Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sportujete? Nezapomeňte hodně pít!

  1:00aktualizováno  1:00
Cvičíte často a hodně intenzivně? A pijete přitom dost? Pokud ne, jste sami proti sobě - žíznivý člověk je dříve unavený a navíc mu trvá déle, než se mu obnoví síly. Pozor na minerály: nesmí jich být moc ani málo.
Cvičení - (c) profiemedia.cz/corbis

Cvičení - (c) profiemedia.cz/corbis - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pijete dost? Nejlepší je voda - čtěte ZDE

Během intenzivní fyzické zátěže ztrácí člověk i dva či tři litry tekutin za hodinu.

Pokud je ztráta vyšší než dvě či tři procenta tělesné hmotnosti, už se to negativně projeví na výkonu, vysvětluje plzeňský sportovní lékař Jaroslav Novák.

A vyčísluje: například u maratonců někdy vídáme i ztrátu pěti až osmi procent. To u šedesátikilového člověka může představovat deficit čtyř litrů tekutin.

"Tam už hrozí životu nebezpečné selhání organismu z přehřátí. Pocení totiž patří mezi základní prostředky, kterými tělo udržuje teplotu. Pokud je v organismu málo tekutin, pocení se zastavuje a organismus se přehřívá," upozorňuje lékař.

A ještě jedno varování: podobnou ztrátu tekutin při sportu někteří lidé mylně vydávají za skutečné hubnutí.

Při cvičení pracují svaly intenzivněji. Uvolňují se z nich zásoby energie potřebné pro pohyb, stejně jako velké množství tepla, které je nutno z organismu odvést. Na teplo se mění čtyři pětiny energie a člověk si s ním poradí díky pocení.

"Tím však přichází o důležité minerály, nezbytné k udržení vyrovnaného vnitřního prostředí. Pocení způsobuje houstnutí krve a to má za následek zvýšení koncentrace některých iontů," vysvětluje odborník na výživu Pavel Suchánek.

"Proto lidem, kteří při sportování málo pijí, klesá objem krve a nakonec se zpomaluje cirkulace krve v ledvinách a srdci." Únava na sebe pak nenechá dlouho čekat.

Kolik a čeho vypít?
Otázkou zůstává, kolik toho vypít. "Schopnost vstřebat tekutiny z trávicího traktu je individuálně rozdílná, obvykle se doporučuje 6 až 12 decilitrů za hodinu v několika porcích," doplňuje Novák.

Co pít při sportu? Stačí nahlédnout do jakéhokoli sportovního centra, všude se nabízejí iontové nebo energetické nápoje, je však otázka, zda je potřebuje i průměrný rekreační sportovec.

Sportovní lékař Ladislav Pyšný doporučuje udělat si iontový nápoj vlastní: černý čaj se osladí a velmi mírně osolí, pije se vlažný.

"Po skončení výkonu však obvykle postačuje dodávka minerálů v potravě, kuchyňská sůl v polévkách a všech běžných potravinách, případně běžné minerální vody k doplnění toho množství minerálů, které organismus při výkonu vypotil," říká lékař Novák.

Podle něj není nezbytně nutné věnovat se doplňování minerálů. "Naopak se ukazuje, že příliš vysoká dlouhodobá nabídka minerálů, ať v iontových nápojích nebo v běžných minerálkách, může mít nepříznivé zdravotní důsledky," tvrdí.

I malí sportovci musejí pít
Dostatek tekutin je velmi důležitý i pro děti. "Z běžných situací můžeme například uvést větší sportovní zátěž u školních dětí. Například intenzivní cvičení v chladném prostředí může vést ke ztrátě až dvou či tří litrů tekutin za hodinu," uvedl odborník na výživu dětí z pražské motolské nemocnice.

Připomněl, že spolu s tekutinami se z těla ztrácejí i soli, zejména sodík a chlor, ale částečně i draslík a hořčík.

"Také tyto ztráty je potřeba doplnit vhodným nápojem, protože tekutin a solí může ubývat a nemusí být provázeny pouze pocitem žízně," upozornil.

Při větších ztrátách se může výrazně zrychlit srdeční činnost, objevují se pocity na zvracení a podobně. Vhodným nápojem je v takovém případě například slabší minerální voda.

Autoři:






Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.