Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dietní chyby: Co s mým tělem provedou?

Pácháme je všichni. Někdy vědomě, když do sebe ráno hodíme kafe za slibů, že příště už to opravdu bude snídaně. Někdy jsou to chyby nevědomé, kdy si ničíme spánek tím, že jdeme do postele vyhladovělí. Přinášíme šest častých omylů, kterými si můžete ublížit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

SIMONA1

Perfektni clanek

moc pekne a pravdive napsano.R^Konecne nekdo napsal, ze stihlost neni jen o cviceni, ale o to co jime. 80 % uspechu je strava a jen 20 cviceni.

0/0
4.1.2012 22:21

jeden

skoro som sa pocikal od smiechu

ked som v poslednom odstavci clanku cital odporucanie autorky: "Takže zapojte rozum. "

Naco Ti chudaci vedci badaju, robia zlozite a nakladne vedecke studie, ked podla autorky staci zapojit rozum;-D Rozum zapojit nestaci pani Syslova. Ked chcem ludi poucovat a pisat clanky o tom ako sa maju stravovat, treba sledovat najnovsie trendy a vedecke studie.

0/0
4.1.2012 20:56

jeden

Pokracovanie

Najväcsia dietna chyba je jest od skoreho rana do neskoreho vecera

jedla(trebars s 3 hod. odstupom) so sacharidmi. Ono sa to neukaze hned,

ale zganim sacharidov do tela od rana do vecera kazdy bozi den si

privodis okolo veku 50, najneskor 60 rokov metabolicky syndrom,

inzulinovu rezistenciu a cukrovku 2. typu. A to myslim vazne.

+1/0
4.1.2012 20:57

jeden

Zaver

Odkazy na vedecke studie dodam hned ako doda autorka clanku odkazy na vedecke studie pre svoje tvrdenia v tomto clanku. Uz vcera, pri vcerajsom clanku som ju o ne v diskusii prosil, dnes asi pre velky zaujem v diskusii napisala na temu zasad spravnej diety dalsi clanok,  ale relevantne odborne referencie a studie opät nikde. Ja ju chcem upozornit  ze pisat o vyzive, snazit sa ovplyvnit zivotny styl ctenarov, to nie je ako pisat recenziu filmu, tu si pri dodrzani nespravnych rad moze clovek naozaj aj ublizit. Samozrejme nie v kratkodobom horizonte, ale aj tak.Preto by malo byt aj v zaujme autorkinho cisteho svedomia aby pri svojich odporucaniach ohladom diety a vyzivy uvadzala zdroje. A tym zdrojom nemyslim trenera Pepa, ale odkaz na relevantnu vedecku studiu.

0/0
4.1.2012 21:02

Lena N.

Re: Zaver

Hm, to by tu rezistenci a cukrovku mel kazdy druhy clovek v mem okoli, protoze kazdy v Cesku se laduje chlebem od rana do vecera. Tim vase zavery nijak neshazuju, sama inklinuju k paleo strave, nicmene uplna pravda to asi nebude..

0/0
4.1.2012 22:01

hermína

Re: Zaver

tak diabetem 2. typu u nás trpí 7-10% populace. což odpovídá té půlce lidí přes 60. přejídání celoživotní, pečivo, knedlíky, sladkosti. bohužel

0/0
4.1.2012 23:00

IfčaX

Re: Zaver

Copak teď - teď si myslím, že problémem je spíš nadspotřeba tuků a živočišných bílkovin. Ale ještě tak před dvěma generacemi byl jídelníček "prostých lidí" skoro úplně postaven na moučných výrobcích. Tenkrát musel mít cukrovku úplně každý.

0/0
5.1.2012 6:56

jeden

Re: Zaver

Ale treba zobrat do uvahy aj fakty ze pred dvoma generaciami do seba netlacili tie sacharidy podla dnesnych "doporuceni" v siestich jedlach denne prakticky od rana do vecera. Takisto sa dodrziavali nejake nabozenske zvyky ako pôst na Stedry den pred vecerou, dalej pôstne obdobie pred Velkonocnymi sviatkami, atd. atd.

A co sa tyka tych statistik trpiacich na rozne choroby. Snad nechcete porovnavat statistiky chorobnosti dneska a doby ked nijake preventivne prehliadky neexistovali a lekar sa volal k choremu az ked bolo naozaj zle. V tych dobach podla mna 50%(a to som este velmi optimisticky) ludi co malo cukrovku o tom ani nevedelo, pretoze im to nikto nepovedal, pretoze doktorovi nechodili. Ked zomrel kedysi clovek na dedine a susedia sa spytali co mu bolo, tak sa im odpovedalo ze bol stary. Dnes by sa urcilo a do statistiky zaviedlo ci ci to bolo kardiovaskularne ochorenie, rakovina alebo nieco ine. To je naozaj nieco neporovnatelne s dnesnym stavom a dnesnou zdravotnou starostlivostou

0/0
5.1.2012 11:35

jeden

Re: Zaver

Takze pointa je aj v tom, ze narast chrob v statistikach moze byt sposobeny jednoducho tym, ze statistiky zacali pokryvat stale väcsie percento populacie. Zrejme je to hlavne v rozvojovych krajinach, kde su pod kontrolou lekarov a statistov aj ti co tam donedavna neboli. A rovnakym procesom sme presli aj my.  Preto tvrdit ze kedysi u nas tolko rakoviny, alebo infarktov nebolo je tvrdenie ktore sa neda doveryhodne dolozit. Preto je rozsireny mytus ze dnes zdanlivo ludia umieraju hlavna na onkologicke a kardiovaskularne ochorenia a kedysi boli ludia zdravsi a umierali hlavne na starobu:-)

0/0
5.1.2012 11:41

IfčaX

Re: Zaver

No, souhlas... ale taky nic z toho, s čím polemizujete, nikdo netvrdil.

Pouze to, že strava byla donedávna vesměs postavena skoro výhradně na sacharidech. Bílkoviny (mimo luštěnin) a tuky patřily k vzácným pochoutkám.

Že se přitom lidé také nepřejídali a že sacharidy zahrnovaly minimum cukru,  to jistě taky pravda.

0/0
5.1.2012 12:25

Jana11

Re: Zaver

Správně, bylo postní období před Velikonocemi. A víte, co se v takovém postním období jedlo?

Zcela se vynechalo maso (bílkoviny) a v největším půstu se jedl, pokud něco, pouze suchý chleba (sacharidy).

Mimochodem - můžete sem napsat pár jídel, v nichž nejsou sacharidy? Četla jsem kdysi nějakou dietu zaměřenou na snížení množství sacharidů v potravě, ale stále tam nějaké zůstaly, protože jídel, v nichž nejsou sacharidy vůbec je minimum.

0/0
10.1.2012 20:26

Jajajajajajajja

Re: Pokracovanie

Aaaa, tady si panacek precet na internetu propagandu low carberu a intermitent fasteru a uspesne vysoupil z vlaku ktery nesmyslne ovinuje z chorob tuky, jenom aby nastoupil do druheho ktery z chorob nesmyslne obvinuje karbohydraty.

Cukry jsou preferovanym palivem vetsiny tkani v tele. Jejich oxidace umoznuje vyrabet nejvetsi mnozstvi ATP a CO2. Ostatni formy ziskavani energie (spalovani tuku a fermentace cukru) jsou biologicky nevyhodne a jsou znamkou a zaroven pricinou stresu. Cim vetsi stres clovek preziva tim vic cukru si telo zada. Je duvod proc lidi (hlavne damy) v tezkych situacich touzi po zmrzline, cokolade... .Je duvod proc kazdemu cloveku na svete instinktivne chutna sladke.

0/0
5.1.2012 19:22

voloda44

tu tabulenku

nejde rozumně vytisknout... idnesu

0/0
4.1.2012 15:15

-p-

vecer nejist nemuzu

Ja jsem nikdy nepochopila to nejedeni po 17h. Ja bych neusnula, musim jit spat s plnym zaludkem.

Moje idealni vecere : steak + zeleninovy salat. Ty sacharidy mi tam prijdou uplne zbytecny.

+1/0
4.1.2012 14:29

CCblue

Dort

"Proto přílohy večer ano, ale hlídejte si, jaké sacharidy do těla vpravujete (dort není dobrá volba) a v jakém množství." - to jsem nevěděl, že dort je příloha. :-)

0/0
4.1.2012 12:57

ignacius01

Re: Dort

muze byt ... jako priloha v sade jinych dortu ;-)

0/0
4.1.2012 14:17

TristanTzara

Meeeee

Co to je za blbost, že se svaly utváří na tukových zásobách? ;-D;-D;-D

+1/0
4.1.2012 12:32

chudacek.blbecek

Re: Meeeee

To je cvičitelský slang. Prostě jde o to, že buduješ svaly, ale nejsou vyrýsované, protože máš tukové polštářevšak to dobře víš :-)

0/0
4.1.2012 15:21

TristanTzara

Re: Meeeee

No to nevím :-)

0/0
4.1.2012 16:09

ivoš

Je potřeba

hodně jíst a dobře spát, aby tělo bylo silné a mohlo se obezitě bránit. (Š+G, Návštěvní den);-D

+1/0
4.1.2012 12:30

norma37

Re: Je potřeba

taky jsme se tomu vzdycky smali, a ejhle, ona je to pravda :-)

0/0
5.1.2012 18:57

nica

boze

to sou fakt clanky tohlencto, prej zborita myty a pritom dalsich pet nasekate. nechapu ze jeste nekdo veri blbostem typu "6 jidel denne aby se metabolismus nezastavil". to si o tom nemuzete precist naky studie kdyz uz ste za ty clanky placeni ? prosim uz radsi nic o stravovani nepiste

0/0
4.1.2012 12:01

sdasdgk

Blbosti

Delam kulturistiku 20 let a neco o vyzive vim. Regenerace = hlavne ziviny, tudiz bilkoviny a jine stavebni prvky, a v posledni rade energie v podobe sacharidu a nedejboze cukru. Jist vecer prilisnou davku sacharidu je zaruceny zpusob jak pribrat (stejne jako blbost kterou zenske casto delaji - vynechat maso a to pocit hladu pak zahnat testovinama). Prirozeny rytmus organismu je, ze dokaze vyuzit tim vice proteinu, cim vic se blizime v odpolednim hodinam. Jinymi slovy - rano hlavne sacharidy a proteiny nebudou efektivne vstrebany, vecer naopak, sacharidy jsou vesmes pred spanim zbytecne, ale je vhodna doba pro dlouzetravitelne proteiny (ovsem jednorazove dokazeme stravit cca 40g cistych protein, na vice nemame zasoby enzymu).

0/0
4.1.2012 11:46

ivoš

Re: Blbosti

Mno..jestli ale nehraje určitou roli, že polovička lidí jsou kancelářské myši a ne kulturisti. Bez urážky, prosím.

+1/0
4.1.2012 12:32

sdasdgk

Re: Blbosti

Ano hraje. Pokud ji sacharidy vecer "kancelarska mys" tak z toho pribere jeste vice, nez sportovec :-) Verte, neverte, staveni jsme na stejnem hardweru a i mechanismy jenz vladnou sportovcem i nesportovcem jsou v principu stejne. Urcite slouceniny telo pouziva k energetickym potrebam, jine jako stavebni prvky. Velmi dobre si uvedomuji kontext teto diskuze, muj post proto neni debatou syrvatka vs albumin ale tyka se skutecne zakladnich zasad.

0/0
4.1.2012 12:53

CCblue

Re: Blbosti

Omyl. Na rozdíl od sportovce kancelářská myš mnohem více používá mozek (i v noci), takže potřebuje i více cukru.

0/0
4.1.2012 12:56

sdasdgk

Re: Blbosti

Joo jooo, kdyz sportovec, tak urcite blbec... zivot je tak snadny, mame-li po ruce sadu hard&fast stereotypu :-) Ale ja Vam to nebranim, ladujte se na vecer cukrem a potesujte si, ze Vas mozek to vsechno v noci spali.

0/0
4.1.2012 13:01

TristanTzara

Re: Blbosti

Co je to za blbost? ;-D

0/0
4.1.2012 13:41

sdasdgk

Re: Blbosti

On totiz potrebuje renderovat sny v HD kvalite s 50 FPS ;-) Proto to u nej funguje zcela jinak, nez u smrtelnika, zadne odlozeni tuku, vse je spotrebovano behem sneni... ;-) Jak je znamo 1) kulturiste v zadnem pripade nejsou kancelarske krysy 2) kancelarske krysy maji velike mozky a pouzivaji je 3) mozek kulturisty v noci pouziva jen 3 neurony, na udrzeni srdecni cinnosti, dychaci cinnosti a udrzeni stolice.

0/0
4.1.2012 15:08

mamina2

Re: Blbosti

Kulturistika je pro člověka dost nepřirozená, takže nějaké výživové rady kulturistů nemají pro normální lidi valný smysl.

0/0
4.1.2012 14:51

sdasdgk

Re: Blbosti

...stejne jako rada moudreho cloveka volovi.

0/0
4.1.2012 15:06

Kahlan Amnell

Leden je tu a s ním přicházejí diety :-)

0/0
4.1.2012 11:32

Maestro Petřík Nečasů za mlada

Re: Leden je tu a s ním přicházejí diety :-)

Chce to jennavrátit se do normálního režimu, zase začít sportovat atd. Žádné drastické diety nejsou zdravé a nikdy NEPOMOHOU ! Leda tak zničit si žaludek...

0/0
4.1.2012 11:35

Maestro Petřík Nečasů za mlada

To na mě vcelku sedí

Snídaně (celeálie) v 7h, potom kolem deváté nějaké to grahámové pečivo (dva  kousky) + někdy kousek ovoce, ve 13h větší oběd (většinou maso, těstoviny, rýže), kolem 16h zase pečivo a před 19h večeře (tvaroh nebo opět celeálie). Takhle to jde, pokud nejdu do posilovny, což je asi 3x týdně (1, 3 a 6 den v týdnu). V tom případě si před odchodem dám v 16h mléčný řez či něco jiného sladkého, ale přitom zdravého podporující růst svalové hmoty. Takhle to se mnou jde už třetí rok a výsledky jsou vidět. R^

0/0
4.1.2012 11:28

Bereniké

Každý tvrdí něco jiného

V jiných zdrojích jsou zas protichůdné inormace o tom, co se má jíst večer. Například se nedoporučují vůbec jíst sacharidy, ale jen bílkoviny a zelenina, četla jsem to i v knížce od nějaké slovenské biochemičky, která se specializuje na chemické pochody v organismu. Vysoká hladina inzulínu v krvi, která se objeví po konzumaci sacharidů, totiž zablokuje odbourávání tuků, které v noci využívá růstový hormon melatonin pro svoji činnost, což je regenerace buněk.  Melatonin se ale aktivuje v noci ve spánku, proto je podle této teorie dobré nejíst večer sacharidy, aby tento hormon mohl pro svoji činnost využívat tukové rezervy. Určitě to nepopisuju přesně, ale takto to údajně funguje.

+1/0
4.1.2012 9:23

Agrippa

Re: Každý tvrdí něco jiného

R^

je to tak. sacharidy večer jsou hrob na hubnutí.

0/0
4.1.2012 9:41

sajdka

Re: Každý tvrdí něco jiného

souhlasím, mám to od odborníka, pod kterým teď hubnu a teď už mi opravdu k večeři nechce dovolit ani pláteček knäkebrotu :-)

0/0
4.1.2012 11:15

_m-

Re: Každý tvrdí něco jiného

R^

Není to úplně přesné. například jogurt patří (podle mé dietoložky, ktaré věřím, protože jsem díky ní zhubla 25 kilo a už druhý rok to funguje) mazi sacharidy a ten jako druhou večeři můžu. Ale přílohy nebo chleba jen výjimečně a v malém množství.

0/0
4.1.2012 9:46

Bereniké

Re: Každý tvrdí něco jiného

No, jogurt a sacharidy - o tom si dovolím pochybovat. Samotný přírodní jogurt má asi 3 g sacharidů na 100 gramů hmotnosti. Ovšem ty pseudojogurty, nejlépe odtučněné a zahuštěné škrobem a dochucené sladkým blivajzem vzdáleně připomínajícím ovoce, jsou skutečně asi spíš sacharidy než bílkoviny.

0/0
4.1.2012 12:46

_m-

Re: Každý tvrdí něco jiného

Pochopitelně že mluvíme o přírodních jogurtech. Proč to tak bere, z jaké školy vycházé nevím, ale říkala to takhle.

0/0
4.1.2012 13:01

JendaV

Re: Každý tvrdí něco jiného

Ono nakonec záleží jen na tom, komu a čemu budete věřit.

0/0
4.1.2012 9:58

.zq.

Re: Každý tvrdí něco jiného

navíc myslet si, že v zelenině nejdou sacharidy, je hodně naivní :) .. třeba v oblíbené přílohové zelenině hrášek, mrkev, kukuřice je toho cukru bohatě

0/0
4.1.2012 10:15

_m-

Re: Každý tvrdí něco jiného

Pozor!  hrášek a mrkev se počítá mezi zeleninu, kukuřice mezi sacharidy

0/0
4.1.2012 10:20

Bereniké

Re: Každý tvrdí něco jiného

Důležitý je hlavně obsah sacharidů, ne škatulkování. ;-)  Ano, mrkev před spaním není to pravé, spíš by se měl jíst hlávkový salát, okurka, v podstatě veškerá zelená zelenina obsahuje málo sacharidů.

0/0
4.1.2012 12:44

Lena N.

Re: Každý tvrdí něco jiného

To je mi jasné, ale jak to je, když je ta zelenina vařená? Jak tam chcete ty sachry spočítat?

0/0
4.1.2012 15:20

ovalek

Ing Havlíček

Panebože jak může inženýr zemědělské školy vědět něco o fyziologii spánku a hormonech, to se probírá na lékařských fakultách případně okrajově na přírodovědeckých. Dnes se ale do klinické výživy montuje kdejaký výživový poradce bez patřičného vzdělání. 8-o

0/0
4.1.2012 7:12

lajika

Re: Ing Havlíček

no - a jestli si myslí, že svaly se utváří na tukových zásobách, tak ani na zemědělce nedával moc pozor ;-D

0/0
4.1.2012 7:22

elTondo

Re: Ing Havlíček

Pozor - v tom Havlíček nejede. Takto to vysvětluje trenérka Zuzana Bičíková.

0/0
4.1.2012 7:27

21century_schizoid_man

Re: Ing Havlíček

proc by nemohl? zemedelka neznamena to, ze v oboru zamrzne a dal se uz nevzdelava

+5/0
4.1.2012 8:57







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.