Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Devět důvodů, proč je dobré meditovat. Bude se vám lépe spát i učit

aktualizováno 
Mračíte se už při čtení titulku, jelikož vám vyskočí na mysl ezoterika, budhismus či alternativní nebo šarlatánské metody? Možná byste měli vědět, že podle odborných vědeckých studií meditace prospívá i těm největším skeptikům a pragmatikům.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Zdá se to být tak jednoduché, až je to podezřelé. Ze všech stran slýcháme, jak nám meditace může změnit život, zvýšit jeho kvalitu, jak dokáže zklidnit naši mysl a pomoci k tomu, abychom konečně poznali sami sebe, objevili svůj nový vnitřní svět a byli šťastní.

Celé to zavání „sluníčkářstvím“, šarlatánstvím, východním mysticismem a vysoce populárními esoterickými, náboženskými či new age prvky. Tedy praktikami, které nemají s vědou nic společného.

Domácí lékař

Nejnovější vědecké experimenty a studie potvrzují pozitivní účinky meditace a tréninku „mindfulness“ (česky všímavost, uvědomění, bdělost, anebo pozornost zaměřená na přítomný okamžik) na různé oblasti lidského života. A počet výzkumů stále narůstá. Výsledky mimo jiné ukazují, že meditace pomáhá lépe zvládat stres, zlepšuje spánek a emoční vyrovnanost, rozvíjí kreativitu a zmírňuje úzkostné stavy a negativní myšlenky. Pomáhá zlepšovat i fyzické zdraví – snižuje krevní tlak, zlepšuje činnost imunitního systému a snižuje hladiny stresového hormonu kortizolu.

Pravděpodobně jste se již setkali se slovem „mindfulness“. Podle Václava Krejčíka, instruktora jógy z Power Yoga Akademie se pojem ,,mindfulness“ dá zjednodušeně charakterizovat jako schopnost cílit pozornost na to, co se děje v přítomném okamžiku, ale bez posuzování, hodnocení, bez očekávání. Pozornost se zkrátka soustředí na přítomný okamžik s omezením pojmového myšlení, přičemž si otevřeně uvědomujeme, co přichází do našeho vědomí, ale neposuzujeme to, neulpíváme na tom, neusilujeme o to. Díky tomu pak můžeme lépe porozumět souvislostem mezi myšlenkami, pocity a chováním.

„Nejjednodušším způsobem, jak začít, je přihlásit se do nějakého programu, kde praktikování mindfulness učí. Pro osvojení tohoto typu meditace je totiž zapotřebí trénink. Jelikož je tato metoda podepřená vědeckými výzkumy - prokázalo se, že skutečně ovlivňuje funkci mozku - nabízejí ji i v terapeutických centrech, stala se totiž osvědčenou cestou, která pomáhá zvládat silný stres, závislosti, psychické poruchy a tak dále,“ uvedl Krejčík.

Možná jste nabyli dojmu, že praktikování mindfulness není žádná věda. Ale zkuste si jen tak sednout a pozorovat své myšlenky a uvidíte, že tok vašich myšlenek je prakticky nezastavitelný a vaše mysl je velmi neklidná. Soustředit se na přítomný okamžik totiž není tak jednoduché, jak se může zdát.

Naše mysl se neustále zaobírá vzpomínkami, obavami, plánováním a prostě čímkoli jiným než tím, co právě děláme (více jsme o tom psali zde).

Teprve pravidelným tréninkem, pevnou vůlí a časem se vaše mysl dokáže utišit a tehdy se konečně můžete ocitnout v přítomnosti. Tehdy se také začnete cítit celkově klidněji a vyrovnaněji.

Pokud jsme vás dosud nepřesvědčili, možná vás zaujme devět důvodů, proč meditaci dát šanci.

Snižuje stres

Výzkum publikovaný minulý měsíc v časopise Health Psychology ukázal, že praktikování mindfulness nejen pocitově snižuje stres, ale rovněž snižuje hladiny stresového hormonu kortizolu. Václav Krejčík dodal, že pokud se (všímavost) provádí správně a efektivně, pak dokáže zklidnit mysl, utišit emoce, odbourat negativní myšlenky a posílit pozitivní záměry.

Jógou proti stresu. Zkuste meditaci a cviky, radí lektorka Bára

Posadíme se na zem, zkontrolujeme rozložení váhy na hýždích, nohy máme natažené...

„Tím se minimalizuje stres, který je i častou příčinou řady závažných onemocnění – např. kardiovaskulárních, ale i psychických (deprese, úzkost, nespavost),“ řekl Krejčík.

Může vám vylepšit známky

Výzkumníci z University of California v Santa Barbaře zjistili, že vysokoškoláci, kteří byli vyškoleni v metodě všímavosti, podávali lepší výkony ve zkouškách verbálního myšlení a také se zlepšili v jejich krátkodobé (pracovní) paměti.

Američtí vědci ve své studii, která byla publikovaná v časopise Psychological Science, zdůraznili, že jejich výsledky naznačují, že praktikování všímavosti je efektivní a účinná technika pro zlepšení kognitivních funkcí.

Chrání proti duševním chorobám

Meditace může vést k blahodárným změnám v mozku a tím vás ochránit před duševními onemocněními. Takové poznání přinesla studie vědců z University of Oregon.

Meditující jedinci totiž zažívají méně psychologického strádání a úzkosti, protože meditace vzbuzuje pozitivní emoce a náladu a pomáhá lidem, aby nebyli tak zranitelní vůči stresům a problémům každodenního života.

Lépe si vychutnáte hudbu

Hudba sama o sobě má velkou moc nad lidskými emocemi a patří mezi hlavní faktory, které dovedou významně ovlivnit náladu. Každý má jiné preference, co se hudby týče, a na každého působí daný typ hudby jinak.

Nicméně podle studie zveřejněné v časopise Psychology of Music, meditace všímavosti zlepšuje naši soustředěnost na hudbu a tak nám pak ještě lépe zní a dovedeme si ji intenzivněji vychutnat.

Pomáhá vám, i když ji aktivně neprovádíte

Meditace vám nepomáhá jen v tom okamžiku, kdy se jí soustředěně věnujete.

Studie publikovaná v časopise Frontiers in Human Neuroscience totiž ukázala, že pozitivní změny na mozek, které způsobuje meditace, přetrvávají, i když člověk aktivně nemedituje.

Dělá z vás lepšího člověka

Meditace neprospívá jen vám, ale i lidem ve vašem okolí. Díky praktikování meditace totiž budete soucitnější, milejší, ctnostnější a budete mít větší tendenci konat dobro. K takovým závěrům dospěli výzkumníci z univerzit Northeastern a Harvard. .

Pomůže seniorům necítit se tak osaměle

Mnoho lidí se ve stáří potýká s osamělostí, která může být nebezpečná pro jejich duševní i fyzické zdraví.

Vědci z University of California v Los Angeles ve svém výzkumu zjistili, že meditace všímavosti pomáhá snižovat tyto nepříjemné pocity osamělosti mezi staršími lidmi a také posílit jejich duševní zdraví.

Přijde vhod během období chřipek a nachlazení

Meditace všímavosti by mohla zmírnit i nepříjemné důsledky nachlazení. Výzkumníci z University of Wisconsin School of Medicine and Health prokázali, že lidé, kteří se věnují meditaci, chybí méně dní v práci, když je na lůžko upoutala akutní respirační infekce, než jedinci, kteří meditaci nepraktikují.

Vědci rovněž u meditujících osob zaznamenali zkrácení trvání nachlazení a snížení závažnosti příznaků.

Pomůže vám lépe spát

Podle studie odborníků z University of Utah vám může meditace všímavosti nejen pomoci lépe ovládat své emoce a nálady, ale také díky ní rychleji usnete a lépe se vyspíte. Kvalita spánku je velice důležitá pro zvládání stresových situací a lepší kontrolu nad emocemi.

Václav Krejčík souhlasí s tím, že meditace prováděná za soumraku může napomoci lepšímu usínání i spánku. „Nejenže při ní dochází k lepšímu prodýchání a okysličení těla, ale zároveň se dostavuje již zmíněné zklidnění mysli, což je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících správné spaní,“ dodal.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Vysvědčení už dostaly i děti na pražské Základní škole Eden (30. června 2016).
Vysvědčení: jak ho prožívali úspěšní Češi a čím letos školáky odměnit?

Na konec školního roku čekají děti často se směsí nedočkavosti na prázdniny a obav z vysvědčení. Jaké známky se na něm objeví a jak na ně budou reagovat...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na ulici je poznáte stěží, 7 typů singles: od mamánků po samožery

Nezadaného muže s jistotou na ulici nepoznáte. Špinavé boty mohou mít nejrůznější důvody, stejně tak zmačkané oblečení. Ačkoliv to už by mohlo být...  celý článek

Medové kuřecí stripsy s kečupem
Prázdniny se blíží! Rozloučení se školním rokem bude dětem chutnat

Za pár dní je tu konec školního roku a kamarádi i kamarádky ze třídy se rozutečou za letními zábavami. Uspořádejte pro spolužáky svého potomka dětskou party,...  celý článek

Lorna byla svědkem matčiny závislosti na drogách
Musela jsem přihlížet tomu, jak mámu ničí drogy, říká dcera Garlandové

Herečka a zpěvačka Lorna Luftová (64) je dcerou hollywoodské hvězdy Judy Garlandové, která zemřela v pouhých sedmačtyřiceti letech. Za její brzký odchod podle...  celý článek

Ilustrační fotografie
Muzikoterapie: tóny, které léčí psychiku i poruchy řeči

Vrátí paměť i řeč, rozhýbe ochablé svalstvo. Muzikoterapie odkrývá, co vše pro člověka hudba znamená. A pomáhá i tam, kde nestačí ani největší rozmach...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Rok 2017 je pro alergiky zatím nejhorší. Může za to stres i oteplování

Kdo trpí pylovými alergiemi, mohl v posledních letech nabýt pocitu, že se jeho stav s každou letní sezonou zhoršuje. Rýma, svědění, pálení očí a další příznaky...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aby slunce neškodilo, dodržujte zásady správného opalování

Navzdory mínění lékařů je většina lidí přesvědčena, že opalování k létu patří stejně jako hnědě zabarvená kůže. Jak ji získat a zároveň co nejvíce ochránit...  celý článek

Ilustrační fotografie
Šest potravin, které ničí chuť na sex

Stres, únava, hádka s partnerem nebo zdravotní potíže patří mezi známe zabijáky sexuální touhy. Ale věděli jste, že libidu mohou škodit i některé potraviny a...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Foto make-up: Jak se líčit na focení
Foto make-up: Jak se líčit na focení

Chystáte se na profesionální focení a toužíte po stejně odborném a perfektně vypadajícím líčení? Poradíme vám, jak na to, abyste na fotkách vypadala skvěle! Nep... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.