Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dejte si enzymy a jste zdraví jako rybička. Nebo si to jen namlouváte?

Reklama na "zázračné" přípravky s obsahem enzymů se na nás valí ze všech stran. Wobenzym, Prevenzym a další. Jedni na ně nedají dopustit a považují je za vynikající lék, druzí tvrdí, že jde jen o byznys farmaceutických firem a předražené placebo. Kdo z nich má pravdu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pimon

Před řadou let

jsem spadl se stromu na plot a poranil si pozadí. Zhmožděnina, otok do půli zad, modřina přes boky až na břicho.

Díky jedné paní doktorce jsem se tehdy dostal k preparátu obsahující enzymy, již si nepamatuji jak se to jmenovalo. Po čtyřech měsících jsem byl poslán na závěr léčby ke specialistovi na ultrazvuk. Prohlédl mou lékařskou zprávu, po té mne a tvrdil, že se nemůže jednat o mne, neb dle něj bez chirurgického zákroku nemohlo dojít ke vstřebání tak masivního otoku a zhojení rozsáhlé zhmožděniny.

Nicméně prdelku mám, že se ženskejm líbí a já jsem s ní spokojen. Takže enzymům R^

0/0
1.9.2011 16:20

Iris. Vagnerova

Re: Před řadou let

;-D Kromě toho, že sem se díky vám po dlouhý době zase upřímně zasmála vám musim dát za pravdu. Enzymy opravdu pomáhají, já teda neměla otok na pozadí ale udělal se mi po plasticý operaci. Dala sem si enzymy konkrétně Profizym a otok byl fuč. Doporučuju.

0/0
5.9.2011 15:35

Darien

Re: Před řadou let

No jistě... Iris Vagnerová, Martinka.3, Hanicka21, Ella.Aqua, Helga33 - najednou z ničeho nic pět reklamních hlášek na Profizym za sebou aneb nenápadnost sama:)))

+1/0
11.10.2011 14:38

pauline86

Huráá

Konečně to také proniklo do médií, systémovou (pro)enzymoterapií jsem se zabývala v rámci své diplomky a nejen že je vstřebané množství minimální (proto se musí zobat kvanta pilulek denně), ale ukázalo se, že u jedinců s těžkým imunodeficitem dokonce škodí.

0/0
29.8.2011 20:20

Martinka.3

Re: Huráá

Ty kvanta tablet mě taky štvaly, ale například Profizym bereš jen třikrát denně dvě tablety. To už přece nejsou kvanta ne? A navíc mě pomáhá tak to neřešim

0/0
31.8.2011 15:38

Hanicka21

Pomohl mi

Jojo, mě Profizym taky pomoch. A to sem se po jiných enzymech vždycky pozvracela. Ale tenhle je v pohodě, navíc je čistě přírodní a zabírá.

0/0
29.8.2011 12:43

Ella.Aqua

Enzymy pomáhají

Pokud jde o účinnost enzymů, ani já jsem zpočátku nevěřila tomu že fungují. Pak jsem ale zkusila enzymatický přípravek Profizym a moje problémy byli v prachu. Měla jsem při užívání antibiotik rozhozené zažívání a díky Profizymu se můj žaludek vrátil do normálu. Navíc se ho nemusí brat moc.

0/0
24.8.2011 15:28

Helga.33

Re: Enzymy pomáhají

To můžu potvrdit. Po plastické operaci jsem měla nesnesitelně dlouho otoky na operovaných místech. Po užití Profizymu vše během několika dní splasklo.Profizym napomáhá a urychluje rekonvalescenci po úrazech i operacích. Doporučuju.

0/0
25.8.2011 15:45

TrueRobos

Re: Enzymy pomáhají

Po operaci jsem měla problémy a nemohla chodit. Pak jsem v TV uviděla reklamu na Ježíše a začala ho brát pětkrát denně. A už zase chodím! Díky, Ježíši! (Aneb věř a víra tvá tě uzdraví. Přesně tak funguje placebo.)

0/0
28.8.2011 14:34

Jolika

jakepak iluze?

Znam cele rody, ktere vubec nemely tuseni, ze nejake enzymy vubec existuji, z tuku jedly pouze maslo nebo sadlo a....

ted mi reknete - umrely taky!

Jo, umrely. Ale nikdo nebyl pod 85 let, bylo to az kolem 90ky plus minus neco.

Takze tenhle clanek si odskrtavam. Beru to proste jako ze okurkova sezona a "snaha byla" ;-D

0/0
23.8.2011 16:36

Johny_S

Nu, nechci některým brát iluze,

0/0
22.8.2011 17:54

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Ale trávicí soustava všechny enzymy spolehlivě zlikviduje, takže do krve se už jaksi nemá co dostat. Jen si to vemte: silně kyselé prostředí žaludku, které navíc obsahuje velmi účinnou proteázu (enzym štěpící bílkoviny) pepsin, poté další trávení v tenkém střevě působením slinivkových proteáz (trypsin, chymotrypsin), výsledkem je, že z naprosté většiny bílkovin zůstanou jen krátké řetízky aminokyselin, a ty se pak vstřebají stěnou tenkého střeva a jsou dále zpracovány. Enzymy jsou navíc dost komplexní bílkoviny, kde hodně záleží na jejich prostorové struktuře, která prostě působení trávicích enzymů nemůže přečkat. Ono je to logické - kdyby totiž běžně enzymy a jiné bílkoviny z potravy přecházely do krevního řečiště, patrně by to vybuzovalo dost silnou imunitní reakci, protože se jedná o tělu cizorodé struktury. Ale to se neděje.

+2/0
22.8.2011 17:59

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Jenže právě proto mají ty růžovočervený pilule ochrannou slupku nebo jak se tomu říká a mají se brát zásadně nalačno a berou se ve velkém množství, třeba až 3 x 10 pilulí.   TA slupka je ochrání v lačném žaludku po dobu průchodu do střeva, kde se vstřebávají. A bere se jich tolik právě proto, že se ví, že to vstřebávání je náročný.  Jenže když to někdo hned zají nebo dokonce bere po jídle, tak to samozřejmě celý odpraví, protože to do střeva dorazí pozdě respektive nedorazí v potřebné formě.

0/0
22.8.2011 20:30

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Spíš bych řekl, že se okolo toho vytvořila pěkná pohádka. A leckdo jí věří. Jsem ochoten věřit tomu, že coby výtažky z bylinek působí jako jiné výtažky z bylinek. Ty skutečně prokazatelné účinky mají. Ale coby enzymy zcela jistě nikoli.

0/0
22.8.2011 20:46

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Vzhledem k existenci řady studií se jedná pouze o váš názor, na který máte jistě právo, ale který vychází čistě z vaší skepse a toho, co si myslíte či nemyslíte o enzymech. To je tak asi vše.

0/0
22.8.2011 20:49

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

A existuje také plno studií, které účinek popírají. To je pak těžké. Jak píšu, jestli je to výtažek z bylinek, patrně účinkují ty bylinky, ne "enzymy".

+1/0
22.8.2011 20:52

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

U všech léků jsou imunní skupiny, u kterých dotyčné léky nezabírají. Víte, kolik je typů léků na epilepsii například?  Co se týče těch "těch bylin", jedná se o rostlinné enzymy.  Ne nějaké "výtažky a louhy" do tinktur.

0/0
22.8.2011 21:01

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Nevím přesně, zda se tomu říká "imunní skupiny", zvláště v souvislosti s epilepsií, která vzniká v mozku, kde je naopak imunitní reakce silně potlačena... A jinak - jde právě o to, jak ty rostlinné enzymy izolují, zda v ultračisté podobě, nebo s nimi izolují ještě "něco". To něco totiž může mít taky účinek. Rostliny obsahují plno účinných látek, mnoha z nich se "zmocnil" farmaceutický průmysl a staly se součástí léčiv.

+1/0
22.8.2011 21:06

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Víte, co, to tu můžeme krafat do nekonečna. Koukněte se na jejich webové stránky, tam jde kde co, možná vám to i rádi vysvětlí.   Média jsou mocná a mě fascinuje, jak když něco funguje, tak nesmí uvést název kvůli obavě ze skryté reklamy, a když chtějí něco natřít, jen proto, že si to myslí, tak to klidně napíšou třeba stokrát do článku název a jakoby se nechumelilo.  Bez důkazů, jak je vidět, jednoznačně to říci negativně nelze, ale přesto o tom napíšu článek jako kráva a dokonce bez toho, abych dal prostor k vyjádření dvěma stranám...  A to mě na tom dost štve.

0/0
22.8.2011 21:09

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

A kde se tam prosím pěkně dočtu, že Wobenzym je registrován Státním úřadem pro kontrolu léčiv jako lék?

0/0
22.8.2011 21:11

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

http://www.wobenzym.cz/cdweb/spc-wob.htm

0/0
22.8.2011 21:12

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

A jinak, oni napsali článek, kde uvedli, že existují studie, které účinek Wobenzymu potvrzují, ale také studie, které jej vyvracejí. Je potřeba ovšem zabývat se studiemi, které neprováděl přímo výrobce. Ty pak nejsou důvěryhodné. Jakpak by se vám např. líbilo, kdyby výrobce cigaret zjistil, že cigarety neškodí zdraví v žádném množství? Věřil byste mu? Stejně tak já nevěřím stránce s reklamou. Bohužel, jak se můžete dočíst ve článku, ono těch seriózních studií o účinku Wobenzymu zase tak moc není.

+1/0
22.8.2011 21:13

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Promiňte, ale vy berete citace z toho článku jako bernou minci, tedy věc faktografickou. Přitom je to pouhý autorský článek redaktorky lifestylového magazínu, která si o tom přečetla pár věcí a pak se vyptává šéfa té nejskeptičtější skupiny u nás, která předpokládám ze své podstaty pochybuje i o sobě samé.  A to vy vydáváte jako nosný text? Protože paní redaktorka napsala, že jsou studie pro a studie proti?  Víte, já nevím, kde se ve vás bere ta jistota o neúčinnosti, když se tady bavíme o tak základních věcech, které jste si ani nedohledal a celou dobu mi tvrdíte, že to je doplněk stravy a podobně.

Omlouvám se, ale nechci trávit svůj celý volný večer diskusí o Wobenzymu. Já to ani neberu, ale z principu mě štvou tyhle tendenční diskuse a samoúčelné lifestylové texty, které vedou od nikud nikam, na začátku si položí otázku a na konci na ni nejsou schopny relevantně odpovědět.

0/0
22.8.2011 21:18

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Ano, tady se bavíme o základních věcech: enzymy obecně neprocházejí stěnou tenkého střeva. Navíc se jedná o tělu zcela cizorodé proteiny, u nichž lze očekávat silnou imunitní reakci, která by velice jistě nastala, pokud by je někdo stříknul rovnou do krve. Pročpak se to užívá v tabletkách a ne přímo vpichem? Určitě by to bylo ještě účinnější, než když se to nejdřív musí "nějak" vstřebat.

+1/0
22.8.2011 21:20

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Jelikož nejsem lékař ani lékárník, nedokážu vám na to odpovědět. To ale neznamená, že fundovaná odpověd neexistuje.

0/0
22.8.2011 21:30

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Zkoušel jsem chvíli "googlit". Když odmyslím reklamní stránky, nacházím většinou texty o tom, že to v některých případech účinkek může mít, ale mechanismus je neznámý. Mně osobně je podezřelé, že ten lék obsahuje i přímo pankreatické proteázy (nejenom výtažky z bylinek). Ty přitom mohou v krvi napáchat pořádnou paseku. Např. při akutním zánětu slinivky je pacient v ohrožení života mj. právě tím, že se tyto proteázy dostanou do krevního řečiště. Pro mě tedy vysvětlení může být dvojí: buď účinkuje něco dalšího, co je součástí léku, případně něco, co vzniká štěpením těch proteáz přímo v tenkém střevě, nebo je to komplexní modulace imunitní odpovědi, která se odehrává také přímo ve střevě. I tam jsou bílé krvinky a dokonce se zdá, že slizniční imunita hraje velkou roli při modulaci imunitní odpovědi. Pak bych byl ochoten tomu věřit. Ale ne tomu, jak zázračné enzymy pronikají přímo do místa zánětu a pomáhají s hojením.

+1/0
22.8.2011 21:36

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Ale tak samozřejmě, že tohle je zjednodušující pro laiky, kteří se zaseknou hned u druhé věty, co jste použil a dál nechápou.  Já jsem na tom podobně.  Pro mě je důležité, jak věc působí navenek, jak se to uvnitř hejbá a ovlivňuje stejně nechápu - ať už jde o aspirin nebo třeba kynedril (do jisté míry to pochopím, ale ocaď pocaď). 

Já chápu, že z principu nevěříte výrobcům, na druhou stranu si možná ušetříte čas, když se nejdřív podíváte, co o tom ten výrobce píše.  Zdravá skepse je dobrá, ale zase logika praví, nejdřív se podívám, co píše ten, kdo to vyrábí, že to dělá, ne?

0/0
22.8.2011 21:40

Johny_S

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Z principu nedůvěřuju hodně bombastickým reklamám. A hodně širokým avizovaným účinkům. To pak naznačuje, že reklama hodně přehání.

0/0
22.8.2011 21:41

Darien

Re: Nu, nechci některým brát iluze,

Já reklamu u Wobenzymu chápu. Není to lék první volby, není na předpis, není hrazen pojišťovnou.  Proto nemáte jinou šanci, než krom doporučení lékařů mít reklamu, protože lidé nejčastěji šetří na svém zdraví (ne tak na zvířatech, kupodivu). 

A ony nejsou ani tak široké účinky, jako spíš tolik různých problémů či chorob souvisí se záněty. Podvrknete si kotník - zánět.   Tenisový loket - zánět.  Angína - zánět.  Pooperační stav - zánět.  A vzhledem k té čistící funkci enzymů v lymfě to souvisí silně s imunitou.

0/0
22.8.2011 21:47

Honeynka

Imunita

Az budete mit zanet dutin co dva mesice, telo nebude zvladat naprosto nic...tak mozna zmenite nazor. Ja na Wobenzym nedam dopustit, preventivne ho teda neberu, ale kdyz citim, ze telo uz si neradi samo, jdu do toho.

Se zdravym zivotnim stylem, jeste vice zeleniny a je ze me kralik. :-)

Ne vsichni maji to stesti, ze maji dokonale fungujici imunitni system;-(

0/0
22.8.2011 15:34

Johny_S

Re: Imunita

Tohle umí jakékoli placebo. A je dokázáno, že čím je dražší, tím silnější má "účinek". :-)

0/0
22.8.2011 18:00

Tobinka2.0

Re: Imunita

Jestli to zabírá, tak to není "účinek", ale účinek...

0/0
22.8.2011 20:08

Johny_S

Re: Imunita

Nezabírá přímo ta látka, ale pocit, že když za to dotyčný vysolil tolik peněz, tak to přece musí fungovat.

+1/0
22.8.2011 20:47

TrueRobos

Re: Imunita

Placebo neúčinkuje. Funguje psychika, ale holt se nemůžete chlubit tím, že chodíte k psychiatrovi, lepší je brát drahé placebo, tím se chlubit můžete, je to společensky neškodné, ba zajímavé. Kdysi ženy chodily na lékařskou terapii venušinými kuličkami, nemohly přece ve společnosti přiznat, že je jejich chlap není schopen udělat, bylo lepší tvrdit, že existuje zázračná léčba.

0/0
28.8.2011 14:38

Darien

Re: Imunita

to byste mohl říct, že placebo je i Paralen nebo Aspirin. Tohle je čirá demagogie.

0/0
22.8.2011 20:24

Johny_S

Re: Imunita

Paralen nebo aspirin mají prokazatelnou účinnou látku. Enzymové přípravky údajně fungují na základě jakési povídačky o enzymech, které přecházejí do krve.

0/0
22.8.2011 20:47

Darien

Re: Imunita

Ta povídačka prošla řadou studií a už se prodává pekelně dlouho.  Chcete mi trvrdit, že nejprodávanější volně prodejný lék u nás funguje jen a pouze na marketingu? Děláte si srandu?

0/0
22.8.2011 20:50

Johny_S

Re: Imunita

Ano. Přesně takhle funguje i homeopatie. Její účinek dokonce ještě nikdy spolehlivě prokázán nebyl - a jak se pěkně prodává.

0/0
22.8.2011 20:53

TrueRobos

Re: Imunita

Voodoo panáčci se prodávají přes 300 let a moderní medicína jejich účinnost rovněž popírá, což nemá na jejich prodejnost žádný vliv. Zoufalí lidé dělají zoufalé věci.

0/0
28.8.2011 14:40

Darien

Re: Imunita

Mě se líbí, jak se všichni zaklínají moderní medicínou a moderním výzkumem. Kde berete to přesvědčení, že je to správný pohled na věc?  Ve skutečnosti je základ všech nemocí "v hlavě".  Tělo je velká chemická továrna sama o sobě, schopna vyrobit protilátky.  Náš problém je, že neumím pracovat sami se sebou. Proto tak často funguje placebo nebo třeba voodoo.  Protože ve skutečnosti potřebuje naše nevědomí ten správný signál, který neumíme vědomím spustit. A tělo se vyléčí samo.  A to má logiku.

0/0
28.8.2011 18:01

Honeynka

Re: Imunita

Nevim, jake mate kdo osobni zkusenosti...citim jen horkost.

Vzdy, kdyz zacnu uzivat W. tak se deji veci...nebudu zachazet do

detailu, jen je mi rozhodne lepe (zanety, ktere se hoji dvakrat tak

rychle), proste na me to zabira.

A co se tyce penez, investice do vlastniho zdravi mi nepripada nikdy zbytecna!!!

0/0
22.8.2011 21:52

akleen

:)

A farmaceuticke spolecnosti si mnou ruce, kolik ovci uz kupuje vitaminove doplnky, dalsi jine doplnky stravy. Dasli budou teda enzymy a budou je jist radeji preventivne, protoze co kdyby ze? Lidi proberte se, priroda a nase babicky vedely vzdycky lepe co delat.

0/0
22.8.2011 13:09

Darien

Re: :)

Nechci vám brát iluze, ale jsou to ryze přírodní enzymy, živočišného a přírodního původu.  Jenže lidi nejedí tak, jak by měli jíst a to je celospolečenský problém. Proto se tyhle věci koncetrují do tabletek. Stejně jako vitamíny, například.  Lidská imunita jde k šípku, všude je smog, aktivní a pasivní kouření, všichni žijou ve stresu a nemaj čas nic vyležet, antibiotika nezabírají.  Lidi často přestanou brát určené léky ve chvíli, kdy je jím kapku líp a nedoléčí se.  Enzymy, jako pročištovací "úklidová četa" funguje v lymfatickém systému, pomáhá dopravovat antibiotika na místa se zánětem, urychluje vstřebávání otoků, zánětů a tak. Prostě urychluje celý to hojení.  Ale musí se brát v dost koňských dávkách a na lačno, aby to prošlo žaludkem co nejrychlejc do střev a vstřebalo se to a žaludeční šťávy to nerozložily.

0/0
22.8.2011 13:16

Johny_S

Re: :)

8-o8-o8-o Prosím pěkně, jak enzymy obsažené v těchto "doplňcích" dokáží dopravovat antibiotika krevním a lymfatickým řečištěm? Dokážete popsat univerzální mechanismus, jímž tyto enzymy (a které vlastně?) dokáží navázat molekulu libovolného antibiotika a dopravit ji právě na místo určení?

0/0
22.8.2011 18:03

Darien

Re: :)

Poněkud mícháte hrušky a jablka, tudíž doplňky stravy a léky, které musí projít velkou procedurou testování, než se mohou léky nazývat. Já nejsem ani doktor ani farmaceut, abych zde přesně popisoval procesy, já jen vím, že pomáhají antibiotikům pronikat lépe k zánětu.  A pokud chcete odbornosti, stačí zápátrat na jejich webu pro odbornou veřejnost http://www.wobenzym.cz/cdweb/proteo.htm

0/0
22.8.2011 20:28

Johny_S

Re: :)

Ale takovéhle pohádky si vymýšlejí jacíkoli výrobci "potravinových doplňků". Jedni budou tvrdit, že koenzym Q10 zaručeně odstraňuje vrásky, další, že jejich přípravek s chrómem, určitě napomáhá hubnutí, aniž by člověk musel změnit jídelníček, atd., atd. Většinou je to založené na nějakém vytržení příslušného vědeckého poznatku z kontextu a ještě dalším zkreslení. Stačí to obalit vědeckou hantýrkou, a on už se někdo chytí. A určitě se najde i někdo, komu půl roku nezabírala antibiotika, ale za půl roku užívání Wobenzymu byl zánět pryč (a propos - na jaře jsem měl silný zánět mandlí, několik měsíců přetrvával, než mě má praktická lékařka poslala na krční - tam mi dávku antibiotik zvýšili a asi tak za dva týdny bylo po zánětu, přičemž vtipné by bývalo bylo, kdybych uvěřil nějaké reklamě a začal k tomu brát ještě nějaký "doplněk" - pak by to určitě byl účinek toho doplňku, to dá rozum).

+1/0
22.8.2011 20:52

Darien

Re: :)

Já nevím, jestli vám dochází, že se tu nebavíme o doplňku stravy, ale o léku, který prochází zcela jinou legislativní cestou. Nemůžete začít cpát bylinky do tablet a říkat tomu lék jen tak, že si k tomu vymyslíte pohádku.

Vy prostě máte apriori nedůvěru a dozajista máte pravdu s řadou doplňků stravy. Nicméně nemáte argumentačně podložené to, že tomu tak skutečně není, prostě jen vydáváte svou skepsi za fakt.

0/0
22.8.2011 20:59

Johny_S

Re: :)

Ale Wobenzym není lék, ten neprochází stejnou legislavitní cestou jako léčiva. Pořád je to jenom doplněk, a na ty se vztahují mnohem mírnější předpisy. Výrobce dokonce ani nemusí dokázat, že daná látka funguje, žádné pokusy na zvířatech, dvojitě slepé studie, apod.

+1/0
22.8.2011 21:04

Darien

Re: :)

Ale to se velmi pletete, Wobenzym je lék, registrovaný lék.  www.wobenzym.cz milý pane. Vždyť vy ani nevíte, o čem mluvíte, promiňte. Ověřujte si fakta.

0/0
22.8.2011 21:07

Johny_S

Re: :)

Vážně? Proč jej tedy FDA (největší léková agentura v USA) za lék nepovažuje?

0/0
22.8.2011 21:07







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.