Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Svět teenagerů na síti: sebevědomí podle počtu lajků

  0:42aktualizováno  0:42
Sociální média jsou pro teenagery přirozené prostředí, ve kterém se však rodiče občas cítí jako ryba na suchu. Jaký vliv může mít neustálé sdílení selfies na formující se sebevědomí adolescentů? Zeptali jsme se psychologa Jana Kulhánka.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Na formování sebevědomí v dospívání má především vliv dlouhodobý vztah s oběma rodiči. Dobrý vztah s matkou pomáhá dívkám mít mámu jako vzor, dobrý vztah s otcem, který svou dceru chválí, zase povzbuzuje její sebevědomí a jistotu, že je dobrá taková, jaká je,“ vysvětluje psycholog Jan Kulhánek z pražské psychoterapie Anděl. V dospívání také pro děti začnou hrát prim i názory kamarádů a spolužáků. A právě kontakt s nimi na sociálních sítích se zdá být tak snadný a možný prakticky nonstop.

Obrazovka snese všechno

„V dospívání je také velmi důležitý kontakt s vrstevníky, dívky touží být přijímané svými spolužáky a jsou velmi citlivé na kritiku, zejména jejich vzhledu. Sociální sítě v tomto věku posilují pocit blízkosti, pokud má dívka dostatek „živých“ kamarádů, a naopak posilují pocity osamělosti, když se kontakt s vrstevníky redukuje hlavně na sociální sítě. Problém je také v tom, že papír a počítač snese všechno, komentáře na sociálních sítích nejsou zdaleka vždy jen pochvalné a podpůrné,“ dodává psycholog a naráží tak na problém kyberšikany.

Podle průzkumu provedeného kosmetickou firmou Dove mezi britskými dospívajícími od 13 do 18 let věku dvakrát naroste tlak, který cítí při užívání sociálních médií (ze 30 % na 60 %). Každý týden pak dívky stráví v průměru hodinu a 24 minut focením svých selfies a jejich úpravou, aby na své vrstevníky udělaly co nejlepší dojem. Ten pak hodnotí zejména podle počtu získaných lajků - v průměru by si přitom každá z nich přála třikrát víc pozitivních reakcí, než kolik jich v současnosti dostává.

Co s námi dělají sociální sítě?

A pokud má dívka či chlapec již vytvořený negativní vztah ke svému tělu, podle průzkumu Dove má z užívání sociálních médií špatné pocity a touží ještě více po ocenění. I to je jeden z důvodů, proč firma rozjela kampaň na podporu sebevědomí s názvem #NoLikesNeeded (Lajky nejsou třeba).

„Někdy mě aktivita mojí dcera on-line děsí,“ prozradila nám pětatřicetiletá Mirka, matka čtrnáctileté Mariky. „Na Facebooku a dalších sítích je v podstatě neustále, jakmile má volnou chvilku, tráví ji česáním a líčením a nakrucováním se před zrcadlem ve snaze udělat si co nejlepší selfie. Denně jich nafotí klidně padesát až sto a dokonce mi přiznala, že pokud získají méně než 40 lajků, tak je maže, protože je to málo,“ svěřila se nám Mirka. Jenže její dcera rozhodně není v dnešní době výjimkou. Přestože jako rodiče nemůžete příliš ovlivnit aktivitu svých dětí on-line, stále toho ještě můžete udělat docela dost.

V žádném případě nenechte dítě posílat nikomu své fotky ve spodním prádle nebo dokonce bez něj a opakujte mu, že co je jednou na internetu, zůstává tam už navěky - i když hloupé fotky smažete a zbavíte se třeba celého účtu.

Bavte se o rozdílu mezi virtuálním a reálným světem. Fotky celebrit (včetně jejich účtů na sociálních sítích) a modelek jsou retušované a dál upravované, proto se zdají tak dokonalé. Pobavit se můžete i o tom, jak se většina lidí podvědomě snaží udělat svůj život on-line zajímavější a krásnější, než jaký ve skutečnosti je.

Proberte také hodnotu opravdového přátelství a rozdíl mezi přáteli z masa a kostí a těch virtuálních. Pokud někdo sdílí a lajkuje moje příspěvky, neznamená to nutně, že je to můj přítel a měla bych si proto rozmyslet, co všechno mu o sobě prozradím.

Jak budovat sebevědomí

„Rodiče mohou pomoci hned několika věcmi - jednak mají jít dětem dobrým příkladem, sami se mají o své tělo přiměřeně starat a mít ho přiměřeně rádi, stále se nekritizovat, nezdůrazňovat například nadváhu. Pak je důležité dítě zdravě podporovat k pozitivnímu sebeobrazu, chválit, říkat mu, že mu to sluší, ale také nedovolit mu přejídat se sladkým a směrovat ho k přiměřenému pohybu. Nakonec je velmi podstatný zmiňovaný dobrý vztah s mámou,“ nabádá rodiče psycholog Jan Kulhánek.

V době kolem puberty je běžné, že se dívky i chlapci začnou více zajímat o svůj vzhled a budou se snažit zapadnout do party nebo se naopak nějak individuálně projevit. A i když se asi neshodnete na všech kouscích v šatníku a nebude vám po chuti nápad na tetování nebo piercing, můžete dětem ustoupit třeba s bláznivým účesem, který mu tak jako tak odroste. Nepřecházejte ale bez povšimnutí nejrůznější snahy o diety a razantní fitness plány. Mohlo by jít o známku narušeného vidění svého vlastního těla.

„To se obvykle děje postupně. Poznáme to tak, že dítě tráví svým vzhledem stále více času, převažuje neoprávněná sebekritika, vyjadřování negativního vztahu k sobě, z toho plynoucí špatné nálady. Tuto nespokojenost se sebou a svým tělem může pak dívka řešit skrze jídlo různými dietami nebo nadměrným cvičením. Anebo se sociálně uzavírá, přestává chtít chodit mezi děti,“ popisuje psycholog s tím, že v takové situaci by měli rodiče s dítětem vyhledat odbornou pomoc.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Céline Dion si na Oscary 1999 vzala smoking od Diora.
Předběhla jsem dobu, říká o svém výstředním modelu Céline Dion

Céline Dion (49) se nebojí vyrazit na červený koberec i v trochu bláznivých modelech. Podle zpěvačky jsou některé outfity jen nepochopeny. Za takový považuje i...  celý článek

Chuando Tan
Cvičit a nesprchovat se moc pozdě ani brzy ráno, radí sexy padesátník

Chuando Tan ze Singapuru se stal na internetu senzací. Modelovi, který se stal fotografem, by jen málokdo správně uhodl jeho věk. Svalovec s klučičím obličejem...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

Charlie s rodiči Corrine Yatesovou a Chrisem Gardem
Léčba Charlieho byla falešnou nadějí pro rodiče, říká český odborník

Média po celém světě sledují osud jedenáctiměsíčního Charlieho, který trpí syndromem mitochondriálního vyčerpání. Rodiče se nakonec po dlouhých soudních...  celý článek

Sbalit se šikovně je umění. Zvládnou to ale může každý.
Šest triků, jak se zabalit, aby kufr tolik nevážil

Hlavně nic nezapomenout. To se nám honí hlavou, když se snažíme do batohu či kufru složit vše potřebné na dovolenou. Mnohdy proto volíme objemnější verze...  celý článek

Další z rubriky

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Jsem na mateřské a cítím se osamělá

Vlastně mi nic nechybí, mám skvělého manžela a moc hodné miminko. Jenže se od porodu cítím čím dál víc sama, kamarádky se ode mě odtáhly. Čtenářka Monika...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn se bojí, že se s manželem rozvedeme

Náš desetiletý syn je poslední dobou celý ustaraný, že se budeme se manželem rozvádět. Nemá k tomu přitom žádný důvod, akorát se to zrovna děje v rodině jeho...  celý článek

Jedenáctiměsíční Charlie Gard trpí MDDS
Malý Charlie umírá, úřady volí smrt. Rodiče, papež i Trump chtějí léčbu

Charlie Gard je jedenáctiměsíční britský chlapec, který trpí vzácným genetickým onemocněním. Otázka jeho budoucnosti rozdělila britskou i světovou veřejnost:...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně
Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně

Závidíme všem, kteří dostali do vínku zářivě bílé zuby. My ostatní jsme odkázaní na specializované zubní ordinace nebo různé kosmetické vychytávky. Třeba na běl... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.