Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

I máslo může tělu prospívat, ale šetřete s ním. Které tuky používat?

aktualizováno 
Tuky jsou důležitou součástí našeho jídelníčku a jíst je musíme i při dietě. Nadměrné množství tuků sice škodí, ale pokud jich máme málo, můžeme mít zdravotní problémy. Výživoví specialisté Karolína Hlavatá a Petr Havlíček v projektu "Vím, co jím" radí, jak vybrat ty správné tuky.

Tuky jsou jednou ze tří základních živin. "Ve stravě západního člověka by měly tvořit zhruba 30 procent z denního příjmu energie, což je asi 70 gramů tuku," říká výživový specialista Petr Havlíček.

Základní stavební složkou tuků jsou mastné kyseliny, které dělíme na nasycené a nenasycené. Podle doporučení odborníků bychom měli konzumovat třetinu tuků nasycených a dvě třetiny nenasycených.

S nasycenými šetřete

"Tuky s převahou nasycených mastných kyselin najdeme převážně v živočišných produktech. Například v tučném mase, uzeninách, sádle, másle ale třeba i v sýrech či masných výrobcích. Své zástupce mají ale také v rostlinné říši. Patří sem především kokosový a palmojádrový tuk," vysvětluje Havlíček. 

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Chcete se naučit, jak správně poskládat svůj jídelníček? 

Můžete se zúčastnit workshopu 13. března v Praze.

Vím, co jím

Pokud tyto tuky v naší potravě převažují, jsou s nimi spojena značná zdravotní rizika. Hrozí vznik nemocí srdce a cév, nadváha a také rozvoj některých typů nádorů.

"Ale třeba máslo rozhodně nezatracujte. Sice obsahuje převážně nasycené mastné kyseliny, na druhou stranu mléčný tuk je velmi dobře stravitelný, takže je vhodný pro děti, sportovce a lidi, kteří jsou po nemoci. V másle najdete také poměrně bohatý zdroj v tuku rozpustných vitamínů, tedy A, D a K," říká dietoložka Karolína Hlavatá.

Ani s máslem to ale nepřehánějte. Zatímco nasycený tuk nám většinou nechybí, nenasycených mastných kyselin můžeme mít nedostatek.

Slunečnicový olej používejte střídmě

Mezi nejznámější zástupce "zdravějších" nenasycených mastných kyselin patří omega 3 a omega 6.

"Tyto nenasycené mastné kyseliny mají pozitivní vliv na naše zdraví. Nicméně, musí být v určitém poměru. Nadbytek omega 6 nenasycených mastných kyselin může zdravotní stav zhoršovat," upozorňuje Petr Havlíček.

A dodává, že typickým zástupcem omega 6 nenasycených mastných kyselin je slunečnicový olej, který bychom tedy raději měli střídat i s jinými oleji (například řepkový či olivový).

Omega 3 jsou zase v řepkovém oleji, majonéze, vajíčkách, lněných semínkách, tučnějších mořských, ale i sladkovodních rybách.

Nenasycené mastné kyseliny jsou důležité pro růst, vývoj a chrání také náš kardiovaskulární systém, protože snižují hladinu celkového cholesterolu a hladinu škodlivého LDL cholesterolu. Oproti tomu zvyšují hladinu prospěšného HDL cholesterolu.

Kterým tukům se v obchodě vyhnout a které kupovat? A proč je dobré občas jíst máslo a smažit na sádle, podívejte se ve videu.

Autor:




Nejčtenější

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlíků.

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.