Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Mýty o výživě a hubnutí: pomůže vám hladovění a na cukry zapomeňte

aktualizováno 
Mezi lidmi koluje mnoho chybných informací ohledně shazování přebytečných kilogramů. S odborníky na fitness a výživu jsme vybrali ty nejvíce rozšířené, které vám možná doposud bránily v úspěšném hubnutí.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

1.Cukry nejsou při hubnutí prospěšné

S cukry, lépe řečeno se sacharidy, to není tak jednoznačné. Existují totiž dva typy – jednoduché a složité. Jednoduché cukry obsahují například průmyslově vyráběné sladkosti, které tělu nic dalšího nepřináší, žádné vitaminy, minerální látky ani vlákninu.

Nejúspěšnější diety roku 2016

Ilustrační fotografie

Naopak celozrnný chléb, fazole nebo přírodní ovesné vločky s vysokým podílem složitých cukrů jsou lidskému organismu prospěšné. Vyvážená strava by měla obsahovat až 50 procent zdravých sacharidů. Jejich dostatek navíc zmírní i vaši touhu po „špatných“ cukrech.

„Hlavní příčinou přibývání na váze jsou nejčastěji jednoduché cukry. Jejich konzumace se promítá v tukových polštářích na břiše i na bocích. Potraviny s obsahem vlákniny a nízkým glykemickým indexem jsou oproti nim zdraví prospěšné, ale ani s nimi se to nesmí přehánět,“ potvrzuje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

2.Po nízkotučných výrobcích nemůžu přibrat

Produkty s nálepkou „nízkotučný“ nebo „bez tuku“ jsou obvykle vyráběny s pomocí přidaného cukru, potravinového škrobu či soli. To způsobuje, že si sice kupujete „zázračně“ odtučněný výrobek, ale ve finále jíte minimálně stejný počet kalorií, jako se nachází v jeho běžné formě.

Nenechte se oklamat marketingovými hesly na obalech. „Skutečnou vypovídající hodnotu mají tabulky nutričních hodnot a složení výrobku. Při nákupu kontrolujte počet kalorií s ohledem na celkový objem balení. Řiďte se jednoduchým heslem: když se vás obal snaží příliš okatě přesvědčit o tom, jak je potravina uvnitř zdravá, nebývá to zdaleka pravda,“ upozorňuje Monika Bartolomějová.

3.Jíst pozdě večer znamená automaticky ztloustnout

Lidé, kteří jedí v nočních hodinách, mají skutečně sklon k nadváze. Jako důvod se však neuvádí denní doba příjmu potravy, ale to, že noční jedlíci většinou sáhnou po kalorickém polotovaru, aby rychle zahnali hlad.

Někteří lidé s plným žaludkem špatně spí, přičemž únava následující den bývá dalším spouštěčem chuti na nezdravá jídla.

Ideální doba pro poslední větší jídlo je podle odborníků na výživu tři až čtyři hodiny před spaním. Což znamená, že si klidně můžete dát večeři v osm hodin, když chodíte spát kolem půlnoci.

„Pokud máte po večeři ještě hlad, klidně si dopřejte další chod, ovšem dbejte na nízký obsah sacharidů. Ideální jsou kousky zeleniny nebo polotučný tvaroh,“ radí Monika Bartolomějová.

4.Díky hladovění zhubnu rychleji

Regulovaná hladovka, kdy cca 36 hodin přijímáte pouze neslazené tekutiny, může skutečně fungovat jako startér vaší redukční diety. Ospalý metabolismus náhlý nízký energetický příjem šokuje tak, že krátkodobě zrychlí spalování.

„Pokud však hladovíte přes den a večer to nevhodně doháníte nebo jíte stylem pouze jednou dvakrát denně a přitom je skladba jídla nevhodná, pak bude tělo reagovat opačně. Bude zásoby ukládat,“ varuje nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

Například třídenní půst vám na váze ubere pár kil. Ovšem s návratem k běžnému jídelníčku počítejte se stejně rychlým jo-jo efektem. Okamžitá redukce je navíc spojena s úbytkem svalů, nikoli tuku, což negativně působí na zdraví celého organismu.

5.Když chci zhubnout trvale, musím hubnout pomalu

I když je pravda, že většinu „rychlodietářů“ postihne známý jo-jo efekt, nemusí to platit pro každého. Především lidé s vysokou obezitou dokáží zhubnout za jediný rok přes dvacet kilogramů (například ze 130 na 110 kilo) a být stále úspěšní.

Dejte si ale pozor na nereálné sliby zázračných diet a preparátů. Pokud chcete vyzkoušet některou z metod rychlé redukce, nejprve se poraďte se svým lékařem nebo specialistou na výživu, zda je pro vás z nutričního hlediska vhodná. V takovém případě je vždy lépe být pod odborným dohledem.

6.Všechny kalorie jsou si rovné

Energetický příjem v potravě měříme pomocí kalorií nebo kilojoulů. Každá kalorie nese stejné množství energie, to je pravda. Ovšem různé kalorické zdroje mají rozdílné účinky na naši váhu a zdraví.

„Každá potravina prochází svojí metabolickou cestou, během níž ovlivňuje hormonální hladinu a ukládání tuků v těle. Proteinové, tukové a sacharidové zdroje kalorií se chovají odlišně. Je zřejmé, že i když přijmete stejné množství energie z ovoce či klasického cukru, efekt a přínos pro organismus bude odlišný. Protein má zase oproti tukům a sacharidům moc více zasytit, a protože je náročné bílkoviny trávit, stojí to tělo i více energie,“ vysvětluje odbornice na výživu Monika Bartolomějová.

7.Hubnutí je lineární proces

Tento rozšířený omyl je častou příčinou ztráty motivace během hubnutí. Většinu lidí vyděsí, když po prvotním shození kil váha stagnuje nebo i trochu přiberou. Jde však o naprosto přirozený jev – v řádech týdnů tělesná hmotnost obvykle kolísá až o několik kilogramů.

„Pokud váha ukazuje vyšší hodnotu, ještě není důvod k obavám. Rozdíly způsobuje nezpracovaná strava v trávicím systému nebo zadržovaná voda v těle. Své hubnutí proto sledujte v dlouhodobém horizontu, malé výkyvy na váze jsou normální,“ uklidňuje trenérka Markéta Brožová.

8.Za obezitu může slabá vůle

Je zcela špatně domnívat se, že za váhovým přírůstkem člověka pokaždé stojí jeho neschopnost se ovládnout. Obezita je složité onemocnění způsobené celou řadou faktorů. Na vině bývají četné genetické proměnné nebo zdravotní indikace, jako jsou deprese, syndrom polycystických vaječníků, onemocnění štítné žlázy a další.

Nebezpečné diety, které raději nezkoušejte

Ilustrační fotografie

Roli hraje také dědičnost. Obézní lidé většinou bojují s biologicky danou dysfunkcí hormonů, které mají na starosti tělesnou hmotnost. Proto musí vyvinout větší úsilí při hubnutí i udržení váhy.

„Jednou z příčin obezity bývá rezistence na hormon leptin. Ten signalizuje mozku dostatek tuku v těle a pokud nefunguje správně, mozek si stále myslí, že máte hlad. Je extrémně těžké, ne-li nemožné, jíst vědomě méně, když neznáte pocit sytosti. Jedná se však o jeden z mnoha faktorů. Biologické dispozice k obezitě jsou zřetelné u nejmenších dětí, kterým nelze vyčítat slabou vůli, chovají se přesně tak, jak jim předepisuje fyziologie. Samozřejmě to neznamená, že by se tito lidé měli vzdát veškerých snah zhubnout s odvoláním na genetiku, ale faktem je, že hubnutí je pro ně mnohem těžší. Pozitivních výsledků většinou dosáhnou až s odbornou pomocí,“ uvádí Monika Bartolomějová.

9.Při redukci hmotnosti je důležité snídat

Studie ukázaly, že lidé, kteří nesnídají mají skutečně větší sklon k přibírání na váze. Nemůže to ale být tím, že tito lidé žijí obecně víc nezdravě?

Na tuto otázku odpověděl výzkum z roku 2014, který po dobu čtyř měsíců sledoval přes tři stovky mužů a žen. Ti buď snídali, anebo snídani přeskakovali. Žádný efekt jednoho nebo druhého chování na změnu hmotnosti se však neprokázal.

„Opět se dostáváme k tomu, že každý organismus je individuální. Někomu snídaně vyhovují, jinému ne. Primárně bychom se měli vyhýbat přejídání, ke kterému nás svádí nepravidelné stravování a nedostatek času během dne. Jestli jedinec snídá, nebo snídani vynechává a poprvé jí až dopolední zdravou svačinu, není podstatné,“ souhlasí nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

Autor:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Pět pochval denně zlepší chování malých dětí, tvrdí britští psychologové

Mnoho rodičů si láme hlavu tím, jak zlepšit chování svých dětí. Podle britských psychologů by mohlo pomoci pravidelné chválení. Důležité je ovšem vhodně volit...  celý článek

Proměna maminky nevěsty či ženicha
Svatební proměna: Kostýmek i pouzdrové šaty pro matku nevěsty Martinu

Svatební sezona se pomalu rozjíždí a s ní kromě radosti přichází i zásadní problém. Jaké oblečení zvolit, abyste svatebčanům nezpůsobili ostudu? Pečlivý výběr...  celý článek

Gabourey Sidibe (New York, 15. února 2015)
Sidibe: Když jsem měla anorexii, už jsem měla naplánované, jak se zabít

Cesta boubelaté herečky Gabourey Sidibe (34) ke štěstí byla velmi trnitá. V mládí měla problémy s poruchou příjmu potravy a v pozdějším věku pak pracovala na...  celý článek

Máte občas pocit, že se vizážisté zbláznili? Pokud ano, nejste v tom sami....
Hvězdičky na obličeji, mokré vlasy a další podivné kosmetické trendy

V záplavě všemožných kosmetických vychytávek je nadlidské se orientovat. Některé mohou být inspirativní, nad jinými člověk kroutí hlavou. Vybrali jsme pro vás...  celý článek

Lenka s Rosťou na závěrečném setkání obou párů
Lenka není flákač, ale je to moje žena a milenka, zaznělo ve Výměně

Nebýt vtipného Rosti, byla by středeční premiérová Výměna manželek celkem nuda. Nikdo se nepopral ani nehádal, jak jsou diváci zvyklí, a slzy tekly jen...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Čas na cvičení máme všichni. Sedm tipů, jak se každý den trochu hýbat

Nemám čas. Nemám energii. Mám sedavé zaměstnání. Nechci cvičit jen trochu, ale pořádně. Výmluv, proč se každý den prostě nemůžeme hýbat, máme spoustu. Zařadit...  celý článek

Silvie Sher, trenérka z Online Fitness
Štíhlá do plavek: cviky a rady, díky kterým vám zmizí pneumatika v pase

Pneumatika kolem pasu trápí většinu lidí. A podle odborníků na cvičení bývá shazování tuku v oblasti břicha o trochu složitější, než u jiných partií. Jak si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se stane s vaším tělem, když budete jíst moc cukru

Nejspíš už jste slyšeli, že nadbytečný příjem cukru zvyšuje riziko vzniku zubního kazu a přispívá k nadváze a obezitě. Přebytek cukru ve stravě však může vést...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.