Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak zhubnout napořád? Rozhodně zapomeňte na zázračné diety

aktualizováno 
Také si na začátku nového roku slibujete, že konečně shodíte nadbytečná kila, a nikdy vám to nevyjde? Jestli chcete zhubnout natrvalo, držte se našich doporučení.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Jak zhubnout napořád a bez jojo efektu? Otázka, kterou si klade asi většina z nás, kteří máme nadbytečná kila a ta kila se nám neustále vracejí. Asi nejhůře se hubne lidem, kteří s nadváhou nebo obezitou bojují po celý život a mají za sebou mnoho dietních experimentů. U těch se jojo efekt dostavuje až se železnou pravidelností.

Co si pamatovat

Některé potraviny mají nezaslouženě špatnou pověst a jiné v nás naopak automaticky vyvolávají dojem, že jsou zdravé a vhodné při úpravě stravovacího režimu, a přitom tomu tak není. Mezi potraviny se špatnou pověstí se v posledních letech dostaly například máslo a vejce. Co si tedy o těchto základních potravinách myslet?

 „Máslo je vhodné především pro studenou kuchyni. Obsahuje vitaminy rozpustné v tucích, některé minerální látky, a také mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Ačkoliv je i zdrojem cholesterolu, pokud je konzumováno střídmě, není pro zdraví nebezpečné, jak se často uvádí. Vajíčka byla pro svůj obsah cholesterolu dlouhou dobu zatracována. Podle studií se ale tento cholesterol nepodílí na zvyšování krevního cholesterolu. Naopak - vejce jsou pro nás výborným zdrojem bílkovin a žloutek obsahuje lecitin, který přispívá ke správné funkci kardiovaskulárního systému a je součástí buněčných membrán. Téměř každá potravina má svá pro a proti a je důležité brát v potaz vždy obě tyto stránky. Jedině bohatý výběr kvalitních potravin a celkově střídmý energetický příjem povede ke zdraví,“ upozorňuje nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová. 

Nutriční terapeutka Věra Boháčová, členka Fóra zdravé výživy, k tomu říká: „Pokud budeme chtít zhubnout hodně rychle a co nejvíce kilogramů, zaručeně se jojo efekt dostaví. Stejně jako jsme nadbytečná kila neposbírali přes noc, je potřeba dát čas i úspěšnému hubnutí.“

Hubnutí bychom podle ní neměli brát jako krátkodobou záležitost, ale jako dlouhodobou úpravu celkové životosprávy. Úpravy stravovacího a pohybového režimu by pak měly být nastaveny individuálně a měly by být splnitelné - ideálně s pomocí odborníka.

Chce to trpělivost

Smyslem léčby nadváhy, a zejména obezity, není pouze snížení tělesné hmotnosti, ale také snížení tukových zásob v našem těle. A nejen to.

„Cílem léčby je zároveň ovlivňovat další současné zdravotní problémy, případně jim předcházet, a sníženou hmotnost si také udržet.“ 

Chceme-li toho dosáhnout, musíme se podle Věry Boháčové držet následujících pravidel: „Důležité je přijímat méně energie, než vydáváme. V ideálním případě bychom toho měli docílit nejen úpravou stravy, ale i současným zvýšením tělesné aktivity, tedy pravidelným pohybem. Strava by také měla být pestrá a pravidelná,“ říká odbornice. Zakopaný pes je podle ní v tom, že si lidé často kladou nereálné cíle.

„Týkají se nejčastěji délky hubnutí - ve smyslu chci zhubnout hned - a nastaveného režimu, který se musí individuálně přizpůsobit pro každého z nás. Svou roli tu sehrává i dlouhodobý stres, který může hubnutí znesnadňovat,“ upozorňuje.

Řekněte dietě: Ne!

Dalším omylem je naletět na nejrůznější bizarní diety. Mnoho lidí už sice pochopilo, že jsou velmi často k ničemu, přesto se k nim mnozí z nás stále upínají a opakovaně je zkouší. Kterým dietám bychom se tedy měli určitě vyhnout?

„Těm, které striktně zakazují konzumaci některé skupiny potravin, případně jsou zaměřené na konzumaci jedné skupiny potravin nebo určité potraviny. Dále těm, které slibují rychlé hubnutí bez jojo efektu. Nevhodné jsou i diety krátkodobé, které postrádají doporučení, jak režim upravit dlouhodobě, i ty, které vám slibují, že není třeba se hýbat. Zcela určitě je nutné vyhnout se i těm dietám, které vás přesvědčují, že bez jejich přípravků se účinně hubnout nedá, a těm, které používají tak zázračné přípravky, že díky nim nemusíte ve svém režimu nic měnit,“ vyjmenovává dlouhý seznam Věra Boháčová.

Lidem, kteří při pokusech o hubnutí opakovaně selhali a jimž kila naskákala zase zpět, doporučuje hlavně trpělivost - a pomoc odborníka, který jim úpravu životosprávy ušije na míru.

Bez pohybu to nepůjde

Odborně sestavený jídelníček, který individuálně zohlední všechny potřeby člověka, který chce zhubnout, i všechny důležité faktory včetně aktuálního zdravotního stavu, je často jediný vhodný způsob, jak se nadbytečných kil natrvalo zbavit. Velice důležité je však také přidat pohyb, protože zhubnout, aniž bychom se hýbali, lze jen velmi těžko - a navíc hrozí spíše odbourávání svalové hmoty místo tuku.

„Je to také náročnější pro sestavení jídelníčku. Pokud se při hubnutí nehýbeme, o to přísnější úpravu stravy musíme mít, a o to větší je riziko, že ji člověk nebude dodržovat,“ varuje Věra Boháčová.

Myslete proto na to, že každá aktivita se počítá. I v případě, že nejste zvyklí se hýbat, začněte. Vydejte se třeba na svižnou procházku nebo zkuste pohyb v bazénu. Plavání je zdravé a uvidíte, že kila půjdou dolů snadněji, a vy se navíc budete cítit dobře. Důležité ale je pokračovat v pravidelném pohybu i poté, co jste už pár kil shodili. Berte to prostě tak, že si najdete ten pro vás nejpříjemnější pohyb, a už u něj zůstanete natrvalo.

Hubněte společně

Při hubnutí je také nesmírně důležitá podpora nejbližších. Pokud se budete snažit jíst zdravě a lehce, a váš partner bude vyhledávat tučnější jídla, je možné, že těmto lákadlům podlehnete a nedopracujete se nikam. A tak pokud má vaše drahá polovička také nějaký ten kilogram navíc, domluvte se a zkuste shodit přebytečná kila společně. 

Když si budete s partnerem pomáhat, bude hubnutí určitě účinnější a pro vás oba snadnější. Patrně to bude žena, která v rodině navrhne takový scénář. Podle Věry Boháčové je totiž prokázáno, že ženy se zabývají hubnutím častěji než muži.

„Hubne se jim ale hůře, jejich metabolismus je často zatížený dietami a s nimi spojeným jojo efektem. Muži mají navíc výhodu v podobě většího podílu svalové hmoty. Trvá jim však déle, než se rozhodnou hubnout,“ říká odbornice.

Nepřipusťte nadváhu

Je známo, že obezita je velký problém v celém civilizovaném světě. Ve většině evropských zemí trápí nadváha nebo obezita více než polovinu obyvatel. Česká republika bohužel patří mezi země s nejvyšším výskytem obezity - každý druhý člověk u nás má nadváhu a pětina lidí se nachází v pásmu obezity.

Obézní lidé a lidé s nadváhou mají téměř čtyřikrát vyšší riziko vzniku diabetu druhého typu, třikrát častěji se u těchto lidí vyskytuje vysoký krevní tlak a dna, a roste i riziko ischemické choroby srdeční. Při vědomí těchto souvislostí je jasné, že bychom se - pokud jde o jídlo - měli držet zpátky, a naopak - pohybu jen houšť.

Článek vyšel v lednovém vydání časopisu Zdraví. 

Autor:




Nejčtenější

Magnetická rezonance dvojčat ve 32. týdnu těhotenství
Proč se rodí některé děti i jedno z dvojčat menší? Může za to placenta

Vědci měli doposud několik teorií o tom, co ovlivňuje velikost plodu v děloze a následnou porodní váhu. Nová studie na jednovaječných dvojčatech provedená...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

Bridget Malcolmová
Lidé očekávají, že modelka bude hloupá mrcha, říká Bridget Malcolmová

Pětadvacetiletý andílek Victoria’s Secret Bridget Malcolmová má prý dost zažitých stereotypů, které se týkají modelek. Irituje ji, že si o modelkách lidé...  celý článek

Modelky se oblékly do ručně vyrobených svatebních šatů z toaletního papíru.
Toaletní papír v hlavní roli. Modelky předváděly křehké svatební šaty

Drobné květiny, třásně i dlouhé vlečky nechyběly svatebním róbám, které se minulý týden objevily na přehlídce v New Yorku. Ač vypadaly honosně, k jejich výrobě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jana: Setkání s první láskou po dvaceti letech mi změnilo život

Vždy u mě rozum vítězil nad srdcem. Tvrdě jsem na sobě pracoval, abych se dostal tam, kde jsem teď. Zakolísal jsem jen jednou, je to už 20 let, ale ustál jsem...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Čtyři rady odborníků, jak získat krásnější a zdravější tělo. Navždy

Chtěli byste zeštíhlet a zpevnit postavu, celkově žít trochu zdravěji? Seznamte se s čtveřicí osvědčených tipů nutričních poradců, fitness trenérů i...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Krém, olej, nebo mléko na opalování?
Krém, olej, nebo mléko na opalování?

Na dovolenou u moře se vyzbrojte nejen skvěle padnoucími plavkami, ale také kvalitním přípravkem na opalování. Na pultech drogerií najdete opalovací krémy, mlék... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.