Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chůze: pohyb vhodný pro každého

  1:00aktualizováno  1:00
Víte, jakou vzdálenost byste měli denně ujít v ideálním případě? Sedm kilometrů. Zdraví by prospělo i o něco méně, avšak dospělý Čech v průměru ujde pouhých patnáct set metrů za den, a to už je málo.
Co vás donutí pravidelně chodit? Jednoznačně pes. Ilustrační foto.

Co vás donutí pravidelně chodit? Jednoznačně pes. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

ČTĚTE TAKÉ:
Při sportu naslouchejte signálům svého těla

Lékaři mají jasno. Nejzdravějším pohybem, který prospívá kondici, svalům, srdci a ještě se po něm hubne, je chůze.

K tomu, abyste na svém zdraví pocítili její příznivý efekt, by měly stačit už tři měsíce pravidelné a intenzivní chůze.

Ale pozor, je k tomu třeba, abyste chodili správně. Tedy dost často, dost rychle a ve správném postoji.

"Stačí, abyste ušli denně deset až dvanáct tisíc kroků v průměrné rychlosti čtyři kilometry za hodinu, což odpovídá asi sedmi až sedmi a půl kilometrům," vyčíslil lékař Miloš Matouš z kliniky tělovýchovného lékařství pražské fakultní nemocnice v Motole.

Pro většinu lidí je něco takového nemožné z časových důvodů, ale doporučení lze částečně zmírnit na pravidelnou každodenní intenzivní chůzi po dobu 40 až 60 minut, kterou by mělo doplnit i další cvičení.

Kdo chodí, žije déle
"Již po třech měsících chození klesá riziko onemocnění srdce, snižují se hodnoty nebezpečných tuků - lipidů - v krvi, klesá krevní tlak a cukr a člověk je naopak výrazně zdatnější," řekl lékař Miloš Matouš.

Člověk, který bude chodit, může počítat s delší dobou dožití a také s tím, že se mu až do vysokého stáří mohou vyhýbat zdravotní problémy a potíže s hybností.

Chůze je ideální i pro starší lidi, u nichž by jinak jiný sport, s nímž by začínali od začátku, vedl k nezdravému zatěžování kloubů a vazů. Chůze se naopak hodí i pro lidi s vysokým tlakem nebo kloubními problémy.

Lékaři z Motola dokonce věnovali vlivu chůze na zdraví celou studii, zaměřenou na zdraví seniorů - podle Matouše byli díky chůzi po celou dobu ve vynikajícím zdravotním stavu a méně často je potkávaly pády a zlomeniny.

"Sledovaní jedinci si po celou dobu udrželi dobrou výkonnost měřenou chodeckým testem," doplnil lékař Matouš.

Choďte dobře
Pokud jde o rychlost chůze, "doporučuje se střední rychlost, při které je ještě možné bez většího zadýchávání se konverzovat", vysvětlil lékař Matouš.

Podle něj je ideální, když člověk chůzi začlení do svého denního režimu a skutečně se na ni soustředí, včetně vykonávání správných pohybů.

Jak má vypadat správná chůze? Musí být pokud možno plynulá, kroky musí být stejně dlouhé. Páteř by při ní neměla nijak trpět - nejdřív je třeba došlápnout na patu a postupně přenášet těžiště těla dopředu ke špičce.

Přitom se pata odlehčuje, až se chodidlo úplně odrazí od země a noha se špičkou se odrazí s dotažením a zároveň protažením zadní strany dolní končetiny a stažením hýžďových svalů.

Při chůzi je důležité rovněž správně zapojovat svaly na nohou, protože díky tomu netrpí ani kolena a kyčle.

Zjednodušeně lze říci, že správné chůze vychází už z palce u nohy, díky čemuž se zapojují všechny svaly kolem chodidla.

Nezapomeňte na správné dýchání a práci rukou. Trup by měl být rovný a přirozeně uvolněný. Pokud vás chůze nějakým způsobem bolí, například proto, že trpíte artrózou kloubů nebo vás trápí páteř, navštivte fyzioterapeuta.

Kdo chce vědět, kolik ušel, může si koupit přístroj zvaný krokoměr. Ty nejlevnější - zhruba za tři sta korun - měří počet kroků, za tisíc korun už lze koupit přístroje, které umějí kroky přepočítat na vzdálenost a kilojouly neboli energetický výdej.

Autoři:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce
Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce

Patříte mezi milovnice třpytek, ale nemůžete si dovolit nosit do práce příliš výrazné líčení? Sáhněte po metalických očn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.