Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zlepšete své zažívání. Pomůže běh, bylinky i změna jídelníčku

aktualizováno 
Trávicí potíže se projeví bolestí břicha nebo také pálením žáhy. Tělo tak dává najevo, že už je cukrů a tuků doslova plné, a prosí o stravu, kterou zvládne lépe zpracovat. Nemyslí tím tabletku z lékárny, spíše volá po vyvážené stravě, malých porcích a pohybu. Jak zlepšit zažívání, zjišťoval magazín Rodina DNES.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Někomu se nepřiměřená strava projeví „ jen“ plynatostí, průjmem či zácpou. Jiný skončí v nemocnici. Lékaři například v lednu po vánočním přejídaní každoročně potvrzují zvýšený výskyt žlučníkových kamenů nebo kolik. Obzvláště opatrní by tak měli být lidé, kteří mají dlouhodobější potíže se slinivkou, žlučníkem či játry. Pro ně mohou být jídla s vysokým obsahem tuků opravdu nebezpečná.

„Vysoký příjem cukrů pak může způsobit obtíže diabetikům. Velký příjem masa, bílkovin, uškodí osobám s dnou,“ jmenuje další případy lékařka Marie Skalská.

Když se ozve žáha

Co žaludek uklidní

Zázvor: čaj z čerstvého zázvoru je skvělý na uklidnění rozbouřeného žaludku, pomůže při křečích a zlepšuje zažívání.

Heřmánek: heřmánkový čaj má také uklidňující účinky, můžete jej pít i několikrát denně, nejlépe neslazený.

Velmi často se po vánočním pojídání o slovo přihlásí jícen. A to nepříjemným pálením, které potkalo snad každého.

„Pálení žáhy vzniká tím, že nedovírá dolní jícnový svěrač, a do jícnu se tak dostává kyselý obsah s kyselinou chlorovodíkovou ze žaludku. Ta způsobuje ono pálení či pocit cizího tělesa v krku, nadměrné slinění či bolestivé polykání, odborně se to nazývá žaludeční reflux,“ vysvětluje Skalská.

Pokud už nechcete nikdy tento pocit zažít, je třeba omezit vše, co ovlivňuje funkci jícnového svěrače: nejdůležitější je celkový životní styl, jíst menší porce – žaludek tak bude mít dost prostoru na strávení jídla.

„Ve stravě omezit velmi tučná, smažená jídla, nekouřit. Stejně tak žaludeční reflux mohou vyvolávat silně kořeněná jídla, kyselé nápoje, káva, alkohol i čokoláda. Obezita, která působí větší tlak na jícnový svěrač, je také rizikem. Velmi zásadní je míra stresu, které jsme vystaveni. Na strávení bychom si měli ponechat nějaký čas, nevrhnout se hned do fyzické aktivity nebo cvičení,“ radí Skalská.

Pokud je na tyto rady pozdě a nepříjemný pocit se již dostavil, kupte si v lékárně antacida, tedy léky, které snižují žaludeční kyselost. Pokud jste doma, zkuste vypít sklenici vlažné vody, případně vymačkat šťávu ze syrových brambor, která má silné zásadité účinky. Zkusit můžete také odvar z heřmánku nebo červené řepy.

Častou radou je i sklenice mléka, to sice může krátkodobě ulevit tím, že neutralizuje žaludeční kyseliny, ale vápník obsažený v mléce nakonec donutí žaludek vyprodukovat ještě více kyseliny, původní problém tak ještě zhorší.

Vyběhněte, střeva se vám odvděčí

Kromě znechucení nad přibývajícími špeky lidé v lednu cítí i další nepříjemné pocity, třeba břicho jak balon, který co chvíli možná vzlétne. Zažívají však i opačný extrém, který je přinutí strávit více času na toaletě. Tělo tak reaguje na změnu jídelníčku a přívaly alkoholu. Jestliže vás takové problémy postihly, je načase vyškrtnout z něj tučná, kořeněná a velmi sladká jídla. Místo alkoholu si dejte vodu, a to ve větším množství, než jste zvyklí.

Zpomaleným střevům nejvíce pomůžete, když se přimějete k pohybu. Nemusí jít zrovna o výšlap Sněžky, netrénovaní jedinci by mohli po větším výkonu skončit v nemocnici, bohatě postačí procházka. Rozpohybovat střeva vám pomohou taky sušené švestky nebo meruňky. Doslova zázračné účinky má vláknina neboli psyllium.

Co podpoří trávení

Sušené švestky: Lepšího pomocníka na zácpu těžko budete hledat. Pokud je přes noc necháte vylouhovat ve vodě, tu ráno ohřejete a vypijete, bude to ještě lepší.

Červená řepa: Je skvělou zimní zásobárnou vitaminů a minerálních látek. Kromě toho, že zlepšuje trávení, působí pozitivně na celý organismus. Varem se však zničí až 95 % prospěšných látek. Lepší je tedy jíst řepu buď syrovou, nebo případně pít čerstvou šťávu.

Voda s citronem: Po ránu si udělejte sklenici vody s citronem, tělo se vám určitě odvděčí. Pro svůj obsah flavonoidů se citrony využívají jako zažívací tonikum. Šťáva z nich podporuje trávicí kyselinu chlorovodíkovou v žaludku a přispívá tak k lepšímu trávení.

Kysané zelí: Tímto všelékem nikdy nic nezkazíte. Vitaminová bomba s vysokým obsahem vlákniny prospívá nejen trávení, ale celkově zlepšuje i imunitní systém.

Chilli papričky: Pálivé chilli papričky dokážou rozpohybovat i línější organismus. Zrychlují metabolismus a navíc obsahují bílkoviny, které se hodí při hubnutí.

Trápí-li vás opačný problém a vy na toaletě trávíte podstatnou část dne, pak je nejlepším pomocníkem hlad. Jídlo na nějakou chvíli vynechte úplně a hodně pijte.

Nezapomeňte na zákys

Pokud patříte mezi ty šťastnější a žádné akutní potíže vás netrápí, jen se zkrátka necítíte úplně nejlépe, pak vám možná pomůže několik našich tipů. Skočte si do obchodu pro různé druhy zakysaných mléčných výrobků, které obsahují prospěšné probiotické kultury. Ty blahodárně působí na střevní prostředí. Mléčný tuk ze zakysaných výrobků vytváří látky posilující sliznici střeva a přispívá tak k prevenci rakoviny tlustého střeva. Díky nim jsme ale také schopni vstřebávat lépe vápník.

Zvyšte také přísun vlákniny. Obecně jí Češi snědí velmi málo, přitom na správné zažívání je vláknina nepostradatelným pomocníkem. Navíc díky ní shodíte i nějaké to kilo navíc. Tato nestravitelná složka z rostlinných zdrojů nemá žádné kalorie a pomáhá pohybu potravy v trávicí soustavě. Navíc navozuje pocit sytosti. Můžete si ji buď koupit v lékárně, nebo – což je nejlepší varianta – vyhledávat potraviny, které jsou na vlákninu bohaté. Mezi ně patří sušené ovoce, jablka, hrušky, celozrnné pečivo, luštěniny nebo avokádo.

Pokud vás trápí zažívání dlouhodobě, měli byste zapřemýšlet o změně životního stylu. K tomu neodmyslitelně patří pravidelný pohyb. A několik rad, které určitě neslyšíte poprvé.

„Pravidlo menších porcí, vyvážená strava plná kvalitních bílkovin, zeleniny, ovoce, ryb a zakysaných výrobků,“ dodává Skalská. Důležitý je ale také odpočinek, s kruhy pod očima se člověku do běhu příliš nechce.

Omezte ponocování na minimum a snažte se usínat ve stejnou dobu. Špatné trávení je také často způsobeno stresem. Žaludeční vředy jsou typickou nemocí vystresovaných lidí. Snažte se tedy stres odbourat úplně, a pokud to nepůjde, udělejte si čas a v klidu se alespoň najezte.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Muži své emoce ignorují, ženy se v nich ztrácejí, tvrdí odborníci

Vztahy stojí na emocích. Neschopnost je projevovat znamená problém navázat i udržet vztah. Kdo by v přítomnosti ledové kostky roztál? Někdo vztahy sice...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

Magnetická rezonance dvojčat ve 32. týdnu těhotenství
Proč se rodí některé děti i jedno z dvojčat menší? Může za to placenta

Vědci měli doposud několik teorií o tom, co ovlivňuje velikost plodu v děloze a následnou porodní váhu. Nová studie na jednovaječných dvojčatech provedená...  celý článek

Křehký koláč s cuketou a mrkví
Cuketa v hlavní roli. Nenápadná Popelka může být v kuchyni královnou

V našich zahrádkách je jako doma, protože je nenáročná na pěstování a šikovná kuchařka ji umí zakomponovat opravdu do každého jídla. Cuketa ovšem není jen...  celý článek

Další z rubriky

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se děje s tělem při letu letadlem. Trpí uši, střeva, cévy i klouby

Někdo létání miluje, druhému způsobuje úzkostné stavy jen samotné pomyšlení na letadlo. Ať už máte k létaní jakýkoli vztah, jisté je, že cestování letadlem má...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně
Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně

Závidíme všem, kteří dostali do vínku zářivě bílé zuby. My ostatní jsme odkázaní na specializované zubní ordinace nebo různé kosmetické vychytávky. Třeba na běl... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.