Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Děti a tělesné tresty: Vychovávat lze i bez facek

Pohledy na tělesné tresty ve výchově se různí. Podle jedněch pár facek zmůže víc než lamentování. Druzí tvrdí, že dětem bití ubližuje. Jaký styl výchovy je nejlepší?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Dítě v Japonsku nemá absolutně žádný volný čas.

Neexistuje, aby se nudilo. Rodiče mu naplánují vše a musí poslouchat na slovo pod hrozbou i fyzických trestů. Pro někoho dril a drezúra a neliberální výchova. Ovšem slyšel už někdy někdo, že by se střílelo v nějaké japonské škole??? Ne, že? Možná by liberální spratci občas potřebovali zmalovat zadek a ono by je to přešlo.

0/0
2.5.2011 19:29

SYETEY-KOTZOUR

z jednoho extrému do druhého

cukr a bič je asi základ jakékoli motivace. To že OBČAS dostanou i na zadek naprosto nevylučuje lásku. Naopak "španělsko-italsko-americká" volná výchova vede k "masové tvorbě" sobeckých spratků v míře nevídané;-)

0/0
2.5.2011 12:40

Scarlett from Scottland

domlouvání a smlouvání

s dětmi nikam moc nevede. Většinou ani nepochopí, že něco provedly...... děti se namají mlátit, ale facka přes zadek je asi často nejvýchovnější.....

0/0
28.4.2011 14:11

macarát

Pochvala je potřeba, to je pravda

ale občas to holt chce pár na zadek.

0/0
28.4.2011 9:39

Geminicka

Nebít ale plácnout

Nebít ale plácnout ano...když se ohlédnu za naší generací a srovnám to s touto dnešní, kdy je trend domlouvání...který dosahuje jen malých výsledků...viz. upadající autorita ve školství...Obdivuji nervy učitelek a učitelů, já bych to tedy nedokázala..Rozmazlené vřískající děti, které maminka láskyplně pohladí za takové chování a za pár let se divý, že jí parchant dá přes ústa... Můj názor je, že jen domlouvání na některé děti nestačí, ale pár plácnutí přes zadek je účinnějších...Mám 2 dospělé syny, vím o čem píšu...;-D

0/0
28.4.2011 9:10

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Ohýbaj mňa mamko, dokud já jsem Janko,

až já budu Jano, neohněš ma mamo.

.

To hovoří za vše, jedna dobře mířená v pravý čas má větší účinek než 1000 slov. I já jako dítě a posléze otravný puboš měla raději "jednu dobře mířenou" než odpolední kázání, které jsem stejně nevnímala a měla ho u zádele. Taková facka byla daleko účinnější. Příště jsem se vyvarovala chování, za které by mne čekala facka.!!;-) Takže díky mí rodiče, že jste mne vychovávali "nezápadně".

0/0
27.4.2011 19:15

sn63

Re: Ohýbaj mňa mamko, dokud já jsem Janko,

Já byla bita jen za lhaní .A že mi to šlo. Ale proč to dodnes nevím. Možná že to leckdy nebylo lhani ale bujná fantazie. Dnes by s děckem lítali po psychologiích a opravdu jsem s toho vyrostla.

0/0
27.4.2011 20:13

Skippik

Re: Ohýbaj mňa mamko, dokud já jsem Janko,

Tak za to bych zrovna děti nemlátila. Oni do určitého věku ani neumí odlišit fantazii od reality. Můj starší mi kolikrát něco vykládá a je o tom skálopevně přesvědčený, nevymýšlí si, myslí si to. Samozřejmě je lhaní a lhaní, něco jiného je pokud by třeba něco ukradl nebo tak něco.

0/0
27.4.2011 23:21

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: Ohýbaj mňa mamko, dokud já jsem Janko,

Možná měla na mysli jiné lhaní. Já také lhala, hlavně v pubertě. Například: ty, čí jsou ty cigarety, co máš v kabelce. Jo ty? Tak ty jsou Terezy, si je ke mně schovala. Flák, už jsem ji měla se slovy, kdybys aspoň nelhala, viděla jsem tě si vyčuzovat zobák. Kouření mne naštěstí "přestalo bavit". Možná i díky těm fackám. ;-)R^

0/0
28.4.2011 19:15

pesimistka7

Prostě,

pokud dítěti hojně projevujete lásku, chválíte ho a věnujete se mu, potom mu plácnutí po varování opravdu psychické trauma nezpůsobí. Snad každý normální rodič zkouší nejprve domluvu. Každý zjistí,co na jeho dítě platí, a důležité je být spravedlivý. 

(Ale jak jsem zjistila, někteří rodiče mají problém dítě poprosit, poděkovat mu, nebo se mu omluvit za svůj omyl, ale od dítěte to samozřejmě vyžadují. Zřejmě netuší, co je to jít příkladem.)

0/0
27.4.2011 18:14

redi

tělesné tresty

Evidentně není příliš dobře patrná hranice, mezi výchovnými prostředky a týráním. Vzhledem k tomu, že jsem vychovávala dítě v době, kdy na Vás koukali jak na blázna, když jste neplácnuli vztekající se dítě v krámu, tak mám poněkud odstup. Myslím, že tělesný trest ve formě přes zadek, přes ruku není nic hrozného. Dítě okamžitě ví, že provedlo, co nemělo. Bohužel, dnes se přistupuje spíše k psychickým trestů, která zas - dle mého názoru - často překračují hranici týrání. Scéna, kdy máma utíká cca 3 letému řvoucímu capartovi a řve že ji/ho nemá ráda a ať za ní nechodí, které jsem byla již několikrát svědkem, či sdělení v tramvaji, já s tebou přece nemluvím a skutečně na dotazy žádná reakce a podobné, poznamenají dítě do budoucna mnohem více, než plesknutí. Ale vše toto je opravdu velmi subjektivní jak z pohledu rodičů, tak dětí. Myslím, že hlavní problém dnes je ve skutečném nastavení hranic. Všechny dnešní děti, které znám, netuší, co si mohou dovolit a co ne.

0/0
27.4.2011 14:07

redi

Re: tělesné tresty

A to, jak se pak nastavené "mantinely" vymáhají, už je v podstatě podružné - někdo je trpělivý a vysvětluje, někdo plácne, na některé dítě zaberou výčitky, na některé ani rákoska. Ale to, že něco řeknu jen 2x a potřetí už ne, to pochopila i děcka, co k nám chodila jen občas na návštěvu.

0/0
27.4.2011 14:07

Skippik

Re: tělesné tresty

Já mám nejradši ty rodiče, co mají jedno klidné dítě, které posadí do koutku s knížkou a ono si tam bude sedět hodinu a mají řeči o tom, jak by ho nikdy neplácli a jak rodiče, co to na děti křičí nebo je bijí, jsou neschopní. Já mám dva kluky, docela temperamentní, dost často se o něco přetahují nebo se dohadují, takže neslyší, bez zvýšeného hlasu to u nás nejde. Nemlátím je, ale když udělají nějakou schválnost nebo si schválně ubližují, tak jim jednu dvě na zadek dám. Četla jsem i výsledek nějakého výzkumu, podle kterého děti do šesti let, které občas dostali pár na zadek, jsou v dospělosti šťastnější a úspěšnější než děti, které neměli hranice. Je jasné, že mlátit puberťáka je už k ničemu.

0/0
27.4.2011 14:48

Normann

Re: tělesné tresty

jj, máš recht, a počkej až budeš mít 3 :-P

0/0
27.4.2011 16:46

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: tělesné tresty

Já dostala facek jako puberťák a dnes děkuji svým rodičům. Potřebovala jsem to. :-P

0/0
27.4.2011 19:20

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: tělesné tresty

Moje známá místo facky zavírala své děti za trest do komory, kde bylo zhasnuto. Ten zoufalý pláč plný strachu ze tmy slyším ještě dnes. A dodnes její děti spí při rozsvícené lampičce - v dospělosti. No není lepší jedno plesknutí než takové doslova týrání?

0/0
27.4.2011 19:19

sn63

i u

stromků se dělá výchovný řez ale chce to vědět kdy a kde jednu říznout. Moc i málo je špatně.

0/0
27.4.2011 13:00

chudacek.blbecek

Re: i u

Rodičovství je umění, které se člověk učí za běhu ;-)

0/0
27.4.2011 13:34

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: i u

R^ krásně řečeno - je to pravda.

0/0
27.4.2011 19:20

virginia

Jak které děti

..bych dodala. Souhlasím s názory, že se to musí brát "kus od kusu". Nejstarší dostal asi 3x za život - dvakrát na zadek jako malý a jednou dobře mířenou facku v pubertě. Prostřední dívenka je splachovací a stále si myslí o zadeli - tam po upozornění na lhaní, nesplnění povinností atp. občas - asi 1x měsíčně přijde pár na zadek, vždy po výhružce...nelži, nebo dostaneš atp. Potřebuje důsledný dohled a pevné mantinely. Nejmladší syn je natolik křehká duše, že začne svěšovat koutky u výtky: zlobím se na tebe, že jsi to a to nesplnil atp. O lhaní nemůže být řeč, to by psychicky neunesl.

Nejsem příznivcem žádného bití, ovšem ani příznivcem příliš liberální výchovy. Někde mezi.

0/0
27.4.2011 12:25

chudacek.blbecek

Re: Jak které děti

Souhlasím, mám dva sourozence, všichni jsme prošli výchovou podle mustru a každý jsme si to přebral úplně jinak.

0/0
27.4.2011 12:49

xs123

Re: Jak které děti

Konečně slova, která by se psychologové měli naučit nazpaměť. Ti, co děti nemají nebo maximálně jedno.

0/0
27.4.2011 12:51

chudacek.blbecek

Děti samy chtějí mantinely

Souhlasím především s první částí článku, díte samo mantinely vyžaduje. Vím o případu dítěte, jehož rodiče se rozvedli a nevěnovali mu moc pozornosti. Chlapec sám (bylo mu 8 nebo 10 let) prohlásil, že by chtěl, aby mu táta dal na zadek, když donese špatnou známku. Cítil se ztracený, vůbec nevěděl, co si může dovolit a co ne. A samozřejmě ve škole hrozně zlobil.

0/0
27.4.2011 12:53

chudacek.blbecek

Re: Děti samy chtějí mantinely

Samostatně.

0/0
27.4.2011 12:53

virginia

Re: Děti samy chtějí mantinely

Asi tak ( za známky nikoho nebiju), ale pravda je v tom...že dítě se cítí v bezpečí, když ví, co může, co se nesmí. Vždyť takové mantinely (dané zákonem, či vlastními hodnotami) má i dospělý. Bez pravidel se v (nejen) dnešním světě žít nedá.

K zasmání: když se ve škole paní učitelka ptala dětí, jaké dostávají tresty, tak nejčastější odpovědí byl samozřejmě výprask, a můj nejstarší synek, který bit nebyl, nevěděl, čím by se blýsknul, tak řekl, že ho zavíráme potmě na chodbě.:-P;-D;-D Trest u nás bývá zpravidla nějaká činnost navíc - vysátí celého domu místo jeho vlastního pokoje atp. Jenže to se mu nezdálo dost "in" .

0/0
27.4.2011 13:05

chudacek.blbecek

Re: Děti samy chtějí mantinely

Děcka si občas vymyslí skvělý věci. Syn mýho kamaráda skákal ze skříně na postel, což měl zakázáno. Tak na něho kamarád vletěl, zařval "Seš na palicu?!" a švihl mu jednu po zadku. A pak se ho zeptal, jestli ví, proč dostal. A malej na to: "Protože su na palicu." ;-D

0/0
27.4.2011 13:14

virginia

Re: Děti samy chtějí mantinely

U nás včera: dcera (známé kvítko) házela psům piškoty z balkonu...jeden piškot padl na kapotu auta a náš pes se rozhodl pro ten piškot vyškrábat. Každý si zajisté dovede představit, jak to na stříbrné metalíze dopadlo. Přiznání proběhlo až pod pohrůžkou výprasku - s výmluvou...a co mám dělat, když jsem na balkoně a ona se škrábe na auto? Vlastně za to nemohla.:-P Fakt na palicu.

0/0
27.4.2011 13:20

chudacek.blbecek

Re: Děti samy chtějí mantinely

Ale některý jsou fakt skvělý, třeba švagr se baví se svou tříletou dcerou "Co seš moje?" "Veverka." "A co ještě?" "Myšička bezdrátová" :-) ale to už je dost OT :-)

0/0
27.4.2011 13:26

katkafialka

kniha

Doporučuji knihy od amerického autora Kevina Lemana, např. Jak vychovat dítě a nepřijít o rozum. Jsou výborné!!!

0/0
27.4.2011 12:07

xs123

Re: kniha

Nečíst!!!

0/0
27.4.2011 12:56

Kozel_

Oblíbené téma

Proti tělesným trestům se uvedou extrémní případy brutálního násilí vůči dětem, nejlépe z případů, kde dotyčný byl odsouzen, např. za hladovění dítětě, zlomená žebra apod. Tyto případy vůbec nespadají do této kapitoly. Fyzický trest by neměl taky mít podobu fackování. Dále taky nelze spojovat výchovu bez pochvaly, kdy za neúspěch je napomínání, neúspěch se stále připomíná, kdežto úspěch se neocení pochvalou, nebo jen minimálně. To je typicky ruský styl a byl tu i za Rakouska.

Dítě ovšem musí mít určité mantinely, na domluvu nedá, pokud ví, že se mu nic stát nemůže. Trestátní zákazy není taky není optimální. Ještě horší jsou různé psychické tlaky, když fyzický trest nemůže být, doma např. výčitky, které se zakončí slovy nic z tebe nebude, ve škole zas ponižování před spolužáky s obdobnou větou na konci. Pokud dítě ví, že "facka visí ve vzduchu" (nebo spíš rákoska), tak faktická aplikace fyz. trestů je spíš výjimečnou věcí. U větších dětí v pubertě pak fyzické tresty skoro nejsou,

0/0
27.4.2011 11:41

Kozel_

Re: Oblíbené téma

Dítě se naučí určité poslušnosti, takže v tomto věku už trest není třeba nebo je spíš výjimkou. Pochopitelně nejde jen o aplikaci fyz. trestů, ale i o lásku k dětem na jedné straně a na druhé straně důslednost ve vyžadování poslušnosti a dodržování pravidel. Dnes hodně dětí roste tak, že žádná pravidla pro ně neplatí, moderní výchova bez jakéhokoli fyzického trestu nefunguje.

0/0
27.4.2011 11:44

Petrik73

Myslím, že se to píše v Bibli

"Kdo hůl svou šetří, nenávidí svého syna".

Já jsem velmi mírný a tolerantní rodič, spíše kámoš. než táta. Ale pohlavek v pravý čas, ten se ničím nahradit nedá.

0/0
27.4.2011 10:45

MAXIMUS PERMAGNUS

Re: Myslím, že se to píše v Bibli

R^ Naprosto výstižné. Teoreticky se na klavír můžu učit hrát i na namalované klávesnici,jde o to,co se naučím ...

0/0
27.4.2011 11:35

_m-

A ještě bych dodala

Minimalizovat facky - zato na zadek klidně o jednu víc  - ale nikdy ne ve vzteku!!!!!!

0/0
27.4.2011 10:31

honda_mrkos_pajdusakova

Re: A ještě bych dodala

S tím vztekem moc nesouhlasím, myslím, že dítě spíš přijme "ránu" v afektu, než s chladným rozmyslem. Oni to děti jsou schopné dost přesně rozlišit.

0/0
27.4.2011 10:34

_m-

Re: A ještě bych dodala

Výprask má být trest pro dítě, ne odreagování se rodiče. Aspoň si to myslím.

Upřímně . ve vzteku jsem ječela, uhodila  jsem za dvě věci a to nepřiměřený útok (většinou na sourozence pod heslem - když můžeš na slabšího ty, můžu já taky) a za opakovanou lež. Mockrát v životě nedostali - a byla to chyba.;-)

0/0
27.4.2011 10:39

honda_mrkos_pajdusakova

Re: A ještě bych dodala

Ale ano, já to nemyslím jako odreagování. Ale dítě dobře chápe, že vás naštvalo tak, že jednu slízlo a ví, za co to je (je-li to opodstatněné). Přijde mi o dost horší vychladnout a pak se s čistou hlavou rozmáchnout a praštit. To je poněkud... obludné vůči vlastnímu dítěti.

0/0
27.4.2011 10:43

_m-

Re: A ještě bych dodala

Rozmáchnout a praštit????  O tom jsem nemluvila.

Tak naposled - jak to bylo? A nelži nebo dostneš na zadek. Lhals? Lhal!  - dostaneš tři na zadek.  Když budeš lhát příště  dostneš čtyři.

Vzals na bráchu klacek? tak dostneš tři klackem - vařečkou. (Pochopitelně, že ne plnou silou).

Netvrdím, že to je správně, ale je fakt  že lhaní je přešlo oba docela brzo. Rvačky ne, ale postupem věku a srovnáváním sil jsem  je přestala řešit.

0/0
27.4.2011 10:50

chudacek.blbecek

Re: A ještě bych dodala

Já si to třeba nemyslím, dítě přijme trest jako trest, protože rodič je autorita. Že jedná rodič v afektu je úleva spíš pro toho rodiče, než pro dítě.

0/0
27.4.2011 12:58

honda_mrkos_pajdusakova

Re: A ještě bych dodala

Věřte mi, že pro dítě je rozhodně zkousnutelnější záhlavec v momentě, kdy máti přijde na to, že něco provedlo a vypění, pak se uklidní a na konflikt všichni šťastně zapomenou, než když se rozzuří, napočítá do sta, pošle dítě k sobě do pokoje, a když je zcela klidná si ho zavolá a řekne mu, tady se postav a klidným usměvem mu jednu vrazí. Takhle trestají děti akorát sadisti, který si to chtějí v klidu vychutnat.

0/0
27.4.2011 13:15

_m-

Re: A ještě bych dodala

Vidím, že mluvíme každá o něčem jiném........

0/0
27.4.2011 13:17

xs123

Re: A ještě bych dodala

Jo, takové rasdy dávají dnešní psychologové. Taky třeba rady, "jak se správně pohádat". Jako že si naplánuju, kdy se s mužem pohádám, a potom pojedu podle nějaké příručky. Větší zhovadilost jsem ještě neslyšela. Oni se to učí ve škole.

0/0
27.4.2011 12:59

xs123

Re: A ještě bych dodala

Jasně. Chladný a plánovaný tělesný trest je čiré násilí. Vlepit dítěti  jednu hned po tom, co třeba provede něco hnusného mladšímu sourozenci, je nejlepší způsob, jak ho to odnaučit. Aby věděl, že je někdo silnější, kdo mu udělá to, co dělá on slabším. Ale ne chladnokrevně bez emocí někoho zbít. To je ponižující a hnusné.

0/0
27.4.2011 12:55

chudacek.blbecek

Re: A ještě bych dodala

Já si zase myslím, že když budeš bít dítě ve vzteku, použiješ nepřiměřenou sílu a nikdy to neskončí u jedné rány. Naopak je neustále mít na mysli, že to dítě miluješ.

0/0
27.4.2011 13:10

_m-

Re: A ještě bych dodala

R^;-)

0/0
27.4.2011 13:11

honda_mrkos_pajdusakova

Re: A ještě bych dodala

Uff, tak to člověk nesmí bejt magor, kterej se ve vzteku nedokáže ovládnout a i vlastní dítě ztříská.

Normální rodič dá jednu, max. dvě a v tu chvíli si uvědomí, že buší do vlastního dítěte a velmi rychle ho to přejde.

0/0
27.4.2011 13:19

chudacek.blbecek

Re: A ještě bych dodala

Problém je v tom, že takových "magorů" je překvapivě hodně, protože fyzické tresty se považují za normální. Já souhlasím s _m-.  Ten případ, který zmiňuješ nahoře, mi přijde úplně nereálný, naopak mi přijde úplně běžné, že dítě potrestáš za to, že tě neposlouchá (stokrát mu to řekneš a ono to stejně udělá, tobě do ksichtu), i když tě to nenaštve. Protože když ho budeš bít jen když tě naštve, bude kolem tebe chodit po špičkách, aby tě nenaštvalo, nebude se snažit věci nedělat kvůli tvýmu zákazu. A to není správně.

0/0
27.4.2011 13:30

honda_mrkos_pajdusakova

Re: A ještě bych dodala

Ty moc dětí nemáš, viď? Nic ve zlým...

0/0
27.4.2011 13:35

chudacek.blbecek

Re: A ještě bych dodala

Nemám žádný, ve zlým to neberu. Ale táta mě a moje sourozence řezal jako žito pokud možno po hlavě a vším, co mu přišlo pod ruku. A přestal až když se na něho pověsila máma, ať toho nechá. A přestože sourozenci to zvládli v pohodě, já si moc dobře uvědomuju, jaký stopy to nechalo na mě a nejsem schopná mu jeho styl výchovy odpustit.

0/0
27.4.2011 13:55







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.