Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Diskuze astrologa se skeptikem: došlo na bouračky, básně i víru v Boha

Do jaké míry určuje postavení planet na obloze to, jak se nám kdy daří? Je astrologie důvěryhodná disciplína, nebo spíš jen lidová zábava? Ve videochatu si o tom povídali astrolog Milan Gelnar a redaktor webu Technet.cz Pavel Kasík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P10a25v94e21l 76H48o66r46á77k 1399985618967

Hned na úvod zcela nepokrytě přiznám, že astrologii nikterak zvlášť nevěřím, v životě jsem si nenechal dělat horoskop a nikdy jsem ani nesledoval horoskopy apod. Nicméně na kvalifikované posouzení, zda Astrologie je nebo není šarlatánství nemám dostatek argumentů..

Na co zde ale chci poukázat je jeden smutný jev, kterého jsem si v poslední době všiml u pana Kasíka.. Tento kdysi naprosto fenomenální redaktor, plný břitkého smyslu pro humor, znalostí a bystrosti, se bohužel v poslední době stále více a více mění v demagogického samozvaného "bojovníka" proti šarlatánství, k čemuž využívá (nebo možná spíše zneužívá) masmédia.

Fascinuje mě míra neúcty a pohrdání, jakou projevuje vůči lidem, kteří ve svém oboru mnohdy dosáhli mnohem více, než on v tom svém do takové míry, že už se sám ptám, kde skončí.. Půjde do duelu s Papežem o tom, že Bůh neexistuje? Věřím, že v duelu, který by připravoval pan Kasík a redakce TechNetu by zcela jistě pan Kasík vyhrál...

Ale abych se vrátil na trošku vážnější nótu..co zde chci říci je to, že mě docela překvapuje, kde se v panu Kasíkovi v posledním cca roce vzala taková míra nenávisti vůči všemu, co neschvaluje... Co se zde snažím říci je to, že prvním předpokladem k tomu, abychom dokázali něco vyvrátit, je přijmutí "pravidel hry".. Není zase tak těžké vyvrátit prakticky cokoliv, když si mohu nastavit "svá" pravidla hry. A jeho používání termínů "pavěda" a "šarlatánství", které střílí od boku s přesností podnapilého kovboje, mi spíše než regulérní vědeckou snahu o osvětu, připomíná středověké hony na čarodějnice, kdy prostě pan Inquisitor vykřikl "čarodějnice" a víceméně bylo hotovo...

(pokračování v odpovědi)

0/−1
29.7.2014 6:32

P27a76v57e34l 92H49o80r58á37k 1819535488497

Zcela nepokrytě přiznám, že by mě zajímalo, co se to s panem Kasíkem stalo, že se z otevřeného, skvělého novináře změnil v nebezpečného demagoga?

Stoupla mu snad do hlavy jeho určitá popularita, kterou si mezi svými čtenáři získal? Nebo se "chytil" nějakých "vědců" (takových vědců z kategorie těch, co odmítali uznat, že Vikingové byli v Americe první, protože Helge Ingstad, který našel zbytky jejich obydlí, nebyl vědec a nepoužil vědecké metody, když čerpal ze Ság - trošku analogie k objevení Tróje) a Ti ho zmanipulovali natolik, že v zoufalé snaze "stát se jedním z nich" se chová ještě hůře, než oni?

Nevím, těžko to kdy zjistíme, protože i když mu stále zůstala snaha odpovídat v diskuzích (která je chválihodná), v poslední době jsou jeho odpovědi silně demagogické podobně, jako jeho články..

Aby nedošlo k omylu, nemám přímo proti Panu Kasíkovi nic, jen mě prostě mrzí, že Čechy přišli o jednoho z posledních skvělých novinářů a zajímalo by mě, kde se to v něm vzalo..

Chápu ho, že má mnohdy radikální názory, také je mám.. Ale bohužel si neuvědomuje jednu věc - abych mohl někoho v diskuzi porazit, musím se nejprve naučit ho poslouchat a ne jím jen z principu pohrdat..

To je asi vše, co jsem zde chtěl napsat a rovnou děkuji všem, kteří našli odvahu dočíst to až sem... :)

0/−1
29.7.2014 6:37

Z28b69y16n60ě25k 10Š60a77f73a98r74č75í95k 5987118905224

To bude tím, že je křesťan. :-P A já bych klidně šel do debaty s papežem s tím, že bůh neexistuje a papež má stupidní myšlenky. Rv

0/0
1.8.2014 2:01


Foto

P17a48v52e84l 57K80a67s59í61k25, 65T89e61c75h75n50e69t86.50c45z

Hlásím se jako jeden z těch, kteří našli odvahu dočíst to až do konce :-) Pokud mi chcete něco napsat osobně, je lepší využít vzkaz autorovi, protože do starších diskuzí chodím málokdy. 

Máte tam hodně obecných tvrzení, takže nevím, na co vlastně reagovat. Říkáte, že bych měl více poslouchat, ale přitom vy už předem vylučujete, že bych mohl nějak smysluplně odpovědět :-)

Nesouhlasím s celou řadou tvrzení, především s označením "naprosto fenomenální redaktor", protože to je prostě nesmysl. To je možná vaše vidění - idealizoval jste si někoho, teď jste s ním začal nesouhlasit (třeba jsem se dotkl něčeho, co je vám sympatické) a potřebujete si mě naopak zošklivit, a to stejnou měrou. Za sebe mohu říci, že "boj proti pseudovědě" vedu na té úrovni, že mi vadí, když se za vědu vydává něco, co věda není. To ovšem neznamená, že jsem za boj proti disciplíně samotné. Tedy: nevadí mi astrologie, vadí mi, když se vydává za vědu. Nevadí mi homeopatie, vadí mi, že tvrdí, že mají vědecké důkazy (které nemají). Vadí mi konspirační teorie, které si vybírají ty vědecké důkazy, které se jim hodí (tzv. cherry picking), a vše ostatní uzávorkují jako spiknutí. Demagog budu ve chvíli, kdy nedokážu uznat omyl nebo chybu, kdy budu tvrdit něco a zároveň se úmyslně vyhýbat protiargumentům, které by to něco vyvracely. A v tomhle směru jsem na tom stejně, jako před 7 lety, když jsem začínal - jsem fascinován způsobem, jakým poznáváme svět, a studuji, jak se při tomto poznávání pleteme.

0/0
7.9.2014 9:19

V26í60t 35K61u32n50t80o57š 6323127377726

Astrologie není šarlatánství, navíc vydání knížky není komerční záležitostí.. I odpůrci astrologie by se měli astrologii nejprve naučit, než ji začnou kritizovat. Jak může vědec hovořit o něčem, čemu nerozumí? Knížka naopak může přijít vhod ;-)

+2/−2
28.7.2014 13:58

J34a59r82o49m64í59r 84D96a70n37ě34k 5780401854

Takže mi určitě konečně jako první dokážete odpovědět na mou základní a pro vás určitě jednoduchou otázku.

CO je PŘÍČINOU jevů, kterými se Astrologie zabývá. Tedy CO způsobí, že člověk narozený ten a ten den bude mít ty a ty vlastnosti a potkají ho ty a ty životní události. Děkuji.

0/0
28.7.2014 14:13

M51i40r69o92s93l94a17v 42H79ý91l 5255967419599

Vy se ale ptáte na něco, na co odpověď nemůžete z principu dostat. Astrologie, jak mimo jiné zaznělo i v duelu, není věda, ale interpretační umění.

A proč? 

Protože se nezabývá příčinami, ale souvislostmi. Je založena na zkušenostech a pozorování, nikoliv na měřitelných veličinách. Proto jejími výstupy jsou tendence a sklony, nikoliv že se něco musí stát. Neboli, její výstupy jsou empirické, nikoliv exaktní.

0/−1
28.7.2014 17:15

J65a58r34o40m53í88r 93D89a58n94ě19k 5620511894

Ale vždyť to není pravda, 

Výstupem astrologie jsou horoskopy. A to je sbírka tvrzení, že nějaké určité postavení planet vůči souhvězdím určuje konkrétní vlastnosti člověka a cestu kterou se jeho život bude ubírat. Je to tak? 

A já se ptám co je tou PŘÍČINOU, že bude mít ty vlastnosti, že bude prožívat takové situace. 

Vždyť astrolog chce abych mu řekl čas narození na minuty, aby mohl přesně určit co budu, jaké budu mít vlastnosti, co mě v životě čeká. Tak mi řekněte CO to způsobuje. 

Je to tak těžké?

0/0
28.7.2014 17:21

M61i36r49o81s50l61a51v 41H62ý96l 5395277109319

Pane Daňku, příčinu toho, že se rodí každý člověk jako naprostá individualita, nezná nikdo, ani pan Kasík, z Boží vůle skeptik. 

Astrologie pracuje v tomto ohledu na principu synchronicity, tzn. spojováním souvislostí, které nastávají, ač mezi nimi není přímá kauzální souvislost. 

Neboli, zabývá se zkoumáním souvislostí mezi děním na obloze a děním na Zemi. 

Takže žádný determinismus nečekejte. 

Pro mě je důležité, že astrologie není vydávána za vědu, ale za umění, jehož historie je nesrovnatelně starší, než historie kdekerých církví, včetně těch křesťanských, a není nejmenšího důvodu označovat ji za podvod.

0/−1
28.7.2014 18:50

J15a54r35o75m30í66r 83D52a51n64ě22k 5730491164

Ale astrologie vydává horoskopy pro jednotlivá znamení, ve kterých tvrdí, že lidé se stejným znamením mají stejné vlastnosti a lidé narození ve stejný den, stejnou minutu mají stejné horoskopy. 

A to je prostě další blbost.

Navíc nemohou vycházet ze žádných pozorování a souvislostí neboť ŽÁDNÉ souvislosti neexistují. Žádné postavení na obloze se NEOPAKUJE, nemůže tedy docházet ke stejným výsledkům u různých lidí. 

Astrologie je prostě jen podvod.

0/0
28.7.2014 20:07

M67i32r91o83s50l48a39v 71H16ý30l 5565867839359

Astrologie zcela určitě nic nevydává.

Lidé narozeni ve stejný čas na stejném místě budou mít stejný horoskop, ale rozhodně ne stejné vlastnosti. Jak jste na to přišel?

0/0
28.7.2014 21:43

J41a33r19o48m44í67r 24D38a37n34ě19k 5980341494

A co je tedy produktem astrologie když ne horoskop? 

Copak produktem astrologie nejsou horoskopy jednotlivých znamení? 

Astrologie tvrdí, že vlastnosti lidí odpovídají určité konstelaci ve vesmíru, je pak přeci normální se ptát CO, PROČ a ČÍM? 

A znovu říkám, celá astrologie je postavena naprosto chybných astronomických základech, takže to ani fungovat nemůže.

0/0
28.7.2014 21:50

M62i10r75o81s39l58a56v 22H58ý10l 5545937119589

Žertujete?

Astrologie nic neprodukuje. 

Horoskop vám sestaví astrolog, člověk více či méně astrologie znalý. Ale jestli čtete horoskopy pro jednotlivá znamení z víkendových příloh novin, tak u nich ani vydavatel neočekává, že by měly jinou funkci než k vyplnění prázdného místa mezi reklamou.

0/0
28.7.2014 22:21

J66a50r49o87m42í74r 14D17a96n96ě45k 5210811574

to je slovíčkaření. 

Pak se tedy budu ptát zda astrolog zná aspoň povšechně astronomické zákonitosti a ty velké odchylky, na kterých stojí astrologie?

A opravdu neberu za relevantní horoskopy někde v časopisech.

Bavíme se o horoskopech kterými se astrologové živí. 

Mimochodem, nesou astrologové odpovědnost za to co napíšou? Pokud čirou náhodou (což se moc nestává) napíšou něco konkrétního, dávají na to záruku? Vracejí peníze když to není pravda? 

Jak je potom možné, že to konají jako živnost? Copak jiný živnostník nenese odpovědnost za svoji práci? A na základě čeho získává astrolog svoji živnost? Prokazuje někde své znalosti a to že to co dělá je pravda?

0/0
28.7.2014 22:29

M88i76r27o73s49l94a58v 15H91ý37l 5515277879929

Otázka odpovědnosti astrologa za horoskop je zajímavá. Dovedu si představit, že dvorní astrolog panovníka ručil za správnost svým krkem. Ale dnes? Našel jste v horoskopu něco tak konkrétního, že byste byl schopen důkazně doložit, že se to nestalo a stát se to mělo do konkrétního data? Navíc co právníci, za radu vám také neručí (vás to vyjde draho), lékař vás bez následků (pro něj) také bude léčit na chybně stanovenou diagnózu a nic si na něm nevezmete (jedině byste mu prokázal zanedbání péče). Nechci to bagatelizovat, ale z horoskopu vám nejde o život a peníze platíte v předem domluvené částce.

0/0
28.7.2014 23:07

J33a15r90o22m34í20r 45D63a26n39ě58k 5910251234

To se mýlíte, pokud si najmu právníka, tak on svoji odpovědnost má.

Lékař nese sakra odpovědnost za svoji léčbu. Navíc porovnání toho jak získal právník nebo lékař vůbec možnost vykonávat tuto činnost s tím co stačí astrologovi k "práci" je víc než veselá, že?

A ta první část je od vás víc než pravdivá. Každý šarlatán se právě bude sakra vyhýbat tomu, aby mi sdělil cokoliv konkrétního. A z obecných keců už si každý něco vybere že?

Není už i toto ukázka jak je astrologie cucání dat z prstu?

0/0
28.7.2014 23:15

M12i13r66o24s40l78a32v 94H26ý32l 5525417399919

Otázka odpovědnosti astrologa za horoskop je zajímavá. Dovedu si představit, že dvorní astrolog panovníka ručil za správnost svým krkem. Ale dnes? Našel jste v horoskopu něco tak konkrétního, že byste byl schopen důkazně doložit, že se to nestalo a stát se to mělo do konkrétního data? Navíc co právníci, za radu vám také neručí (vás to vyjde draho), lékař vás bez následků (pro něj) také bude léčit na chybně stanovenou diagnózu a nic si na něm nevezmete (jedině byste mu prokázal zanedbání péče). Nechci to bagatelizovat, ale z horoskopu vám nejde o život a peníze platíte v předem domluvené částce.

0/0
29.7.2014 9:09

J47a90r91o89m61í58r 28D31a71n70ě79k 5730611294

Každý důsledek musí mít svoji příčinu. Jinak je to jen lež a výmysl.

0/0
28.7.2014 17:22

M64i60r74o96s55l59a71v 51H10ý33l 5795897879849

Znamená to, že jevy které neumíme vysvětlit jsou pro vás také jen lži a výmysly?

0/0
28.7.2014 18:56

J55a76r71o57m34í40r 62D79a80n72ě47k 5860981854

Ne, každý jev, u kterého nemohu vysvětlit příčinu není lží či podvodem.

Ale jev u kterého mi někdo předkládá konkrétní DŮSLEDKY a vydává je za fakt, aniž je schopen vysvětlit základní kauzalitu podvodem je. Ať už se jedná o astrologii, numerologii, kartářství, věštění apod.

0/0
28.7.2014 20:10

M96i27r67o84s62l24a34v 66H29ý67l 5425117369679

Konkrétně o jakých důsledcích mluvíte?

0/0
28.7.2014 21:44

J11a14r15o15m80í56r 72D47a39n27ě93k 5800551264

Důsledkem podle astrologie jsou přeci lidské vlastnosti, děje, cesty a vše co pak horoskop vydává jako fakt. 

Vždyť stačí přečíst si jediný horoskop a položit jedinou otázku, CO to způsobilo. 

Ale jestli chcete konkrétněji, tak se pokusím. horoskopy jsou plné konjukcí, domů, opozic a tvrzení, že (a teď mě prosím neberte doslova - je to příklad) taková a taková konjunkce způsobuje, že jsem výbušný a taková a taková opozice zase způsobuje, že budu mít v životě problém se silnými ženami a blablabla spoustu dalších tvrzení postavených na nějaké další konstelaci. 

A já se znovu ptám, copak postavení nějakých koulí kamení a plynů vůči jiným koulím žhavých plynů vzdálených kvadriliony km tohle můžou určovat??? JAK a ČÍM?

0/0
28.7.2014 22:01

M73i74r21o57s41l13a65v 47H18ý54l 5325677269229

Astrologie je jednou z mnoha cest k sebepoznání. Dnes už se nemusíte vázat jen na ní, dnes se k sebepoznání můžete vydat jinou cestou, lemovanou např. tituly PhDr., MUDr., PaeDr. atd. Ale obávám se, že tam narazíte také na spoustu otázek z oblasti příčinných souvislostí na které nedostanete odpověď.

Horoskop byste měl dostat s vysvětlením, co vaše konkrétní sklony a tendence pro vás znamenají. A má to jedinný cíl, abyste se na ty životní křižovatky a rohodnutí mohl lépe připravit. Samo s sebou se v tom horoskopu musíte poznat, tzn. má vám pomoci si své sklony uvědomit, nebo přpustit. Pokud se v něm nenajdete, stále je tu možnost, že vám ho sestavil šejdíř a ne astrolog. Neptejte se mě, jak poznat toho správného, tuhle otázku pan Kasík v duelu zcela zabil. 

Na vaši otázku "jak a čím" neznám odpověď, ale obávám se, že bez ponoření se do této nauky uspokojivou odpověď nenajdete. Ať už bude jakákoli. Ovšem je to jako se vším.

0/−1
28.7.2014 22:52

J75a45r89o32m35í56r 73D98a26n74ě48k 5690681134

Právě že se snažím dozvědět se o astrologii co nejvíc, ale na tuto otázku totiž odpověď nedává.Tuto odpověď opravdu nenajdu, ona totiž neexistuje. Stejně jako neexistuje žádná příčina těchto  jevů. 

A jestli že neexistuje, tak já ani nemohu dostat horoskop, který by platil. Horoskop NEMŮŽE určit na základě nějakých konstelací co jsem zač, jaké mám vlastnosti a co mě v životě čeká. Pokud bych byl dostatečně hloupý, tak se mohu najít v těch obecných nic neříkajících řečech viz Foretův test, který úspěšně pan Kasík zopakoval. 

Je-li to lidová zábava, tak budiž. Ale jakmile je z toho obchod a horoskopy jsou vydávány za relevantní, pak je to podvod A pokud to někdo dělá za peníze, je podvodník a lhář. Stejně jako numerolog, kartářka, vědma, chiromant a další šarlatáni. 

Vůbec se nedivím, že nereagují na výzvy o vysoké peníze, aby svou znalost předvedli, ono to totiž nefunguje.

0/0
28.7.2014 23:10

M46i21r68o88s48l23a18v 86H63ý75l 5625277229779

Zopakování Foretova testu mohlo být ještě zajímavějším, pokud by byl zopakován ještě před duelem. Konkrétní horoskop pana Kasíka i pan astrolog sám s ním mohl být konfrontován a to mohlo přinést řadu zajímavých informací pro vás, pro mě i pro ostatní čtenáře Technetu.

0/0
29.7.2014 14:26

J45a88r92o15m20í82r 25D14a69n29ě80k 5390511354

Ale on byl zopakován ještě před duelem. ;-) O den dřív. 

Časově by se to nestihlo. Stačí se podívat na Technet a přečíst si výsledky. Hodně to astrologii a hlavně lidech co na ni věří vypovídá.  

http://technet.idnes.cz/forer-efekt-cxi-/veda.aspx?c=A140724_165745_veda_pka

0/0
29.7.2014 14:46

J15a52r54o93m91í96r 58D69a41n23ě79k 5610451224

Ještě zdravím,

dal jsem si trochu práce a prošel jsem si několik vzorových i konkrétních horoskopů a principů vytváření.

co mi z toho vychází: 

Můj život, moje morální, intelektuální i zdravotní vlastnosti jsou v okamžiku narození ovlivněny a dány nějakými geometrickými vztahy (úhly, opozicemi, konjukcemi, apod.) mezi koulemi plynu, ledu nebo kamení vůči jiným koulím plynu, ledu nebo kamení, vzdálených od Země od několika stovek po stovky kvadrilionů km. A to je vše, aniž by kdokoliv alespoň naznačil nějakou další příčinu. 

A tomu mám opravdu věřit? 

To myslíte vážně?  Na to nemůže alespoň trochu kriticky myslící člověk nikdy přistoupit.

0/0
29.7.2014 21:18

J27a77r53o89m67í79r 93D15a90n33ě64k 5970821654

Mimochodem Astrologie NEMŮŽE být postavena na zkušenostech a pozorování neboť postavení Slunce, planet i hvězd se každým okamžikem mění a NEOPAKUJE SE! 

A to že je Astrologie postavena na naprosto chybných základech už ani nemluvím.

0/0
28.7.2014 18:00

M80i26r62o42s70l63a92v 71H78ý14l 5575807649649

Základy má astrologie spojené s astronomií, do doby jejich rozdělení. Kde přesně je ta chyba o které mluvíte?

0/0
28.7.2014 22:00

J36a56r91o92m14í70r 24D11a48n86ě33k 5590121494

No právě, zatímco astronomie svoje poznatky upravovala a měnila dle skutečnosti, astrologie zůstala u starých a chybných předpokladů. Pár příkladů.

Astrologie vychází z pozemského pohledu na oblohu, z geocentrické představy o vesmíru, z předpokladu o dokonale kruhových drahách. Nebeská tělesa jsou pouhé body nebo kuličky. Astrologie nepočítá s heliocentrickým uspořádáním sluneční soustavy, nezajímají ji vzdálenosti kosmických těles od Země ani jejich hmotnosti. K sestavení horoskopu stačí poloha těles na nebeské sféře a úhly, aspekty mezi nimi, a určení čtyř základních bodů – průsečíků ekliptiky s kružnicí místního poledníku a s horizontem. Ve starověké astrologii pak záleželo na postavení sedmi těles v horoskopu, tj. Slunce, Měsíce, Venuše, Marsu, Jupiteru, Merkuru a Saturnu. Z takového neúplného a mylného obrazu vesmíru nelze přirozeně odvodit žádný validní kauzální vztah mezi vesmírem a životem člověka na Zemi. 

Podle astrologů vliv planet, Měsíce a Slunce na člověka nezávisí na jejich hmotnosti a vzdálenosti od Země. V tom případě ovšem stejným způsobem na člověka působí minimálně kvadriliony hvězd a planet v pozorovatelném Vesmíru. Je-li tomu opačně a hmotnost se vzdáleností svou roli hrají, což je v souladu se všemi znalostmi o fyzikálních působeních těles, pak Měsíc, Slunce a Jupiter převáží vliv všech ostatních nebeských těles. 

Astrologie předpokládá, že planety obíhají kolem Země po kruhových drahách a mají proto stále stejně silný vliv na člověka. Jenže ve skutečnosti planety obíhají kolem Slunce a jejich dráhy jsou navíc eliptické, takže se jejich vzdálenosti od Země neustále mění. Např. u Marsu je rozdíl mezi minimální a maximální vzdáleností od Země 1:7. Existuje-li kauzální vztah mezi polohou planet a jejich působením na člověka, pak musí efekt Marsu kolísat, protože síla jeho gravitace na Zemi kolísá v mezích 1:50. 

A takové příklady nejsou samy.

+1/0
28.7.2014 22:06

V53í71t 38K20u79n94t36o70š 6593867887666

Naučit se astrologii bude moct snadno každý. Chystám vydání nově pojaté učebnice výkladu horoskopu. Pokud byste ji chtěli podpořit, můžete zde - https://www.hithit.com/cs/project/718/astrologie-pro-samouky Díky a přeji vše dobré!

0/−2
28.7.2014 11:36

J18a69r96o88m34í41r 33D11a22n86ě61k 5500951434

A reklamu na svoji knížku o šarlatánství dáte pod článek, který ukazuje jaký podvod astrologie je? 

Hm, je vidět, že pro korunu udělá někdo cokoliv. ;-D

+1/−2
28.7.2014 13:12

M78a57r66t60i91n 26J90i64r60o97u18s31e20k 7146775465898

Pokrok a převratné vynálezy vždy přinášeli vizionáři a skeptici jim házeli klacky pod nohy.

0/0
28.7.2014 0:33

M83i33r17o81s88l69a25v 84H21ý72l 5495987569389

Bylo utrpení dokoukat do konce tento argumentačně slabý dialog.

Na jedné straně bylo důležité slyšet od astrologa, že astrologie není věda a pracuje pouze s předpoklady, ale že by ta hodina utrpení stála za to, to teda ne. 

Je škoda pane Kasíku, že jste věnoval tolik úsilí na zesměšnění astrologie, navíc dost demagogicky vybranými příklady mimo její možnosti, (když pracuje pouze s  předpoklady) a žádné jste si nenechal na objasnění co to vlastně astrologie je, jaké má mantinely a kde už je šarlatánství. Pak by tam nebyl prostor na výsledky zcela zcestných pokusů a mohlo to být zajímavé pro obě strany. 

A o to by mělo v diskuzi jít!

+4/−3
26.7.2014 0:19
Foto

P59a62v23e44l 43K53a67s32í38k67, 98T48e86c83h56n93e43t27.88c78z

Příklady, které jsem vybral, byly vědecké studie PŘEDEM schválené astrology. Tedy astrologové (uznávaní komunitou astrologů) řekli: ano, tohle je dobrý test našich schopností, čekám výsledek minimálně 50 %. Teprve poté test proběhl. U dalších studií (a bude o tom samostatný článek na Technet.cz) to byly ještě více "astrologům na míru" šité studie, tedy v podstatě se vědec zeptá: "A jak by tedy podle vás vypadal test, který potvrdí, že to funguje?" a pak test provede. Takže přestože si vážím toho, že jste poslal konkrétní kritiku (a děkuji za postřeh, zřejmě jsem výše zmíněný fakt málo zdůraznil), není to připomínka faktická.

0/−1
26.7.2014 16:51

M79i61r36o27s92l45a93v 20H92ý69l 5625157979849

Děkuji vám za odpověď, pane Kasíku, i já si vážím toho, že jste mi odpověděl, ikdyž jen povrchně. 

Proto bych vás rád ještě požádal o upřesnění vašich tvrzení. Asi jako technik (a skeptik) chápete, že stejně jak je klíčová metoda výpočtu pro statistiku, je stejně klíčové vyvarovat se manipulativních označení jako "astrologové (uznávaní komunitou astrologů)" a dál s tímto termínem pracovat jako s faktem.

Prosím, tedy o zveřejnění konkrétních astrologů, kteří se na té studii podíleli, kterou komunitou se  zaštiťují a samozřejmě o které konkrétní testy šlo.

Předem děkuji za odpověď.

+1/0
27.7.2014 11:23

V73á86c65l46a55v 18K31a84f83t30a96n 7425759813676

Píše, že o tom bude článek. Tak bych se nechal překvapit :)

0/−1
28.7.2014 10:44

M32i92r69o47s30l20a65v 27H28ý33l 5495837159269

Pro mě už byla překvapením ta oponentura v duelu, podruhé bych si to  překvapení i odpustil.

0/0
28.7.2014 17:22

P39a82v34e60l 30S47o11b84o21t41k14a 5580824

OK, přesvědčili jste mne:

"Astrologie je stejně nesmyslná jako jakékoli jiné náboženství".

+1/0
25.7.2014 15:12

J28a59n 45B35l23a10h50a 3552484512482

Ne vše co věda nedokáže vysvětlit musí být nutně lež a podvod!

Jeden příklad za všechny

http://rungo.idnes.cz/wim-hof-ledovy-muz-0n0-/behani.aspx?c=A140723_105018_behani_fro

Vždycky si při těchto debatách vybavím slavnou repliku: "A věříte v boha paní doktorko? ..."

0/−1
25.7.2014 13:15

Z79b65y50n46ě81k 41Š38a77f48a60r33č98í58k 5417908695354

To snad ne! Rv;-D

+1/0
25.7.2014 14:14

M28a44r85t28i69n 74J40i14r28o81u93s44e62k 7776595265828

Smyslem "debaty" bylo zesměšnit astrologa a celé odvětví. Viz článek na Technetu. Když se ale na to podívám z pohledu determinizmu, ani se to nijak JINAK stát nemohlo. :-):-P

+3/0
25.7.2014 1:40

T23o48m16á71š 16T72a80t80í58č33e86k 5680742980938

Ted nemám dost času, ale díky za doporučení. Určitě se na to podívám, zešměšňování podvodníka je vždycky pěkný, když už ten podvod není zakázané a podvodník nesedí. :-)

+4/0
25.7.2014 2:49

A65n63d36r77e75a 17B75r47ů67ž52o46v77á 1599285317

Astrologie??? Úžasná možnost - pomoc poznání sama sebe, když sami sebe pochopíme, pochopíme i ostatní a pochopíme celý vesmír. Můžeme nejen pochopit, proč se nám určité věci dějí v životě, ale můžeme se na některé věci připravit. Samozřejmě je jen na nás co si s danou informací uděláme. Každý si žijeme svůj život, každý jsme na jiném stupni vývoje a každý máme na věc svůj názor. Můj názor, mým životem ověřený, mám ráda astrologii a jiné "duchovní" disciplíny. :-)

0/−8
25.7.2014 0:44

P76e19t60r 52S68c83h95ö54n 7463856622413

Tak určitě.

+1/0
25.7.2014 0:58

M11a10r41t19i62n 27N66o66v85o69t82n78ý 7253705110375

Je fajn, když spoustu nezdarů můžeme svést na osud. To se hned žije líp.

+5/0
25.7.2014 8:41

J22a86r51o14m70í96r 80D27a84n77ě53k 5570781114

Ano, máte pravdu.

Myslím, že nejen já jsem vás z vašeho vyjádření pochopil velmi dobře. ;-D

+1/0
25.7.2014 11:19

P24a56v95e54l 50S75o87b81o23t26k31a 5860614

Inu, možná bych to mohl shrnout. Máme zde:

- vysokoškolsky vzdělaného astrologa 

http://cs.wikipedia.org/wiki/Antonín_Baudyš

"Doc. Ing. Antonín Baudyš, CSc., (9. září 1946, Praha – 24. srpna 2010) byl představitel české astrologie, vysokoškolský pedagog, spoluzakladatel a prezident sdružení LEX a politik."

- vysokoškolsky vzdělaného věřícího skeptického astronoma:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Jiří_Grygar "Jiří Grygar se hlásí ke křesťanské víře.[11] Svůj pohled na vztah vědy a víry vyjádřil mimo jiné v knize O vědě a víře (2001).[12] Zastává názor, že mezi vírou a vědou nemohou vznikat rozpory, a že rozpory naopak zákonitě vznikají mezi vědou a pavědou a mezi náboženskou vírou a pověrami.[13] Svůj názor na zázraky popisované v Bibli vyjádřil několikrát.[14][15] Připouští, že zázraky na přímluvu svatých a schopnost apoštolů dělat zázraky nemusí být v rozporu s přírodními zákony a může jít jen o vzácné jevy, které se pro svou vzácnost jeví nadpřirozené.[16]" - vysokoškolsky vzdělaného skeptického ateistu - tedy - kupodivu se mi teď nikoho uznávaného najít nedaří, ale ještě před 30 lety by zde takových byla většina. Dnes se soudruzi trošku stydí hlásat tu jedinou správnou pravdu, že Bůh není, že Astrologie je podvod a Magie že neexistuje. Musím se přiznat, že je mi to šumák - viz můj první příspěvek (níže) o hloupém stylu evropského myšlení, jen nemám prostě rád - už od dob bolševika - příliš radikální soudy vynášené z pozice síly a s autoritou toho jediného, patentovaného správného myšlenkového proudu.

+1/−2
24.7.2014 18:51

J82a26r70o88m20í93r 25D93a74n84ě31k 5450321514

No a?

U jste odpověděl aspoň na jedinou otázku, která vám tu byla ve spojení s astrologií položena?

Nebo budete donekonečna opakovat "důsledky" bez znalosti příčiny?

0/0
24.7.2014 19:52

P97a52v32e47l 65S70o87b32o13t80k90a 5280804

Nevím jaké otázky k astrologii máte na mysli. Asi jste nepochopil, že nejsem astrolog, astrologii nehájím a například horoskopům naprosto nevěřím.

Nemám ale rád kategorické soudy, a pokládám tedy vlastní otázky, především tu, jak je možné, že astrologii kritizují lidé, věřící v Boha.

Zažil jsem totiž za minulého režimu jíné kategorické soudy, jako že magie, astrologie a náboženství jsou bludy. Nyní vidíme že bludy jsou magie a astrologie, ale náboženství už ne. Pokládám tedy první otázku i druhým způsobem - jaká se udála změna ve vědeckých kruzích, že náboženství už není pavědou?

+3/0
24.7.2014 20:10





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.