Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Probiotika a prebiotika. Jedno bez druhého ztrácí smysl

aktualizováno 
Často slýcháme, že pro naše zdraví je důležité užívání probiotik a prebiotik. Jenže nejenže si lidé tyhle pojmy pletou, ale málo se ví, že užívání jednoho bez druhého vlastně ztrácí smysl. Pojďme se na ně podívat blíže.

S užíváním antibiotik nebo těsně po nich je dobré nasadit probiotika, která urychlí osídlení střev prospěšnými bakteriemi (ilustrační fotografie) | foto: Profimedia.cz

Hlavním přínosem probiotik, už jak sám název, složený ze slov pro = příznivý a bios = život, vypovídá, má být příznivý vliv na naše zdraví a organismus, zvláště na střevní mikroflóru. A to hlavně ve chvílích, kdy ji nějakým způsobem – špatnou stravou či některými léky – poškodíme nebo oslabíme. Právě ze střev totiž vychází náš obranný systém, který má za úkol chránit tělo před negativními vnějšími vlivy.

„Probiotika jsou živé mikroorganismy, které příznivě ovlivňují zdravotní stav. Pokud si udržujeme ve střevech zdravou mikroflóru, udržujeme zároveň i zdravý imunitní systém. Probiotika také vytvářejí některé vitaminy a enzymy, které brzdí růst a množení patogenních bakterií. Účinné jsou i v případě, že vás trápí mykózy a kandidy,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

V čem jsou prospěšná probiotika a prebiotika

Působí preventivně proti rozmnožování škodlivých bakterií, zlepšují vstřebávání živin, pozitivně působí také na peristaltiku střev. S tím vším pak následně souvisí i lepší celková odolnost organismu. Díky nim lze snadněji odolávat respiračním onemocněním i infekcím močového ústrojí. Správné osídlení střev zmírňuje alergické a atopické projevy u dětí, zlepšuje příznaky střevních chorob, průjmů, a také projevy nesnášenlivosti laktózy. A nakonec probiotika zlepšují střevní mikroflóru při užívání některých léků, převážně antibiotik.

Vedle probiotik je pak ještě možné setkat se s termínem prebiotika, či dokonce synbiotika. Jak to s nimi tedy je? A fungují odděleně?

Slouží jako potrava

Co se týče prebiotik, jde laicky řečeno o potravu právě pro živé mikroorganismy. „Jde o nestravitelné sacharidy, které procházejí trávicím ústrojím beze změny a jsou využívány bakteriemi tlustého střeva jako zdroj energie a podporují jejich růst,“ říká odbornice a dodává, že se vyskytují hlavně v obilovinách, ovoci a zelenině.

„Jako příklad mohu uvést inulin, který se vyskytuje hlavně v čekance, cibuli nebo pórku.“ Prebiotika vytvářejí ve střevě podmínky pro správné osídlení a funkci střevní sliznice, neboť podporují růst a aktivitu prospěšných mikroorganismů v tlustém střevě.

Pojem synbiotika označuje produkty, které obsahují jak probiotické kultury, tak i prebiotickou vlákninu. Bakterie totiž nemohou bez potravy být, a proto je potřeba pro správné fungování probiotik tento typ vlákniny přijímat. Ideálním způsobem je zařazení potravin, které obsahují prebiotickou vlákninu, do běžného jídelníčku.

Rytíři ve zbroji

Probiotika a prebiotika mají za úkol chránit náš organismus před patogenními a hnilobnými bakteriemi. Jak už jsme zmínili, dobrý stav střevní mikroflóry má vliv na náš zdravotní stav. Mnoho odborných studií dokazuje, že složení bakterií ve střevě, a to zejména v raném kojeneckém věku, ovlivňuje velké množství funkcí v organismu.

Tou nejdůležitější je právě podpora odolnosti proti infekcím a výskytu alergických onemocnění. Jakmile se v našich střevech rozmnoží nepřátelské mikroorganismy, může to způsobit vznik toxinů a škodlivých látek, jako čpavku nebo metanu. Následkem toho jsou pak některá onemocnění.

Domácí lékař

Probiotika i prebiotika lze nalézt v běžné stravě, a proto je velmi důležité, co jíte. Správná a pestrá výživa totiž ovlivňuje regeneraci buněk i tkání a pozitivně působí na vylučování škodlivých látek z těla.

„Probiotické mikroorganismy můžeme najít v mléčných výrobcích (jogurty, zakysané mléčné výrobky, jogurtové nápoje), kvašené zelenině (kysané zelí, rychlokvašené okurky, kysané houby), v potravinách obohacených o probiotika a v doplňcích stravy,“ vyjmenovává Bartolomějová.

Střeva plná bakterií

Při představě, že v našich střevech žije zhruba 500 druhů mikrobů, vám možná stoupají hrůzou vlasy na hlavě. Velmi ovšem záleží na tom, o jaký druh bakterií se jedná a kolik se jich v našem organismu nachází. Pro udržení správné střevní rovnováhy je tedy důležité, aby prospěšných bakterií bylo v našem těle více než těch škodlivých.

„Nejčastěji používaná probiotika se dělí do čtyř skupin – laktobacily, grampozitvní koky, bifidobakterie a kvasinky. Mezi nejběžnější patří asi Bifidobacterium bifidum, Streptococcus thermophilus nebo Lactobacillus acidophilus či rhamnosus,“ říká nutriční terapeutka.

Právě tyto bakterie by v našich střevech měly zaujímat vyšší postavení. Zpočátku našeho života je střevní mikroflóra tvořena probiotickými kulturami získanými z mateřského mléka. I z toho důvodu je kojení tolik důležité! U plně kojených dětí je mikroflóra tvořena až z 95 procent užitečnými kmeny. S věkem a stylem života počet prospěšných bakterií ve střevech klesá. Probiotika se v takovém případě stávají hlavními bojovníky proti šíření škodlivých mikroorganismů v těle.

Čím odolnost narušujeme?

V mnoha případech je střevní mikroflóra narušena užíváním antibiotik. Se škodlivými bakteriemi způsobujícími dané onemocnění ničí totiž i tělu prospěšné bakterie. S užíváním antibiotik nebo těsně po nich je tedy dobré nasadit probiotika, která urychlí osídlení střev prospěšnými bakteriemi.

Rady, jak zlepšit své zažívání

Ilustrační fotografie

„Správné osídlení střev se odráží na celkovém zdravotním stavu, protože ovlivňují nejen imunitu, ale upravují i metabolismus cholesterolu, pomáhají s trávením sacharidů a bílkovin, předcházejí zažívacím obtížím, podporují vstřebávání živin, vylučování odpadní látek a mnoho dalšího,“ vysvětluje Monika Bartolomějová.

Mezi další negativní vlivy patří alkohol, kouření a nevhodná strava v podobě příliš tučných a kořeněných jídel. Problémy pak mohou způsobit i různé stření obtíže jako střevní chřipky nebo cestovatelské průjmy. V neposlední řadě, jako u všeho, nás velkou měrou negativně ovlivňuje také stres.

Článek vyšel v květnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:






Nejčtenější

léky
Léky, které už nezabírají. Nejčastěji jsou to antibiotika

Dosud hýčkaná antibiotika začínají být v boji proti mikrobům neúčinná a ti jdou pomalu, ale jistě vstříc vítězství. Budeme umírat na banální choroby, nebo je...  celý článek

Kristýna toho má v náhradní rodině s pěti dětmi brzy dost.
Nevěru jsem mu odpustila, ale nezapomenu, řekla Kristýna ve Výměně

Terezu s Pavlem spojuje podobný osud. Pořídili si děti, ale partneři je opustili. Pavel zůstal sám se třemi dětmi, Tereza se dvěma, a tak se dali dohromady...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

Sue a Noel Radfordovi a jejich děti v roce 2015
Už jsme skončili, říkají po 20 dětech britští manželé Radfordovi

Sue Radfordová (42) a její manžel Noel (46) si opravdu nemůžou stěžovat, že by měli málo dětí v domě. Letos se jim narodil další syn. Doma tak mají už 19...  celý článek

Výstřih do véčka, sukně v áčkovém střihu, výrazný účes i boty na podpatku bez...
Pět tipů, jak si vylepšit siluetu: pomůže střih, prádlo i doplňky

Pokud chcete být spokojenější při pohledu do zrcadla, není hned nutné se uchylovat k dietě nebo tvrdému tréninkovému režimu. Trocha přemýšlení při nakupování a...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět zvláštních následků nedostatku spánku. Hůře zvládáte emoce i práci

Málo hodin strávených klidným a posilňujícím spánkem se projeví nejen únavou, nadměrným hladem a podrážděností. Některé důsledky nevyspání vás možná překvapí.  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy
Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy

Odhodláváte se k malé vlasové rebelii, ale nechcete si svou hřívu nenávratně poškodit? Pak sáhněte po křídě. Samozřejmě ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.