Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

V80l18a13d17i84m47í40r 77Z85a65u54š58k59a 5381562257783

Článek na úrovni obskurních internetových webů. Mořská sůl a následně voda se běžně synteticky vyrábí a ryby v ní žijí - v mořských akváriích- stačí se podívat na weby výrobců jaiko je Tropic Marine - vyrábí z jednotlivých složek, nejde o žádnou odpařenou mořskou sůl.

Toxicita vitaminu C pro střevní mikrofloru je hoax založený na článku na pofiderním webu Natural News, který rozhodně není vědeckou studií, pouze slabomyslnou spekulací nad pokusy s neúspěšnou fermentací jablečného džusu konzervovaného kys. askorbovou.

Syntetické vitamíny mají třeba horší vstřebatelnost , ale fungují úplně stejně jako přírodní. Nakonec s nimi běžně léčíme- kys.listová, vitamin D, vit B12(ten, pravda injekčně) - a výsledky jsou viditelné- v rostoucí hladině v séru i v odeznívaní příznaků nemoci.

A interpretace těch citovaných studií je zcela překroucená - nejde o to, že by umělé vitaminy nefungovali, nebo škodili, ty studie říkají, že zvyšovat příjem vitaminů několikanásobně nad doporučenou denní dávku nepřináší žádný zdravotní efekt, naopak, jsou zde možná jistá rizika. Jinými slovami - varují před předávkovávaním se.

Zdravá strava je opravdu lepší- především proto, že kromě těch několika málo přesně definovaných vitaminů v tabletě, obsahuje další tisíce jiných látek, jejichž vliv na organismus není dosud dostatečně probádán- některé můžou být k nepotřebě, jiné ale můžou být užitečné.

Syntetické vitamíny mají tedy smysl pouze v období předpokládaného, nebo měřením ověřeného deficitu- vitamin D v zimě, vitamin C u lidí, kteří odmítají jíst dostatek zeleniny a ovoce, vitaminy skuopiny B při tvorbě koutů a prasklin rtů... Pokud se někdo stravuje sice pestře, ale není si jist, zda je jeho strava dostatečně vyvážená(nemá energii nebo čas se tím zabývat), pak to lze vyřešit pragmaticky třeba užitím jedné tablety multivitaminu za týden či za dva, k doplnění případného nedostatečného přívodu stravou.

+16/0
doporučit
19.1.2017 9:34

M57a94r66t22i86n 27K72o96ž21í80n 1335416541190

Jak to dělají akvaristé v mořských akváriích, kde si namíchají mořskou vodu a ryby a korály v nich žijí?

+10/0
doporučit
19.1.2017 0:31

M80i89c17h71a12l 43H45u62š69á49k 2987266415185

Název článku je samozřejmě nesmysl, neexituje rozdíl mezi syntetickou molekulou a jejím biologickým ekvivalentem (pokud někdo nezvorá syntézu). Správný název článku by mněl být Různé formy příjmu vitamínů vedou k rozdílným výsledkům.

+12/−1
doporučit
19.1.2017 1:34


J10a11n 69P46r28o14v26o31d 5416643925908

Autorka se v případě vitamínu C odvolává na studii, což ale není nic jiného než sbírka nepodložených tvrzení. Dále se zde dozvíme že přírodní vitamín C obsahuje ještě další látky, které syntetický vitamín nemá - opět zavádějící info. Kys. askorbová je vitamín C ať syntetický nebo přírodní. Ostatní látky v přírodní formě zlepšují pouze jeho vstřebatelnost (např. flavonidy), ale nemají s vitamínem C nic společného. Všichni savci (kromě člověka, a pár dalších) si vyrábějí v játrech vitamín C pro vlastní potřebu (je stejný jako syntetický) v množství jaké v daný okamžik potřebují.

Ovoce a zelenina ztrácejí skladováním vitamín C neskutečně rychle. Např.kapusta 12% denně. Než se k vám dostane, tak tam nic není.

Pro člověka je vitamín C jedním z nejdůležitějších antioxidantů a metabolitů (při jeho nedostatku - kurděje). Doporučuji lipozomální formu syntetického vitamínu C. Dokonale se vstřebává. (Osobní zkušenost)

+15/−3
doporučit
19.1.2017 1:23

M39i20c72h66a17l 45H40u55š72á67k 2517656545815

Ten článek mi připadá jako řada tendenčních výsledků vytržených z kontextu a vybraných někým kdo není odborník na farmakologii. Je samozřejmé že koncentrovaně poddané syntetické vitamíny budou mít jinou farmakokinetiku než ty ze stravy = méně se jich vstřebá. Ale na druhou stranu se dají přesně dávkovat - ryba nebo rostlina si nasyntetizuje tolik vitamínů kolik jí zrovna napadne. Podle mne je podávání syntetických vitamínů v pořádku při zátěžových stavech (nemoc, těhotenství), nebo pokud není možné (dostupnost, alergie) konzumovat vhodnou potravu. Uznávám že zobat si syntetické vitamíny jen tak může mít negativní vliv na schopnost vstřebávat je později ze stravy v přirozené formě.

+10/−1
doporučit
19.1.2017 1:27

L42a93d34a 27N23o69v85a64k 4952193207

já se po ovoci a zelenině nadýmám.. a to ne nějak decentně.., ale brutálně...:-P

+4/0
doporučit
19.1.2017 1:58

O85n22d49ř91e59j 57Š52i77n21d14l35e89r 2137418626855

Spousta vitamínů existuje ve více formách. U stopových látek to platí dvojnásob. Třeba u zinku bude vstřebatelnost oxidu, laktátu a orotátu úplně někde jinde. Další věc je že u spousty dvojic stopových prvků, vitamínů i živin se dostavuje efekt potenciace nebo naopak kompetice. Podle toho, jak je jejich příjem v jednom jídle načasován se může vstřebávání zesílit nebo naopak vzájemně potlačovat.

Souhlasím s tím že lidé mají tendenci přeceňovat vliv jakýchkoli doplňků stravy, Ale někdy to má smysl. Třeba v UK se kvůli muslimských hábitům začala znovu objevovat skoro zapomenutá křivice...

+1/0
doporučit
20.1.2017 8:28

S85t45a41n58i14s91l46a70v 31S96t24u51p33k14a 6741245625550

Nemám problém s termínem drahá moč, jak bychom se měli stravovat a varováním před nadměrným množstvím a tedy doplňky stravy.

Neexistuje nic nepřírodního i nic v nepřírodě a vše je složeno z prvků a jevů prostředím danými a látky jsou stejné, což vede k mýtům o tom, co je přirozenější a zdravější.

Významově se to dá pochopit k rozlišení látky, jež syntetizoval živočišný druhu Homo sapiens sapiens a látky vyskytující se mimo jeho prostředí (nikoliv mimo přírodu), třeba v jiném skupenství - "jablko".

V gastrointestinálním traktu dochází k jejich proměnám, ať už za přispění žaludečních šťáv či rozkládání enzymy již při samotném žvýkání.

Je tedy zdravější příjem ze skupenství "jablka" či samotný syntetizovaný vitamín C, jaká je farmakokinetika? Studie se snaží tvrdit, že záleží na tom, v čem třeba vitamín C přijímáme, v jakém skupenství a kdy je třeba ve formě glukózy přijímán s faktorem tyrosinase a dalšími.

Vitamín C je rozpustný ve vodě tak i v gastrointestinálním traktu, kdy se podílí na odbourávání tyrosinu či se zapojí do resorpce železa a odbourávání nitrosoaminů z přijímané potravy. Vyznačuje se velmi snadnou oxidací na dehydroaskorbát.

Homo s. s. neumí syntetizovat vitamín C sám a je tak vedle pár živočichů, jako třeba morče, netopýr apod., "zajímavým" druhem a jeho hladina je nižší než obvyklá.

To vedlo i k mýtu nutnosti tuto hladinu navýšit, čehož byl zastánce i dvojnásobný nositel Nobelovy ceny Linus Pauling, jež užíval i 500x vyšší dávky. Nicméně se dožil požehnaného věku (zde pozor na logický klam "následně tedy proto", bral vitamín C = dožil se vysokého věku). To se ve studiích však nepotvrdilo a právě vedlo naopak k některým negativním důsledkům.

Jsme zahlcováni informacemi na doplňky stravy, jež by měly pomáhat, podporovat imunitu atd., nicméně tělo se s nadměrným množstvím musí vypořádat vylučovacími mechanismy, chemickými přeměnami atd., kdy různé predispozice při nadměrném množství pak mohou, nikoliv nutně, vést k nejrůznějším obtížím.

+1/0
doporučit
19.1.2017 13:14

J31a33r89d62a 23S20o98k87o42l 1766178141301

Ono je jednoduší si vzít pilulku jak sníst čtyři jablkaRv

0/−1
doporučit
19.1.2017 0:21
Foto

V84a59c83l98a29v 63V60a16v92r74a 3787694615427

to by blbce nenapadlo.

Ne multivitamíny a podobné svinstvo neberu. Vitamin D mám ze sluníčka 300 dní v roce tady na Floridě, Vitamín C z ovoce hlavně citrusového z vlastní zahrady i z obchodu. A.B z masa a jiných potravin. Vitamín E víc uškodí než pomůže.

Nechápu proč chtělí lidé ládovat své tělo Mega vitamíny. Notabene chemicky vyráběné. Dost na tom že v Čechách předepisují lékaři zcela běžně antibiotika často velmi bezdůvodně. To je škodlivina č1.

Pestrá strava nevyžaduje ŽÁDNÉ JINÉ DOPLŇKY.

K čemu je vám že se zdravě stravujete, když k tomu kouříte, chlastáte alkohol, drogujete a dopujete se cofeinovými energetickými drinky, žijete ve stresu a každý druhý navštěvuje psychiatra. Zato vaše preventivní návštěvy u lékaře zanedbáváte zároveň s návštěvami dentistů.

Jo bývala americká móda vzít hrst vitamínů po ránu a zapít to kávou. To už dávno není pravda a Amíci se dožívají podstatně vyššího věku než Češi. A není to tím skvělým ba světovým českým zdravotnictvím.

0/−3
doporučit
19.1.2017 5:51







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.