Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se hýbat při dietě

  1:00aktualizováno  1:00
Je jasné, že se při zdravém hubnutí bez pohybu neobejdeme. Mnoho lidí se ale domnívá, že musí být nevyhnutelně spojeno s aerobikem nebo posilovnou. Většinou však skončí dřív, než se pozitivní efekt pohybu vůbec může dostavit. Důvodem bývá už chybný výběr cvičení samotného.
Cvičení aerobiku

Cvičení aerobiku - ilustrační foto. | foto: Petr NovotnýMF DNES

PŘEDCHOZÍ DÍL SERIÁLU

Lidé si často vybírají například kurzy pro pokročilé, na které pak nestačí.

Je jasné, že se při zdravém hubnutí bez pohybu neobejdeme. Mnoho lidí se ale domnívá, že musí být nevyhnutelně spojeno s aerobikem nebo posilovnou. Možná to i jednou nebo dvakrát zkusí, ale většinou skončí dřív, než se pozitivní efekt pohybu vůbec může dostavit. Důvodem bývá už chybný výběr cvičení samotného, například když přijde do kurzu pro pokročilé a evidentně nestačí.

Příliš motivující není ani posilovna plná žen a mužů s dokonalými těly, to v začátcích obézní lidi spíše odradí.

Zpočátku je ideální zvolit takovou pohybovou aktivitu, která vám bude příjemná a na kterou stačíte. Je dobré začít třeba chůzí ve svižnějším tempu, tedy tak, abyste se zadýchali, ale stále ještě byli schopni nepřerývaně mluvit. Měla by trvat nejméně 20 minut. Pro spalování tuků je optimální pohybovat se v určitém rozmezí tepové frekvence, která je dána věkem.

Chcete-li zjistit, kolik je to právě ve vašem případě, odečtěte od čísla 220 váš věk (například 220 - 40 = 180). Výsledné číslo ještě vynásobte číslem 0,6 a získáte tepovou frekvenci, od které se teprve tuky začnou odbourávat (180 x 0,6 = 108 tepů za minutu).

Naopak, vynásobíte-li výsledek číslem 0,8, zjistíte, kolik je pro vás maximum (180 x 0,8 = 144 tepů za minutu).

Půjdete-li s tepovou frekvencí výš, nebudou se tuky spalovat příliš intenzivně, bude však stoupat trénovanost vašeho srdce. Znamená to tedy, že čtyřicetiletý člověk bude optimálně spalovat tukové zásoby při pohybu v tepové frekvenci mezi 108 až 144 za minutu.

Bohužel mnoho druhů pohybu, po kterém se cítíme unaveni, nevede k příliš velkému vzestupu tepové frekvence, a nelze tedy jeho význam přeceňovat (úklid, práce na zahradě atd.), přesto jsou i tyto pohybové aktivity prospěšné.

Tepovou frekvenci můžete změřit na zápěstí nebo na krkavici (stačí měřit 10 sekund a vynásobit šesti). Nejlepší přehled o tepové frekvenci v průběhu celého cvičení získáte měřením pomocí sporttesteru.

Sporty vhodné a méně vhodné
Kromě chůze je ideálním sportem pro člověka s nadváhou jízda na kole nebo na rotopedu, plavání, tanec a cvičení typu aerobik, ale odborně vedené (lektorem, který zná specifika cvičení s obézními).

Dobré je i cvičení v posilovně, ale za předpokladu individuálního vedení.

Při nadváze se naopak nedoporučuje začínat s aktivitami, které nadměrně zatěžují nosné klouby. Je to například běhání nebo box či skákání přes švihadlo.

Letní seriál o hubnutí vzniká ve spolupráci se společností STOB

Jídelníček pro dnešní den

SNÍDANĚ:
1 bílý jogurt, 100 g hroznového vína, 1 polévková lžíce ovesných vloček.
1050 kJ

SVAČINA:
30 gramů dýňových nebo slunečnicových semínek, 1 menší jablko.
1040 kJ

OBĚD: Hovězí bourguignon, 25 g celozrnné bagety
100 gramů hovězího masa (lze použít i klokaní), půlka cibule, 1 mrkev, 0,1 litru červeného vína, 1 lžíce oleje, 10 gramů slaniny, sůl, pepř, petrželka, bobkový list, tymián. Na oleji osmahněte slaninu a cibuli. Přidejte maso nakrájené na kostičky a osmahněte. Přilijte víno, osolte, opepřete a přidejte bylinky. Nechte na mírném ohni probublávat asi 2 hodiny.
1950 kJ

SVAČINA:
1 malá tvarohová zmrzlina bez polevy nebo 1 nízkotučný jogurt s náhradním sladidlem (například Diavita).
350 kJ

VEČEŘE: Thajská zelenina s tofu
Zmrazená zelenina (například wok, celé balení), 100 g tofu, 1 lžíce sójové omáčky, 1 lžička oleje, kapka sezamového oleje na dochucení.
1270 kJ

CELKEM ZA DEN: 5660 kJ

Autoři: ,






Nejčtenější

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.