso,ryby..Proto bych rada vedela jestli budu cely zivot odkazana jen na chemii anebo se to da nejak nahradit. Moc dekuji za odpoved.
Lucianna
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, při úpravách při anémii je dobré znát také druh anémie a dle toho potraviny a zdroje doplňovat. Doporučila bych Vám konzultaci v nutriční poradně. Obrátit se můžete také na nutriční terapeutku na bezplatné Informační lince zdravého životního stylu 800 175 324, linka je v provozu každý všední všední den od 9 do 17 hodin.
dietní doporučení a tuky
dobry den chtela bych pribrat jsem hubena a nevim co bych mela jist abych aspon pribrala tak do mesice nebo tak 5kg abych ztloustla jake potraviny mam jist ??ale nechci jist veprove a hovezi maso krome tohohle no jim jenom kureci poradte...po cem ztloustnout dekuji moc
luca
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, nejeefektivnější by bylo navštívit nutriční poradnu v místě Vašeho bydliště, kde by zhodnotili Váš jídelníček a doporučili následné úpravy. Kontaktovat můžete také nutriční terapeutku na bezplatné Informační lince zdravého životního stylu 800 175 324, která s Vámi nejlepší postup ráda probere.
dietní doporučení a tuky
Mám žlučové kameny, které se mi po deseti letech "ozvaly" a zároveň mi byla diagnostikována steatosa jater - domnívám se, že v důsledku toxického poškození chemoterapií, kterou jsem prodělala před dvěma lety. Prosím o doporučení, jaký jídelníček je vhodný. Děkuji.
iveta
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Pro podrobné doporučení se prosím obraťte na bezplatnou Informační linku zdravého životního stylu 800 175 324, nutriční terapeutka s Vámi ráda zásady stravy probere. Infolinka je v provozu každý všední den od 9 do 17 hodin.
dietní doporučení a tuky
Dobry den, je mi 24 let a jiz delsi dobu se potykam s plynatosti, nafoukle bricho. Existuji nejake zasady stravovani pro omezeni tohoto neprijemneho problemu? Dekuji
Eva
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, doporučila bych Vám zaměřit se na omezení nejvíce nadýmavých potravin. Mezi ty patří čerstvý chléb a pečivo (vhodnější je z předešlého dne), z ovoce zejména hrušky a ze zeleniny kapusta, květák, zelí, paprika, salátová okurka. Nadýmají také luštěniny. Pokud by však Vaše obtíže přetrvávaly, doporučila bych Vám konzultaci s Vaším ošetřujícím lékařem. O vhodné stravě se můžete poradit také na naši bezplatné Informační lince zdravého životního stylu 800 175 324, která je v provozu každý všední den od 9 do 17 hodin.
dietní doporučení a tuky
Dobrý den. Jakým potravinám a nápojům se mám vyhnout při začínající podagře? Děkuji.
Tony
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, při začínající podaře (dně) je třeba zejména výrazně omezit spotřebu uzenin, uzených a nakládaných potravin, vniřností, živočišných tuků, alkoholu včetně piva a solit je třeba pouze mírně. Naopak ve stavě je třeba mít dostatek ovoce, zeleniny a méně tučných mléčných výrobků. Přihlíží se také k současným stravovacím zvyklostem, které bohužel neznám. Budete-li mít zájem o podrobnější informace, zavolejte, prosím na naši bezplatnou informační linku 800 175 324 (každý všední den od 9 do 17 hodin), rádi Vám poradíme.
dietní doporučení a tuky
Dobrý den,chtěla jsem se pouze zeptat,jak je to s tuky při snaze o zhubnutí?Jaké tuky se smí a jaké ne?Děkuji za odpověď
Monika
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, potřebujete-li zhubnout, je třeba omezit celkově spotřebu tuků (ale tuky byste neměla z jídelníčku uplně vynechat). Zaměřte se na omezení spotřeby tzv. skrytých tuků, které jsou obsaženy např. v uzeninách, tučném mase, tučných mléčných výrobcích, sladkém a trvanlivém pečivu apod. Z tuků pak vybírejte (ať už na studenou či teplou kuchyni) kvalitní tuky rostlinné. Vhodné jsou např. oleje olivový a řepkový, používat můžete i rostlinné tuky (margaríny). U nich navíc můžete vybírat i nízkotučné varianty (Flora Light, Perla Tip, Rama Linie apod). Tyto nízkotučné tuky jsou ale určeny výhradně na studenou kuchyni. Naopak omezte spotřebu sádla a másla, slaniny. Tuky mají vysokou energetickou hodnotu, ale i když hubneme, náš organizmus je nutně potřebuje. Je však důležitá nejen kvantita, ale i kvalita. V tucích rostlinného původu převažují tzv. nenasycené mastné kyseliny, které podporují snižování cholesterolu a mají na náš organizmus příznivý vliv. V tucích živočišného původu převažují mastné kyseliny nasycené, které podporují zvyšování cholesterolu, navíc tyto tuky cholesterol také obsahují. Ve správném jídelníčku (i tom dietním) by měly rostlinné tuky pokrývat 2/3 všech přijatých tuků, tuky živočišné (i se všemi jeho skrytými zdroji) max 1/3.
dietní doporučení a tuky
Dobrý den....chtěla bych se zeptat...už 10let nejím červené maso....jím jen ryby a drůbež....Měla sem v 17letech problém s cholesterolem...sýry a mléčné potraviny mám ráda...co si myslíte o stravě bez červeného masa...???Děkuji
Petra
Nutriční terapeutka Věra Boháčová
Dobrý den, I když jste měla problémy s cholesterolem, nemusela jste zcela červené (předpokládám, že máte na mysli hovězí a vepřové) maso zcela vylučovat. Zařadit do jídelníčku občas libové druhy těchto mas je v pořádku. Jestliže tato masa jíst nechcete, ale ve vaší stravě je dostatek mléčných výrobků, drůbeže a ryb, neviděla bych ve vyloučení červeného masa problém. Důležitá je také pestrost jídelníčku, červená masa jsou dobrým zdrojem železa a vitaminu B12, je tedy třeba tyto látky doplnit jinými potravinami.





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.