Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdy má být dítě bez plen: někdo to dá od narození, někdo ani ve školce

Kdy je vhodný čas začít učit dítě používat nočník a toaletu? Podobnou otázku si kladou rodiče již desítky let. V některých částech světa se tomuto problému zcela vyhnou díky bezplenkové metodě. Porovnáváme výhody a nevýhody různých přístupů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A45n94n43a 61K65u79l18i25c63h35o98v54á 2766234

Vlastne vubec nevim, kdy syn zacal sam od sebe sedet. On je totiz presne typ "neposeda", jakmile se naučil lézt, byl porad v pohybu. Velmi dlouho nechodil, ale zdrhal po kolenou rychlosti blesku. Strasne jsem zavidela znamym s holcickami, ktere mi přišly mnohem mene náročné , dokázaly se zabavit vsedě a v klidu. A snažily se mamince zavděčit.

Ale ono to neni o pohlavi, spis o nature. Manželova maminka mi vykládala historky, jak tatínek miloval sezení na nocniku... naseho maleho bychom tam museli přivázat řetězem, proste tam odmítal být. Odmalička nesnáší omezovani svobody pohybu, mimochodem to ma prave po tchyni, ktera taky neposedi. Některé deti jsou přirozeně živější a aktivnější, jine pasivnejsi a fakt to neni zásluha ani vina matek... byt si to nektere zjevne mysli.

+5/0
6.10.2016 8:53

P81e53t22r97a 65V82á80l48k12o14v23á 5191518504816

Souhlasím s vámi, některé děti jsou hodně živé a na nočníku je neudržíte, ale z mého okolí opravdu vím, že někdy jsou maminky opravdu o dost lenivější a pohodlnější, než za dob našich maminek a babiček, ono prát každý den látkové pleny maminky přinutí být na některé věci prostě důslednější. Není to jen o nočníku, ale i jiných věcech.

0/−1
6.10.2016 9:21

A81l60e52n66a 16V83e76s90e28l50á 3103841385508

Jenže to má i druhou stránku věci - mamince šlo o to praní plínek, tak na to šla cestou, že je nutnod ítě na nočníku "udržet", dokud se nevyčurá. Což ale s vytvářením správných návyků nemá vlastně nic společného.

Tj. po této stránce se mi fakt zdá lepší počkat do momentu, kdy to dítě už opravdu chápe, co se po něm chce a na ten nočník jde vědomě a neudržuje se na něm.

+6/0
6.10.2016 9:50


A94n90n74a 14K32u58l82i38c20h98o37v34á 2966914

"Lenivejsi" povazuji za dost škarede slovo. Kdyz poslouchám starsi generaci, tak ano, maminky a tetičky měly kolem deti vic prace s praním a varenim... ale děcko u toho často zavřely do ohradky nebo vrazily babičce popřípadě od roka chodilo do jeslí. Dnešní maminky tráví mnohem vic casu samotným kontaktem s dítětem... coz je kolikrát vic namáhavé nez domaci prace, myslim psychicky.

Prostě se jim změnily priority, a proto jim tyhle závody ve vychloubani, komu dite driv vymesovalo do nocniku, prijdou na hlavu. O budoucím charakteru ci inteligenci dítěte nebo o kvalite vychovy - skutecne vychovy, myslim - takovy udaj nevypovídá vubec nic.

+4/0
6.10.2016 9:54

Z39d47e56n37ě66k 42S80k74ř56i87v69a39n 5144610929566

Ne vždy je to o změně priorit. Máme kamarádku, jejíž muž kdysi náhle zemřel. Synkovi byl rok. V jeho 15 měsících musela jít do práce a dítě do jeslí. Co se naplakala ví jen ona sama. Babičky a dědové víc jak 100 km daleko a ještě v produktivním věku. Musím říct, že při vší té honičce se synovi věnovala víc, než některé dnešní maminky, které jsou s dětmi doma. Nevysedávala s dítětem po kavárnách s kamarádkami (na to neměla čas ani peníze). Pamatuji si na to, když nám vyprávěla, jak přes víkend učila synka na nočník. ;-D

Jen poznámka: před chvílí jsem četl o paterčatech z Milovic, která ještě ve 3 letech nosí pleny.

+1/−1
6.10.2016 14:10

A64n96n51a 97K17u22l48i14c29h91o98v53á 2506524

Tak pokud bylo dite cely den v jeslích, tezko mohlo byt zároveň v herně nebo dětském koutku kavárny, to da rozum. Tato zarizeni jsou určena pro matky na rodičovské, ktere maji dítě na starosti 12 hodin denně a zadny kontakt s dospělými. Je to psychicky hodne náročné.

+2/0
6.10.2016 22:01

H39a80n85a 83P61r80o93c72h28á95z68k29o44v86á 9448913532313

Co jsem tak vypozorovala - ty co davaly dite na nocnik co nejdriv (a snazili se ho tam udrzet hranim a krmenim) dosahly toho, ze tam sice dite sedelo/hralo si a pochopitelne se tam casto vycuralo. K tomu ovsem tak 3 nehody denne. Takze na prohlaseni typu "nas Bobanek" je od roku bez plenky jsem se diky tomuto stala ponekud skepticka. Protoze fakticky sice tu plenku nemel, ale ze by umel sam chodit na nocnik se opravdu rict nedalo. Ty co pockaly trochu dele, mely dite odplenkovane behem chviliky - s tim ze chapalo ze nocnik je na curani a ne na vysedavani, hrani a jezeni. A nehody minimalni, nanejvys v noci.

+13/0
5.10.2016 18:25

Š44á62r44k40a 82K98o84l27á97č52k17o73v43á 8376343139

Dobry nazor. Muze to tak byt. Mama do me porad tlaci, at uz dcerku (1) ucim. Jenze ona tam neposedi, nevydrzi, zveda se a jde pryc. Nechape. Mam to delat porad denne? Ne, ja s tim proste pockam. Samozrejme nocnik vidi, rikam ji na co je, komentuju to, ale to je tak vse, co delam. Verim, ze to pak se nekdy zlomi, az bude vetsi.

+7/0
5.10.2016 18:50

P57a87v52l29a 10H22r62a91d78i55l38o86v76a 3617681361484

Davala bych po vyspani, to se vetsinou zadari a usetrite plenku :) Ale jinak je v roce brzo.

+2/−2
5.10.2016 19:34

I76v18a86n18a 97N97e86j98e43d81l51í64k53o61v41á 6948404383553

Jak u koho a jak se matce chce

+3/0
5.10.2016 22:17

M49a33r31t31i98n51a 60S36e70d97l49i46c82k80á 5352655281462

Ano, některé odporně líné matce se prostě nechce sedět u dítěte hodinu a celou dobu ho přidržovat na nočníku. Ó hrůza.

+6/−1
5.10.2016 22:32

A94l59e89n64a 30V65e40s21e37l34á 3923951915468

Pro mě je to období mezi rokem a dvěma strašně dlouhým rozmezím.

Ze zkušeností s mými dětmi (u jiných to samozřejmě nemusí platit) se okolo roku samozřejmě dalo dost často to vyprazdňování "chytit", někdy si i řeklo "e-e" a často ne. Možná by to šlo nějak "vycvičit", aby si řeklo pokaždé, ale asi by to byla fakt víc drezúra než co jiného.

Oproti tomu ve dvou letech to byla děcka, co plynně mluvila, znala už i pár jednoduchých básniček apod... tj. už to byli "malí lidi", se kterými se dalo poměrně "dospěle" komunikovat a neumím si představit, že by ještě i v tomto věku čůrali do plínek. Tohle jsou mezníky, které si pamatuju. Ale kdy mezitím došlo k tomu předělu, s odstupem let už nevím.

+2/0
6.10.2016 9:03

E32v23a 86J24e55n86í86č65k47o71v26á 2111920441679

S tím se nestresujte, ale posaďte ji na dvě minutky po spaní a po každém jídle, můj syn se tak velmi rychle naučil dělat bobky do nočníku. I vypadal, že je rád, že se mu to s najezeným bříškem vsedě líp tlačí, než když to vypouštěl někde za běhu.

+1/0
6.10.2016 10:22

K82a28t95e23ř57i44n78a 65F83e12n64c90l87o24v36á 8423737168133

Naštěstí přihláška na VŠ nebo CV neobsahuje údaje typu "plíny jsem měl do x let" nebo "dudlík jsem měl do x let"

Takže ty přemoudřelé rady, že matka dítěte v plíně je taková a maková jsou jen jedovaté řeči...

+8/0
5.10.2016 17:06

I23v68a93n20a 20N41e58j39e21d27l48í29k71o94v52á 6538164963823

Tak hlavně ze nestresujete své díte, ze

+1/−1
5.10.2016 22:18

M43a11r53t56i12n22a 89S94e98d51l21i38c52k93á 5892315981882

Pro někoho je hlavní priorita chlubit se vycvičeným ročním dítětem bez plen ještě 50 let poté, pro jiného je priorita hlavně nestresovat dítě. ;-)

+4/−1
5.10.2016 22:34

M18i85c81h97a15l 66D47a45d82e91k 8953442698

Tak na VŠ už snad bude bez plen!;-D

0/−1
6.10.2016 12:04

S30l44á90v71e11k 69F21o90l96t29ý45n 7598873104872

No naše malá nemá problém posedět si na nočníku. jen s tím čuraním a kakaním vždy vydrží až do chvíle, kdy jí opět dáme plenku a vítězoslavně prohlásí "kakík"

+7/0
5.10.2016 16:49

M94a34r81t72i53n64a 96S21e11d45l95i86c19k66á 5392965971632

No, naše umí dokonale okecat, co se na nočníku dělá, ale úspěšnost je tak 5 % :-) Holt je to odporně nevycválané batole, co má ještě navíc tu drzost se všemu smát.

+3/0
5.10.2016 22:37

P80a90v92e60l 32B87í61n86a 1963205652453

Bezplenková metoda nutně neznamená, že dítě nemá plínku...

+3/0
5.10.2016 16:23

A26n65d58r49e57a 20N32o90v14a 3328334895362

Nejhorsi je nechat se semlit nazory okoli. Moje prvorozena se posadila (az) v 11 mesicich a chodit zacala (az) v 18 mesicich (uz toto bylo pro nektere signalem pro zbystreni - hele, tamhlete pani jeste holka nechodi a uz ji bude rok a pul 8-o, bud bude opozdena nebo pani neco zanedbala ...). Na nocnik jsem ji zacala ucit (az) v lete po DRUHYCH narozeninach a vse probehlo velmi rychle a v klidu. Fakt je kazde dite jine a pokud nekdo napise "prebalovat dvouletaka - ani nahodou", jiny zase rekne "dvouletaka prebaluju a ani jednomu z nas to neva". Je to totiz uplne jedno, nebo vy znate nekoho, kdo se nenaucil chodit na zachod, kousat, cistit si zuby nebo se oblect? V

+17/0
5.10.2016 15:41

P15a81v12l34a 67H31r47a94d16i19l93o44v12a 3937211661674

R^

+2/0
5.10.2016 15:43

K85a54m64i96l 78S30c59h26w80a86g75e72r 3753676695706

:D no vidíte tolik let studovala a je jí to stejně k ho... děti tento reflex mají normálně pár týdnů po porodu - ostatně na tom je bezplenková metoda založena ;)

0/−7
5.10.2016 13:42

J78a83n 71M51y43d97l52á20ř 5565638158542

Videl jsi dite stare par tydnu jinde nez na obrazku? ;-D

+2/−1
5.10.2016 15:29

K25a20m34i46l 45S77c34h39w35a61g52e17r 3853446705316

Jasně Honzo, ty stará vojno, proč my si už dávno netykáme, že :-p

No tak cca 3 :-p

0/0
5.10.2016 17:22
Foto

M39a50r34i73e 16P21o42k81o94r44n20á 9665534680

Holčičky jsou většinou šikovnější. Moji kluci byli skoro do dvou let v látkových plínkách, na noc určitě. Menší "nehody" měli do tří let. Na nácvik je nejlepší léto a být hodně venku. Je sice nutná velká zásoba spoďárů, ale nedá se nic dělat. Vnučku jsme učili v necelých dvou letech. Nosila po dvorku takové horší bačkůrky a botičky. Často si do nich načurala, že už byly dost smradlavé. Ale aspoň věděla, co se děje a za každý úspěch na hrnečku byla velmi chválena a pomazlena. Následující zimu už byla bez plínek, jen na noc a v případě nějaké akce mimo dosah domova. Prostě pro všechna naše vnoučata bylo klíčové jedno letní období, kdy se přistoupilo ke velké změně. Posazováni byli samozřejmě i dřív.

+2/−3
5.10.2016 13:29

I72v94a21n36a 70N64e48j39e32d90l45í65k56o26v41á 6638654983363

Léto je ideální, souhlas.

Jen bych to upřesnila. Léto po prvních narozeninách, ne až po prvních nebo po druhých...

0/−3
5.10.2016 14:29

A30n79d15r39e41a 47N14o77v51a 3508114665662

Tak po prvních jo nebo ne? :) Btw, kdyz je dite narozene treba v srpnu, tak "leto po prvnich nrozeninach znamena zacit takrka ve dvou letech :)

+3/0
5.10.2016 15:21

I84v66a88n56a 95N59e72j16e82d10l28í43k37o50v63á 6258494413783

OK, beru, chyba, mělo tam byt po prvních, ne po druhých ani po třetích. Pokud je díte narozené v létě, nemám problém nechat hned to léto s prvními narozeninami nechat díte limit nebo chodit bez plánek. Vlastní zkušenost.

0/−1
5.10.2016 22:21
Foto

M21a40r32i88e 67P65o79k87o66r85n95á 9875304330

Vnučka je zářijová. Takže konec května před druhými narozkami to začlo dávat smysl jít do toho naplno.

+1/0
5.10.2016 17:13

I77v80a89n37a 83N67e15j36e30d47l78í85k94o13v96á 6498614123193

Jo, proc ne. První dcera měla převážně látkové pleny, je říjnová, od května lozila a přes léto na chalupě začala trénovat bez plínek, ideální. A od roka byla bez plínky i na noc. Sama si dolezla a pak došla pro nocnik.

0/0
5.10.2016 22:29

A32n55n36a 61K77u31l90i26c70h15o29v85á 2216964

Mate holčičky? Ty bývají vetsinou mnohem šikovnější. Deti se mezi sebou moc nedaji srovnávat - treba nas maly zacal chodit až v 1,5 roce, ale zase už velmi jistě.

+1/0
6.10.2016 8:29

M19i59c69h73a87e64l72a 72L83h20o83t19s80k69á 7766901269348

Nemohu potvrdit. Dceru jsem mela v plínách déle, v noci se počůrávala dlouho. Synovi pinďour v pleně vadil a sám skončil velmi brzy.

+1/0
5.10.2016 20:02

M93i78c97h76a51e28l22a 16L92h51o44t30s11k61á 7676871849538

To jsou takové problémy, na jejichž průběh si za pár let člověk ani nevzpomene. Pár počůraných punčocháčů člověk prožívá jako maturitu... X-))) Hakuna matáta matky. ;-)

+7/0
5.10.2016 12:48

P36e75t72r46a 45V58á70l26k77o67v49á 5301498784886

Dle mě dítěti vůbec neuškodí, když, jakmile začne sedět ho dáváme na nočník. Obě děti jedna dospělá a druhá pětiletá. Jakmile seděly, ráno po vyspání šup na nočník, před spaním to samé, žádný stres. Od 8m velkou pouze do nočníků plény přes den neměly od roku ve dvou bez plen i přes noc. Je to o pohodlností rodičů a za tím si stojím. A osobně přebalovat dvouleté, to fakt ne!

+13/−4
5.10.2016 12:13

M93a91r42t98i42n17a 51S61e81d70l31i38c63k18á 5322505911832

Pokud dítě vydrží sedět, je to super. Moje dítě s chechotem slézá a očekává, že si budeme hrát na honěnou. Vyčurá se klidně vedle nočníku.

+8/0
5.10.2016 12:15

P32e63t50r60a 57V42á48l16k35o49v53á 5651728124646

Myslím si, že dnešním dětem až moc povolujeme, to samé v jídle, maminky raději poskakují za zlobivými dětmi se lžičkou v ruce jen aby se najedlo, prostě tohle je vše o hranicích a o tom, jak si je nastavíme.

+6/−4
5.10.2016 12:20

M41a16r68t34i88n52a 45S84e23d90l74i24c30k17á 5172545271572

Jo, jak jsem psala níže, drsnou drezurou jde zvládat všechno a dítě bude nosit i noviny jako pes.

+12/−3
5.10.2016 12:21

P45e26t24r48a 43V44á98l59k35o81v11á 5181268974296

Tohle není o drezůře, ale o hranicích, drezůru fakt nepoužívám, ale na některých věcech prostě trvám, někdy pro děti my matky děláme více, než je nutné. nemyslím, si, že je něco špatně na tom, že se děti učí od mala odpovědností a samostatností, podívejte se všude kolem kde vede tzv. volná výchova. Můžeme děti milovat, respektovat, ale i ony musí respektovat nás. Škoda, že maminky nejsou soudné a nedokážou samy odhadnout, co je a co není pro děti to nejlepší :-(

+10/−3
5.10.2016 12:29

M72a32r12t62i25n12a 41S86e78d36l68i81c28k27á 5972275941362

No, říkejte si tomu, jak chcete, třeba "hranice", ale je to totéž co drezura - ať už slovní nebo fyzická.

+5/−8
5.10.2016 12:32

A37l84e49n91a 71V34e35s38e26l63á 3833151745768

No, drezůra... u lidí se spíš používá pojem "výchova".

Mimochodem - všimla jste si, že teď mluvíte jako správná "ezo-bio-matka"? ;-)

+5/−1
5.10.2016 12:35

M93a56r84t14i90n11a 54S14e39d45l21i73c61k80á 5422375631152

Ano, pro drezuru se používá spousta synonym a eufemismů. Na poslušné dítě stačí aplikovat napomenutí, na neposlušné nestačí, musí se na něj drsně zařvat a pak se leckdo chvástá i tím, že dítě bije a že je to tak správné.

+1/0
5.10.2016 12:37

I80v18a69n43a 33N39e40j37e89d73l24í33k94o30v93á 6158334703233

Vás bych asi jako matku nechtěla, vy asi moc netušíte, co výchova obnáší.

Paní Válková to tu napsala výstižně...

+1/−6
5.10.2016 14:18

A23n13d35r62e33a 55N13o80v96a 3728534955882

Co to je za koment? Kdo z nas vi, co vychova obnasi? Vy? Ja? Existuje snad nejaka porota, ktera urci, kdo umi a kdo neumi vychovavat deti? A kdo v te porote sedi? To, ze nekdo ma jiny nazor nez Vy, popr. dela veci jinak nez Vy, prece neznamena, ze sve dite vychova spatne. A veta "Vas bych jako matku nechtela" je ciste slepici.

+10/0
5.10.2016 15:57

P98e77t33r66a 16V60á33l55k73o62v20á 5801888164506

Souhlasím, s tím co jste napsala, neexistuje bohužel jedno pravidlo a jediná správná věc, tak jako nejsou všechny dětí stejné, bohužel, v dnešním světě, se hodně zapomíná na zdravý selský rozum a na lásku, dává se přednost výchovným knihám a řečem rádoby psychologům a ty děti to potom odnášejí nejvíce. Jdeme z extrému do extrému ;-€

+3/−1
5.10.2016 16:09

P90a79v56l57a 70H23r50a11d55i54l46o87v29a 3587421641464

Ale nejdeme. Ja takovou hodne alternativni maminku znam jednu jedinou a i tu to v podstate preslo po narozeni druheho ditete a po vlastnich zdravotnich problemech, kdy zkratka na alternativu nebyly kapacity. Asi take zalezi, v jakem prostredi se clovek pohybuje.

+1/0
5.10.2016 16:14

I76v34a33n26a 95N36e97j72e46d67l49í50k24o81v43á 6498624883263

Ale ze rodiče dětem více dovolí všeobecně je jasně vidět kolem sebe. Deti musí mit určeny nějaké mantinely a u spousty dnešních mladých rodičů jsou ty mantinely hodně široké. Diky tomu, ze třetí dcera je po prvních dvou s odstupem a je tedy teprve ve školce, casto vidím, jak deti s rodiči již v útlém veku cvičí a zkouší, co rodič dovolí. Ti jsou casto velmi nedůslední a nedochází jim, ze s přibývajícím věkem detí to bude čím dal zajímavější s jejich "rozpustilostí"

+1/−1
5.10.2016 22:36

P25a94v34l74a 57H75r76a21d69i71l13o96v40a 3967721131644

Rodice asi dovoli vic, nez dovolili nam nasi rodice. Na druhou stranu mi prijde, ze dnesni deti vedi a znaji daleko vic, nez co jsem vedela ja. Srovnavam s druhackou, co na me leckdy vybali, jen protahnu celist. A jakoze to neni moji zasluhou. Pripustit si, ze holt dnesni decka jsou jina, ne horsi, ne lepsi, nez jsme byli my, je tezke:-)

+3/0
5.10.2016 23:02

K81a33r93o52l58i84n33a 55K11r60á41t72k12á 4473668684262

Ale nejde o to, že dnešní děcka rodičům nevykají a nelíbají jim ruku. Děcka potřebují mít nějaký řád a nad sebou nějakou autoritu. Řád proto, že to usnadňuje život děcku i okolí, autoritu proto, že děcko z nedostatku zkušeností prostě některé věci neumí vyhodnotit správně a je silně praktické, když pozná, že na zařvání Stůj se zastaví, aby jaksi nevlítlo do silnice nebo nespadlo do výkopu.

0/0
6.10.2016 8:47

M48a50r52t58i75n50a 28S25e37d10l43i70c18k52á 5502775771672

Je dost zásadní rozdíl v tom, zařídit, aby dítě pokud možno neobtěžovalo okolí (což ale taky přes veškerou snahu nejde zařídit na 100 %) a v pouhopouhém dobrém pocitu matky, že je tak úžasná, že její děti byly řádně vycepované a uměly na nočník strašně brzy. No a co. Některé uměly brzy, některé pozdě, ale nakonec to uměly všechny.

+9/0
5.10.2016 23:23





mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.