Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kojit čtyřleté dítě je extrém, shodují se odbornice i matky

Málokdy titulní strana časopisu vyvolá tolik emocí, jako se to povedlo aktuálnímu vydání amerického magazínu Time. Obálka s fotografií zachycující mladou ženu, jak kojí svého téměř čtyřletého syna, v mžiku obletěla celý internet a vyvolala jak pobouřené, tak pochvalné reakce nejen americké veřejnosti. Je normální kojit předškoláka? zeptali jsme se proto dětské psycholožky, laktační poradkyně i samotných maminek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kykyriký

hezká maminka

kouzelný kluk, ty jediní jsou z toho článku normální.

0/0
23.5.2012 8:30

JagaJaguska

WHO

Pani psycholozka si zjevne nevsimla, ze Svetova zdravotnicka organizace (WHO) doporucuje kojit pokud mozno do dvou let a dele. Co to prozrazuje o jeji odbornosti?

0/0
18.5.2012 20:19

rydlo1

Pochoutka!!

Už mám škandálů dost, proto zabrousím až sem, do diskuze. Článek je úžasný, hlavně ty výroky psycholožky Vávrové a té podivně se vyjadřující matky. Posuďte: psycholožka Vávrová :Kojení trvající přes rok a půl věku dítěte srovná s jízdou v protisměru, ale  na dobu kojení do poškození osobnosti dítěte žádný výzkum není.Praxe musí být vzkvétající, pani Vávrová. Matka pak, zřejmně v záchvatu radosti z rozhovoru s novinářem plácá zajímavé pitominky:Ta matka z titulky je na doktora, ale sama kojila synka do třech - a slovy p. Vávrové - jede v protisměru dál, dělá šestiletému klukovi do postele kakao do flašky... no nazdar hodiny, taky si skočte k doktorovi, nebo se poraďte s tchýní, paní matko.  Ani konec článku to už nezachránil.Něco vám prozradím, moje maminka byla kojená do pěti let a jízda v protisměru z ní neudělala dementa neschopného samostatného života..jdu do jiné rubriky, protože se tu za chvilku zase objeví zoufalá Ivet a mě bude zle. Hezký den, ženy

0/0
17.5.2012 9:11

aquarius.x

Kojení

Dceru jsem kojila do jejích cca 11 měsíců, pak už sama o prso nestála. Bylo to celkem fajn, že jsem ji nemusela násilím odstavovat. Švagrová kojila syna ještě v době, kdy už chodil do školky (šel ve 4,5 letech). a měla pak celkem problém ho odstavit. Bylo to docela divné, když jsme byli venku na hřišti a kluk se jí najednou začal sápat pod tričko. Nemyslím si, že by kojení po roce, nebo roce a půl mělo pro dítě nějaký jiný význam, než to, že je u maminky. V našich zeměpisných šířkách, kulturním a sociálním prostředí asi fakt ne. Něco jiného jsou křováci někde v Africe, kde té potravy třeba není tolik a kojení do 6ti let tam je zcela běžné. Ale my už žijeme jinde a jinak. Osobně si myslím, že ve chvíli, kdy dítě začne samo běhat, je čas na to kojení omezovat.

+1/0
15.5.2012 10:13

zicherka

"Kojici" prsa

vypadaji zcela nechutne.

0/0
14.5.2012 20:37

leni008

Taky jsem kojila dlouho

Já jsem dceru kojila téměř do tří let, v listopadu jsme přestaly, v lednu jí byly tři. A nemám pocit, že by to bylo špatně. Žádné vymývání lahviček s dudlíkem, ty prostě odmítala, žádné  starosti, jestli bude mléko kde ohřát, když jsme náhodou byli někde na výletě. Paráda. Z prsu postupně přešla na cucací hrníček a normální stravu a kojení sloužilo spíš jako prostředek k uspání. No a pak jsme se prostě dohodly, že překvapíme tátu, byl zrovna někde na cestách,  a řekneme mu, že už máme doma velkou holku, která už necucá mámu :-). Pár slziček večer ukáplo, ale myslím, že jsme to načasovaly akorát. Nikdo neutrpěl žádnou újmu.  Ani dlouhým kojením, ani jeho ukončením ze dne na den. Je to už hodně dávno, dcera už je dospělá, ale i s odstupem času bych řekla, že to tak bylo dobře, pro nás obě a rozhodla bych se kojit co nejdéle i teď.

0/0
14.5.2012 14:40

zoufalemaminky.cz

Kojeni mych deti

Sve prvni dite jsem kojila prakticky az do 3 let - od 1 roku jen 2x denne - vecer a rano... pozdeji jen 1x denne... Byla to nase krasna spolecna chvilka - obe jsme si to uzivaly... svoji blizkost a radost z doteku a davani mleka. Starsi dceru bych klidne mohla kojit i dele - uz jsem ale nechtela (v noci jsem se moc nevyspala), ale ona by se klidne nechala dale kojit :-)

Mladsi dceru jsem kojila "jen" asi 20 mesicu, pak se sama odpojila, uz nechtela... obrecela jsem to, tak nejak jsem si myslela, ze aspon do 2 let budu kojit... netusila jsem, jak mi to bude chybet. Nicmene je treba uvest poznamku, ze zalezi hlavne na diteti, co chce a take na matce.

Pokud chce matka i dite, at si koji treba do 5 let, pokud ne, je to jejich volba. Ja osobne si myslim, ze tak do 1 - 1,5 roku je to minimum, buduje se tim take vztah s ditetem, tim nechci rici, ze nekojici matky nemaji krasny vztah s ditetem, jen mozna o malinko "ochuzeny", kazdy kojit nemuze ci nechce, je to jen jeho pravo. Neberte jim ho.

0/0
14.5.2012 14:12

Scarlett from Scottland

nová titulní fotka

je z nějakého kojícího kroužku? :-)8-o

0/0
14.5.2012 10:59

bruty

Kojeni je normalni, jsme savci

Kdyz se dite odstavi v roce, co mu davaji rodice pit? Materske mleko od kravy? Moje dite je clovek a proto pije lidske mleko. Az porodim tele, budu mu davat kravske mleko.

V clanku me zaujalo, ze pani psycholozka v tom nema prilis jasno...na jednu stranu kojeni triletych deti neskodi, ale na druhe strane je to problematicke? Rada bych vedela, do jake miry kojeni studovala.

+3/0
14.5.2012 4:46

_m-

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

Pít dítě dostává vodu. Mléko není nápoj, mléko je potravina. když se dáítě odstaví, tak mu rodiče dávají jiné potraviny, protože dítě, stejn jako každé jiné mládě savce , je obdařeno zuby a může jíst. Někdo mezi potraviny řadí kravské mléko, jiný ne, ale to nemá moc spojeného s kojením. Mně se blíží 60 a do kávy si leju mléko - od krávy. měla bych si tam dávat mateřské mléko?

+7/0
14.5.2012 7:32

baru_d

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

savci kojí potomky do té doby, než jim narostou stoličky. Dítěti teda stoličky určitě nenarostou v roce a půl...................................

+1/0
14.5.2012 8:45

IfčaX

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

Tak rozptyl v růstu zubů dle věku je dost velký - ale v roce a půl snad většina dětí už stoličky má, ne?

0/0
16.5.2012 16:57

Scarlett from Scottland

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

pravdu máte R^

0/0
14.5.2012 10:58

bruty

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

V 60 už by člověk měl být zcela určitě odstaven a nepít mateřské mléko od nikoho, od člověka ani od krávy.

V roce dítě ale mléko k růstu potřebuje. Četla jste studie, které tvrdí opak, nebo tady prezentujete svůj osobní názor, který se zakládá na ignoranci?

Mimochodem děkuji za vysvětlení, že mléko není nápoj...jděte si "jíst" své kafe.

0/0
14.5.2012 12:48

_m-

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

Po vaší poslední větě jsem pochopila, že dialog s vámi je prakticky zbytečný. Hezký den

+1/0
14.5.2012 13:34

baru_d

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

souhlasím s Vámi v tom, že mléko není tekutina, ale POŽIVATINA. To je tak vše. Stavět krvské mléko na úroveň mateřského je lehce divné. My jsme zvyklí celý život konžumovat mléko od krávy jako doplněk stravy ve větší či menší míře, jinde konzumují místo mléka od krávy třeba mléko od kozy a jiných zvířat, nicméně mateřské mléko mají všichni savci počínaje delfínama, přes myši, psy, kočky,velbloudy, slony až k lidoopům. A všichni tito "kojí" své potomstvo tak dlouho, než jsou plně schopni přijímat tzv. "normální" tedy víceméně tuhou stravu. A když si náhodou poměříte, jak dlouho kojí ať už kočky, myši nebo jakýkoliv jiný savec v poměru s jejich průměrnou délkou života, tak vám jistě vyjde, že kojit dítě "jen" rok není nic moc dlouhýho a 3 roky nejsou nijaký extrém.

0/0
14.5.2012 14:43

_m-

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

O délce kojení jsem nic nepsala, nicméně když už jste na to navázala - i já si myslím, že kojit přibližně do roka je tak akorát. Ale je to  každého věc a nemyslím, že by mi bylo něco do toho, jestli některá matka nekojí vůbec a jiná do 6 let.

Jen si myslím, že kojit dítě starší jednoho roku na veřejnosti je zbytečné, protže to dítě už umí jíst i jinou potravu a tozhodně neumře, když mu v čekárně u lékaře dáte banán, nebo ovocnou přenídávku a nakojíte ho až doma, v klidu  a pohodlí.

+1/0
14.5.2012 15:48

baru_d

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

jenže víceméně jste se té délky kojení dotkla, když jste napsala, že dítě při odstavení je obdařeno zuby.................. A nemyslím že kojení do roka je tak akorát, spíš bych to považovala za minimum.

A k té veřejnosti - například když jsme letěli na a z dovolené, tak jsem při vzletu dala napít mléka svému synovi, kterému bylo tenkrát 20 měsíců - a usnul a větší část letu prospal u prsu a byl v klidu - narozdíl od jiných vřískajících mimin. A myslím, že jsem nikoho nepohoršovala - věděli to jen ti, kteří se vyloženě podívali, co jakože to naše dítě dělá, jinak to vypadalo, že ho držím v náručí.

+1/0
14.5.2012 17:14

VK29

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

Synovi je 17měsíců a také jej kojím, ráno a večer. Není na tom nic divného, malý je spokojený a já vím, že dostává dostatek minerálů, vitamínů, vápníku. Ano, samozřejmě jí maso, ovoce, zeleninu, jogurty... Jenže, když matky přestanou kojit v roce, tak začnou dítěti cpát umělé mléko, které má trvanlivost 2!!!ROKY!!! a těžko můžete ovlivnit jeho skladování... Takže pokud budu své dítě kojit ještě pár týdnů, možná měsíců, (let ne), rozhodně mu neuškodím. 

V USA by měli přestat řešit 1matku, která kojí a zaměřit se na ty všechny ostatní matky, které musí ihned po šestinedělí do práce. K dítě šoupnou chůvu s lahví. To mi přijde mnohem škodlivější. Možná proto tam mají tolik masakrů už na základních školách!

A všechny ty chytré paní, které tu tak hlásají svá moudra o správném ukončení kojení, by měly jít k šípku. U mého syna bylo nejlepší závadět příkrmy v 6. měsíci. Za rok přišli vědci na to, že je to naopak 4. měsíc. Před pár lety se dávalo strouhané jablko syrové, dnes ho máte podusit...

+1/0
16.5.2012 13:05

baru_d

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

souhlas, svoje první dítě jsem kojila jen rok a půl, protože pak už jsem byla dost těhotná s druhým. To druhé jsem kojila lehce přes 3 roky, třetímu dítěti je teď 2 a půl roku a stále kojíme. Jenže tak od roku a půl je to víceméně 1 - 2x denně některá z variant ráno - v poledne před spaním - večer před spaním - případně v noci při probuzení když si dojde. Takže to není na veřejnosti, ale v klidu doma, když se vynechá, tak to zpravidla nevadí. Klidně můžu odjet na 4 dny a nevadí mu to a když se vrátím, tak si zase vzpomene, že mamka má mlíčko :-) ........................ Umělé mléko jsem koupila 1x když jsem se musela vzdálit od 2měsíčního miminka a nebyla jistota že se vrátím včas na další jídlo - a následky byly strašné - zvracení, průjem - takže už jsem to víckrát neudělala - díkybohu jsem ani nemusela.

Ale klidně jsem nakojila venku roční dítě, když bylo unavené a chtělo spát, protože se tím krásně uklidní a zpravidla usne, když je to žádoucí - a oddychnou si úplně všichni

0/0
16.5.2012 13:29

AlBunda

Re: Kojeni je normalni, jsme savci

normálně vodu,džus.....zkuste to,jde to8-o

+1/0
16.5.2012 1:13

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Co je komu do toho...

:-/

0/0
13.5.2012 16:30

Brundi

32 leta Hana by matce z obalky kojici sveho 3 leteho syna

naordinovala terapii, ackoliv sama kojila do tri let a petiletemu synovi dela ze sentimentu mliko do lahve s dudlikem?!?!?

Ze ji huba neboli. 8-o

Nechapu, proc je kolem te obalky takovy humbuk, kdyz za: a) tomu kojenemu diteti jsou jen 3 roky, b) do kolika kdo koji je jeho vec, c) trilete dite rozhodne neni predskolak.Pokud ho chcete povazovat za predskolaka, pak v tomto smyslu je predskolakem i novorozenec. :-P

+7/0
13.5.2012 11:49

baru_d

Re: 32 leta Hana by matce z obalky kojici sveho 3 leteho syna

R^ navíc mi přijde úchylnější dělat pětiletému dítěti kakao do lahve s dudlíkem než do 3 let kojit

+2/0
14.5.2012 8:47

olusak

Re: 32 leta Hana by matce z obalky kojici sveho 3 leteho syna

Američanka na obálce časopisu kojí ČYTŘLETÉ dítě, ne tříleté. Přečtěte si to znovu. A to už nenormální trochu je.

0/0
14.5.2012 12:24

bruty

Re: 32 leta Hana by matce z obalky kojici sveho 3 leteho syna

Dodnes to dítě nemá 4 roky, iDnes to tam má napsáno špatně.

0/0
14.5.2012 12:40

Brundi

Re: 32 leta Hana by matce z obalky kojici sveho 3 leteho syna

Zkuste si to precist primo na te obalce, ano?

0/0
14.5.2012 13:04

pesimistka7

Jenže reakce je na 4 letého....

iDnes píše o 4 letém, tak se asi taky ptali i té Hany a ostatních, na kojení 4 letého dítěte, ne? Sama kojila do tří, ale reagovala na kojení čtyřletého. Jak odpověděla komentovat nebudu, nad tím se klidně pohoršujte, ale je trochu mimo operovat proti někomu informací, kterou neměl.

0/0
15.5.2012 15:05

Peťulák2

No já nevim, u přírodních národů se kojí i déle než

půl roku, rok, dva nebo tři...

0/0
13.5.2012 11:01

_m-

Re: No já nevim, u přírodních národů se kojí i déle než

což může být dáno i tím, že tam nemají moc co do huby...... Nicméně půl roku je asi málo, já myslím, že bych kojila, kdby to vydrželo asi do roka.

+2/0
13.5.2012 11:04

Peťulák2

Re: No já nevim, u přírodních národů se kojí i déle než

Proč by neměli nic do huby? To není o chudých Afričanech. To je třeba o Indiánech, kteří to tak dělají, protože to tak dělali vždycky. A hlad asi vždycky neměli.

Spíš mě na tom baví, jak ji kritizuje matka, která pak řekne, že sama kojila do 3 let a teď 5letému stále rve flašku s dudlíkem, protože to v ní vyvolává pocit, že je ještě takovej malej a roztomilej. Přesně bych věděla, kdo tu potřebuje terapii.

+4/0
13.5.2012 16:09

prdící had

Re: No já nevim, u přírodních národů se kojí i déle než

to jste četl kde??

0/0
14.5.2012 16:07

AlBunda

Re: No já nevim, u přírodních národů se kojí i déle než

není to pravda

+1/0
16.5.2012 1:15

Více takových Kožených!

Ta žena

má mimořádně krásný obličej. Mimochodem, moje sestřenice taky svého prvorozeného kojila hodně dlouho, asi do 3,5 roku. Jen se s tím nikde nechlubila na veřejnosti.

+1/0
13.5.2012 2:40

Duke___Nukem

Re: Ta žena

,ta me teda nezaujala.To spis to mimco na te jedne fotce,je kouzelne,jak z pohadky.:-P

0/0
13.5.2012 7:50

KarelV

Csss...

Nechápu. - Lidi toho nadělají... (tedy Američani - u těch mě to ani nepřekvapuje) ... ale fakt se divím Čechům ! ;-D

Do prkenné ohrady - to nemáte nic důležitějšího na starosti, než řešit takovou KRAVINU ??? 8-o

0/0
12.5.2012 17:37

KarelV

Re: Csss...

Ovšem jako REKLAMNÍ TAH  to lidem z toho časopisu vyšlo přece NÁRAMNĚ !!! ;-D R^

0/0
12.5.2012 17:41

mikunited

hezká bradavka

Dal bych si, je tu nějaká která zdarma nabídne?  Může být i bez mlíčka, rád přijedu

0/0
12.5.2012 13:49

Duke___Nukem

Re: hezká bradavka

aby se ti neprihlasila nejaka boubelka,ty se rady nabizeji...:-P

+1/0
12.5.2012 14:18

Hrabosh136

Re: hezká bradavka

Ty máš hochu vážnej problém ....

+5/0
12.5.2012 19:06

Duke___Nukem

Re: hezká bradavka

jojo,jak vis...8-o.Do vyplaty daleko a penez malo..:-/

0/0
12.5.2012 21:52

Já to nebyl, já to nebil!

Tak ať EU vydá směrnici od kdy do kdy je možné kojit

a je po pseudoproblému :-P

+7/0
12.5.2012 11:40

KarelV

Re: Tak ať EU vydá směrnici

100% -ní SOUHLAS !!! R^ ;-)

0/0
12.5.2012 17:30

_m-

Myslím, že se tu motá několik věcí dohromady

Kojení dětí, které už nejsou kojenci, kojení na veřejnosti a provokativní kojení velkých dětí na veřejnosti.

Co se týče kojení starších dětí - je to každého věc. Jistě že každá matka ví, že nejde o kojení v pravém smyslu slova, jde o tzv přikojování, které určitě není pro dítě starší jednoho roka nijak nutné. pokud to matku neunavuje (a věřte nebo ne, ale tvorba mateřského mléka je pro ženský organismus náročná záležitost) a pokud to těm dvěma vyhovuje - OK. Nemá sle cenu tvářit se, že to je norma a vnucovat to matkám.

Kojení na veřejnosti je taky OK - ovšem tím nemyslím kojení v narvané tramvaji, případně v restauraci, nebo ove frontě v supermarketu. Myslím, že maminka by měla dodržovat jistou míru soukromí - pokud tomu situace dovolí. Nárok dítěte má ovšem přednost.

Přikojování velkých dětí na veřejnosti je čistý exhibicionismus.

+10/0
12.5.2012 10:58

Y.N

Re: Myslím, že se tu motá několik věcí dohromady

Nijak mě tvorba mléka nezatěžovala8-o si na žádné problémy nepamatuji, problém mělo okolí, jelikož jsem kojila do půl roku a když ten Sunar byl tak levný tak na mě čuměli jak na vola;-D( roky 1986 a 88)

0/0
12.5.2012 13:57

Duke___Nukem

Re: Myslím, že se tu motá několik věcí dohromady

hodne zenskym pri tehotenstvi a kojeni vypadnou,nebo se rozdroli zuby..:-)

0/0
12.5.2012 14:07

Y.N

Re: Myslím, že se tu motá několik věcí dohromady

Je mi 50 a mám zuby všechny;-D, za to všechny kuřačky, co znám, mají zuby víte kde....a vo tom to je

+1/0
12.5.2012 14:10

_m-

Re: Myslím, že se tu motá několik věcí dohromady

:-P Kouřím málo celý svůj dospělý život, je mi 59 a chybí mi horní osmičky (loni mi je vytrhli....)

+1/0
12.5.2012 14:18

_m-

Re: Myslím, že se tu motá několik věcí dohromady

Kdyby zuby - naše sousedka přišla o kompletní ochlupení - a beze srandy, včetně obočí řas a vlasů. Je to skoro 20 let a přes veškerou snahu lékařů se nepovedlo dát ji dohromady.

A řada menších zdravotních následků je všeobecně známa.

0/0
12.5.2012 14:20

Duke___Nukem

Re: Myslím, že se tu motá několik věcí dohromady

:-/

0/0
12.5.2012 17:35







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.