Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na náhražky i předražené nálevy. Deset tipů, jak nakupovat jídlo

  15:00aktualizováno  15:00
Nákup potravin není žádná velká zábava, proto často obchodem proletíme a do košíku naházíme zboží, které nás zaujme názvem, obalem nebo je v akci. Ideální situace pro obchodníky, kteří nás snadno natáhnou i nakrmí nekvalitními potravinami. Zeptali jsme se expertů, jak rozpoznat zdravé a hodnotné potraviny.
Nabídka supermarketů může být matoucí, číst pozorně etikety se proto vyplatí.

Nabídka supermarketů může být matoucí, číst pozorně etikety se proto vyplatí. | foto: Profimedia.cz

1.Hledejte výběrovou nebo jakostní šunku

Poznáte ji podle vysokého podílu čistých svalových bílkovin. „Jinak je to je předražená voda s trochou masa,“ říká Iva Málková, psycholožka a zakladatelka společnosti STOB. Navazovat vodu mají za úkol škroby, jejich přítomnost poznáte podle obsahu sacharidů. Podle dietoložky Karolíny Hlavaté obsahuje zdraví prospěšná šunka 90 procent masa, 3-5 procent tuku a méně než 2,5 procenta soli.

Více o uzeninách se dozvíte zde.

2.Kupujte ryby bez přidané vody

Pokud je voda uvedená ve složení, je pravděpodobné, že vám po uvaření nebo upečení z ryby skoro nic nezbude. Opět tu platíte za nesmyslně drahou vodu. Ideální je koupit rybu čerstvou, radí Karolína Hlavatá; ty nejlevnější a zároveň nejčerstvější podle ní pořídíme přímo na sádkách. „Potom se nabízejí velkoobchody, kde je velký odbyt, což rovněž zaručuje čerstvost, nebo návštěva farmářského tržiště,“ radí.

Více o výběru a zdravém zpracování ryb čtěte tady.

3.Omezte nákup tavených sýrů

Tedy pokud si chcete pochutnat na opravdovém, kvalitním sýru. „Ve výrobcích označených jako tavený výrobek a podobně je část mléčného tuku nahrazená tukem rostlinným,“ vysvětluje Iva Málková. Mají navíc vyšší podíl fosforu, a tak se vápník z nich nevyužívá tak dobře, dodává ve své knize Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí. Občas si „taveňák“ nicméně dopřát můžeme, shodují se Málková i Hlavatá. 

Více o tom, jak sýry vybírat, si přečtěte zde.

4.Dejte přednost skutečným jogurtům

„Jogurtové pochoutky“ a podobné výrobky obsahují méně prospěšných bakterií. Navíc bílý jogurt má v průměru 5 gramů sacharidů, ovocné jogurty zhruba 13 gramů sacharidů a “lahůdky“ pro děti až 20 gramů sacharidů ve 100 gramech, upozorňují Karolína Hlavatá a Per Havlíček z iniciativy Vím, co jím. Podle Málkové je nejlepší kupovat jogurty bílé a doma si je dochutit třeba ovocem. Zkonzumujeme tak méně přidaného cukru, než když jíme jogurt ochucený.

Více o mléčných výrobcích zjistíte tady.

5.Kupujte margaríny od známých výrobců

U nich máte jistotu, že neobsahují škodlivé transmastné kyseliny. Ty vznikají při hydrogenaci, získávání pevného tuku z kapalného oleje pomocí vodíku. „V současné době většina kvalitních výrobků tyto kyseliny prakticky neobsahuje,“ píše Iva Málková. Vznikají totiž jiným procesem – přeesterifikací.

O kontroverzních transmastných kyselinách jsme psali zde.

6.Dejte přednost pravému máslu

Máslo nezatracujte, je poměrně bohatým zdrojem vitaminů A, D a K, podotýká Hlavatá. Měla by se ale skutečně jmenovat „máslo“, jiné produkty typu „máslíčko“ nebo „máslová pochoutka“ raději nekupujte. Obsah mléčného tuku v pravém másle musí být 80 procent, většinou to bývá 82 procent, píše Málková. Ve zdravém jídelníčku bychom ho ovšem měli doplnit i tuky rostlinnými, upozorňuje.

Více o tucích ve stravě se dočtete tady.

7.Tmavé pečivo nemusí být celozrnné

Více rad k nakupování a nejen k němu můžete získat i na Dni zdraví, který pořádá společnost STOB v sobotu 18. října v ZŠ Rakovského na Praze 4. Čeká vás několik druhů cvičení, výuka relaxačních technik, a hlavně debaty s odborníky na téma hubnutí a zdravého životního stylu. Vstup je zdarma.

Je to poměrně častá chyba – tmavé pečivo si vybíráme, protože nám připadá zdravější, bohaté na vlákninu. Přitom ve skutečnosti bývá často jen obarvené. „Pokud chcete koupit pečivo celozrnné, hledejte tento název na obale nebo na štítku v obchodě,“ radí Iva Málková.

Neznalé zákazníky často klamou třeba oblíbené tmavé kaiserky, které jsou navíc posypané zrníčky. „Hrubé vlákniny je v nich opravdu minimální množství,“ říká výživový poradce Petr Havlíček.

O různých druzích pečiva si přečtěte zde.

8.Pozor na obsah zeleniny v konzervě

Když si kupujete sterilovanou zeleninu nebo ovocný kompot, sledujte čistou hmotnost obsahu. Jinak se může stát, že koupíte hlavně předražený nálev. Všímejte si taky složení a tabulky nutričních hodnot, radí Málková, zjistíte tak mimo jiné množství cukru, soli a přídatných látek.

O tom, jak zeleninu i ovoce vybírat a jak často je jíst, se víc dozvíte tady.

9.Kupujte jen opravdovou čokoládu

I tady platí, že název „čokoláda“ musí být na obalu. V produktech typu čokoládová pochoutka nebo cukrovinka je část kakaového másla nahrazená rostlinným tukem. A ten má často nevhodné složení, vysvětluje Iva Málková. Na výrobku by to mělo být zřetelně napsáno. Čokoláda navíc musí obsahovat minimálně 25 procent kakaových součástí, u hořké je to 35 procent. 

Opatrní buďte i při nákupu zmrzliny s polevou – více o tom, jak vybírat, čtěte tady.

10.U džusů sledujte podíl ovocné šťávy

Nejlepší je kupovat jen výrobky s názvem „ovocná šťáva“ nebo „nektar“. Šťáva musí obsahovat 100 procent ovoce (nebo zeleniny), nektar pak 25 až 35 procent. „Ostatní ovocné nápoje a limonády jsou často jen obarvenou vodou s přídavkem aromat,“ popisuje Málková. Když už volíte slazený džus, hlídejte si obsah a druh sacharidů.

Více o sacharidech se dočtete zde.

Autor:






Nejčtenější

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.