Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Běhání není věda. Naučíme vás to

aktualizováno 
Pálí vás v plicích a píchá v boku, už když dobíháte tramvaj? Ti, kdo propadli běhání jako sportu, tvrdí, že i vy se to můžete naučit a najít v běhu zalíbení. Dobrá zpráva je, že se začíná chůzí. Nikdo nemůže vyběhnout poprvé do parku a hodinku tam klusat jako profiboxer v tréninku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Máte-li velkou nadváhu nebo vás zlobí klouby, neměli byste běhat vůbec. Pro vás je mnohem zdravějším pohybem rychlá chůze. Pokud jste zdravotně i váhově v normálu, začněte nákupem kvalitních bot. Jsou drahé, ale je to (ještě kromě kvalitní pevné sportovní podprsenky) to jediné, do čeho budete muset při běhání investovat.

Jak koupit správné boty

1. Vybírejte ve specializovaných obchodech, ne v běžné obuvi. Dobrým ukazatelem je cena. Kvalitní běžecké boty nemohou být levné.

2. Prodavače by mělo zajímat, v jakém terénu budete běhat, kolik vážíte, jak dlouho běháte a kolik uběhnete. Zjistěte možnost reklamace.

3. Vyzkoušejte obě boty procházkou po obchodě. Měly by držet kotník, měkce pružit a nikde ani trochu netlačit.

Pak už stačí "jen" dodržet následující devítitýdenní plán. Ještě poznámka: Před během se nezapomeňte minimálně pět minut rozcvičit a zahřát rychlou chůzí.

1. týden
Sedm minut rychlé chůze, poté minuta velmi pomalého běhu. Tuto kombinaci opakujte 3x (24 minut celkem). Opakujte 3-4x týdně.

2. týden
Šest minut chůze, minuta a půl běhu, kombinaci opakujte 3x (22,5 minut celkem). To celé 4x týdně.

3. týden
Pět minut rychlé chůze, tři minuty běhu, kombinaci opakujte 4x (32 minut celkem), to celé třikrát týdně.

4. týden
Čtyři minuty rychlé chůze, čtyři minuty běhu, kombinaci opakujte 4x (32 minut celkem), to celé 4x týdně.

5. týden
Dvě minuty rychlé chůze, pět minut běhu, kombinaci opakujte 4x (28 minut), to celé 4x týdně.

6. týden 
Minuta rychlé chůze, sedm minut běhu, kombinaci opakujte 4x (32 minut), to celé 4x týdně.

7. týden
Minuta rychlé chůze, devět minut běhu, kombinaci opakujte 3x (30 minut), to celé 4x týdně.

8. týden
Pokud jste poctivě plnili tento plán, neměl by pro vás být problém vydržet běžet souvisle a nezpomalovat do chůze. Zkuste běžet (svým tempem!) 15 minut bez přestávky, pokud budete moci, pokračujte až do 25 minut, jestli ne, přejděte do chůze a podle sebe se po chvilce znovu rozběhněte. Vyběhněte 3-4x týdně.

9. týden
Měli byste být připraveni si řídit vlastní plán, podle své výdrže. Můžete zkusit souvislý půlhodinový běh 4x týdně. Když vydržíte, slibují zkušení běžci, že se stanete na běhání závislí a rozhodně se do něj nebudete muset nutit.

Více informací najdete na odborném webu www.behame.cz, odkud pochází i náš plán.





Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Příběh Veroniky: Přítel je jak zpomalený film, do všeho ho tlačím

S přítelem Tomášem žiju už rok. On je naprosto spokojený, já naštvaná, otrávená a znechucená. Takhle jsem si náš společný život nepředstavovala. Všechno je na...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

Sedět jen doma? Kdepak, stále víc seniorů i na Vysočině bude aktivních.
Ve stáří nebude jen hůř. Osm pozitiv, která nás s věkem čekají

Bude už jen hůř, hekáme s přibývajícím věkem. I když žijeme pořád stejně, najednou nás bolí záda, koleno, kyčel a písmenka u návodů jsou čím dál rozmazanější....  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z takových vychytávek je konturování. Pomocí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.