Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Inkluze není pro děti vždycky přínosem, tvrdí dětská psycholožka

Po dovolené, která je z pohledu psychologa pro rodiny kritickým obdobím roku, přichází začátek školního roku. A s ním i stres a nejrůznější poruchy učení a chování našich děti, které je třeba řešit. „Radím trpělivost a nadhled,“ řekla psycholožka Milena Bučková pro magazín Ona Dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P92a97v68e43l 75S34o22b20o76t40k49a 5400284

Někteří zaostalí lidé tvrdí, že vzdělání by mělo být vždy přizpůsobeno individuálním potřebám dítěte.

Moderní přístup je ale zcela opačný - viz Paralympiáda, Mistrovství světa v šachu mentálně retrdovaných nebo Světový pohár v ledním hokeji - už nejde o to být nejlepší nebo dosáhnout vynikajících ekonomických výsledků, ale o to, aby se lidé pobavili.

0/0
19.9.2016 19:09
Foto

M86a49r66i96e 19M80e60t17l88i45c71k83á 9841524411212

Možná jste si nevšiml, ale paralympiáda je právě proto, že paralympici na normální olympiádě by byli naprosto bez šance, stejně je to u dalších vámi jmenovaných akcí. Tedy je to přizpůsobeno na míru.....

+1/0
19.9.2016 21:15

F81r17a81n69t17i24š75e15k 55M54a60t56ě17j73č84e67k 7543552613271

Mohu říci, že se závěry profesora Matějčka plně souhlasím!

+1/0
19.9.2016 17:28


P25e85t56r 73S13e56d14i62v95y 6597908805797

Ad stridava pece a stridani rodicu - No otazkou je, kdo si muze dovolit byt u deti z prvniho manzelstvi a opustit zase na tyden jeho soucasnou rodinu? Take kdo koupi a bude platit naklady na dalsi byt? To stridani rodicu u deti je utopie. Fungovat muze jen v pripade, ze oba rozvedeni rezignuji na svuj partnersky zivot a rozhodnou se byt sami. Dle meho je nejlepsi opravdu stridavka, ale ne po tydnu. To pak neni zajistena kontinuita. Dle melo pro deti od 8 let je optimalni 14 a 14 dni. Pro deti od pate tridy klidne mesic a mesic, s tim, ze samozrejme si mohou volat s druhym rodicem a stykat se s nim uz sami. Vzdyt pata trida uz je pata trida.

+1/−1
19.9.2016 15:13
Foto

M98a94r33i66e 70M21e71t72l61i51c63k29á 9141984251602

Hlavně je ovšem důležité, jestli dítě musí co 14 dní chodit do jiné školy, jestli na čtrnáct dní má jiný okruh kamarádů, jestli ....... Prostě důležité je to dítě, střídavka ve stylu 14 dní Praha, 14 dní Pardubice je spíše pohromou z hlediska dítěte.....

+3/0
19.9.2016 21:17

J13i38ř38í 89E24n95g95l60i17š 1655599205231

Nádhera. Tahle dáma je mi sympatická jako odborník, ale hlavně svými lidským přístupem k řešení problémů.

+17/0
19.9.2016 11:03

J19o95s63e78f 75Š18e78m60e11l83í44k 7889531620447

Šmarjápannjo, ta děvčica mi mluví z duše. Karma nebo co se to tu dává! R^

+14/0
19.9.2016 10:48
Foto

K91a54r98e56l 87M12a91l30ý 6626904650121

Bojler

+4/0
19.9.2016 10:53

J97a71n59a 14N60ě61m58e52č55k10o49v37á 3903454981126

První, co mi při čtení blesklo hlavou - co je "každý normální rodič"? Ten, který za ženskou, do které vrazila jeho manželka, řve v obchodním centru dalších 50 metrů sprosťárny? Nebo ten, jehož osmnáctiletá dcera odpovídá dospělým "jdi do pí*i, ty k*ndo?"

Při čtení o nutnosti autority je mi fakt smutno...

+3/−1
19.9.2016 10:28
Foto

M54a92r10i69e 42M61e67t61l66i12c31k21á 9261744101872

Smutno vám je asi proto, že jste to nepochopila. Nebo máte pocit, že autorita je jen když se vulgárně řve???

+1/0
19.9.2016 21:19
Foto

K20a15t79e88ř50i78n83a 37M93a20r87t91í14n70k65o51v12á 8897747681899

Se vším naprosto souhlasím! R^

+8/0
19.9.2016 10:24

A94n68d46r13e96a 47Š57r40e47t35r79o98v60á 7271845650208

Vynikajici rozhovor, ta pani ma proste rozum.

+10/0
19.9.2016 10:15

H61a74n19a 72D74o32s72t75á56l94o46v78á 1189364980414

"Několikrát jste zmínila ADHD, ale rodiče často své nevychované spratky omlouvají, že mají právě tuhle poruchu.... Dítě s ADHD je neklidné, jako by jím probíjel proud, ale pokud mu rodiče nastavují hranice a režim, nemusí z něj být spratek, který dospělým skáče do řeči, ničí věci, obtěžuje všechny ... Pokud žák prvního stupně řekne učitelce „ty krávo, polib si prdel, tohle já dělat nebudu“, je to problém rodiny, ne jeho případně poruchy."

To je přesné. I to ostatní s inkluzí. Bohužel takovýmto lidem nebývá popřáno sluchu.

+20/0
19.9.2016 10:10

J96i24ř46i42n84a 52M40a35n95d56á83t17o91v52á 9537808850915

Přesně. Dítě s ADHD jsem vychovala, nebylo to jednoduché, na třídních schůzkách jsem se hanbou propadala do sklepení a byla ráda za starší dceru (která chodila na tutéž školu a bylo na ní poznat, že rodina je "normální a funkční" :-) ). Přesto tento syn s ADHD nebyl nikdy agresivní nebo vulgární.

+6/0
19.9.2016 12:16

P37e10t59r 27F29r46ý73d37e49k 7529211619383

Pockat ono jde u inkluzi o deti? Ja myslel, ze jde jen o prachy z marxistickych fondu.

0/0
19.9.2016 9:36
Foto

P98r79e67m63y12s48l 33K34y18s43e82l75a28k 5475643824139

Myslím, že je to absurdní. Ano chápu do výuky a třídy zakomponované děti, které jsou mentálně v pořádku a mají tedy jen handicap třeba pohybový, ale ať se na mně nikdo nezlobí děti, které vyloženě brzdí vývoj třídy mají mít speciální výuku, třeba s návštěvami standardních škol na určitý druh výuky, či sociálně se mohou družit s dětmi v družině.. Myslím, že to směřuje k tomu aby na olympiádě byli také paralympionici (doteď mající vlastní paralympiádu) s tím, že jednonohým běžcům se bude třeba odečítat 5 s aby se jejich výkony daly srovnávat se zdravými a nakonec by z toho mohl také vylézt první olympijský vítěz na vozíku ve sprintu, porážející famózně U. Bolta o 1 s.

+13/0
19.9.2016 9:11

L50u65d92m26i97l98a 80Š79i93n98d68e57l12á87ř24o44v27á 7832366342881

Jsem pro rozumnou inkluzi tam, kde je to možné a pro všechny přínosné (např. vozíčkář, dítě s lehkou poruchou učení, neagresivní dítě). Pokud ale dítě omezuje ostatní nad rozumnou mez, je agresivní apod., tak nemá ve třídě co dělat. Jako rodič bych rozhodně netolerovala, kdyby dítě chodilo ze školy pokousané od spolužáka apod.

+17/0
19.9.2016 8:50

E51l42i62š67k28a 65K76u51č11e97r18o53v46á 7129542683223

"Setkala jsem se i s tím, že učitelka problémy nemohla vidět, protože dítě plnilo, co má, spolupracovalo se spolužáky, odpadlo až doma, jako kdyby mu došly baterky. Spousta dětí se dokáže přizpůsobit, chovat se, jak se od nich očekává, ale za cenu velkého vyčerpání, poruch chování nebo psychosomatických potíží: bolí je břicho, hlava, pomočují se."

Přesně takto jsme dopadli v první třídě my: dali jsme tomu 5 měsíců čas, ale když se to nelepšilo, tak proběhlo x jednání s učitelkou, pak celým houfem pedagogů, který svolala na jednání ředitelka, a všichni nás přesvědčovali, že věc vidíme špatně a oni dobře a dítě je naprosto v pohodě a nic špatného na něm nevidí. Přitom děcko bylo jak bez života, úplně zhaslo, bylo jak vyměněné, už jsem dokonce hledala kontaty na dětské psychiatry. Škola se naopak začala obracet proti rodičům, že "musí být nějaký problém v rodině", předem vypracovali zápis z jednání, kde sepsali, že mi vysvětlili a já jsem pochopila, že věci vidím blbě... no tak jsme tomu dali prázdniny, viděla jsem, že se děcko vrátilo do normálního stavu, tudíž problém je škola, a tak jsme šli jinam. Za dva týdny je moc brzy říct, ale děcko je nadšené, škola je podle něj "úžasná", přímo srší energií.Tak jsme to asi vyřešili, přinejmenším než nám změní učitelku.

+18/0
19.9.2016 8:36

H11a80n85a 83D17o48s64t76á16l55o67v40á 1109634370574

Když se proti vám spojí, nemáte šanci. Blahopřeji k řešení.

+5/0
19.9.2016 10:12

P24e98t32r39a 58H78e43l14i38k92a10r59o13v65a 9858684757154

Příbuzná pracuje jako speciální asistentka na jedné pražské základce. Svou práci má ráda a dává jí maximum, ovšem sama říká, že někdy vidí tu marnost, protože některé děti prostě běžnou základku nezvládají. Zrovna teď má autistu - neudrží pozornost a přes veškerou snahu se nůžky mezi ním a zbytkem třídy stále rozevírají. Známky dostává prakticky za nic, a i kdyby tu školu vyšel s vyznamenáním, neumí nic a v praxi je zcela nepoužitelný. Sice mohou rodiče říct, že absolvoval normální ZŠ, ale nemá to žádný praktický přínos. Tak jestli by v některých případech nebylo opravdu lepší dát dítě do nějaké speciální školy, kde by se naučilo aspoň něco...

+29/0
19.9.2016 8:20
Foto

P82r55e48m15y43s92l 96K89y22s19e18l20a11k 5445793944319

Nemusí být škola stačí třída. Aby nebyli úplně separováni od ostatních dětí.

+2/0
19.9.2016 9:14

K12a32r38e62l 31U46r80b55a24n 2474144721499

Má ho nechat propadnout.. každý má plnit stejné požadavky.

+2/0
19.9.2016 12:02

T69o97m64á93š 79T81a19t18í64č39e42k 5670662330958

Nemyslím si, že bych se mýlil - v dětském věku, právě v těch kritických 5-6 letech, je člověk snad nejpřizpůsobivější z celého života, dle pozorování i veškeré logiky. Kdy si má jindy zvyknout na to, že musí, že musí dělat i něco, co mu nejde nebo co ho nebaví. Ať si sociální inžinýrky a inžinýři říkají co chcou, ale to je prostě životní realita.

Takže co - když dítě není šťastné ze školy, budeme měnit vše kolem dítěte, pošleme ho do ní o rok o dva později, aby pro něj škola byla procházka růžovým sadem? Heče peče... :-P

0/−13
19.9.2016 8:03

J28a90k65u78b 17Š43r82o46u47b 1517606187669

Je zajímavé, jak často poslední dobou vídám někoho říkat "ať asi [skupina X] říkají co chtějí". Tedy volně přeloženo: "Jiné názory mě nezajímají, kašlu na to, co si myslí odborníci a co si myslí ti, jichž se to týká, já to vím nejlíp a můj názor je jediný správný."

Jak se ti to vyplácí?

+5/0
19.9.2016 12:42

T59o29m54á92š 27T71a49t19í54č16e63k 5970852220468

Jaká skupina? Jedna psycholožka - a právě mezi psychology panují velké rozdíly v názorech. Ona to holt není exaktní věda.

Zato jsou psychologové hodně často i sociálními inženýry.

0/0
19.9.2016 15:47

B91ě95l94a 64H23o84r37á32k81o34v64á 1168852609260

To, že nucená inkluze většinou není pro dítě přínosem ví i absolvent zvláštní, pomocné i specielní školy!!

+18/0
19.9.2016 8:01

J51i29ř72í 51P58l45a83v48s49k93ý 9830856721839

jo taaak, inkluze ... nazorny priklad z realneho sveta: mala vesnicka skola, maximalne dvacet deti ve tride, do prvni tridy letos nastoupil chlapec ktery nemluvi, nezvladne se sam obleknout, jeste loni mu vymenovali plenky. ano, ma asistentku ... ale jeho jedina komunikace s detmi ve tride probiha bud neartikulovanym revem, nebo hazenim vseho, co mu prijde pod ruku. rodice chlapce trvaji na tom, ze chteji sve dite umistit do "normalni" skoly, aby mel socialni interakci s vrstevniky ... vysledek ? po dvou tydnech skolni dochazky pozadali rodice peti deti ze sedmnacti o prestup do jine skoly, prestoze to obnasi dojizdeni do jine obce. schvalne, jak dlouho to vydrzi ostatni rodice ?

+30/0
19.9.2016 7:54

P11e80t31r30a 45H54e51l56i94k94a81r32o95v72a 9678614657624

Znám podobný případ - chlapec měl nezvladatelné záchvaty zuřivosti, při kterých musela být vždy třída poslána na chodbu, tam je učitelka zabavovala (vyjevené prvňáčky), zatímco spec. asistentka se snažila ve třídě hocha zpacifikovat. V tomhle případě trvala učitelka na tom, že to zvládne, ovšem během prvních měsíců odešlo několik dětí do jiných škol, protože rodiče na takovou výuku neměli nervy.

+19/0
19.9.2016 8:25

L58u37d63m44i34l43a 63Š11i18n56d54e70l39á98ř63o48v79á 7522436842501

To je absurdní, že třída musela na chodbu. To by spíš ten zuřivý žák měl být vyveden, ne?

+7/0
19.9.2016 9:26

P16e74t94r33a 77H69e36l48i21k80a87r38o30v36a 9448294667564

S tím to asi nešlo, nevím. Prostě na chodbě byla třída.

0/0
19.9.2016 9:27

H87a66n44a 46D94o11s34t65á82l67o57v91á 1249284800224

To byste musela zažít.

+3/0
19.9.2016 10:14

J51i62ř68í 21P56o72k36o61r95n74ý 1661423181719

Ta paní psycholožka je jak z jiné planety, ale v dobrém slova smyslu. Proč jen není víc rozhovorů s takovými úžasnými lidmi.

+24/0
19.9.2016 7:49

P29e28t23r95a 54H27e15l69i79k93a97r22o86v68a 9908284657684

Přitom říká docela logické, normální věci, ale v dnešní době, kdy se za bernou minci pokládají různí pseudoexperti s pavědeckými nápady, nakonec toto působí jako zjevení. Je to docela smutný obraz dnešní doby.

+10/0
19.9.2016 8:46

L56u18d84m81i60l54a 10Š24i40n81d49e29l44á91ř56o21v48á 7382786272721

Mně z toho vychází, že v některých případech inkluze přínosem je, v jiných nikoliv. Problémem jsou každopádně velké třídy. I když v nich není žádné postižené dítě, tak jak se může učitel individuálně věnovat 30 dětem? Moc ne. Kdyby byly třídy maximálně o 20 dětech, tak by ani inkluze tolik nevadila.

0/0
19.9.2016 6:53
Foto

M62a16r81i81e 73M22e43t85l67i69c77k19á 9961844101852

Jenže ono nejde jen celou třídu. Jde především o to jedno dítě, které má nějaké postižení. A každý kdo "je v praxi" ví, že ne pro každé dítě je inkluze vhodná, bez ohledu na to, kolik dětí je ve třídě.

+6/0
19.9.2016 7:56

L46u67d67m95i40l86a 32Š30i59n58d15e64l74á29ř62o48v47á 7952936112121

Souhlas.

0/0
19.9.2016 8:38

S98i85l42v65a 37N71o22v70á20k46o17v56á 8345114709

Úžasný rozhovor! Ta dáma má zdravý rozum.

Líbí se mi její názor na inkluzi a výchovu.

+30/0
19.9.2016 6:29

J20i31ř42í 75Š83v61e32h25l16a 1774204472176

Místy je to těžký bulvár.

+1/−19
19.9.2016 3:30

D39u70s11a89n 97K83r47i80v35s39k12y 7244205587493

Kdo je pro inkluzi, by mel nest nasledky za absolutni zniceni ceskeho skolstvi. To nejde brat jen tak a delat, ze se nic nedeje. Za sve anticeststi a antineco by se tu nemeli davat medaile.

+14/−4
19.9.2016 3:04

R22o97s18t50i28s90l37a26v 62C27a27h50a 8765701350862

Tak se aspon nauc cesky.

Ceske skolstvi bylo zniceno davno pred inkluzi.

+3/−3
19.9.2016 6:49

V26o34j14t41ě49c45h 26V57i50n63c88z84e 4902396610729

Ty vo*e, na to snad člověk nemusí být psycholog, nebo ano? To je jako s migranty. Každý normální a příčetný člověk musí vidět, že je takový přístup naprosto absurdní. Svět se v pr*el obrací a my tomu přihlížíme jako stádo ovcí :-/;-(

+15/−2
19.9.2016 2:19
Foto

M12a81r13i18e 69M69e29t25l11i53c47k72á 9801424691202

No to je nám objev. Kdyby ministrová školství byla vzdělaná a nebo aspoň měla kolem sebe skutečné odborníky, tak by věděla, že inkluze za každou cenu je cesta do pekel a to především pro to postižené dítě. Odborníci by věděli, že toto si vyzkoušeli na západ od hranic už cca v 70.letech minulého století a že se jim to vážně neosvědčilo. Odborníci by věděli, co dokáže s psychikou dítěte udělat, jestliže i při sebevětší snaze je "na chvostu" a všichni jsou na tom lépe....

+26/−2
19.9.2016 1:54

J98i51ř85í 89Š15v27e10h75l80a 1604104642126

Hele, ty odborníku, četla jsi o tom nějaký názor odborníka?

0/−16
19.9.2016 3:32

M52a34g33d65a 53K47a93t67z27o27v56á 9146881399948

Stačí si promluvit s někým, kdo učebnu zná od katedry a ne od psacího stolu na min isterstvu.

+19/0
19.9.2016 5:15
Foto

M96a53r75i17e 92M78e85t48l53i70c67k83á 9811364361182

Pokud se vám docent Matějček, mezinárodně uznávaný odborník na dětskou psychologii, dlouholetý pracovník dětského psychologického poradenství, podle nějž dodnes učí na zahraničních univerzitách, zdá jako neodborník, to už nevím co víc byste chtěl........ O tom, jak se skoušela plošná inkluze v sedmdesátých letech si také můžete najít dost literatury.

+12/0
19.9.2016 7:52
Foto

M68a63r23i58e 28M24e17t37l94i74c51k80á 9341384841262

Oprava - Zkoušela....... (je vidět, že jsem po noční)

0/0
19.9.2016 7:58

J87a14r77m37i84l92a 70P32í65c85h79o93v84á 5622227414903

Začlenit můžete i dítě nějak postižené, třeba vozíčkáře, ale NIKDY nezačleníte dítě nevychované, které o školu a učení nemá zájem.

K nám do specky třeba chodila slepá holčička. Učitelka se sice snažila, ale přece jen jsou u nás školy na slepé děti specializované, ti znají postupy, mají spoustu pomůcek. Totéž platí pro děti hluché atd. Problémem byl i vozíčkář, protože 2.stupeň školy nebyl bezbariérový. Nakonec bylo dítě přeřazeno do jiné bezbatiérové školy, protože příspěvek na dojíždění byl v konečném výsledku levnější, než vybudovat bezbariérovou budovu, kam za dobu její historie chodilo první imobilní dítě.

Ona je celá slavná inkluze taky o zdravém rozumu a o penězích.

+14/0
19.9.2016 7:48





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.