Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Necpěte dětem jen kuřecí maso, radí lékaři. Jak sestavit jídelníček?

Pro zdraví dítěte je důležitá pestrá a nutričně vyvážená strava. Podle odborníků je však výživa dětí v Česku monotónní, a může tak do budoucna způsobovat zdravotní problémy. Podle studie z letošního roku jedí například české děti příliš mnoho kuřecího masa. Jak by měl vypadat vyvážený dětský jídelníček?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P84a45v26e45l 37G68r98a19s20g89r28u21b13e15r 4852552477973

"Nezapomínejte na potraviny s dostatečným obsahem železa, tedy na maso, především telecí nebo hovězí"

To není špatná rada, protože hovězí maso má skutečně víc minerálů (železa a zinku) než kuřecí i vepřové. Ale vepřové je dalece přebíjí kvalitou bílkovin - a to je pro růst dítěte mnohem podstatnější. Kromě toho má vepřové i mnohem víc vitamínů řady B.

0/0
26.11.2014 16:15

L73u98b14o79m83í91r 82P67e92t66r32o47v56s17k57ý 5256596548503

No a jak teda sestavit ten jídelníček?

0/0
26.11.2014 13:28

P71a74v61e54l 74G92r57a48s91g35r55u80b46e81r 4732892817623

Mléčné výrobky

Vepřové maso

Vejce

Mořské ryby

Ovoce

Rostlinné oleje (eventuelně vlašské ořechy nebo mák)

Tím není řečeno, že by strava měla být založena pouze na těchto potravinách, ale je to "maximalistické minimum", které zabezpečí všechny esenciální nutrienty a každé české dítě po ní poroste jako Otesánek.

Se zeleninou to nepřehánějte. Je to do značné míry jen vycpávka stravy, která má sice pozitivní zdravotní účinky, ale je chudá na základní živiny. Proto má v nadměrné míře negativní vliv na růst. Mimochodem, většinu zdravotních účinků zeleniny ve skutečnosti zastane plnotučné mléko.

A RADA ČÍSLO 1 PRO VÝŽIVU DĚTÍ ZNÍ: Co nejvíc omezit příjem obilnin!!!

Obilniny jsou zásadní příčinou celosvětové dětské podvýživy z důvodu ubohé kvality bílkovin a značně nevýhodného poměru mezi obsahem živin a příjmem kalorií. Totéž platí i pro různé jiné blafy z rozvojového světa, které jsou propagovány jistými jingjangovými podivíny - mandle, pohanka, "semínka" a spol.

0/0
26.11.2014 16:25


P15a61v34e62l 69G74r42a85s72g43r21u63b86e54r 4402142747323

P.S.. Tím ovocem míním hlavně citrusové plody, resp. džusy.

0/0
26.11.2014 16:28

L22u53d39m85i35l53a 89Š41i46n84d85e64l81á27ř75o62v54á 7922266192151

Vypadá to, že jste "snědl" všechnu moudrost světa ;)

0/0
26.11.2014 16:52

P85a21v87e30l 24G36r38a48s11g49r41u17b51e77r 4372322287353

Ale kdeže! Jen jsem strávil posledních několik let shromažďováním údajů o tělesném růstu dětí z celého světa. A potom je porovnal s oficiálními státními statistikami spotřeby potravin. Takže se k dětské výživě můžu vyslovovat bez dohadů. Vidím reálné výsledky.

0/0
26.11.2014 17:34

A79l71e37n38a 56V10e18s60e92l87á 3333981465878

Proč myslíte, že je vhodné maximalizovat tělesný růst? Už teď to způsobuje čím dále více problémů při těhotenství a porodu těch dobře živených národů, zatímco pozitiva (myslím objektivní pozitiva - ne, že vysoké modelky na pódiu vypadají dobře) by se hledala poměrně těžko.

(Podotýkám, že jsem metr osmdesát vysoká masožravka.)

0/0
26.11.2014 17:48

P64a27v35e42l 51G64r21a26s61g92r45u44b53e56r 4402492477393

Vy jako žena budete ta pozitiva opravdu hledat jen těžko, protože u žen je výška nedůležitá. Zeptejte se chlapů. Kromě toho, nezapomeňte se zamyslet nad zbytečností nadprůměrné výšky, až budete v televizi pozorovat úspěchy našich hokejistů nebo atletů.

0/0
26.11.2014 17:50

A35l67e46n47a 76V57e63s86e21l62á 3423491245118

Ano, proto jsem zdůrazňovala, že myslím objektivní pozitiva. Takže jaká? (Modelky, basketbalisty a jiné hračky vynechme.)

0/0
26.11.2014 17:53

P13a53v51e33l 51G94r80a62s23g62r20u43b92e22r 4552602307533

Co chcete slyšet? Pro vás je metr osmdesát v životě spíš nevýhoda. Pro většinu mužů je naopak 193 cm (mužský ekvivalent vaší výšky) toužebným snem.

0/0
26.11.2014 17:56

A49l92e72n78a 50V27e50s77e77l63á 3533581825218

No, fakta chci slyšet. Ne, že se někomu líbí být vysokej chlap, ne že takhle vyhraje nějakou olympiádu, ale konkrétní přínos pro libovolného živočicha, být hodně narostlý.

0/0
26.11.2014 17:59

A43l41e10n15a 17V96e52s58e71l53á 3823361435648

Nebo ještě jinak - když takhle vyroste jen někdo, samozřejmě to může být "konkurenční výhoda". Ať v boji o samici či o potravu v živočišné říši, tak v basketbalu u lidí. Ale ta se samozřejmě ztratí, pokud takhle budou narostlí všichni, tj. v příští generaci bude toužebným snem ne 193 cm, ale 200 cm a tak furt pryč. Jo, kdyby platilo, že s každým centimetrem výšky klesá náchylnost k nějakým nemocem nebo tak něco - ale myslím, že žádná taková souvislost zatím pozorována nebyla. Takže proč vést lidstvo k tomu, aby jedlo tak, aby pořád rostlo?

0/0
26.11.2014 18:06

P51a40v60e41l 88G10r30a37s33g12r33u82b73e27r 4272192647793

Musíte se nechat přeoperovat na chlapa. Tohle je skutečně diskuze o ničem.

0/0
26.11.2014 19:30

P97a64v58e80l 55G54r23a56s95g44r11u34b67e89r 4162232357323

Kromě toho, najděte si studie, kolik každý centimetr přidává na výplatní pásce.

0/0
26.11.2014 19:31

A91l26e93n21a 58V16e17s96e81l33á 3333351415618

Ano, diskuze to o ničem fakt je.

Kdybyste ve vztahu ke stravě porovnával zdraví, výskyt potravinových alergií, četnost výskytu obezity a s ní spojených zdravotních problémů, výskyt těch kterých nádorových onemocnění, lámavost kostí, věk dožití atd... to by bylo o něčem.

Vy porovnáváte JEN tělesný vzrůst  a jako argument použijete, že - chlapům se líbí, když jsou vysocí, v televizi se na to při sportovních přenosech dobře kouká a přidává to peníze na výplatní pásce (to poslední je navíc blbost).

Ano. Je to o ničem. Proti fanatismu některých vegetariánů jste postavil asi tak třikrát silnější fanatismus opačného pólu.

+1/0
26.11.2014 21:35

P87a13v38e78l 16G70r83a15s28g41r13u84b36e98r 4442422757603

Myslím, že tuto diskusi můžeme ukončit tím, že jste zcela natvrdlá.

0/0
26.11.2014 22:38

K90a93t27e48ř84i85n15a 51V72a58š72á88k33o69v13á 5481452639615

No fuj, to jsou argumenty...synovec byl temer vylucne kojeny myslim i pres rok, a i ted jsou dny, kdy tomu jidlu moc neda..

Kravske mleko jako zdroj vapniku snad uz ani  nekomentuju - je spousta potravin, ktere vapniku maji vice, navic tam jde i o to, kdy a za jakych podminek se vtreba...

Je to recyklace toho, co se tvrdilo pred 30 lety Rv

+4/0
26.11.2014 2:26

P37a17v64e47l 85G96r62a18s72g79r18u61b48e57r 4712442467443

Vážená, a zkoušela jste si někdy vypočítat, jak efektivním zdroji vápníku všechny ty vaše mandle a brokolice jsou?

Mně tedy vyšlo, že ekvivalentem vápníku v 1 litru mléka je skoro tři čtvrtě kila mandlí, a to při energetické náloži, která odpovídá dennímu příjmu kalorií dvou lidí. Co vyšlo vám?

0/0
26.11.2014 16:30

K49a28t52e72ř63i96n35a 41V38a18š42á81k87o62v79á 5801472529365

To nevim,  co vam teda vychazi - ale v mlece je obsah 121mg na 100g , v maku treba 1357 - takze ja si radej udelam mleko makove (xkrat levnejsi nez mandle mimochodem) a nebudu se cpat kravskym. Nikomu to ovsem nenutim, kazdy ma svobodnou volbu

V morskych rasach je to v prumeru kolem 814, a kdyz si dam treba neco se zelenou nati (petrzel celer, atp.), myslim, ze toho fakt kilo nepotrebuju.

Navic opravdu jde i o to, v jaky kombinaci se to vstrebava.

0/0
26.11.2014 16:52

P55a40v51e32l 76G42r71a64s95g34r40u60b35e65r 4132952457183

A znáte využitelnost vápníku z máku? Nikde jsem ji nenašel, protože se zatím zřejmě nikdo nezabýval myšlenkou, že mák by mohl sloužit jako potravina. Aby se mák vyrovnal kravskému mléku (aspon v poměru k přijaté energii), musela by využitelnost vápníku činit aspoň 30% - podobně jako u mléka. U rostlinných semen to ale zpravidla nebývá víc než 20%.

Schválně si spočítejte ty kilojouly:

100 g máku: 2170 kJ, 1357 mg vápníku (=271 mg při 20% vstřebatelnosti, 407 mg při 30% vstřebatelnosti)

1 litr polotučného mléka: 1930 kJ, 1240 mg vápníku (=397 mg vstřebatelného, což je denní dávka)

Ačkoli mák skutečně obsahuje hodně minerálů, je otázkou, nakolik jsou reálně využitelné. Celková nutriční hodnota máku se s mlékem samozřejmě srovnávat nedá, protože v množství a kvalitě bílkovin jsou rozdíly obrovské.

0/0
26.11.2014 17:48

K64a52t66e22ř53i67n53a 75V89a90š54á81k66o20v29á 5181892149975

Vsak  ja vam nebranim, pijte co chcete :-) 

Vápník je z minerálů v našem těle zastoupený vůbec nejvíce - tvoří naše kosti a zuby a má také lví podíl na udržování mírné zásaditosti lidské krve (pohybuje se v rozmezí od 7,36 do 7,44pH). Proto ho tělo potřebuje příjmout ze stravy každý den v opravdu velkém množství. Za jeho nejlepší zdroj je tradičně považováno mléko a výrobky z něj a ti, kteří se jeho konzumaci vyhýbají, ať už z etických či zdravotních důvodů, jsou často varováni zvěstmi o zlomených kostech a zkaženém chrupu.

Přitom ale například tzv. „vápníkový paradox“ poukazuje na statisticky prokázaný fakt, že v západních zemích (s vysokým příjmem vápníku z mléka) existuje zároveň také vysoké procento zlomenin a případů řídnutí kostí. To souvisí především s nadměrným příjmem bílkovin z živočišných produktů a cukrů ze zpracovaných potravin, které při trávení silně okyselují organismus a tělo musí pro nastavení už zmíněné acidobazické rovnováhy využít vápníkové rezervy z kostí. Skutečná potřeba vápníku tedy souvisí také s celkovou skladbou jídelníčku.

V každém případě si tento článek, určený především stravovacím minoritám, místo debaty, jestli mléko a výrobky z něj ano nebo ne, klade za cíl ukázat, že i bez nich je možné získat vápníku pro organismus dostatek, a to z čistě rostlinných zdrojů. Ono už si stačí položit jednoduchou otázku - odkud se v tom kravském mléku ten vápník asi bere? :-)

0/0
26.11.2014 18:39

P94a75v39e90l 41G38r17a96s56g16r26u84b66e43r 4722812987683

"Přitom ale například tzv. „vápníkový paradox“ poukazuje na statisticky prokázaný fakt, že v západních zemích (s vysokým příjmem vápníku z mléka) existuje zároveň také vysoké procento zlomenin a případů řídnutí kostí."

Kdybyste se seznámila se statistikami konzumace mléčných výrobků, tak byste věděla, že v západní Evropě sice konzumují nejvíce mléčných výrobků na světě, ale je to hlavně díky sýrům. Ne mléku. Největší spotřeba mléka na hlavu je momentálně v Albánii (kolem 230 litrů na hlavu), následovaná Rumunskem, Kazachstánem, Somálskem a Kyrgyzstánem.

Nejvíce případů osteoporózy v Evropě je ve Středomoří. A jako její nejspolehlivější determinant mi vychází konzumace rostlinných olejů a olejnin. V poslední době se ovšem spíše kloním k závěru, že tato korelace ve skutečnosti odráží ležérní styl života ve Středomoří, kde tyto potraviny nejvíc konzumují. Výskyt osteoporózy u mužů je totiž skoro třikrát menší než u žen, což indikuje, že primární příčinou je množství svalové hmoty. A tu jaksi získáte hlavně pohybem.A mimochodem - výskyt osteoporózy a výskyt zlomenin spolu vůbec nesouvisí.

Máte pravdu, že vysoký příjem bílkovin může zapříčiňovat ztráty vápníku (protože se špatně resorbuje v ledvinách), ale vysoký příjem vápníku i bílkovin působí synergicky. Pokud porovnáte výskyt zlomenin v Evropě s konzumací potravin, je pravda, že mléčné výrobky jako sýry a smetana nevycházejí příliš dobře, ale asi nejkonzistentněji se na čele objevují banány. Ne snad, že by banány způsobovaly lámovost kostí, ale že jsou symbolem vysokého životního standardu, který neklade na sílu kostí příliš velké nároky.

0/0
26.11.2014 19:29

T43e85r82e77z11a 52N79o20v24o66t30n41á 7279743987977

Srovnávat, co se týče fyziologie trávení nebo nedej bože anatomie býložravce s jimýma -žravcema je jako srovnávat hrušky s jabkama, bohužel je to mezi jistou skupinou lidí jakási móda. Takovým lidem doporučuji navštěvovat fakultu veterinárního lékařství. Není potřeba k tomu ještě navíc humánní medicína, neboť se na veterině porovnává s lidma celkem dost a často :-) a snad by pro pochopení stačilo absolvovat pouze druhý a třetí semestr ;-)

0/0
26.11.2014 22:41

P50a41v35e60l 34G83r46a69s96g68r72u16b86e47r 4932372297483

"Ono už si stačí položit jednoduchou otázku - odkud se v tom kravském mléku ten vápník asi bere?"

Ze čtyř kravských žaludků, kde se rostlinná strava maximálně očistí od antinutričních faktorů a tím se její nutrienty stanou stravitelnými. Ale vy těch žaludků máte nejspíš pět.

0/0
26.11.2014 23:04

L56u27d24m27i74l85a 20Š31i23n50d76e25l88á51ř84o68v92á 7402556482431

Mě by jen zajímalo, jestli se telatům také doporučuje, aby z kravského mléka přešla později na mléko lidské.

+3/−4
26.11.2014 0:10

P59a49v22e80l 41G78r73a32s75g71r91u22b77e27r 4802822327663

No já vím, že českým dětem se doporučuje, aby byly vykrmovány stravou prasat a terarijních křečků.

0/0
26.11.2014 16:31

O48n50d13ř69e94j 92Š81i79n31d30l27e54r 2627808806155

Nevím jestli bych od této paní poslouchal rady o stravování a celkově životním stylu. Je ji 41 a vypadá přes 50 a i tak nějak slabě a nemocně. Tím nechci říct že nemá pravdu ale prostě to nepůsobí dobře...

0/0
25.11.2014 20:13

B96a76r12b46o42r16a 46B97ä47u77c83h13e20l33o14v85á 1697725176962

Vyvážená strava, stačí přeci myslet. Nechápu, proč někdo kupuje ty zeleninové skleničky. To je tak těžké hodit do vody mrkev s bramborem, uvařit a rozmixovat? Vyjde to na 3 Kč, za skleničku dáte 15,-. První příkrmy jsou nejjednodušší věc na světě. Nesolíte, nekořeníte, klidně rozvaříte, aspoň se to líp mixuje. Obden do toho vrazíte kus masa nebo žloutek, za 10 min. vaříno, pohoda. Mám šťastné, všežravé dítě.

+8/−2
25.11.2014 16:33

V40i89l53é29m 97K61o57s 4522158311194

Jsou lidé, kteří místo oloupání a nakrájení mrkve a petržele do svíčkové kupují sterilizované halali...taky to nechápu a je mi jich líto..;-)

+2/0
25.11.2014 19:32

A20n40d72r30e13a 80N85o34v42á 8134141316275

jestli ono to nebude tím, že to má uplně jinou chuť, takže to není o "lenosti", ale o chuti

0/−2
25.11.2014 20:13

B18a77r68b97o26r41a 83B89ä73u82c73h16e33l81o47v79á 1587925926262

Pokud nedokážete docílit správné chuti svíčkové jinak než koupenou, naloženou zeleninou, tak jí nevařte!

+4/0
25.11.2014 20:18

A68l72e71n47a 12V10e15s82e48l74á 3933351675368

A to jako proč? Proč by měl někdo vařit buď to, co se zdá jako "správná" chuť vám nebo nic? 8-o (Já sice tu naloženou zeleninu nepoužívám, ale nevím, proč by mě mělo rozčilovat, že to má někdo rád.)

+3/0
25.11.2014 20:21

B20a30r92b59o36r72a 46B28ä46u57c97h23e79l97o48v53á 1827205216152

Mě to nerozčiluje, jezte si přesolené a přeslazené nálevy a chemické prefabrikáty. Vaše volba. Já si radši nakrájím, osmahnu, povařím, přecedím, pochutnám.

0/−1
25.11.2014 21:20

A58l44e16n30a 94V26e36s10e50l98á 3873481485968

Hmmm... já přece psala, že to taky nepoužívám. Ale nechápu, proč, když vás to teda nerozčiluje - kolegyni píšete "když to nevaříte podle mého, tak to nevařte vůbec".

0/0
26.11.2014 7:16

A71n27d86r98e66a 29N78o49v36á 8244491876305

tak například já naprosto nesnáším tu nasládlou chuť kořenové zeleniny. A protože jsem svíčkovou ochutnala i v prvotřídních restauracích, tak to opravdu není o mém vaření. Nejhorší je, když je do ní ještě přidán karamel. Prostě mi to nechutná, ale to vy asi nebudete chtít slyšet - cool je křičet - jsou líní a neumí vařit.

0/0
25.11.2014 20:23

B16a44r94b90o83r24a 61B76ä74u23c72h63e20l46o45v77á 1467685586742

Když Vám to nechutná, tak to nejezte. Já si doma koprovku také vařím jen pro sebe, protože manžel to nesnáší a já mu to nenutím. Karamel ve svíčkové? Fuj!

0/0
25.11.2014 21:21

A81n36d31r66e83a 52N90o36v19á 8184911796175

taky to nejím, a jím jenom "svíčkovou" z Halali, což jste zkritizovala právě Vy. A - všichni špičkoví přidávají do svíčkové karamel.

0/0
25.11.2014 21:25

B95a29r65b54o18r14a 34B85ä29u95c13h23e45l56o82v42á 1707895546892

Na tyhle tradiční jídla existuje tolik receptů..a každej je ten nejsprávnější a nejlepší. Já třeba dělám koprovku bez masa, jako bešamel. Vlastně je to bešamel s koprem a ne koprovka, která by měla být z vývaru. Ale já k těmhle omáčkám (mj. i svíčková, rajská) maso nemusím a tak si ho nedávám.

+1/0
25.11.2014 21:32

A23n47d79r23e38a 17N40o32v35á 8674661316915

máte tam kontrolované množství dusičnanů apod. To u kupované zeleniny nikdy nedocílíte.

+6/−2
25.11.2014 20:12

B55a24r26b79o32r38a 63B34ä87u62c40h27e52l48o95v18á 1927475276462

To je stejný argument, jakože sunar je lepší než mateřské mléko. Obojí je hovadina.

+3/0
25.11.2014 20:17

A88n93d58r49e51a 26N10o72v11á 8604611386805

no, bohužel je to pravda.

+1/−2
25.11.2014 20:20

B30a88r42b65o62r47a 60B89ä65u34c83h48e94l85o67v44á 1237425296482

Co je pravda?

0/0
25.11.2014 21:21

H84e13l61e64n75a 38Č16í37ž89k32o37v10á 9111461312598

Neodsuzovala bych ani jedno, i když je fakt, že domácí vaření vyjde většinou laciněji. Většinou jsme miminu vařili doma, ale taky jsme měli ve špajzce stále pár skleničkových příkrmů, které se hodily, když byl časový pres apod. Naštěstí naše mimino jedlo všechno, tak to bylo jednoduché.

+3/0
25.11.2014 20:19

A63n52d40r98e66a 56N33o68v73á 8114551406425

samozřejmě, že je to také o finančních možnostech. Abyste koupila kvalitní příkrm, tak to také něco stojí.

+2/0
25.11.2014 20:27

H38e87l28e41n88a 95Č27í36ž76k88o33v41á 9331981422968

No ovšem, to je pravda.

0/0
25.11.2014 20:38

A82n46d58r63e18a 79N69o11v30á 8814381786925

ono paušálně zavrhnout kupované příkrmy nelze a velmi často to bývá pro děti "zdravější" varianta než zelenina ze zahrádky nebo kupovaná. Samozřejmě, pokud mám zahrádku "na samotě u lesa", tak to je ideální, ale třeba jarní zelenina i z domácí zahrádky bude mít velmi pravděpodobně vyšší obsah dusičnanů než kupovaný příkrm v rozumné kvalitě.

+1/0
25.11.2014 20:43

B90a74r81b74o94r61a 44B18ä68u21c50h13e32l86o63v16á 1667435566902

Dusičnany, to je novodobé zaklínadlo. Stejně jakože musíte kojencům kupovat kojeneckou vodu a v žádném případě jim nedávat vodu z vodovodu. Taky blábol. Kolikrát už se stalo, že v kojenecké vodě byly nepovolené látky jako chlor apod. U vody z vodovodu je to riziko mnohonásobně nižší.

+3/−2
25.11.2014 21:24

A71n89d63r96e75a 33N58o27v26á 8204171666485

pokud nemáte možnost kupovat dítěti zeleninu a maso v biokvalitě a ještě pokud možno od někoho, o kom víte, že mechanicky neodstranil plísně a kupujete běžně dostupnou zeleninu nebo dáváte domácí neotestovanou, tak se prostě smiřte s tím, že koupením kvalitního příkrmu velmi pravděpodobně podáte dítěti lepší stravu. Na to existují data. A já se třeba snažím, aby vodu z vodovodu nepily ani mé 16leté děti - zejména syn. Ukazuje se jako velmi pravděpodobně, že rapidní nárůst neplodnosti u mladých mužů může být spojen s hormonální antikoncepcí, kterou čističky nezachytí a "projde" do vodovodního řadu. A zcela jistě pro velmi malé dítě zajistíte kvalitnější vodu kupovanou, než z vodovodu - záleží ovšem na značce a na "kvalitě"prodejce.

+1/−3
25.11.2014 21:33

B43o84h23u51m65i37l47a 96M87a24j35e17r60o85v92á 4167941624

Plně s vámi paní Nová souhlasím. Někdo ovšem konzervičky odsoudí a radějí koupí mrkev Lídlu a v půl roce dá děti párky také z Lídlu

+2/−1
25.11.2014 22:36

A48n80d86r30e11a 21N84o98v70á 8124271916575

jistě, přece holky, které nedělají domácí chleba, jogurt v peřině a šunku v petce bez pragandy jsou líné :-)

+2/−1
25.11.2014 22:57





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.