Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Běhání pomůže zhubnout. Ale nebude to za týden

  1:00aktualizováno  1:00
Řada lidí si vybrala běh jako svoji sportovní aktivitu hlavně proto, že potřebují zhubnout nějaké to kilo. Jak toho ale dosáhnout? Čeho se vyvarovat?
Quido

Quido | foto: iDNES.cz

Předchozí díly seriálu najdete ZDE

Pokud někdo chce zhubnout sportem, je na dobré cestě už proto, že tím dokazuje, že nevěří v nějaké zázračné diety nebo speciální koktejly. Nic v životě není zadarmo, každému cíli je něco obětovat.

Na druhé straně mám ale zkušenost, že lidé, kteří běhají pouze a jen proto, aby zhubnuli, u toho většinou moc dlouho nevydrží.

Pokud patříte mezi ně, zkuste najít v běhání něco víc než jen nutné zlo. Jestli si říkáte: "Nemůžu už běhání ani cítit, ale musím ještě shodit, tak se do toho zase pustím", není něco v pořádku.

Případnou úpravu váhy berte jako příjemný bonus vašeho sportování, ne jako hlavní hnací motor.

Na rychlosti nezáleží
Na začátku je ještě třeba upozornit, že zde bude řeč o mírné úpravě hmotnosti, ne o redukci výrazné obezity. Pro lidi s velkou nadváhou není vytrvalostní běh, jak již bylo v našem seriálu řečeno, tou nejlepší aktivitou.

Základem redukce hmotnosti je vytvoření energetického deficitu, tedy stavu, kdy tělo vydá více energie než spotřebuje, a proto si - zjednodušeně řečeno - sáhne do zásob uskladněných v podkožním tuku.

Nejlepší cestou je cvičení (běh) a zároveň úprava jídelníčku. Tou ale není míněno hladovění a trápení se drastickými dietami, které mohou vést jen ke stravovacím poruchám. Je dobré mít příjem pod kontrolou, ale zároveň dostatek energie, abyste mohli sportovat.

Při běhu není podstatné, jak jste rychlí. Jestli uběhnete kilometr za čtyři nebo za sedm minut, výdej energie je prakticky totožný. Obecně se doporučuje zátěž v nižší intenzitě, protože jste schopni ji snést déle, a tudíž je i celkový energetický výdej větší. Jinými slovy: lepší uběhnout 10 km pomalu než 5 km rychle.

Trénujete a vážíte stále stejně?
Často se ovšem může stát, že týdny a týdny trénujete, ale při pohledu na váhu vidíte stále stejné číslo. Co se stalo? V úvahu přicházejí tři základní možnosti:

1) Sice jste začali více sportovat, ale zároveň došlo i k nárůstu příjmu energie, takže celková bilance zůstává stejná. Dochází k tomu mimoděk (máte po zátěži pocity hladu, proto se najíte o něco více než obvykle) nebo i úmyslně (vědomě se odměňujete v duchu hesla: "Dnes jsem uběhl deset kilometrů, tak si zase můžu dát knedlo-vepřo-zelo“).

2) Zredukovali jste podkožní tuk, ale zároveň jste díky sportování nabrali svalovou hmotu. Vypadáte hubenější, oblečení vám je volnější, i když ve skutečnosti vážíte stále stejně. Ale neberte to jako negativní věc, kterou byste se museli trápit. Důležité je, že se cítíte lépe než dříve.

3) Začali jste sportovat, ale zároveň jste omezili jiné pohybové aktivity. Pokud si jdete v sobotu dopoledne zaběhat a zbytek dne strávíte na gauči u novin a televize, zase tolik jste toho pro vytvoření energetického deficitu neudělali.

Běhání (nebo sport obecně) ovšem nemá na redukci hmotnosti jen základní vliv, který se dá vyjádřit výdejem energie. Stejně tak důležité je, že se díky pravidelnému pohybu zbavíte některých špatných stravovacích návyků.

Za prvé si dáváte větší pozor na to, co jíte a pijete a v jakém množství, ale možná ještě důležitější je, že stres a nudu přestanete odbourávat přejídáním se. Po běhu se cítíte lépe, jste uvolnění a nemáte potřebu odreagovávat se zvýšenou konzumací sladkých či tučných jídel.

Ideální postava neexistuje
Někteří lidé stále hledají cestu, jak zhubnout jen v některých partiích těla. Chtějí shodit ve stehnech, bocích či jinde. Ovšem žádné takové cvičení neexistuje.

Pokud vidíte reklamy na "zázračné“ posilovací stroje, díky kterým zhubnete třeba jen na břiše, tak jde v lepším případě o reklamní nadsázku, v horším o manipulaci a lež.

Ano, posilováním můžete zpevnit a zesílit svalstvo v přesně daných partiích, ale tuk lokálně odstranit nelze.

Když hubnete, hubnete po celém těle. Při dlouhotrvajícím výkonu si organismus bere energii z tukových zásob po celém těle, nejen z tukových buněk té části, která je nejvíce zatěžována.

Na závěr je třeba zdůraznit, že i když se vám podaří podstatným způsobem odstranit podkožní tuk, ještě to neznamená, že dosáhnete vámi kýžené postavy. I tak vám zůstanou třeba silnější stehna nebo nejvíce tuku uloženého okolo pasu.

Je něco špatně? Ale kdepak. Každému z nás prostě příroda dala do vínku něco jiného a máme limity, za které nemůžeme jít. Naštěstí nemohou všichni muži vypadat jako desetibojaři a všechny ženy jako modelky.

Pokud třeba máte dědičně robustní kostru a hodně svalů, nebudete mít nikdy útlé tělo jako jiní, kteří třeba nesportují tolik jako vy a dopřávají si v jídle mnohem více.

Trápit se tím nemá smysl. Žádná ideální postava neexistuje, i když se vám módní magazíny občas snaží namluvit něco jiného. S tímhle vědomím si život (nejen sportování) užijete mnohem lépe.

Tréninkový plán, 7. týden:

Začátečníci
Pondělí: -
Úterý: chůze 2 minuty, běh 1 minuta - to vše opakujte 30 minut
Středa: chůze 3 minut, běh 25 minut, chůze 2 minuty
Čtvrtek: chůze 2 minuty, běh 1 minuta - to vše opakujte 30 minut
Pátek: -
Sobota: chůze 2 minuty, běh 1 minuta - to vše opakujte 30 minut
Neděle: běh 50 minut

Sváteční sportovci
Pondělí: -
Úterý: běh 25 minut
Středa: běh 35 minut
Čtvrtek: běh 25 minut
Pátek: -
Sobota: běh 30 minut
Neděle: běh 55 minut

(chůze má být svižným tempem, běh rychlostí, která je vám příjemná)

Tip týdne: Běhejte po okruzích

Jestli patříte mezi běžecké začátečníky, je lepší si najít malý okruh, po kterém budete běhat, než se vydávat na dlouhou cestu "tam a zpátky“. Proč? Když toho máte plné zuby a cítíte, že dnes nezvládnete celou předepsanou tréninkovou dávku, je takhle technicky jednodušší návrat domů. Také si na okruhu můžete schovat láhev s pitím a po každém proběhnutí se občerstvit.

Quidovu běžeckou poradnu najdete ZDE

Autoři:






Nejčtenější

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.