Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Příběh Dity: Máma byla skvělá ženská, ale po mrtvici začala být zlá

Nikdy jsem si nemyslela, že budu u své matky řešit její povahu a chování. Byla to vždycky ta nejúžasnější máma na světě. Mé i sestřiny kamarádky nám ji záviděly. Jenže stačila jedna vážná nemoc a matčina povaha se radikálně změnila. Stala se z ní zlá a nesnášenlivá ženská. Náš táta od ní raději utekl a bydlí na chatě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V73e60n95d27e69l38i27n23a 89K75e65l57l27e71r 9145956718106

pan odbornik trosku pozapomnel na organicke zmeny v mozku! Ze clanku sice nevime, kt konkretni mozkovy region byl postizena ale vzheldem ke statisticke pravdepodobnosti iktu v fronto-temporalnim laloku, je jasny, ze dojde k povahovym zmenam!! To by mel vedet student 3 rocniku psychologie ci mediciny!

Jestli pani spatne nebo nespatne snasi fyzicka omezeni je sice mozna ovlivnujicim jevem ale pokud skutecne doslo k organickym zmenam (CT/fMRI vylouci/potvrdi), pak je treba se k cele veci postavit daleko radikalneji, resp progresivneji. Pan odbornik je evidentne zamereny na city, a zkousi to osvedcenou metodou. Ale v tomoto pripade je to na prd!!

je dost pravdepodobne, ze cely clanek je smysleny ale prosim Vas, pokdu jste nekdo v podobne situaci, vyhledejte SKUTECNEHO odbornika, tj neuro-psychologa - nekoho, kdo rozumi vlivum organickych i funkcnich zmen v mozku na chovani cloveka a kt Vas SKUTECNE poradi, co s tim. Ten 'sarlatan' v clanku je proste jen kecal...:-/

PS. fakt se nechci nak vytahovat, jen, ze tohle mam vystudovany, akorat sfera vyzkumu, ne klinicka (tam praxe pouze 1 rok, takze vlastne prd) - tenhle prispevek pisu pro Ty, kt mohou byt v podobne situaci a radu 'odpornika' by brali jako zakladni, mozna i jedinou! Co on rika jiste ma smysl ale je to jen NEPATRNA cast celeho problemu! Klido se podelim o dalsi info, klido i via email - kdyz jo, dejte vedet a ja dam adresu.

hezky den vsem, idealne bez podobnych problemu jako v clanku!

+21/0
15.2.2016 15:03

V12e93r56o20n85i61k81a 92H75u44b28á54č78k81o16v39á 3466885686825

Jsem ráda za váš odborný příspěvek. Ten nýmand, co odpovídá na výše napsaný článek, je naprosto bekompetentní člověk.

Já s lidmi po ictech také pracuji. Je to běh na dlouhou trať, často bez viditelných výsledků díky organickému poškození mozku. I přesto se chci zeptat, zda existuje nějaká léčba ke zlepšení funkce mozku, kdy by byla aspoň malá naděje na zlepšení? Docela funguje Bazální stimulace, z léků se dává, pokud vím, Geratam.. Ale nic z toho není samospasitelné. Jako velikou obtíž vnímám u některých pacientů rozvoj těžké spasticity, kdy ani přes dobrou rehabilitaci, polohování do antispastických poloh a podávání myorelaxantií, nedochází k pozitivnímu výsledku.

+5/0
15.2.2016 18:17

V73e10n17d91e47l64i86n68a 25K19e21l56l12e98r 9785266818636

je, dekuju moc - opravdu jste me potesila. Melajsem trosku strach, ze mi tu nekdo vynada, co se do toho pletu. Dik! :-)

K Vasim otazkam - jak pisete, je to beh na dlouhou trat a zahrnuje kazdeho, kdoma s nemocnym co do cineni. A jak spravne rikate, samo o sobe neni nic spasitelne(coz je presne to, cim me naprdnul ten psychoterapeut. Trosku mi prislo, ze sisvou radou zajistoval prisun klientely ale nechci mu sahat do svedomi – treba tofakt myslel dobre...a treba vi vic, napr ze cert vem organicke zmeny v mozku,hlavni je si o nich popovidat...;-)...).

Rovou reknu, ze nejakou plosnou, obecne platnou odpoved nedam; obavam se totiz,ze neni. Je to fakt komplexni zalezitost. Takze jestli to vydrzite cist, zkusimnastinit svuj pohled. Ale nez cokoli dal, prosim Vas, berte v uvahu, zejsem vic vedec, nez klinicky odbornik! Klinicke praxe s pacienty s vaskularnia/nebo Alzheimerovou demenci nemam az tak, abych se prohlasila za nejakehoodbornika. Ale zkusim dat dohromady co vim – drzte mi palec a treba to k necemubude :-).

Jestli existuje nejaka zarucena lecba na zlepsenifunkce mozku, to fakt nevim, Myslim, ze ne, ze se jedna o kombinaci lecebnychpristupu. Myslim, ze nejvhodnejsi lecba zavisi na rade faktoru a to:

+2/0
16.2.2016 1:07


V73e43n44d76e61l82i93n44a 96K82e51l86l34e24r 9375886368116

· pre-morbidnifyzicke i psychologicke zdravi (protoze dlouhodoby stres spousti do akcezanetlive markery, kt ovlivnuji jak primo mozek (konkretne gliove bunky takzemozek, laicky receno, neni vyzivovan a cisten) tak okruhem pres hepatickouodpoved rozvoj aterosklerotickych platu. To ma samozrejme vliv na funkci srdce,kt zasobuje mozek krvi - a jsme doma... a jak se pacient bude vyrovanavatpsychicky s novym stavem po mrtvici, jak bude rehabilitovat, jak budeCHTIT rehabilitovat primo souvisi se zdravim pred mrtvici.

· Na tomtozdravi ovsem take zalezi volba vhodne pharma lecby – nektere leky, jakkolidobre pro funkci mozku, mohou mit vedlejsi nezadouci vliv na jatra a/nebo srdce

· konkretnekterou cast/casti mozku ictus postihl a jak rychle byla poskytnuta odbornapomoc (tzn jak velke je poskozeni dane lokality/lokalit) – dobre vedet k prognosea nastaveni spravne lecby a k vysvetleni rodine, co/proc a jak se deje aasi bude dit.

· medikamentosnilecba bezprostredne po mrtvici a stejne tak neuro-rehabilitacni arehabilitatcni plan - jsou opravdu 'usite na miru'? Ja osobne jsem obrovskymagitatorem za cviceni frontalnich laloku – a to preventivne uz od mladi!! Bezfunkcnich frontalnich laloku mame problem s inhibici, uvedomenim si sebesama, chtenim neco (u)delat, s planovanim a organisovanim...navic je primavazba na zvysene risiko klinicke deprese (tady se muze uplatnit panpsychoterapeut ;-)..)., atd atd. – proste kdyz mame dobre natrenovany frontalnilalok, vsechno jde lepe. Tohle by bylo na dyl, v dalsim bode doporucujuuzasnou literaturu...

+1/0
16.2.2016 1:09

V85e64n72d31e73l23i76n66a 33K70e52l79l12e88r 9575826258346

· zpetk pre-morbidnimu stavu - lide, kt pouzivaji mozek, maji vyhodnu tzn 'kognitivnihoreservoaru' - jestli jste videla/celta ‚Jeste jsem to ja‘, je to tam vybornepopsano. Jeste muzu vic nez doporucit knihu Paradox moudrosti (original napsaluchvatny rusko-americky neuropsycholog Godlberg, cesky preklad a tudizmaximalni kvalitu, dodal Frantisek Koukolik) - je to opravdu vyborne cteni,vubec neni nutne mit nejake odborne znalosti. Klidne poslu odkaz, chcete-li...(doporucilajsem ji i panu psychoterapeutovi..;-)..)

...takze pokud nekdo mel dobre vyvinuty neuronalni system, mozek umi kompenzovatpripadne postizeni, jak vaskularni, tak z duvodu AD - a na tom se da stavet jak neuro-rehabilitace,tak denni aktivity, atd. A hlavne se na tom da dobre stavet komunikace s pacientem(tady pan terapeut lehce zaostal...)

· fyzickezdravi jde ruku v ruce s psychickym – je jasne, ze kdyz se nekdo samnenaji, bude mit vztek. Kdyz se k tomu nabere jeste mozne poskozeni centermozku zodpovednych za adekvatni chovani, je to pruser. Jasne, ze popovidat si otom s nekym je strasne fajn ale stejne fajn je mit nekoho, kdo vysvetli, cose vlastne deje a nabidne praktickou/odbornou pomoc, kompenzaci mobility,pomucky, cviceni, atd atd – to urcite znate. A vubec bych se nezdrahala v urcitychpripadech doporucit hodne slaba anti-depresiva (docasne!) v kombinaci s psychoterapii- ‚cilene‘ skupiny, stavi se to na principech kognitivne behavioralni terapie –tady mam konkretni praxi a vim, ze to dost lidem dost pomaha. A taky se namvelmi osvedcilo prizvat rodinne prislusniky – ale to je jen z me praxe,nevim, zda jsou na to nejake studie.

· mrtvicekoreluje s vekem - a taktez demence! takze je treba odborne zjistit, zdapacient krome 'vaskularni demence' (demence zpusobena zejmena mrtvici, take TIAa jine vaskularni pecky) netrpi poruchou kratkodobe pameti. Nekdy staci'screening test' (doporucuju Addenbrook). Jinak komplexni testy trvaji ccahodinu a kdyz to nekdo umi, je to docela legrace a

0/0
16.2.2016 1:10

V47e95n47d34e96l12i67n13a 26K38e83l95l29e23r 9725776398266

· apacienty to bavi (testovala jsem cca 1500 lidi a zatim me nikdo neprastil J:-)..). Pokud se priznaky demence potvdi(pozor, 100% diagnosa demence je mozna az post mortem!) a pokud jasne ukaze napuvod (a tady se vedci zacinaji hadat, jestli nahodou AD neni dilem zpusobenavaskularni poruchou (driv se to hazelo na tau proteiny a beta-amyloidy), takzezase komplexni vec), je treba prehodnotit neuro-rehabilitaci, medicamenty atake komunikaci s pacientem tak, aby dochazelo k co nejmensimu poctu ‚nedorozumneni‘a hlavne!!

dobre a detailne vysvetlit rodine a pratelum copresne se stalo, jaky to ma vlic na daneho cloveka, nad cim ma a nad cim nemakontrolu, jemnym zpusobem sdelit prognosu, a nejvhodnejsi zpusob!!

Celkove je to situace, kt si asi dobrovolne nikdonenaordinuje ale kdyz uz se to stane je NEJDULEZITEJSI aby byla prvni pomoc,lecba, veskera rehabilitace a celkovy pristup ke vsem zucastnenym byl postavenna zakladech, kt zahrnuji fyzicke, psychicke a socialni faktory. K tezkym spastickymstavum Vam bohuzel nic nereknu, protoze tady nemam ani dostatecne znalosti, anipraxi.

Souhlasim s terapeutem, ze psychicka pece orodinne prislusniky je absolutne nezbytna! Obcas se dost vyresi tim, ze jimproste erudovany odbornik vysvetli, co se presne stalo a proc se deje co sedeje. Nejak nechapu, jak povidani si o zmene chovani maminky pomuze v dennikomunikaci – ale nejsem psychoterapeut, takze...

Jestli Vas zajima vic, rada poslouzim. Moje studiai praxe jsou zejmena ze Skotska, takze anglicky ale snad bych mela byt schopnanajit ekvivalent v cestine. Anebo to prelozim, to bude legrace ;-).

Tak a ted jsem zvysila skore prispevku tetodiskuse – doufam, ze je autor/odbornik timto hodnocen ;-)

Jestli jste docetla az sem - GRATULUJU! ;-)Preju Vam vse nejlpesi a kdybych mohla jakkolipomoci, dejte vedet a ja se pokusim! Pa, vk.

+3/0
16.2.2016 1:11

V90e52n68d31e98l94i58n33a 91K26e80l61l38e51r 9985126508396

PS - celou tu slohovku jsem psala na PC a sem pouze po kouskach nakopirovala. Nejak jsem prehledla, ze spousta slov se nejak zahadne spojila, coz vyrazne ovlivnuje citelnost textu. Jestli chcete, klido Vam to preposlu jako jeden dokument.

Mejte se moc pekne a at se dari!

+1/0
16.2.2016 1:22

V62e61r66o70n62i69k95a 48H82u36b51á38č17k34o59v40á 3906725646265

Ou, tedy moc děkuji! Nečekala jsem, že si s tím dáte tolik práce.

Ano, velmi důležitá je spolupráce s rodinou. Je nutné, aby porozuměli všem změnám, které se s jejich blízkým udály, proč je nyní jiný. Musím přiznat, že právě toto bývá nejobtížnější. Většina rodinných příslušníků to dlouho nepobírá, nechtějí to přijmout. Já se jim vůbec nedivím. Skoro jistě bych v takové situaci nejednala jinak. Je to pro ně nesmírně těžké, náročné.

Ráda se na vámi doporučenou literaturu podívám. Já totiž nesnáším, když nemůžu něčemu porozumět. Možná i tak nenajdu vše, co bych chtěla a možná vyvstanou další otázky... Na ty odkazované knihy kouknu až doma na pc a dám vám vědět, jaký na mě udělaly dojem.

Hezký a úspěšný den! V. H.

+1/0
16.2.2016 6:47

V95e52n74d73e19l50i32n64a 98K42e96l27l72e42r 9245776598306

ale to ja zase ráda ;-)- je to muj obor a krome toho me to bavi.

A dost me stve diletantsky zpusob, kt ovsem nekdo muze uplne klidne brat jako jediny - jak jsem psala: samozrejme, ze podpora rodiny a pratel, kt se staraji a jsou v kazdodennim kontaktu, je absolutne nezbytna! Ale povidani si o tom, jaka je to patalie asi nevyresi to, ze se s maminkou potrebuji naucit komunikovat uplne jinak!!

K tomu jsou prave strasne fajn ty skupiny (kogn-behaviouralni) - 'pecovatele', tj rodiny, se sejdou, odbornik ukaze na modelu mozku co se asi tak stalo, jake to ma logicky nasledky an fungovani mozku a jak se to asi bude projevovat. Pak se skupinove probere, jake nejcastnejsi problemy lide maji (a ty problemy jsou vicemene shodne a vsichni s nimi dost zapasi coz samo o sobe lidem ulevi, pac najednou nemaji pocit, ze neco nezvladaji)...atd atd. Tyhle skupiny jsem vedla, musim rict, ze i pro me to bylo neskutecne poucne!

Kdyby tohle navrhl pan psychoterapeut, alespon v alternative s 'opakovanym rozhovorrem s odbornikem' (asi myslel sebe..;-)..), rekla bych si fajn, o mozku toho moc nevi ale aspon ma tuchu jak pomoci tem, kt se chteji postarat. Koukala jsem na jeho stranky - fakt mam pocit, ze by se mel venovat necemu jinemu, nez je toto tema...;-)

Knizky - Koukolik prelozil vsechny od Goldberga, kt je velmi zajimava osobnost! Paradox moudrosti me bavil fakt hodne!! Pak o mozku dobre pise Hoschl. Koukolik ma i prednasky na youtube (ty jsou velmi zbezne). jeho knizky jsou skvele, jen upozornuju, ze cas od casu prechazi k filosfii (kdo jsem, moralka, atd.). Knizka 'Ja' je vyborna! Pak jsou uzasne TED talks, nektere v CJ - znate to?

klido pisnete mrk11313 zavinac gmail.com.

At se Vam dari!! :-)

0/0
16.2.2016 14:51

S88i97m34o60n22a 32B80ě62l19á55k11o97v59á 2360461339423

To je tak super, když do diskuze napíše někdo tak vzdělaný, kdo opravdu ví, o čem píše R^ moc děkuji, je to velmi poučné čtení R^

+2/0
22.2.2016 21:00

V19e85n91d60e22l47i40n48a 49K38e33l65l73e19r 9815806708826

Rado se stalo ;-)

Ja bych se tak nerozepisovala ale fakt si myslim, ze jednostranna rada pana psychologa muze i ublizit.

Napsala jsem mu ale neodepsal - asi nema cas, jak dlohodobe hovori s klienty jaka je ta mrtvice previt;-).

Vam dekuju a at se dari! vk :-)

0/0
28.2.2016 19:17

R66a90d45i40m 52P91o55l40á75š62e11k 9816703809489

Ono poměrně dost lidí mívá všelijaké takové ty skryté stránky své osobnosti, či něco jako "duševní kostlivce ve skříni" , o kterých nikdo neví. Které jsou schovávané proto, že pokud by se projevily, vyřazovaly by toho člověka ze společnosti.

Neví o nich proto, protože mozek takového člověka má dostatek rezervní duševní kapacity aby ty "běsy" v běžných ne mezních situacích téměř vždy dokázal překrýt běžným příjemným chováním, třeba i do úplného opaku.

Jak se ale mozková kapacita zmenší, třeba tou mrtvicí nebo počáteční demencí, tak najednou se ty skryté stránky osobnosti projeví, protože mozek už nemá kapacitu tyto skryté stránky chování kompenzovat.

Někdy se tyto věci projevují i v opilém stavu.

Pomoc je těžká, protože ta zmizelá kapacita mozku k tomu překrytí prostě chybí.

Pokud ta degradace schopností mozku postupně nepokračuje třeba postupující demencí, tak je asi možné psychologickými metodami za dobu hodně měsíců až nějaký rok ten překryv těch nežádoucích stránek znova víceméně vybudovat.

+4/0
15.2.2016 14:22

V98e15n90d66e68l76i60n92a 21K71e92l57l96e45r 9465296268876

ze sve praxe (ale ta je kratka) a hlavne z praxe kolegu vim, ze jedina schopnost, kt snad nezmizi do doby,nez clovek prestane uplne mluvit, je schopnost nadavat! :-)

Ja jsem klinicky pracovala s lidmi, kt se po mrtvici transformovali na zapskle dedky a hasterive babky. Ale oni o tom NEVI!! proste naka cast mozku nefunguje (jaka, to je individualni). Navic je tu element 'vek', kdy casti mozku jako hyppocampus (consolidace kratko-dlouho-dobe pameti) a okolni casti (napr centrum emocni pameti) podlehaji prirozene-patologickym vlivum stari, takze seceteno podrtzeno, peknej pruser. To ale neznamena, ze je to katastrofa!

Bylo by dobre si promluvit se skutecnym odpornikem, kt by se sestrami a otcem probral konkretni stav jejich mamky, vysvetlil PROC se chova jak se chova a jak s tim dal (to se mi uz psat nechce, vypleskla bych esej - mam doktorat ze 'starnuti mozku', takze je to vlastne muj obor. proto me taky ten mamlas terapeut tak nadzvedl!

vam hezky den, vk :-)

+9/0
15.2.2016 15:12

R52a79d41i96m 77P43o10l15á80š70e77k 9476663679529

No já jsem se s tím setkal, když z mé rodiny, moje teta z matčiny strany a moje matka ke konci života trpěly demencí. Ale tam to asi nemělo smysl se snažit o nějakou kompenzaci pomocí odborníka, protože v tom stadiu to pokračovalo poměrně rychle. Taky, je to v podstatě jen pár let, ale příslušní obvoďáci doktoři pravděpodobně neměli ani ponětí o nějaké vhodné medikaci, která by tu demenci zpomalovala a tím dala víc času na nějakou kompenzaci.

U případu v tom článku odborná kompenzace toho chování pravděpodobně smysl má.

+1/0
15.2.2016 15:27

V27e73n14d90e23l11i16n15a 96K33e68l58l44e58r 9945396438836

myslim, ze s temi 'obvodaky' mate pravdu a nevim, zda se neco za ta leta az tak vyrazne zmenilo...

Tezko se vyjdarit k Vasi mamince a tete, neb nevim jakou demenci trpely, jaky byl nastup, jake to bylo pred 'diagnosou', atd atd. Pomerne komplexne (teda doufam ;-)..) jsem odpovedela pani Hubackove, Kdyz to vydrzite precist, treba Vam takto odpovim?

Jenom je treba upozornit, ze demence (neni-li zpusobena mrtvici) je neco jineho, nez nasledky mrtvice. Presto, ze klinicky se mohou v mnoha bodech shodovat, aetiologie i lecba se lisi.

Myslite odborna kompenzace odbornikem-psychoterapeutem nebo skutecnym odpornikem? ;-)

0/0
16.2.2016 1:43
Foto

R93e27n10a16t12a 36H57a66s63i94l89o25v72á 2147350149798

osobně bych doporučovala testy na počínající demenci, klidně mohlo dojít k jejímu spuštění, řada z toho, co je psané, by na to ukazovala. Jinak určitě i odborná konzultace - případně medikace a pokud se potvrdí diagnoza demence, tak taky třeba svépomocná skupina pro pečující...

+5/0
15.2.2016 13:23

V70e42n38d13e86l46i73n44a 72K19e83l64l55e85r 9405436638726

souhlas. Ale aby testy provadel skutecny odbornik, nekdo kdo rozumi podskupinam demence, jejich symptomatologii a hlavne rozdilnosti pristupu!

+1/0
15.2.2016 15:05

A49n51n20a 71K76i42r56š47o20v24á 9816590645333

Přijde mi, že paní "přeskočilo", že je nemocná. Prostě po mrtvici už nikdo není jako dřív. Někdo fyzicky, jiný mentálně. Takže tady se může vyjádřit jedině doktor, ale ti o fungování mozku stejně moc bohužel nevědí; nebo když vědí, nedokáží s tím nic dělat ;-(

0/0
15.2.2016 12:25

E40v78a 33H96a14s79n16í80k36o71v38á 1274731116174

Ale jinak díky za konečně reálný článek. Lidi se občas mění k horšímu a co s tím? Rozvod - to by bylo jako utéct od invalidy.

Ale třeba to ta matka celou dobu tutlala v sobě a díky mrtvičce ztratila nějaké fyzické zábrany v mozku. Tady by ten psychiatr mohl pomoct, aby neměla pocit, že je všechno v háji.

+2/0
15.2.2016 11:37

A18n58d80r19e40a 84N61o68v98a 3648944565492

To me prave taky napadlo o tom tutlani neboli potlacovani,mozna i celozivotnim. Ze zkusenosti vim,ze existuji lide,hlavne zeny, kteri skutecne v zajmu zachovani "chodu rodiny" nebo aby jen nevyvolali konflikt,dokazi sve nazory,pocity ci urcite stranky sve osobnosti zcela potlacit,neprojevovat. A pripad pani muze byt vysledkem...

+1/0
15.2.2016 17:51

E35v59a 61H22a53s59n34í76k62o43v39á 1824651686254

Rada od psychologa je dobrá. Štve vás, že matka najednou všechny tyranizuje? Neváhejte a pojďte si o tom popovídat s psychiatrem, sazba jenom 500/hod. ;-D

A co ty prodavačky a náhodní kolemjdoucí, ti se taky mají jít vybrečet do ordinace?

0/−3
15.2.2016 11:33

I48v42a 59K68a54i39s11e64r10o50v33a 6488771204348

u nás 600 kč/hod. a a prý i 700...

0/0
15.2.2016 11:35

E42v19a 33H66a54s75n19í25k72o24v76á 1404551256514

Síla, já jsem si částku jenom tipla, naštěstí nikdo z rodiny prozatím nepotřebuje.

0/0
15.2.2016 11:40

Z36u73z25a45n29a 65M15a36l12í19k33o93v61á 1719297207561

matka by se měla léčit, aby byla zase ta poslušně fungující služka....protože jinak je potřeba od ní utéct a nechat jí v tom plácat, ach jo :(

+5/−6
15.2.2016 10:28

R66a38d11e29k 58Š97a24r48l39á26k 6851539760976

Starej třeba zase hákoval od nevidim do nevidim, aby se měli slušně a potom chtěl přijít domu, dostat najíst a v klidu si pokecat. Já v tom teda nevidim nic hrozného a ponižujícího.

+11/0
15.2.2016 10:44

A55n48d57r24e59a 33N41o89v67a 3368814315562

Zalezi na cloveku. Ji to mohlo vadit,ale z urcitych duvodu to nemusela davat najevo.

0/0
15.2.2016 18:02

Z31u81z56a53n52a 13M30a73l27í24k31o76v74á 1119967897491

jde o to, že změna je následek nemoci, pokud by přišla o ruce, asi by všichni chápali....a chlap co by od ní utekl by byl hovado, takhle je to v hlavě, není to vidět a tak je na vše jiný úhel pohledu ....

0/0
16.2.2016 14:33

P28a81v34l21í77n54a 13B57u69t85a24n76o69v73á 3474374508928

Jestli jste nezažila změnu povahy člověka po mrtvici (či jiné události), tak tady nepište takové věci. Protože kdo to zažil, ví, že dotyčný je na ránu. Vadí mu i to, že nedýcháte podle něho. Cokoliv uděláte je špatně, cokoliv uvaříte či nachystáte k jídlu je hnus, to co máte na sobě je hadrácké, apod. O urážkách nejhrubšího zrna na Vaši osobu nemluvě. A to od 95tileté dámy, která nikdy sprosté slovo nepoužila....Prostě nám doktoři řekli, že prababičce při mrtvici "v mozku něco přeskočilo" a hotovo :-/ A Vy před sebou máte naprosto neznámeho člověka, který jen vypadá jako někdo, koho jste znala a měla ráda.

+17/0
15.2.2016 13:38

D66a81n72a 42T49e56n33z37l33e35r 5460832325443

Celý život jste měly se sestrou "havaj". Teď máte to, co má asi většina z nás, i když to nemusí být rodiče, mohou to být švagrové, tchyně... I vy to zvládnete, berte to jako výzvu. Rozhodně bych nedělala jako že nic (cha, dobrá rada, sama se jí v životě nedržím :-)), ale pěkně to s ní probrala. Pokud se zásahem do mozku nestala zároveň dementní (i to může být), tak by to měla pobrat, nebo alespoň vysvětlit, proč to dělá. Třeba je v tom opravdu strach. Lidi dělají ze strachu divné věci.

+4/0
15.2.2016 9:16

E98v28a 18H98a95s45n52í36k53o95v82á 1274151966564

Nevím, jestli pohovor pomůže. Třeba může mít vůli se chovat lépe, ale málokdo má takovou sebekontrolu, aby třeba mlčel, když je vhodné mlčet.

0/0
15.2.2016 11:44

I50v83a48n33a 18V39e18s76e84l41á 2761863509305

z vlastni zkusenosti ... s takovym clovekem neni realne se o tomhle bavit ... neuznava to ... divi se co po nem chceme ...

+1/0
19.2.2016 1:27

L76e20n85k63a 79R76o51t64r47e40k15l49o39v38á 2750598320519

Mozek je nevyzpytatelný. Něco takového musí člověka hodně semlít.

Ona byla celý život možná až moc hodná,a ne že ji využívali - ona se nechala. I od toho manžela - on bručoun a ona ho ještě rozesmívala...pak není divu,že když se teď cítí určitě bezmocná,tak spíš cítí potřebu být opečovávaná víc ona,a on ještě zdrhne na chatu?! Tak co potom k tomu víc říct. Chjo.:-/

+12/0
15.2.2016 8:29

P36e79t82r51a 97N59o24v14á89k51o32v66á 7298576124168

No on asi nezdrhnul hned. Pokud dva roky jejich opečovávání nezabíralo, tak další už prostě nevydržel. Pokud jsou v důchodu a nemohl si od toho odpočinout ani v práci, tak prostě potřeboval místo, kde si vydechne. Nazývat to "zdrhnutím" je podle mě docela necitlivé.

+11/0
15.2.2016 9:19

Š75á85r95k63a 35M29a14t84y45á17š28o67v10á 1791105352199

ona si neodpočinula celejch cca 40 let

+1/0
15.2.2016 11:05

P35a60v69l47í35n21a 35B49u74t86a10n42o80v21á 3564474328618

Ale to je její problém....

+3/0
15.2.2016 13:41

K89a62t68e26ř17i74n96a 16S90e40d55l14á19č50k96o57v93á 3963418686500

Je rozhodnutí každého člověka, co bude dělat.

+4/0
15.2.2016 14:28

P73e69t24r59a 41N14o52v64á94k70o30v76á 7278196714508

Ona 40 let pečovala o někoho po mrtvici?

+4/0
15.2.2016 20:44

Š19á52r93k49a 28M30a94t92y69á77š58o45v33á 1271595152639

Máti se o Vás všechny celej život starala a když potřebuje,abyste se postarali Vy, tak manžel uteče na chatu a flirtuje si se sousedkou a holky-dcery,už nebaví za matkou chodit... hm, co vy víte,jak byla ta,co ustupovala,snažil s e o nadhled a nikdy neřekla,co si myslí...možná to dělá po té mrtvičce teď...možná potřebuje pomoci..a Vy? Necháte ji v tom plácat!!!

+13/−7
15.2.2016 8:29

L21e26n91k54a 65R74o70t54r51e94k69l35o36v90á 2400348170849

R^

+1/0
15.2.2016 8:31

P53e47t28r31a 53N74o30v89á63k54o16v40á 7778216244228

Copak oni se nestarají? Manžel v kuse zřejmě dva roky, dcery pořád. Nicméně jak píšu výše, pokud si od tohohle není kde odpočinout, tak to vyčerpává a rozhodně to není jednoduché.

A vyčítat rodině, že paní byla typ, který nikdy neřekl ne, to mi přijde fakt nechutné. To je čistě věc té paní, jak si to tehdy uměla ošéfovat. Pokud pomáhat chtěla, tak pomáhala. Z dceřina popisu nemám pocit, že by to rodina zneužívala.

+12/0
15.2.2016 9:25

Š15á92r78k94a 53M77a32t94y76á34š35o67v43á 1851285202269

sakra jsou na to tři!!!! můžou se střídat, já na to jsem sama...mě nevystřídá nikdo.

0/0
15.2.2016 11:06

E41v15a 66H45a89s71n26í33k74o20v26á 1474201266574

Nikdo není svatý a nechat si nadávat nikdo nezvládne donekonečna. Můžeme to ignorovat, ale pak osobu blízkou degradujeme na kus nábytku. I dobroděj potřebuje kousek vlídného slova. A že se celý život obětovala matka? Vztah se řeší v přítomnosti, ani vzpomínky na krásnou minulost nic nezachrání.

+5/−1
15.2.2016 11:51

Š20á24r84k47a 54M21a41t75y24á32š53o28v49á 1621565772369

V dobrém i ve zlém..ve zdraví i v nemoci.... to Vám nic neříká?

+1/0
15.2.2016 13:22

P94a24v45l16í57n75a 25B30u61t70a77n66o16v57á 3664174768568

A to znamená, nechat se zničit? Ve jménu pomoci? Rodiny? Nebo aby okolí "nepomlouvalo"?? ;-€

Z mojí prababičky se po mozkové mrtvici stalo monstrum, které terorizovalo x-let své okolí a babičku (její dceru), která se o ni starala nejvíc téměř stálo fyzické i duševní zdraví!

Vymýšlela si, lhala, křičela, pomlouvala, odmítala jíst (přestože dostala to, co si k jídlu před chvíli sama chtěla), svými výkaly "zdobila" byt, odmítala hygienu, docházelo i fyzickému napadání z její strany....Střídaly jsme se u ní - babička, moje mamka se svojí sestrou a já se sestřenicí. A narovinu jsem své mamce řekla, že pokud by se ona chovala stejně, tak se o ni starat nebudu a nechám ji umístit do nějakého ústavu nebo pečovatelského domu.

Jistě, že pomoc v rodině je důležitá a v jistém slova smyslu i povinná, ale v žádném případě, po Vás nikdo nemůže chtít, abyste zničila sama sebe ve prospěch jiného.

+13/0
15.2.2016 14:00

H28a10n79a 65G14a10l38l51e23t46t53i76o70v28á 8421894516948

V rodině známých prožívají něco podobného. Šestadevadesátiletá stařena tyranizuje své okolí. A je vysazena převážně na dceru, která se o ni v podstatě stará přes 30 let, protože když ovdověla, tak odmítla zůstat sama. Se snachou by nevyšla, tak to zbylo na dceru. Za dobrotu na žebrotu!

+4/0
15.2.2016 20:43

Š80á50r62k47a 69Č26e91c49h63o18v18á 8748856205715

Děkuji za váš příspěvek. zažila jsem něco podobného se svou matkou, kdy se na mne dívali zle sousedé, příbuzní, známí, vždy jen já jsem byla ta špatná. Naštěstí to už skončilo. Z mé matky se stala tyranizující, zlá nenávistná stařena, kerá mi vyčítala i to, co jsem nikdy neudělala. Stálo mě to duševní zdraví, mnoho sil a rozvrat všech příbuzenských a sousedských vztahů. kdo nezažil, nepochopí. Já přece nebyla vinna tím, že otec byl děvkař, že matka musela ...blablabla, vlastně za všechno.

Nenechte se zničit. Nejste zodpovědna za to, jak žila předtím, bylo to její rozhodnutí. Klidně ji dejte do ústavu, ona vaši péči stejně neocení a stejně budata jen ta špatná. Kdo zažil, ten Vás pochopí, ti ostatní nemají žádné právo vás kritizovat !

+2/0
16.2.2016 7:47

P15e37t77r55a 39N20o44v76á15k62o77v76á 7848106584348

A kvůli tomu, že se holt stalo, že se musíte o někoho starat, řvete na nás?

Nechci vás nijak urazit, ale na tomhle příkladu je přesně vidět, jak to vyčerpává a je potřeba si občas odpočinout.

+3/0
15.2.2016 20:47

S25t15a71n36i35s93l80a39v63a 72K64r46e30j42č47o59v43á 4140653904642

Tady asi každá rada drahá. Samozřejmě by se slušelo maminčino chování omlouvat a připomínat si léta, kdy byla milá, veselá a nic ji nerozházelo. Jenže to nejde donekonečna :( Měli byste si s maminkou promluvit, to nepříjemné chování je nejspíš její obrana. Je nemocná, mozek nefunguje jak by měl, není divu, že se bojí a kope kolem sebe. Mluvte s ní, ujistěte jí, že ji máte pořád rády, podle mne to chce čas.

0/0
15.2.2016 7:51

Š44á22r84k45a 73Č56e83c91h49o17v49á 8158836925685

Jste na omylu, promluva nic neřeší. Zažila jsem to na vlastní kůži - viz příspěvek výše. Ať uděláte co uděláte, budete vinna. Matka si bude jen vybíjet frustrace ze svého předchozího života, kdy dřela a držela pusu, ale to bylo její rozhodnutí, její dcera za to není zodpovědna.

+2/0
16.2.2016 7:50





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.