Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mozek až tak nestárne, jen my jsme línější. Jak udržet paměť ve formě?

Čím jsme starší, tím více zapomínáme, špatně si pamatujeme a hůře si zvykáme na nové věci. Důkazy o tom, že se s naším mozkem s postupujícím věkem něco děje, zažívá každý z nás. Přesto jsou vědci přesvědčeni, že se mozek ve stáří dá udržovat ve výborné kondici.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V80á25c85l59a86v 71V21a61n34ě39k 2273403598311

Zeptejte se Zemana. Ale jen dopoledne.

0/0
14.12.2014 1:13

V60e17n37d42u82l77a 33F37a37i41f13e57r64o91v58á 4908421913899

Mozek sám možná až tak nestárne (pominou-li se přímá onemocnění mozku), ale spíš stárnoucí, nezřídka různě nemocné tělo, už mu časem není schopno dodávat tolik "paliva".

0/0
14.12.2014 0:53

J68o15s54e75f 86P64o57t62r 6510601497969

Jedna z výhod stáří je, že  máme přečtenou část života, o které si všichni mladí myslí,  (včetně nás, když jsme byli mladí)  že je to nejdůležitější část, která dělá lidský život,  lidským životem, totiž o sex. Ve stáří  zjistíte, že je to vějička (samozřemě maximálně důležitá) "Přírody" k tomu, aby se udržel lidský rod.

A tak s nadhledem sledujete partnerské úspěchy a neúspěchy svých bližních  a přřitom nemusíte cítit to co oni, ani se na tom nemusíte podílet, leda soucitem ,  štěstí, když to vyjde a trapnost nad trapnost, když to ztroskotá.

Mně osobně nejvíc  překvapilo, přibližujíc se ke stáří, když jsem v jednom momentu zijistil, že nemyslím na sex, ale na zahrádku na chalupě. Bylo to při jízdě autem a dodnes si přesně pamatuji to místo.

+1/−3
13.12.2014 23:21

J81a68n 26M87a13j13z83n96e30r 9118524872549

Trochu nechápu souvislost mezi partnerskými úspěchy a neúspěchy ve vztahu k sexu. To spolu vůbec nemusí souviset. Nebo pro vás je partnerství pouze o sexu? Jakože jste zjistil, že nejenže nepotřebujete sex ale ani partnerku? Trochu zmatečné vyjádření.

Já často myslím na jídlo, zahradu, filmy, knihy, sport a další věci a nepřijde mi na tom nic zvláštního. Pokud máte zato, že mladí lidé myslí nonstop na sex, tak se pletete. Možná pokud někdo myslí na zahrádku, když vidí krásnou slečnu, to je zajímavé, jinak pokud při jízdě v autě nemyslíte na sex, je to úplně normální. Já v autě myslím třeba i na auta. Vůbec nevím, proč by se mělo primárně myslet na sex při jízdě autem.

+3/0
14.12.2014 0:22

J55o39s16e28f 13P42o95t34r 6500901267169

Asi jsme každý jiný, přiznám se vám, že v mládí, když nešlo do tuhého, jsem myslel pouze a jen na sex. Nyní zjišťuju, že nepotřebuji ani sex, ani partnerku.

+2/−3
14.12.2014 0:46

J40a49n 77M35a25j81z76n86e43r 9308874472149

No to máte pravdu, každý je jiný R^

Lhal bych, kdybych řek, že na tyhle dvě věci nemyslím vůbec, ale že by to bylo to jediné, to určitě ne. Podobně to má drtivá většina v mém okolí. I když pár jedinců znám, kteří to zřejmě berou podobně, jako dřív vy.

+1/0
14.12.2014 14:56

K55a86r58e94l 69M67a61r65t30i41n35e50c 6438488276524

Mňa ten mozok něstárně najmá vďaka televíznému seriálu "Ordinácija v ružovej záhradě", lebo to je tak intelektuálno náročné, ako keby som každý útorok a štvrtok nachodíl najmeněj pochód Praha-Prčice.

Ešče že to vo stredu a piatok dopoludně reprízujú, že sa móžem vďaka temu udrdžvať vo forme aj v týchto dňoch t.j.prevádžnú časť týždňa.

+1/−3
13.12.2014 23:03

M71a41t77ě98j 81P71o62k16o70r15n28ý 3757101205340

Pár let zpět jsem byl se školou na přednášce o holokaustu a přednášející byl žid, který si tím vším prošel. Dvě hodiny tam skvěle a nesmírně poutavě vyprávěl svůj příběh. Ještě do toho předváděl různé scénky, občas něco promítl na projektor... Vůbec jsem nechtěl věřit tomu, že už mu je 92 let.

+9/0
13.12.2014 22:45

P50a67v24e56l 55B47u39r80i33a63n 8492206182

Mému tchánu je 75 let - programátor. Dneska si pořád hraje s nějakými telefony, tablety a počítači. Neustále řídí automobil , ikdyž pomaleji, ale je pořád fit a samozřejmě tam taky hraje to, že nepije a nekouří.

+3/−3
13.12.2014 21:38

M51a83r80i42e 59O43h71l87í20d48a32l82o33v51á 1337630481852

K tomu aby člověk nezblbnul postačuje někdy jen málo... třeba nesledovat televizi

+3/−5
13.12.2014 21:31

K65a19r16e84l 81C29h90r70a15s41t60i54n44a 4413614540635

Well, každý ze starších lidí, kdo má pořádného koníčka, stárne pomaleji a déle se těší z činorodého života. Všichni lidé by si měli na poproduktivní věk připravit silného šimla v podobě zájmu o cokoliv hodnotného a to je ochrání od demence a úpadku.

+2/−1
13.12.2014 20:36

M86a33r85k25é66t48a 45Ž39e29m91l72i32č94k16o26v83á 1774830103123

Akorát ten koníček nesmí být čučení na televizi.

0/0
14.12.2014 18:33

P66a11v61e51l 88S38o40b37o65t13k89a 5310774

A nedá mi, abych zde necitoval studii, která se na IQ dívá z velmi nepopulárního hlediska - genetiky/rasy/národnosti (tj. nezáleží jen na tom jak se snažíte a kolik vám je let...).

http://www.ttu.ee/public/m/mart-murdvee/EconPsy/2/Lynn_Vanhanen_2012_INTELLIGENCE_-_A_Unifying_Construct_for_the_Social_Sciences.pdf

Porovnejte si například Česko, Německo, USA, Čínu a Tibet...

+2/0
13.12.2014 16:20
Foto

V87l46a40d62a 69V98a70n69e54k 9613376274478

Ze jmenovaných zemí ,jenom ČR plundroval zemi morálně a ekonomicky socialismus 40let !Rv:-P

+1/−3
13.12.2014 22:07

A19n35n44a 69H66o57r60á51k95o84v70á 9434368376

Ale přesto na tom jsme-podle mně-docela dobře...Zatím...

+3/0
13.12.2014 22:27
Foto

V17l18a73d26a 11V51a53n17e68k 9843316174848

Určitě jsme na tom z postsocialistických zemí nejlépe ! Jen prezidenta máme v porovnání s nimi nejhoršího ! Rv;-€

+1/−4
13.12.2014 22:51

T39e41r22e49z34a 33N51o29v14o92t94n45á 7429693367907

Však je to pravda, a nejen o mozku, ale i o těle to platí. Pokud pominu starší lidi po úrazech apod, tak sou lidé, kteří se udržují v kondici a v 80 letech chodí na závody např. v rychlochůzi, chodí na univerzitu třetího věku apod. A když už si nemůžou dovolit kurzy, alespoň chodí do knihovny a vzdělávají se sami. A pak jsou lidé, kteří sedí u TV a jsou zdegenerovaní jak psychicky, tak fyzicky. Nevyjdou schody a celé jejich vnímání světa je skrz média. Se seniory se setkávám celkem často, bohužel lidí toho druhého zmíněného typu je více :-(

+5/−1
13.12.2014 13:35

P60e69t28r 43H70o62l61e79c44e35k 7740923113652

Snad i u te TV trochu zalezi na tom, jakym programum davate prednost.

+7/−1
13.12.2014 19:24
Foto

V59l48a58d71a 31V20a83n45e45k 9193836174128

Tv je hrob ! Sledovat a dojímat se nad vymyšlenými  životy jiných je špatné !Rv:-P

+2/−4
13.12.2014 22:53
Foto

K25a78r80e68l 81T27o25m18á24š12e72k 7234759797419

Mozku neprospívá tě;lesná činnost, ale velké množství podnětů a těch je na procházce daleko více, než při strečingu. Stejně tak běh je chudý na podněty, protže člověk spěchá. Podle mě nejde ani tak o to, aby mozek pracoval intenzivně, ale o to, aby měl hodně podnětů z vnějšku.

+20/0
13.12.2014 13:18

J14o98z57e57f 27K48o42s55t85e69l47a25n17s25k33ý 8185592629596

To isté napadlo aj mňa. Pri prechádzke sa profil okolia neustále mení a mozog s týmito podnetmi musí pracovať. V posilovni  je to stále o tom istom. Je v tom asi taký rozdiel, ako keď je na monitore spustený šetrič obrazovky alebo na ňom beží film - procesor počítača v oboch prípadoch funguje úplne inak.

Druhú, menšiu príčinu by som videl ešte v čerstvom vzduchu.

+2/0
13.12.2014 19:29

K45a11r63e66l 92C74h84r57a44s46t85i58n55a 4393514400465

Ano, to je poměrně stará pravda. Děti rychleji rozumově vyzrávají, když mají hodně podnětů a zážitků. Jejich mozek musí být stále v pohybu, aby navazoval nové a upevňoval dřívější spoje. Stejné je to i u dospělých lidí.

+4/0
13.12.2014 20:49

R60o36m88a63n 81L33i93p97s43k11ý 2189913899

Ovšem podle Tvé teorie by úplně stačilo sledovat v TV přírodopisné filmy, zábavné estrády nebo hodně zamotané kriminálky.

Já bych to hodnocení přecejen nechal na odbornících.

0/0
13.12.2014 22:41

E92m23i59l25i43e 40V49í41t64k81o42v89á 4979193102213

No jo, ale to jsou věci, které vás ovlivňují 50minut, kdy trvá daný seriál či dokument. Ale dění okolo vás je trvalý podnět který se vás dotýká téměř neustále. Proto si myslím, že má na člověka mnohem větší vliv.

+1/0
14.12.2014 1:04

V90o85j64t84ě86c56h 32T72i95c63h77ý 6690672598727

Já bych si ještě vsadil na to, že při větší zátěži dochází ke zvýšenému proudění krve a tedy k lepšímu oběhu kyslíku a živin...

+1/0
13.12.2014 23:18

M76a65r53t52i71n 97P40o94d21h89o15r95s53k56ý 4725821249923

Vybavuju si článek, který popisoval zlepšení mozku u myší, které běhaly jen na trenikovém kolečku, takže asi bude hrat nějakou roli i fyzická kondice - lepší rozvod krve a živin.

0/0
14.12.2014 10:23

P86a51v25e53l 17S13o45b90o86t29k79a 5620794

Článek není úplně přesný, pokud například jdete na IQ test, pak máte srážky za vzdělání a zaměstnání atd (protože to vám táhne výsledek testu nahoru) a korekce dle věku - největší srážky máte okolo 35 let (hola, je tu nějaký psycholog aby to napsal přesně??) a s rostoucím věkem vám roste bonus.

Tj. IQ 130 ve věku 85 let neznamená, že jste chytřejší než váš vnuk, kterému je 30 let a naměřili mu IQ 110.

+1/−2
13.12.2014 12:45

P72e15t19r 65H34e54l65l38e23r 5603896524934

Ale to vůbec nemusí být právě o rychlosti, ale o tom, jak je psáno v tomto článku, že mozek se věkem specializoval na určité činnosti a potlačil tak části používané málo. A IQ test se naopak snaží postihovat co nejširší spektrum, takže starší mozek už nemá takovou volnou kapacitu na řešení pro něj naprosto nestadardních úkolů.

Mimochodem, zajíbalo by mě, jestli mému mozku prospívá neustálé psaní nějakých komentářů :-)

+5/0
13.12.2014 13:11

P80a60v78e26l 32S79o63b75o80t17k57a 5320584

Článek se snaží spíš motivovat staré lidi k učení a být věkově korektní, ale nenamlouvejme si, že starý člověk toho vymyslí víc než mladý.

Stárnutí nezastavíte, stačí se podívat např. na to v jakém věku lidé nejčastěji přijdou s důležitými vědeckými objevy. Hranice se postupně posouvá - tak jako se zlepšuje strava, životní styl, zdravotní péče, prodlužuje věk a zvyšuje množství existujících informací které musíte vstřebat, ale pořád je to pod 50 let:

http://www.rozhlas.cz/leonardo/clovek/_zprava/vek-versus-vedecka-kreativita--972652

"Dnes je průměrný věk, ve kterém fyzik zpracoval objev, za nějž byl oceněn Nobelovou cenou, 48 let." (ale lidi, přečtěte si to celé, článek se dá vykládat i opačně).

A jestli prospívají komentáře které píšete - myslím, že záleží proč je píšete a jestli se v diskusích stresujete nebo se učíte  - ale tak je to se vším, škola vás může nejen motivovat a rozvíjet, ale také zničit pokud si zvolíte špatně (např. na ni nemáte nebo vám je daný obor protivný).

+4/0
13.12.2014 15:33

R49a17d80i21m 21P24o58l19á41š90e44k 9906483389579

Schopnost mozku, co se týká všelijakých mechanických "hlavoručních" výpočtů, začíná klesat už od 20 - 25 let věku.  Jenže na druhé straně s věkem roste množství všelijakých systematických i náhodných znalostí uložených v hlavě, ať už se vztahují k čistě encyklopedickým věcem nebo k procesům a vzájemným vztahům a k jejich v minulosti více či méně úspěšných řešení a taky všelijakým rozborům a hodnocením takových řešení.

Z tohoto pohledu nové objevy vznikají logicky obvykle v mladém věku, protože na nový objev musí mozek toho člověka provést spousty neprošlapaných a tím i mechanicky náročných výpočtů.

Ale na druhé straně starší mozek, díky kvantům uložených znalostí a zkušeností, umí na druhé straně už hotové objevy a řešení mnohem lépe a efektivněji implementovat do praxe.  Čím je mozek starší, tím mívá nabráno více znalostí a tím z tohoto pohledu je schopnější ty hotová řešení implementovat. Na druhé straně čím je mozek starší, tím schopnosti propojit jednotlivé znalosti a zkušenosti a najít tak nejoptimálnější řešení klesají. To pak jde vzájemně proti.

Dokud tedy starší mozek nabírá stále nové znalosti a zkušenosti a umí je dostatečně vzájemně propojit v reálných souvislostech, může ten člověk pořád zastávat náročnou duševní práci a to i ve velmi vysokém věku, u některých vědců až doslova do smrti. Nebo do doby, kdy převládne degenerace představovaná neschopností jednostlivé znalosti uložené v mozku propojit do logických a praktických souvislostí.

+3/0
13.12.2014 16:00

R63a73d89i34m 10P22o32l84á21š69e95k 9106983149909

Co se týká důležitých vědeckých objevů, pokud člověk zrovna není znalec příslušného oboru, tak důležité vědecké objevy pozná obvykle až podle toho, že ten člověk za ten objev dostane tu Nobelovku nebo jinou cenu. Jenže na tu se čeká většinou velmi dlouho, 20 - 40 i více let, protože za prvé kandidát na Nobela musí být stále naživu a za druhé současně ta cena není za objev, ale za rozvinuté praktické využití toho objevu.

Proto logicky kandidát na tu Nobelovku musí ten objev udělat ve velmi mladém věku. Aby potom mohl čekat těch 20 - 40 nebo i víc let, až se ten jeho objev rozvine a začne aplikovat v praxi.

Zajisté spousty vědců udělalo důležité objevy taky ve věku třeba 40 - 60 let, jenže než se využívání těch jejich objevů rozvinulo, aby mohli být navrženi na Nobelovku, tak prostě se toho nedožili a zemřeli. A tak je znají jen lidi v oboru, mimo obor skoro nikdo.

A pak je tam ještě další věc.

Většina geniálních lidí, ze kterých se třeba stanou ti vědci, mají už v dětském věku tak rozvinutý mozek, že už tehdy mají tu vědeckou dráhu před sebou nalinkovánu a pracují na ní. Jestli nějaký vědec učinil důležitý objev ve 25 - 30 letech, tak velice často na tom objevu už pracoval mnoho let, 15 - 20 nebo i víc.

To je obrovský rozdíl proti běžnému člověku, který dneska ještě ani na střední neví, čím se bude živit a často obor, ve kterém bude pracovat a dělat kariéru, definitivně určí až pár let po absolvovánáí vysoké.

+1/0
13.12.2014 16:13

D96a60n42i75e15l 58U57r12b49á74n93e83k 6497688449348

To máte úplně špatně. IQ je totiž relativní číslo, nikoli absolutní. Takže ukazuje pozici na Gaussově křivce. A ta musí mít pro všechny věkové kategorie stejný průběh. Je-li to jinak, znamená to, že je ten test postavený špatně.

+1/−1
14.12.2014 11:35

P83a51v15e21l 17S26o32b32o45t27k31a 5680504

Zmotal jste to - gausova křivka má pro všechny kategorie stejný průběh, ale neurčuje absolutní hodnotu, ale právě tu relativní, tj. v porovnání s vaší věkovou kategorií a ne s celou populací.

Průměrné IQ - vrchol gaussovy křivky - je tedy nastaven na 100 (celosvětový IQ střed v kategoriích dle věku).

Proto IQ 130 u člověka 85 let neznamená, že je chytřejší než 30 let s IQ 110, pouze znamená, že je chytřejší oproti svým vrstevníkům - lidem, kterým je 80 - 90 let (opět prosím jestli tu je nějaký psycholog aby nám to dopřesnil).

0/0
14.12.2014 13:53

D24a24n58i15e49l 92U82r57b71á33n98e16k 6707498599158

No ale přesně tohle jsem řekl - že to číslo je relativní. A samozřejmě i pro věkovou kategorii. A psal jsem, že je to relativní číslo. Takže nechápu, na co reagujete.

0/0
14.12.2014 13:56

P38a81v25e76l 45S21o58b93o91t83k79a 5380204

Tak v tom případě nechápu především já na co reagujete větou:

"To máte úplně špatně. IQ je totiž relativní číslo, nikoli absolutní."

Nebo to není Re na příspěvek:

"Článek není úplně přesný, pokud například jdete na IQ test, pak máte srážky za vzdělání a zaměstnání atd (protože to vám táhne výsledek testu nahoru) a korekce dle věku - největší srážky máte okolo 35 let (hola, je tu nějaký psycholog aby to napsal přesně??) a s rostoucím věkem vám roste bonus.

Tj. IQ 130 ve věku 85 let neznamená, že jste chytřejší než váš vnuk, kterému je 30 let a naměřili mu IQ 110."

??

(pravda, není to tu moc přehledné)

0/0
14.12.2014 17:13

P39e86t36r 87N61e35c60h44a77n98i74c60k75ý 7223276158150

Stačí se neobklopovat blbci ;-D

+6/0
13.12.2014 11:49

J45i75ř72í 26T17i44n15t90ě14r13a 6650649233650

Vážený  pane  Nechanický, 

geniální,  jednoduché,  ale  neuskutečnitelné!  ;-(

+9/0
13.12.2014 12:16

P22a53v47e42l 45S72o27b19o24t97k69a 5590824

Hodně pomůže mladý vzdělaný kolektiv - takže učitelé, doktoři, vědci, programátoři,... jsou ve velké výhodě.

I když.

Je to takový život v ghetu, a potom někdy zase nechápete když jdete na nákup do samošky ;-D

+1/−2
13.12.2014 12:41

E50m25i68l98i40e 87V85í47t14k65o92v32á 4529303952563

Jde jen o to, aby ten kolektiv stál i o  vás v pokročilém věku.

+1/−2
13.12.2014 22:50

P31a93v79e63l 42S61o17b38o79t81k42a 5860354

Inu, mladým asi nic moc jiného nezbývá, že.

Počítejte se mnou (tak, jako už to zjistili mladí ve Španělsku, Portugalsku, Francii...):

Vysokou školu končíte ve 26 letech, do penze jdete v 72 letech.

Tj. střed vaší pracovní kariéry je 49 let.

Tj. mladý je po škole do 30 let nezaměstnaný, pak do 40 let vaří kafe a chodí pro svačinu starším kolegům a až někdy okolo 49. roku se dostává k první samostatné práci.

Tj. jak se posouvá věk odchodu do penze, mladí stále více ztrácejí šanci získat kvalitní zaměstnání a především to bude o starších, zda mladé mezi sebe vezmou, zda, jak a kdy jim předají zkušenosti... což se tedy netýká podomního prodeje pojištění nebo kopání kanalizace, tam asi starý člověk mladému konkurovat nemůže, ale týká se to především profesí, kde pracujete hlavou - konstruktéři, projektanti, manageři, soudci,....

0/0
14.12.2014 17:20

Š61á73r55k56a 61Č64e75c45h14o35v75á 8368286185875

Nebojte se, už brsy i vy dostanete svou první samostatnou práci.

0/0
17.12.2014 13:24

T54o19m92á51š 30B62u92ž14e89k 3946490877189

Celé tělo se dá udržovat v dobré kondici, jen lidem se nechce. A kdž mi třeba 30ti letá žena, řekne že si na stará kolena pořídila to a to, tak je asi něco fakt špatně.

+1/−2
13.12.2014 10:51

B40o29h57u55m97i21l51a 90M46a74j90e65r30o20v27á 4687131374

Já to pořád říkám, že vrážet peníze do kursů francouzštiny je praktičtější než kupovat křížovky.

+4/−2
13.12.2014 9:45

J24a52r28o82s69l88a89v 66L71e68b69e65d61a 3216759667150

Michael Ramscar pravděpodobně používá Windows :-P

+1/0
13.12.2014 9:21

P84e76t30r 38Z16a66s95k17o44č11i85l 2985522748449

To mě taky napadlo si takhle rejpnout, ale myslím, že dotyčný tím "počítačem" myslel ten jejich program, který tam popisujou: "Jeho pokus se zakládal na sestavení počítačového modelu, který měl představovat lidský mozek. A každý den učili výzkumníci tento počítač novým slovům. Postupně se proces počítače rapidně zpomaloval."

0/0
13.12.2014 17:06

M85i67l34a44n 88K56r58á68l 8653418481821

tomu něvjěřím, já mám mozek ůplně v pohodě a zdá se my že jsem hodně ynteligentný a to je mi 70 let;-D

+16/−1
13.12.2014 9:12

J31i80ř22í 78K88á63b15r42t 4918821974186

Je to na vás hned vidět.....;-D

+2/−2
13.12.2014 9:16

M85i32c75h34a86l 14Z66ú29b92e34k 8783929852411

Správně, jen tak dál. Hlavně pozitivně myslet!! ;-D

+12/−1
13.12.2014 11:43

M76i57c35h17a64l 95C66h82a74l35u31p31a 6968450469423

snat mozeg a f pohode,ne? :-)

0/0
13.12.2014 23:30







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.