Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zlepšete své zažívání. Pomůže běh, bylinky i změna jídelníčku

aktualizováno 
Trávicí potíže se projeví bolestí břicha nebo také pálením žáhy. Tělo tak dává najevo, že už je cukrů a tuků doslova plné, a prosí o stravu, kterou zvládne lépe zpracovat. Nemyslí tím tabletku z lékárny, spíše volá po vyvážené stravě, malých porcích a pohybu. Jak zlepšit zažívání, zjišťoval magazín Rodina DNES.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Někomu se nepřiměřená strava projeví „ jen“ plynatostí, průjmem či zácpou. Jiný skončí v nemocnici. Lékaři například v lednu po vánočním přejídaní každoročně potvrzují zvýšený výskyt žlučníkových kamenů nebo kolik. Obzvláště opatrní by tak měli být lidé, kteří mají dlouhodobější potíže se slinivkou, žlučníkem či játry. Pro ně mohou být jídla s vysokým obsahem tuků opravdu nebezpečná.

„Vysoký příjem cukrů pak může způsobit obtíže diabetikům. Velký příjem masa, bílkovin, uškodí osobám s dnou,“ jmenuje další případy lékařka Marie Skalská.

Když se ozve žáha

Co žaludek uklidní

Zázvor: čaj z čerstvého zázvoru je skvělý na uklidnění rozbouřeného žaludku, pomůže při křečích a zlepšuje zažívání.

Heřmánek: heřmánkový čaj má také uklidňující účinky, můžete jej pít i několikrát denně, nejlépe neslazený.

Velmi často se po vánočním pojídání o slovo přihlásí jícen. A to nepříjemným pálením, které potkalo snad každého.

„Pálení žáhy vzniká tím, že nedovírá dolní jícnový svěrač, a do jícnu se tak dostává kyselý obsah s kyselinou chlorovodíkovou ze žaludku. Ta způsobuje ono pálení či pocit cizího tělesa v krku, nadměrné slinění či bolestivé polykání, odborně se to nazývá žaludeční reflux,“ vysvětluje Skalská.

Pokud už nechcete nikdy tento pocit zažít, je třeba omezit vše, co ovlivňuje funkci jícnového svěrače: nejdůležitější je celkový životní styl, jíst menší porce – žaludek tak bude mít dost prostoru na strávení jídla.

„Ve stravě omezit velmi tučná, smažená jídla, nekouřit. Stejně tak žaludeční reflux mohou vyvolávat silně kořeněná jídla, kyselé nápoje, káva, alkohol i čokoláda. Obezita, která působí větší tlak na jícnový svěrač, je také rizikem. Velmi zásadní je míra stresu, které jsme vystaveni. Na strávení bychom si měli ponechat nějaký čas, nevrhnout se hned do fyzické aktivity nebo cvičení,“ radí Skalská.

Pokud je na tyto rady pozdě a nepříjemný pocit se již dostavil, kupte si v lékárně antacida, tedy léky, které snižují žaludeční kyselost. Pokud jste doma, zkuste vypít sklenici vlažné vody, případně vymačkat šťávu ze syrových brambor, která má silné zásadité účinky. Zkusit můžete také odvar z heřmánku nebo červené řepy.

Častou radou je i sklenice mléka, to sice může krátkodobě ulevit tím, že neutralizuje žaludeční kyseliny, ale vápník obsažený v mléce nakonec donutí žaludek vyprodukovat ještě více kyseliny, původní problém tak ještě zhorší.

Vyběhněte, střeva se vám odvděčí

Kromě znechucení nad přibývajícími špeky lidé v lednu cítí i další nepříjemné pocity, třeba břicho jak balon, který co chvíli možná vzlétne. Zažívají však i opačný extrém, který je přinutí strávit více času na toaletě. Tělo tak reaguje na změnu jídelníčku a přívaly alkoholu. Jestliže vás takové problémy postihly, je načase vyškrtnout z něj tučná, kořeněná a velmi sladká jídla. Místo alkoholu si dejte vodu, a to ve větším množství, než jste zvyklí.

Zpomaleným střevům nejvíce pomůžete, když se přimějete k pohybu. Nemusí jít zrovna o výšlap Sněžky, netrénovaní jedinci by mohli po větším výkonu skončit v nemocnici, bohatě postačí procházka. Rozpohybovat střeva vám pomohou taky sušené švestky nebo meruňky. Doslova zázračné účinky má vláknina neboli psyllium.

Co podpoří trávení

Sušené švestky: Lepšího pomocníka na zácpu těžko budete hledat. Pokud je přes noc necháte vylouhovat ve vodě, tu ráno ohřejete a vypijete, bude to ještě lepší.

Červená řepa: Je skvělou zimní zásobárnou vitaminů a minerálních látek. Kromě toho, že zlepšuje trávení, působí pozitivně na celý organismus. Varem se však zničí až 95 % prospěšných látek. Lepší je tedy jíst řepu buď syrovou, nebo případně pít čerstvou šťávu.

Voda s citronem: Po ránu si udělejte sklenici vody s citronem, tělo se vám určitě odvděčí. Pro svůj obsah flavonoidů se citrony využívají jako zažívací tonikum. Šťáva z nich podporuje trávicí kyselinu chlorovodíkovou v žaludku a přispívá tak k lepšímu trávení.

Kysané zelí: Tímto všelékem nikdy nic nezkazíte. Vitaminová bomba s vysokým obsahem vlákniny prospívá nejen trávení, ale celkově zlepšuje i imunitní systém.

Chilli papričky: Pálivé chilli papričky dokážou rozpohybovat i línější organismus. Zrychlují metabolismus a navíc obsahují bílkoviny, které se hodí při hubnutí.

Trápí-li vás opačný problém a vy na toaletě trávíte podstatnou část dne, pak je nejlepším pomocníkem hlad. Jídlo na nějakou chvíli vynechte úplně a hodně pijte.

Nezapomeňte na zákys

Pokud patříte mezi ty šťastnější a žádné akutní potíže vás netrápí, jen se zkrátka necítíte úplně nejlépe, pak vám možná pomůže několik našich tipů. Skočte si do obchodu pro různé druhy zakysaných mléčných výrobků, které obsahují prospěšné probiotické kultury. Ty blahodárně působí na střevní prostředí. Mléčný tuk ze zakysaných výrobků vytváří látky posilující sliznici střeva a přispívá tak k prevenci rakoviny tlustého střeva. Díky nim jsme ale také schopni vstřebávat lépe vápník.

Zvyšte také přísun vlákniny. Obecně jí Češi snědí velmi málo, přitom na správné zažívání je vláknina nepostradatelným pomocníkem. Navíc díky ní shodíte i nějaké to kilo navíc. Tato nestravitelná složka z rostlinných zdrojů nemá žádné kalorie a pomáhá pohybu potravy v trávicí soustavě. Navíc navozuje pocit sytosti. Můžete si ji buď koupit v lékárně, nebo – což je nejlepší varianta – vyhledávat potraviny, které jsou na vlákninu bohaté. Mezi ně patří sušené ovoce, jablka, hrušky, celozrnné pečivo, luštěniny nebo avokádo.

Pokud vás trápí zažívání dlouhodobě, měli byste zapřemýšlet o změně životního stylu. K tomu neodmyslitelně patří pravidelný pohyb. A několik rad, které určitě neslyšíte poprvé.

„Pravidlo menších porcí, vyvážená strava plná kvalitních bílkovin, zeleniny, ovoce, ryb a zakysaných výrobků,“ dodává Skalská. Důležitý je ale také odpočinek, s kruhy pod očima se člověku do běhu příliš nechce.

Omezte ponocování na minimum a snažte se usínat ve stejnou dobu. Špatné trávení je také často způsobeno stresem. Žaludeční vředy jsou typickou nemocí vystresovaných lidí. Snažte se tedy stres odbourat úplně, a pokud to nepůjde, udělejte si čas a v klidu se alespoň najezte.





Deník pracující matky
Deník pracující matky

Jaké to je, když jde žena do práce a otec zůstává doma.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.