Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Test krásy i klub anorektiček. Nezdravé trendy ze sociálních sítí

  0:30aktualizováno  0:30
Snad každý, kdo má účet na sociální síti, si do nějaké míry uvědomuje, že mohou být zábavné, užitečné, ale také nezdravé a dokonce nebezpečné. Uživatelé na nich totiž často vyvíjejí tlak, kterému citlivější jedinci těžko odolávají. A takovými jedinci bývají i mladé dívky, které snadno podléhají trendům.

Na internetu najdeme rady užitečné, ale i absurdní. | foto: Profimedia.cz

Právě ony tvoří většinu těch, kdo na Facebooku, Twitteru i "obrázkových" sociálních médiích, jako jsou Pinterest nebo Instagram, vytvářejí a sdílejí obsah, který se týká hubnutí a krásy. Ruku v ruce s tím jdou trendy, které se rychle šíří, ale jsou nezdravé. Zde jsou některé z nich.

Motta některých uživatelek

Musím zhubnout.

Po jídle si připadám tlustá.

Díky, nemám hlad.

Přestaň se cpát.

Když řekneš "ne" jídlu, řekneš "ano" štíhlosti.

Každou minutu sním o tom, že jsem hubená.

Jez pro tělo, které chceš, ne pro to, které máš.

zdroje: Twitter, Pinterest

Thinspiration

Slovní hříčku ze slov "hubená" a "inspirace" používají uživatelky (a někteří uživatelé) sociálních sítí, aby označili svoje fotografie, rady, příběhy a další příspěvky, které se týkají hubnutí. Zdaleka ne vždy zdravého a vyváženého.

Pod hashtagy #thinspiration a #thinspo najdeme obrázky dívek, které evidentně trpí poruchou příjmu potravy, diety, jež by přivedly nejednoho výživového poradce k infarktu, ale i citáty a osobní motta.

Ještě kontroverznější alternativou je názor, že anorexie, které dívky přezdívají "ana" (nebo ji personifikují jako kamarádku Anu), je správná a žádoucí. Pod klíčovým slovem #pro-ana na sociálních médiích denně přibývají tisíce obrázků a příspěvků o tom, proč a jak nejíst, proč je jídlo "špatné" a poruchy příjmu potravy naopak normální a správné. Až se zdá snadné uvěřit.

Fotogalerie

"Je typické, že sociální sítě reflektují život, a tedy i témata, která běžně řešíme," říká k tomu psycholožka Marta Boučková. "Zároveň naplňují naši potřebu sdílet. Má-li někdo objektivní problém, v tomto případě mentální anorexii, sám ho za problém obvykle nepovažuje. Proto touží komunikovat s dalšími, kteří to vidí stejně, získat jejich podporu."

Je to podle ní snadný způsob, jak se vyhraní proti "nepřejícímu" okolí (třeba přátelům nebo rodičům) a zároveň se díky ostatním utvrdí, že jsou v pořádku. A koloběh pokračuje. "Mladé dívky se snadno nakazí názory ostatních. Na sociálních sítích a internetových fórech navíc probíhají rychlé, akční diskuse. Jsou živé, a proto přesvědčivé, je to jako rozhovor z kamarádkami," shrnuje riziko Boučková.

Mezera mezi stehny

Z podobného soudku je i trend, který říká, že krásná jsou jen stehna, která se nedotýkají. Pod heslem #thighgap si dívky navzájem radí, jak žádané mezery dosáhnout, které diety a cvičení při tom "zaručeně" fungují. A samozřejmě sdílejí vlastní portréty i fotografie žen, kterým se chtějí podobat.

Podle Ivy Málkové, zakladatelky společnosti STOB, je to nesmysl. "Rozložení tuků je dědičné, nemůžeme ho ovlivnit," uvedla pro OnaDnes.cz. Jinými slovy: někdo mezeru má, někdo ji nikdy mít nebude. Totéž platí pro často skloňovaný "most nad podbřiškem"(#bikinibridge), údajný důkaz dokonale štíhlého bříška.

Tumblr proti Aně

Oblíbený Tumblr je jedním z mála serverů, které se rozhodly s nezdravým hubnutím zatočit. Když do jeho vyhledávače zadáte hesla "thinspiration", "pro-ana" nebo "thighgap", místo výsledků se objeví krátký text, který upozorňuje na možnosti léčby anorexie a bulimie, včetně telefonních čísel a užitečných odkazů.

"Podobné trendy odrážejí honbu za ideálem krásy, která je ženám odjakživa vlastní," myslí si Marta Boučková. "Dnes mají navíc možnost hledat rady na sociálních sítích. Je tam spousta lidí, kteří prohlašují právě ty své za zaručené. Ale kvalita je sporná," říká psycholožka.

S nadsázkou dodává, že je to jako s návodem, jak upéct koláč: "Na internetu můžete najít báječný recept a hned vedle něj jiný, naprosto příšerný." U tak kontroverzních otázek, jako je ženská krása, ovšem přibude riziko, že místo jednoho koláče bude mít uživatelka zkažený třeba celý život.

Test krásy

Nejnovější internetový trend přišel z Číny. Jde o údajně vědeckou metodu, jak rozeznat, kdo je krásný a kdo ošklivý. Už to zní absurdně, ale ještě podivnější je samotný test. Kdo ho chce vyzkoušet, má přiložit ukazováček k obličeji tak, aby se dotýkal brady i špičky nosu. Pokud se při tom nedotkne rtů, je daný člověk krásný. A naopak.

Mánii odstartovala populární čínská herečka Xinyi Zhang, která v legraci zmínila, že testem neprošla. Selfies s prstem přiloženým k tváři se rychle začaly šířit na čínské sociální síti Weibo a brzy i na Facebooku nebo na Twitteru.

Není to ovšem nic nového pod sluncem, tvrdí Marta Boučková. "Jednoznačné kritérium pro vzhled neexistuje, ale my lidé máme rádi, když můžeme věci změřit. Dříve každá žena toužila po pize krásy, která měla být na určitém místě na tváři nebo nad prsy. Tehdy si ji dámy domalovávaly, dnes řešíme, z jakého úhlu se vyfotit. Hlavně abychom si mohly říct: ano, jsem krásná," uzavírá s úsměvem.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Korzety byly nesdílnou součástí ženského šatníku po několik století. O pohodlí...
Od bederní roušky po korzet: spodní prádlo v průběhu staletí

Stejně jako my ani naši předci si to bez spodního prádla většinou nedokázali představit. Jejich negližé ovšem vypadalo úplně jinak než dnes. Spodní prádlo se...  celý článek

Luxusní kousek od Manolo Blahníka. Ručně vyráběná kozačka pokryta křišťálovými...
Maxová předvedla boty od Blahnika. Jsou zdobeny českým křišťálem

Nejslavnější návrhář bot na světě Manolo Blahnik vytvořil exkluzivní kousek, který odkazuje k jeho českým kořenům. Luxusní pár kozaček vznikl ve spolupráci s...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jitky: Jsem těhotná. Přítel chce naše dítě vychovávat s jinou

Jsem zasnoubená a čekám dítě. Bohužel jsem se snoubencem nešťastná a nevím, jestli si ho mám vzít, nebo opustit. Neuvěřitelně mě zklamal, udržuje vztah s více...  celý článek

Karlie Klossová na přehlídce Victoria's Secret  (13. listopadu 2013)
Agenti mi v jeden den řekli, že jsem vychrtlá i tlustá, líčí modelka

Američanka Karlie Klossová (24) patří mezi žádané modelky. Módní experti o ní říkali, že by měla zdědit přezdívku „Tělo“ po Australance Elle Macphersonové...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Další z rubriky

Kabelka Birkin stála nového majitele 155 tisíc liber, tedy zhruba 4 600 000...
Nejdražší kabelka v Evropě? Prodala se za více než 4,5 milionu korun

I taková zdánlivě obyčejná věc jako kabelka může stát více než dům. Přesně jako nejnovější verze legendární kabelky Birkin, která je ozdobena bílým zlatem a...  celý článek

Karta OnaDnes
S Kartou OnaDnes můžete nakupovat ve slevách po celý rok

Nákupy OnaDnes s více než stovkou nejrůznějších slev se konají jen dvakrát ročně, nově však můžete při nákupech šetřit neustále. Společnost MAFRA ve spolupráci...  celý článek

Britská podnikatelka Emily Sunderland Sutterová, která vyrábí nezávadné šperky,...
Britka vytváří šperky, které slouží jako hračky pro miminka

Každá matka nemluvněte ví, že šperky jsou pro ni tabu. Vždyť co může být pro dítě větší zábava, než tahat mámu za náušnice, žužlat náhrdelník nebo se pokoušet...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?
Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?

Místo opálené pokožky vám zůstaly jen tmavé fleky? Se samoopalovacím přípravkem se to musí umět. Abyste neměla skvrny jako leopard, potřebujete peeling, citrón ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.