Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ryby jezte dvakrát týdně. Jak vybrat ty správné?

  4:41aktualizováno  4:41
Průměrná roční spotřeba ryb ve světě je 16 kilogramů na osobu, ale v Česku jen pět. Pro mnoho lidí jsou drahé a často je neumí dobře připravit. Výživoví specialisté Karolína Hlavatá a Petr Havlíček vám v projektu "Vím, co jím" budou radit, jak vybírat vhodné potraviny a jak se vyhnout zažitým mýtům o stravování a životním stylu.

Ryby do zdravého jídelníčku patří a jsou pro lidský organismus velmi důležité. "Nejvhodnější jsou ryby mořské, protože mají vysoký podíl nenasycených mastných kyselin řady n-3 a obsahují jód. Ale i sladkovodní ryby jsou cenné, zejména proto, že jejich maso je zdrojem kvalitních bílkovin," vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Do jídelníčku bychom podle odborníků na výživu měli ryby zařadit alespoň dvakrát týdně. "Není to nijak složité. Jednou si uděláte pomazánku, jindy vyklopíte plechovku tuňáka k salátu, jednou týdně si dáte pečenou rybu nebo k večeři zavináč. A doporučený příjem je více než splněn," radí doktorka Hlavatá.

Čerstvá je nejlepší

A jak vybrat správnou rybu? Samozřejmě je ideální koupit rybu čerstvou a doma si ji jen s bylinkami upéct v troubě.

"Nejlevnější a zároveň i nejčerstvější ryby koupíte na sádkách. Potom se nabízejí velkoobchody jako například Makro, kde je velký odbyt, což rovněž zaručuje čerstvost, a nebo návštěva farmářského tržiště," radí dietoložka.

A dodává, že je vždy lepší kupovat čerstvé ryby, které leží na ledu. Takový prodej už nabízejí i některé supermarkety. Cena ryby v supermarketu však logicky stoupá. Zatímco kilogram čerstvého pstruha koupíte na sádkách za 150 korun, v supermarketu cena začíná kolem 180 korun.

Ryba nesmí zapáchat

Při nákupu čerstvé ryby platí několik pravidel. V případě mořské produkce by ryba neměla nijak zapáchat. Naopak by měla vonět mořem. U sladkovodních byste měli cítit příjemnou vůni, nikoliv zápach rybiny.

Co když vám ryby nechutnají?

Ne každý si umí vychutnat ryby, proto jsou na trhu volně dostupné doplňky stravy a vitamíny. Nenasycené mastné kyseliny můžete doplnit rybím olejem nebo přírodní mi produkty s vysokým obsahem česneku a pupalky.

"Pro všechny druhy pak platí, že čerstvá ryba má mít lesklou kůži, vypouklé oko a pružnou svalovinu. Ideální je nechat si od prodejce ukázat i žábry. Pokud jsou výrazně červené, ryba je čerstvá. Čím víc se barva ztrácí, tím déle je ryba v nabídce," uvádí doktorka Karolína Hlavatá.

Pokud nemáte možnost si koupit rybu čerstvou, klidně si kupte mraženou. "Při výběru jen musíte sledovat podíl vody, který má být co nejnižší a také přítomnost látek, které se využívají jako vazače vody."

Vhodné jsou i ryby v konzervě. "Konzervované ryby jsou dobrou volbou, obsah hlavních živin je srovnatelný s čerstvými rybami, jen v průběhu zpracování dochází k určitým ztrátám vitaminů a minerálních látek. Nejlepší jsou ryby konzervované ve vlastní šťávě nebo v tomatu," říká dietoložka Karolína Hlavatá.

Rybí recepty od doktorky Karolíny Hlavaté

Mrkvová pomazánka

6 středních mrkví nastrouhaných najemno
2 plechovky sardinek ve vlastní šťávě
1 majonéza light
citronová šťáva a sůl podle chuti

Nastrouhanou mrkev promneme se sardinkami, vmícháme majonézu a dochutíme solí a citronovou šťávou.

Pečený pstruh

pstruh
směs čerstvých bylinek
1 lžíce másla
sůl podle chuti

Pstruha omyjeme, osušíme, dovnitř vložíme bylinky, trochu másla a osolíme. Pečeme v troubě na pečícím papíru (na cca 150 – 200 °C podle druhu trouby cca 15 minut). Před vložením do trouby lehce pokapeme olivovým olejem. Podáváme s brambory připravenými na páře, nebo se salátem doplněným celozrnnou bagetou (bageta je zdrojem sacharidů, které zeleninový či listový salát nenahradí).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.