Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

I máslo může tělu prospívat, ale šetřete s ním. Které tuky používat?

aktualizováno 
Tuky jsou důležitou součástí našeho jídelníčku a jíst je musíme i při dietě. Nadměrné množství tuků sice škodí, ale pokud jich máme málo, můžeme mít zdravotní problémy. Výživoví specialisté Karolína Hlavatá a Petr Havlíček v projektu "Vím, co jím" radí, jak vybrat ty správné tuky.

Tuky jsou jednou ze tří základních živin. "Ve stravě západního člověka by měly tvořit zhruba 30 procent z denního příjmu energie, což je asi 70 gramů tuku," říká výživový specialista Petr Havlíček.

Základní stavební složkou tuků jsou mastné kyseliny, které dělíme na nasycené a nenasycené. Podle doporučení odborníků bychom měli konzumovat třetinu tuků nasycených a dvě třetiny nenasycených.

S nasycenými šetřete

"Tuky s převahou nasycených mastných kyselin najdeme převážně v živočišných produktech. Například v tučném mase, uzeninách, sádle, másle ale třeba i v sýrech či masných výrobcích. Své zástupce mají ale také v rostlinné říši. Patří sem především kokosový a palmojádrový tuk," vysvětluje Havlíček. 

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Chcete se naučit, jak správně poskládat svůj jídelníček? 

Můžete se zúčastnit workshopu 13. března v Praze.

Vím, co jím

Pokud tyto tuky v naší potravě převažují, jsou s nimi spojena značná zdravotní rizika. Hrozí vznik nemocí srdce a cév, nadváha a také rozvoj některých typů nádorů.

"Ale třeba máslo rozhodně nezatracujte. Sice obsahuje převážně nasycené mastné kyseliny, na druhou stranu mléčný tuk je velmi dobře stravitelný, takže je vhodný pro děti, sportovce a lidi, kteří jsou po nemoci. V másle najdete také poměrně bohatý zdroj v tuku rozpustných vitamínů, tedy A, D a K," říká dietoložka Karolína Hlavatá.

Ani s máslem to ale nepřehánějte. Zatímco nasycený tuk nám většinou nechybí, nenasycených mastných kyselin můžeme mít nedostatek.

Slunečnicový olej používejte střídmě

Mezi nejznámější zástupce "zdravějších" nenasycených mastných kyselin patří omega 3 a omega 6.

"Tyto nenasycené mastné kyseliny mají pozitivní vliv na naše zdraví. Nicméně, musí být v určitém poměru. Nadbytek omega 6 nenasycených mastných kyselin může zdravotní stav zhoršovat," upozorňuje Petr Havlíček.

A dodává, že typickým zástupcem omega 6 nenasycených mastných kyselin je slunečnicový olej, který bychom tedy raději měli střídat i s jinými oleji (například řepkový či olivový).

Omega 3 jsou zase v řepkovém oleji, majonéze, vajíčkách, lněných semínkách, tučnějších mořských, ale i sladkovodních rybách.

Nenasycené mastné kyseliny jsou důležité pro růst, vývoj a chrání také náš kardiovaskulární systém, protože snižují hladinu celkového cholesterolu a hladinu škodlivého LDL cholesterolu. Oproti tomu zvyšují hladinu prospěšného HDL cholesterolu.

Kterým tukům se v obchodě vyhnout a které kupovat? A proč je dobré občas jíst máslo a smažit na sádle, podívejte se ve videu.

Autor:






Nejčtenější

Panna cotta s jahodovo-malinovým přelivem
Máte chuť na sladké? Chybí vám bílkoviny, tvrdí výživová poradkyně

Ženám se mění chutě také podle hladiny hormonů v těle. „Poblázní“ se hlavně kvůli premenstruačnímu syndromu. „Asi nemá význam se jim příliš bránit, ale na...  celý článek

Kuřecí karbanátky se zeleninovým salátem
Zapomeňte na nudu. Kuřecí recepty pro milovníky barev a nových chutí

Pečené v troubě, jako obalovaný řízek nebo na paprice. Ne že by vám tahle jídla nechutnala, ale občas už vám přijdou celkem nudná? Zkuste to příště trochu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aby slunce neškodilo, dodržujte zásady správného opalování

Navzdory mínění lékařů je většina lidí přesvědčena, že opalování k létu patří stejně jako hnědě zabarvená kůže. Jak ji získat a zároveň co nejvíce ochránit...  celý článek

Modelka Bella Hadidová na filmovém festivalu v Cannes (19. května 2016)
Cigarety jako trend. Dřív šlo o emancipaci, dnes o lajky na Instagramu

Zdravý životní styl je dnes pro většinu důležitější než rebelování s cigaretou v ústech. Dřív měla tato rekvizita přesah, spojovala se s emancipací, stylem i...  celý článek

Victoria Beckhamová a David Beckham na Britain Fashion Awards 2014
Receptem na šťastné manželství je smích, říká Victoria Beckhamová

Victoria Beckhamová (43) je za Davida Beckhama (42) provdána téměř dvacet let. Přes pár neshod a Davidových údajných nevěr v minulosti prý mají dokonalý vztah...  celý článek

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Šest znamení, že je vaše nachlazení vážnější, než si myslíte

Únava, bolest hlavy, rýma nebo ucpaný nos jsou obvykle příznakem toho, že na vás, jak se lidově říká, něco leze. Pokud patříte mezi ty, kteří nad nachlazením...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdeční selhání zabíjí víc lidí než rakovina. Jak ho poznat?

Lidé si ho většinou pletou s infarktem a o jeho příznacích mají zoufale malé povědomí. Srdeční selhání přitom lékaři v Česku každoročně zjistí u 40 tisíc lidí....  celý článek

Ilustrační fotografie
Šest potravin, které ničí chuť na sex

Stres, únava, hádka s partnerem nebo zdravotní potíže patří mezi známe zabijáky sexuální touhy. Ale věděli jste, že libidu mohou škodit i některé potraviny a...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Síla make-upu: 8 proměn, kterým se nechce věřit
Síla make-upu: 8 proměn, kterým se nechce věřit

Make-up svede s vaší tváří divy. To ostatně ví každý, kdo jen prolistuje módní magazín. Neuvěřitelné proměny už dávno nejsou jen výsadou celebrit. Jak dokazuje ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.