Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soutěž iDNES.cz: Zátěžové testy a první trénink odhalí Moničinu kondici

Čtenářka Monika, která se chystá na maraton v Chicagu, absolvovala první společný trénink pod vedením odborníka. Jeho součástí byly také zátěžové testy, na jejichž základě se upraví dočasný tréninkový plán.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fuji

Jan Jakubíček

0/0
26.8.2009 16:25

fuji

Re: Jan Jakubíček

http://www.duklasport.cz/?sec=dukla&odd=mod&ajdi=6

Maraton asi nikdy nebezel, a v 27 letech asi moc zkusenosti s trenikem mit nebude... Alespon tim maratonskym. Jen je proste Nike!

0/0
26.8.2009 16:27

chroustík

Mohl

by pan Jakubíček zveřejnit svoje výsledky v moderním pětiboji ? Konkrétně ne mlžení typu byl v reprezentaci, na mistrovstvích nebo v Dukle.

0/0
26.8.2009 15:37

fuji

Tak co je?

Trénink byl napsaný do pondělí, dnes je středa a žádná změna... Že by se zadřelo kolečko??? Ani na nike+ nelze Moniku sledovat, bo nám zatím nikdo nesdělil, pod jakým jménem. Trošku to vázne...Rv

0/0
26.8.2009 15:08

j.musil

Varování

Slečno Moniko, pokud by se Vám zdálo, že navrhované tréninky jsou nesmyslné a spíše Vám hrozí riziko přetížení nebo zranění, máte podle mne pravdu a doporučuji Vám kontaktovat skutečné odborníky z oblasti běhů na dlouhé tratě (a nespolehla se na komerčního trenéra, navíc se zkušenostmi jen s mládeží a na spíše středních běžeckých tratích). Mohl by pan Jakubíček zveřejnit, za kolik a odkud má maraton a kolik trénoval (nebo dokonce vychoval) kvalitních běžců vytrvalců nebo dokonce maratonců? Amatérské, ale profesionálně se tvářící poradenství "Nike ze Stromovky" bych řadil mezi škodnou...

0/0
25.8.2009 18:59

opas

:-)

http://pastalka.blog.idnes.cz/c/98437/Ze-Zakran-u-Brna-do-Chicaga-Hehehe-no-a-co.html

0/0
25.8.2009 15:28

chorche84

Marathon..

...no dival jsem se na to a je to celekm zajimave...a neprijde mi to az tak narocne...jen me zajima, kdy ten marathon pobezi. Ja jsem se vsadil z kamarady ze pobezim Prazsky marathon na ja re v kvetnu, zakze si myslim ze mam jeste dost casu na trening..taky by me zajimalo v jakem case to planuje dobehnout....

0/0
23.8.2009 15:42

Vedoucí kolotoče bez koček

V Chicagu to bude zradlo...

...az na Fullerton Ave zapadnou do ceske putyky Operetta, kde probehne pro zmenu pivni maraton... na plech! R^;-D

0/0
23.8.2009 14:13

Bůh Klaus

Rozvahu Moniko, zůstaňte svá

Rozvahu Moniko, zůstaňte svá. Nenechte s sebou moc manipulovat. Výhru v této "pseudosoutěži " neboli reklamním výběru Vám přeju. Věřím, že přes atraktivitu ceny si uvědomujete, že jste levnou marketingovou hračkou. Zkuste rady zkonzultovat i jinde. Přeju Vám krásný zážitek z běhu a zdravé doběhnutí. P.S. Nechte si na běh adidasky, jsou lepší.

0/0
22.8.2009 20:36

kurzepa.j

tady to je zase samej odborník ...

Moniko, přeju hodně zdaru...

0/0
21.8.2009 20:32

Bufka

Běžel někdy trenér sám maraton?

Nepřeji Monice nic zleho, ale když jsem viděla jeji tréninkový plán, skoro jsem měla radost, že mě nevybrali;-D Přijde mi to hooooodně přehnany. Záleží z jakýho objemu začíná, ale jsem zvědavá jak dlouho tohle vydrží (a hlavně její klouby, šlachy a svaly), jak dlouho bude mít z běhání ještě radost a taky jestli jí zbyde energie i na normální život a tu zminovanou bakalářku.:-( Tak hodně štěstí.

0/0
21.8.2009 13:01

Náhodně procházející

Celé pitomost

1. Nemá smysl, pokud někdo, kdo nesportuje, začne tvrdě trénovat, aby zakrátko zvládl maraton. Výkon nebude nic moc, takže sportovně k ničemu a zdravotně taky.

2. Vrcholový sport je celý nesmysl, kondiční nikoli. Kondiční sport nemá cenu dělat stylem vrcholového tréninku. Ta holka potřebuje hodně naběhat, na metodě zas tolik nezáleží. Stačí naběhat kvantum kilometrů. Běhat na hranici aeorobního pásma není moc třeba, zejm. na maraton. To by využila spíš na kratší běhy.

3. Metoda je dobrá pro vrchol sportovce, ze začátku není adekvátní. Lepší je větší objem a nižší intenzita. Dále, výkonnost běhu jde zvýšit i jízdou na kole, pro doplnění. Jen běhat je moc velká zátěž (achilovky, došlapy atd), kolo je méně intenzivní, ale podobně rozvíjí svaly a pro trénink dýchací a oběhové soustavy je stejně vhodný. Dokonce s nižší intenzitou a delší délkou je ještě vhodnější. Dále šlo zařadit i trochu plavání, jednak na relaxaci, ale i to trošku trénuje srdce.

0/0
20.8.2009 22:26

Náhodně procházející

Re: Celé pitomost

Z vlastní zkušenosti můžu popsat intenzivní ježdění na kole. Květen 0 km (zkoušky na vš). Červen 800 km po přestávce, kdy jsem jezdil trochu v dubnu, ne moc. Ze začátku tvrdé (začínal jsem ob den 45 km). Za 3 týdny už stoupl výkon, rychlejší regenerace, větší rychlost atd. Červenec 1200km za měsíc, vyšší rychlost. Srpen 1600 km za měsíc, opět stoupla rychlost.

V podstatě tolik nezáleží na stylu (jezdit intervaly, krátké, delší apod), spíš jde o celkový objem a intenzitu (rychlost), u kola i o množství a intenzitu kopců a stoupání. Pro regeneraci chce mít pár dní, kdy se vůbec nejezdí a pár dní, kdy jen na zotavení, ne na výkon. U běhu to bude podobné. Lance Armstrong byl i dobrý běžec, vlastně natrénovaný z kola.

0/0
20.8.2009 22:33

touring

Re: Celé pitomost

Lance hlavne zacinal za mlada u triatlonu - takze on tyhle sporty ma proste v genech... Jinak po tom svym prvnim marathonu se vyjadril, ze to bylo podstatne horsi nez cela Tour.

To kolo je jako doplnek urcite dobry, ale neprecenoval bych ho - vim, ze sem na kole jezdival docela hodne, ale kdyz sem byl nucen behat, tak sem stejne vzdycky trpel jako zvire...

0/0
20.8.2009 23:57

Náhodně procházející

Re: Celé pitomost

Ano, závodl v triatlonu, ale tak před cca 20 lety. Takže s výkonem na New Yorském maratonu to nemělo velkou spojitost. Asi bude mít dobrou techniku, ale kondici měl z kola.

Ze závodníka na kole určitě není hned běžecký závodník. Ale cosi společného tu je. Myslím že Martin Koukal (běh na lyžích) vyhrál nějaký závod mimo svoji disciplínu (kolo nebo triatlon, už s jistotou nevím). A Kateřina Neumannová taky doplňkově jeden čas jezdila na kole. Kdysi na kole jezdil denně i tenista Ivan Lendl, myslím 50 km denně. Výkon v jednom sportu většinou znamená slušný výkon i ve sportech jiných (srov. přechod atletů dálka a krátké běhy).

Dřív jsem si taky občas zaběhal, takže píšu i z vlastní zkušenosti. Běh zvl. zpočátku znamená velkou námahu těmi dopady, došlapy, otřesy. U kola toto není, jako doplněk se určitě hodí.

0/0
21.8.2009 9:21

RumBum

Re: Celé pitomost

ad1 pokud vím, podmínka pro přihlášku bylo to, že musí mít za sebou půlmaraton - takže myslím, že trochu sportuje.

0/0
21.8.2009 11:40

koss12

Re: Celé pitomost

Nebezel jsem marathon, ale mam zkusenosti jezdit na kole 50-60km denne. Zkusit jet 100-120km dela ohromny rozdil ve vykonu. Tak si muzu predstavit jaky je asi rozdil mezi pul maratonem a celym maratonem.  Podle fotografie holka nevypada ze by byla dlouhodoba sportovkyne. Na maraton potrebuje zhodit tak 10 procent sve vahy tak asi 5-7kg.

Naprosto souhlasim s "Náhodně procházejíc".   Podle meho nazoru kdyz holka neni schopna bezet kazdy den 15-20km po dobu 6 mesicu pred zavodem tak bych nedoporucoval aby bezela maraton. 

0/0
27.8.2009 21:35

Cephaelis

Vcelku drsné

Jsem jediná, komu nepřipadá normální, že má Monika trénovat každý den bez možnosti regenerace???  Přeju jí, ať to ve zdraví přežije. Sama si něco takového nedovedu představit. Fakt je, že mojí ambicí je pouze uběhnout 10km v kuse do hodiny. :-))  (Zatím kondičně 2x týdně 5 km za 30 min).  Zdá se to, že je snadné přidat si pár kiláků navíc, ale ke konci běhu jsem vždycky už dost vyřízená a představa, že to jedu celé ještě jednou znova....no nevím. :-))

0/0
20.8.2009 20:33

Náhodně procházející

Re: Vcelku drsné

2x týdně je málo, trénovanost se za tak dlouhý interval dosti ztratí. Není problém prodloužit. Lze to různými způsoby, např. snížit intenzitu, nebo delší trasu běžet po částech, např. 3 km běh, pak trochu chůze, pak zas běh. Nebo uběhnout 5 km, a pak střídavě prodloužit chůze/běh. K běhu jde přidávat i kolo, které zesiluje účinek běžeckého tréninku. Jsou různé způsoby, jak zvýšit vytrvalost. Lepší je mírnější zátěž a delší trasa než opačně. Např. na kole bez problémů většina lidí ujede 50 km za 2-2,5 hod. Má i význam kratší ježdění, takové jen pro zábavu, i tím se člověk trénuje.

0/0
20.8.2009 22:40

Cephaelis

Re: Vcelku drsné

S tou frekvencí je to určitě pravda. Ale v týdnu (po práci) se špatně hledá motivace, za výkon považuju už to, že dávám ty středy. Proti víkendovému tréninku mám obvykle citelně horší výkonnost. Možná by to chtělo přesunout běh na ráno, což by mě i bavilo, ale už teď vstávám v šest....  Jinak díky za rady, zkusím to nějak pořešit, protože mě dost štve, že ve stávajícím tréninkovém rytmu necítím žádný posun dopředu. Sice běhám pro kondici a pro odreagování se, ne pro výkon, ale aby člověk neztratil chuť a motivaci, pomáhá dávat si určité drobné cíle. :-))

0/0
21.8.2009 8:03

touring

Re: Vcelku drsné

Chce se to premoct a chodit treba obden - clovek si na to docela hodne rychle zvykne a vypestuje "zavislost" - a pak mu to dokonce i chybi, kdyz si zabehat nejde.

0/0
21.8.2009 8:48

Náhodně procházející

Re: Vcelku drsné

Po určitém natrénování sport naopak je vnímán jako relace, takže předchozí únava tak nevadí. Dokud ale sport způsobuje velkou únavu, tak to je opačně. Vlastně po psychické zátěži dne přijde i psychická zátěž spojená se sportovním výkonem. O té psychice to je hodně, možná podstatnější, než trénovat na prahu aerobního pásma atd. Pokud ale ten trénink dle instrukcí trenéra pomůže, že člověka to víc baví, tak má ta psychická stránka větší význam. Hlavní je běhat (jezdit ...) a nepřestat. Výkon pak po určité době stoupne vždy.

0/0
21.8.2009 9:28

dYvY

Re: Vcelku drsné

Pondeli je bez zateze a jeste dalsi 2 dny jsou s velmi nizkou zatezi. Myslim, ze je to odpovidajici pro trenink na maraton pro toho, kdo sem tam beha.R^

0/0
21.8.2009 14:38

nattte

Re: Vcelku drsné

Pokud si po 30 min "kondicniho" behu vyrizena, tak asi neni moc kondicni. Osobne doporuciju trenink min. 3krat do tydne. Ja jsem se takhle po 3 tydnech treninku z niceho (3 mesice - zadna fyzicka aktivita) dostala na zminovanych 10km za hodinu. Ze zacatku to byla sice pekna otrava, ale nejak se to prekonat da. Ja bych v tvym pripade ubrala intenzitu a natahla dobu behani - behej na pohodu a tak aby sis to fakt uzivala - vysledky se dostavi sami a rychle.

Jinak pro zbytek diskuze, ktery berou Moniku jako nejakou zacatecnici - ubehla pulmaraton v case 2 hodin - to neudela nekdo, kdo prave vstal z gauce ;).

0/0
22.8.2009 1:19

terry_k

Pchíí

Ty vogo, já si dát jen ten plán  na úterek, tak už zbytek života nevstanu :)

0/0
20.8.2009 15:58

apokalypsa

Re: Pchíí

na uterek? ja bych nedal ani to "rozklusani" na 1500m. Na skole jsem to normalne po par set metrech vzdaval a dosel to pesky :-).

Na druhou stranu, ujdu desitky kilometru na jeden zatah a vylezu i nejaky ten vyssi kopec, kdyz to jde bez lana

0/0
20.8.2009 20:11

Jsem ovce - volím ODS

běh Teryho Foxe

Rv

0/0
20.8.2009 12:37

touring

Panove tady z diskuse,

vypadate, ze o tom neco vite. Existuje nejaka dobra knizka o behani/treninku, kterou byste doporucili? Kdyby to chtel clovek pojmout trochu odborneji nez, ze si proste "jde zabehat do lesa"? Anglicky, cesky, slovensky... Diky.

0/0
20.8.2009 12:36

Radek-333

Re: Panove tady z diskuse,

Nějaké "motivační" základy jsou v http://www.kosmas.cz/knihy/126563/beh-pro-zdravi/

0/0
20.8.2009 12:42

vymrzovac

Re: Panove tady z diskuse,

otázka číslo jedna: Kam chceš běžet?

0/0
20.8.2009 13:44

fuji

Re: Panove tady z diskuse,

Tady si můžeš stáhnout knížku Maraton za 100 dní. Třeba tě to inspiruje... :-)

http://extra.cz/blog/2008/02/chcete-bet-maraton-v-kvtnu-2008-v-praze.html

0/0
20.8.2009 14:26

fuji

Re: Panove tady z diskuse,

Další máš třeba tady. Existuje toho spousty na netu i v písemné formě...

http://www.sportsite.cz/trenink/treninkove-plany/

Knižně třeba Běhy na střední a dlouhé tratě od Kučery a Truksy...

0/0
20.8.2009 14:32

touring

Re: Panove tady z diskuse,

Super, diky vsem za tipy. Mne nejde tak ani o nejaky konkretni plan - spis, abych si ujasnil ty ruzny tepovy frekvence, zony, oblasti, atd - proste, abych tusil, jak to telo vlastne funguje a proc ty jednotlive treninkove metody jsou takovy jaky jsou (a nemusi jit jenom o beh, ale i o cyklistiku a libovolny jiny aerobni sporty).

0/0
20.8.2009 14:56

KarelRehacek

Re: Panove tady z diskuse,

Existuje i spousta plánů, kde se s tepovými frekvencemi nepočítá. Jde se dobře připravit na jakýkoli běh i bez sporttesteru.

0/0
20.8.2009 15:34

redhead73

Re: Panove tady z diskuse,

sousta informaci na netu. www.runnersworld.com pro zacatek

0/0
20.8.2009 16:17

workaq

Fyziologie

Tepové frekvence, prahy a co se při nich v těle děje též dobře popsané na:

http://www.kpo.cz/fyziologie/fyziologie.htm

Zaměřeno na cyklistiku (kpo - kolo pro život), ale platí obecně.

0/0
21.8.2009 8:50

myskule

par otazek, co by mohly zajimat bezce

Myslim, ze trenink presne odpovida tomu, co je od nej ocekavano. Priprava na maraton vrcholi zhruba 6-8 tydnu pred nim, takze je to all right. Mozna by stalo za to zvazit, zda by trener nemohl trochu okomentovat jednotlive treninky, tedy proc je voli a co jimi sleduje. Predpokladam, ze trenink 2*3km za 5:20/km slouzi k potrenovani tesne pod anaerobnim prahem (rychlostni vytrvalost - proc je delena do dvou useku?) a treninky okolo 5:50/km na trenink tesne pod aerobnim prahem (obecna vytrvalost)... Dlouhy trenink v nedeli je asi nezbytnost. Asi by stalo za to okomentovat celkovou kilometraz. Je nutne ji drzet tak vysoko? Jak moc se lisi od toho, co Monika behala pres leto?  Nebylo by lepsi treba misto vyklusu zvolit jiny sport (plavani)? Regeneracni ucel by byl splnen a soucasny by si telo ulevilo od jednostranne zateze...?  Kazdopadne at to pekne beha..:)

0/0
20.8.2009 11:11

KarelRehacek

Re: par otazek, co by mohly zajimat bezce

Mě by spíš zajímalo, jaké má trenér zkušenosti s přípravou na maraton. Dělal moderní pětiboj, kde se běhají 3 km (pokud se nepletu), a pak dělal ve fitness.

Určitě může Moniku naučit správnou techniku a rozcvičení, ale pokud přes léto neběhala 70-80 km týdně, tak tahle kilometráž spíš může skončit zraněním... V jejím případě by podle mě stačil před maratonem 1-2 tréninky o délce 30 km. Rozhodně bych s tím nezačínal první týden.

0/0
20.8.2009 11:56

fuji

Re: par otazek, co by mohly zajimat bezce

A co teprve druhý a třetí týden... Nebo půjdou volněji druhý?

0/0
20.8.2009 12:34

redhead73

Re: par otazek, co by mohly zajimat bezce

naprosto souhlasim.  uvedena kilometraz odpovida  tak 2 mesicum treninku. pokud byl monicin nejdelsi beh pulmaraton,  je tento plan navodem na zraneni.     

0/0
20.8.2009 16:08

zabak70

a co nahradnik?

Na zacatku psali o nahradnikovi ...

a ted o nem uz zadna zminka. take trenuje, take se chysta nebo jak to s nim je?

0/0
20.8.2009 10:17

zabak70

a co nahradnik?

0/0
20.8.2009 10:17

tonikovec

mam za sebou 6 pulmarathonu, ale tohle bych nezvladl

takovy trenink hned na zacatek by me totalne odrovnal.....

0/0
20.8.2009 9:24

redhead73

Re: mam za sebou 6 pulmarathonu, ale tohle bych nezvladl

mam za sebou dva maratony a tento trenink by me odrovnal...  

0/0
20.8.2009 16:12

workaq

Trochu moc?

Monika se tvářila, že moc naběháno nemá. Takže tohle mi pro ni přijde ostré. Možná chce trenér otestovat, jak je na tom s rychlostí regenerace? ;-)

0/0
20.8.2009 9:04

Radek-333

Re: Trochu moc?

Ten článek je velmi zvláštní. Vůbec neuvádí dosavadní bežecký trénink Moniky - jestli teda vůbec běhala...

Podle mého názoru je prezentovaný tréninkový plán velmi ostrý pro "pecivála", který chce ubehnout maraton...

Plán "rozklusání (alespoň 1,5 km) + 12 km souvisle v intenzivním tempu - zhruba 5,50/km." je pro začátečníka konečná a další den se ani nehne - navíc na asfaltu ????

0/0
20.8.2009 11:49

myskule

Re: Trochu moc?

Myslim, ze tady je trochu presteleno ono "intenzivni tempo". 5:50 na km je asi spis mirne tempo na urovni aerobniho prahu, nakonec v patek je tam ten trenink znovu tim samym tempem a komentar rika neco ve smylu, aby se jednalo o soustredeny beh, ktery neprejde v pouhy vyklus. "intenzivni" podle meho nazoru znamena venovat pozornost behu a ne tomu, co kde lita...:) Pokud by 5:50/km bylo tempo, ktere je skutecne intenzivni ve smyslu: "na nic jineho ani myslet nejde", tedy nekde na anaerobnim prahu...:), pak by dva takove treninky v tydnu v kombinaci s dlouhym behem v nedeli a 6-ti km za 5:20, coz uz by muselo jit nad prah, byly smrtici i pro zkuseneho bezce. Ta kilometraz je ale hodne az zbytecne vysoka, kazdopadne informace, z jakeho objemu Monika zacina, by byla urcite zajimava.

0/0
20.8.2009 12:01

Radek-333

Re: Trochu moc?

"5:50 na km je asi spis mirne tempo na urovni aerobniho prahu"

Podle mě je to spíše u začátečníka hodně v anaerobní oblasti je to rychlost  zhruba 10km/h. Netrénovaný člověk nemá šanci běžet touto rychlostí hodinu a 12minut bez zastavení...

0/0
20.8.2009 12:25

myskule

Re: Trochu moc?

Monika neni zacatecnik (doufam). Ma pulmaraton za 1:55. to je tempo asi 5:30 na km a pokud beha, mohla se pres leto zlepsit.  Myslim, ze tohle tempo bylo zmereno jako aerobni behem testu - to se snad dovime pristi tyden, az to ten jejich pocitacovej klastr poscita...:)

0/0
20.8.2009 12:32

KarelRehacek

Re: Trochu moc?

Pokud by Monika mířila na maraton za čtyři hodiny a nějakou tu minutu, znamená to cca tempo 6:00. Pak by tempo 5:50 bylo intenzivní v tom smyslu, že je rychlejší než plánované závodní.

Pokud by šlo o intenzitu ve smyslu anaerobního tréninku, samozřejmě to neodpovídá. Ale anaerobních tréninků tam moc nebude, předpokládám. Ani by to nemělo smysl.

0/0
20.8.2009 12:58







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.