Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Už žádné biflování a dril. V sobotní škole se děti naučí učit hravě

Školáci znají jen jeden způsob, jak se naučit na další hodinu - nabiflují se látku nazpaměť. Společnost Scio proto přišla s kurzy, kde se děti naučí, jak se správně učit, ale také třeba zformulovat názor. Na jaře jim to může pomoct třeba u přijímacích zkoušek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A72n20n42a 57V95e56s12e74l69á 2470308576

Zvláštní, v sedmdesátých letech, kdy jsem v Praze chodila do základní školy já, rozhodně po nás učitelé nechtěli odříkávat zpaměti našprtané texty (když nepočítám nepříliš časté recitace básniček v češtině a ruštině) a rozhodně zkoumali, jestli žáci látce rozumějí. V devadesátých letech, když chodil do základní školy a na osmileté gymnázium můj syn, bylo to podobné. Zřejmě se školství od té doby muselo dost výrazně změnit...

+1/0
9.2.2013 23:25

I13v48a76n98a 52K11r85o17n27t36o63r37a59d87o98v69a 6829532311

Myslím, že tohle je cesta.

Mě osobně se nikdy nepovedlo něco se naučit naspaměť. To, že jsme se na základce museli učit básničky, anebo mít připravenej referát tak, že ho mám napsanej na papíře a naučenej naspaměť, přímo jsem to nenáviděla. A taky sem nechápala, k čemu to je. Ale to Vám v češtině nikdo neřekne, že si o tom máte něco nastudovat a pak to přednést vlastními slovy. Prostě napíšeš referát a pak ho předneseš z paměti.

Až na gymplu sem pochopila, že není třeba se to učit všechno naspaměť. Stačí si to inteligentně a přehledně napsat, případně barevně podtrhat a pochopit souvislosti ve věcech. To, že mi potom říkali šprte, mě nějak netankovalo. Neučila jsem se věci slovo od slova, jako kamaráda vedle mě. Prostě sem si udělala souvislosti a pamatovala si to. A taky mi to zabralo tak pětinu času, než kdybych to měla umět slovo od slova.

Stejně tak, jako nás na gymplu ať už v češtině nebo angličtině učili mluvit, konverzovat a hlavně chápat ! psanej text. To mi přijde nejdůležitější. Cokoliv si můžu přečíst v angličtině i když neznám třetinu použitejch slov, protože nás k tomu vedli. Nejde o to, přeložit text slovo od slova, jde o to to pochopit !!!

Ale to na většině škol ještě nepochopili, bohužel...

+4/−5
8.2.2013 13:25

E30v42a 72H66a48s20n87í73k37o96v39á 1174351326174

Záleží na jednotlivých učitelích. Třeba na gymplu jsme měli jednoho, který nám řekl svoji látku a pak to samé NADIKTOVAL. Druhý učitel zase chtěl, ať si děláme poznámky během výkladu a vyžadoval i nějakou domácí práci. Hádejte, který učitel lépe připraví na další stupeň školy.

Co se týče referátů, každý nemá talent na kecání jak politik. Některým stačí poznámky, jiný potřebuje číst z papíru.

+1/−1
8.2.2013 13:49

R87u83d81a 76S33l72a39v25í38k 5303188566501

Jak chcete číst věty, když neznáte slova?

+1/−3
8.2.2013 14:47

I77v29a48n47a 19K58r31o87n30t93o55r78a19d37o28v68a 6179472881

Tak většinou aspoň máte tušení o čem čtete a spousta věcí se dá odvodit a pochopit z kontextu.

+2/−4
8.2.2013 15:06

K10a62r58o90l43í60n46a 43K46y59s95e42l74o79v72á 9452162881815

Záleží na tom, co čtete. Odborné texty těžko, snad jedině u nějaké lehčí beletrie Vám stačí znát dvě třetiny slov.

+2/−1
8.2.2013 15:10

A66n57n13a 68K49i73r33š55o45v52á 9446680585203

Z vašeho napsaného je opravdu "vidět", že jste se toho nikdy moc neučila....-.

+6/0
8.2.2013 17:50

I79v38a81n69a 80K58r47o56n98t39o53r69a57d22o42v59a 6419842921

Fakt? Tak to asi potom nemám na medicíně co dělat, když myslíte.

0/−1
8.2.2013 18:05
Foto

A37n74n53a 92V72e75s34e85l56á 2760928716

Jéžišmarjá...

+2/0
9.2.2013 23:22

V36á50c96l32a44v 14Z85e94l18i53n84k87a 2312190123262

Plně sdílím Vaše zděšení. Medicína skutečně je ukázkou oboru, kde je nutné si vědomosti do hlavy narvat. Na nějaké domýšlení si významu by mohl doplatit pacient.

+1/0
10.2.2013 2:03

J33a26r91o82s86l56a26v 60T47a52c88h42o16v15s53k83y 2322140674220

Ja bych se primlouval i za to biflovani. I pamet je treba trenovat a takova nasobilka a vyjmenovana slova jsou na to idealni.

+9/−1
8.2.2013 12:39

E79v29a 69H32a90s87n69í91k70o66v97á 1634321496964

Vyjmenovaná slova jsem nikdy nepoužila (pamatuji si, jak se které slovo píše), ale hodí se třeba zeměpisné termíny (státy, hlavní města), aby člověk nevypadal ve společnosti jako blbec.

+2/−3
8.2.2013 13:52

K34a67r89o55l13í34n14a 48K57y57s68e44l70o10v94á 9542252141585

Jak nepoužila? Jakože je po Vás nikdo nechtěl vyjmenovat? :) Ale uvědomte si, že dítě si díky tomu, že umí nazpaměť vyjmenovaná slova, uvědomí, kam má ono slovo zařadit. Učení vyjmenovaných slov zpaměti bych rozhodně nerušila.

+3/−1
8.2.2013 14:13

R42u10d21a 33S70l17a36v56í37k 5563638286501

Ale používáte je, jen si to neuvědomujete...

+5/−1
8.2.2013 14:48

J45a47r55o29m10í64r 69K86r22á39l 4240299664829

No jistě.  Vy jste holt nahradila znalost pár vyjmenovaných slov znalostí slov s i/y a citem pro jazyk.  Ale na to je třeba paměť ještě víc.

+2/−3
8.2.2013 16:13

J30a43n 23N96o62v92á31k 7535524198627

horší je potom že se potom biflují i věci co by měli pochopit, třeba matiku. Ze začátku to funguje, ale jakmile se dostanou ke složitějším věcem tak to přestane stačit ale to už je pozdě to nějak řešit.

+1/0
9.2.2013 22:58

K40a22r12o22l79í77n50a 30K22y16s23e46l76o14v79á 9662132231105

Takže je to v podstatě kurz, na který chodí děti ambiciózních rodičů, které podobné kurzy s největší pravděpodobností ani nepotřebují. Bezva nápad, jak vytáhnout citovým vydíráním  peníze z rodičů. Rodiče, myslete, starejte se o to, kam své dítě dáváte na zš a nebudete potřebovat víkendové předražené kurzy.

+8/−2
8.2.2013 12:34

S56a63n83d93r96a 42F18e89r79i96a16n32č49í91k35o77v20á 7273768581973

Decká, ktoré budú mať okrem nabifľovaných informácií aj schopnosť tie informácie prepájať, využívať ich pri logických operáciách, budú vedieť hľadať nové informácie, ktoré dokážu správne selektovať. Tí, ktorí sa budú vedieť prezentovať, budú ovládať rétoriku, budú schopní vyjadrovať svoje myšlienky, tak tí budú mať vždy konkurenčne navrch. Otázne je, kto chce mať z dieťaťa bifľoša uznávajúceho autoritu, alebo kreatívneho človeka, ktorý autoritou bude.

0/−2
8.2.2013 12:15

E11v26a 53H12a51s92n91í84k56o79v84á 1754471386954

Škola by měla děti připravit na jejich povinnosti v dospělosti. Když bude všechno hra a hlavně je do ničeho nenutit a nic po nich nežádat, jak se pak uplatní ve firmě?

Stačí, že už dnes vysokoškolští studenti mají problém vyplnit formulář nebo dostavit se včas na důležitou zkoušku. Každý tak nějak počítá, že systém se kvůli ním ohne.

+8/−2
8.2.2013 11:03

S36a98n12d65r26a 93F55e33r78i96a32n65č78í97k57o26v21á 7863318451463

Ako hovoríte, škola by mala pripravovať na dospelosť. Odkedy je bifľovanie naspamäť a sedenie po tichu 45 minút príprava na dospelosť? Kde sa už len s týmto niekde uplatníte? Chcete aby vedeli študenti vypĺňať formulár a ovládali etiketu? No to je pekné, ale to sa v škole predsa vôbec neučí. 

Títo mladí ľudia majú byť tí, ktorí budú tento systém aktívne formovať, nemali by sa teda naučiť len slepú poslušnosť, ale mali by byť schopní kreovať nové a lepšie systémy.

+2/−3
8.2.2013 11:55

A16n45n97a 40K91i46r76š54o22v39á 9636450555913

No zajímavé...ale bez nějakého množství nabiflovaných informací, těžko někdo něco vymyslí. Prostě nebude mít na čem stavět.... Ale chápu, že dnešní trend je všechno dělat hravě, přístupné pro všechny děti/studenty, aby nakonec všichni získali nějaký ten titul před jménem.

Jo a hlavně je potřeba lidi naučit, aby uměli zformulovat svoje práva.....povinnosti nejsou potřeba ;-)

+13/−1
8.2.2013 10:42

M78a47t62o71u11š 24B86á85r57t47a 4686150586568

Nadrtit se posloupnost egyptských říší je opravdu problém - Stará říše - mezidobí - Střední říše - mezidobí - Nová říše. A nakonec Ptolemaiovci ;-)

+5/−1
8.2.2013 10:11

S29a96n49d80r78a 25F21e79r30i79a87n20č35í47k15o85v87á 7333848271623

A roky sú kde? A jednotlivé vládnuce dynastie počas riší sú tiež kde? Toto by za jednotku nebolo.

0/−2
8.2.2013 11:57

N75a40t38á11l66i67e 81F36i39c76e58n90c96o73v70á 2573859982725

Podle mě je dobré se učit něco nazpaměť a u něčeho je dobré umět kreativně přemýšlet. Když chcete vyřešit nějaký pokročilejší středoškolský příklad z matematiky, musíte být trošku kreativnější, musí vás napadnout, jakým způsobem jej chcete řešit. Problém je spíše v tom, že třeba právě u středoškolské matematiky žáci neví, k čemu konkrétně je jim dobrá. Systém vzdělávání na západ od nás je odlišný, nicméně spousta těchto žáků například ani netuší, kde je naše republika. (A já vím, kde je třeba Andorra nebo Vatikán, menší státy.) A na východě toho umí strašně moc, makají jako šrouby, ale zase jsou psychicky zdeptaní. Podle mě je důležité umět najít zlatou střední cestu.

+9/0
8.2.2013 9:54

E46v39a 66H83a55s88n43í66k16o68v37á 1424661536694

Západ je meta našeho vzdělávacího systému, ale například jsem nepochopila, proč je např. studentům v Británii odepíráno používat u testu kalkulačku. My čeští studenti jsme u testu pohořeli, protože i když jsme znali postupy počítání, nedokázali jsme zpaměti tak rychle dělit. 

Takže na jednu stranu tam brojí proti biflování, na druhou stranu upřednostňují balast před znalostmi.

+3/0
8.2.2013 11:00

V41e72r63o62n25i49k80a 50R28o22t30t37o98v18á 9370365955365

Memorování má smysl. Cvičí se pamět. Je to základ elitních škol.

+13/−1
8.2.2013 9:36

S20a56n14d88r41a 65F63e36r11i96a79n49č43í91k84o37v46á 7373908421393

Memorovanie bez schopnosti informácie v praxy použiť je zas známka nekvalitného humanitne vzdelaného študenta, sediaceho na úrade práce.

0/−1
8.2.2013 12:00

R40u73d75o13l67f 15K18y91n47c92l 3482987433584

ty ceny jsou dobry ulet

+2/0
8.2.2013 7:49







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.