Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diety zapomínají na bílkoviny. Nepočítejte kalorie, hlídejte si živiny

  10:43aktualizováno  10:43
Pokud chcete zhubnout, je podle nejnovějších vědeckých poznatků daleko důležitější si v jídle hlídat poměr zásadních živin než samotné kalorie. Ukázalo se, že v posledních desetiletích většina diet redukovala podíl bílkovin ve stravě, což byla chyba.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výjimkou mezi dietami je ta Atkinsova, která je na na bílkoviny i tuky bohatá, ale i ta je pro zdraví nebezpečná. Moc bílkovin a tuků jednak extrémně zatěžuje organizmus, ale hlavně ve stravě chybí sacharidy, které tělo také potřebuje.

„Diety založené na konzumaci velkého množství bílkovin nám můžou pomoci zhubnout, ale pokud obsahují jinou nerovnováhu živin, pak nám také můžou způsobit zdravotní problémy,“ tvrdí profesor David Raubenheimer z Univerzity v Sydney.

Nejnověji se nutriční specialisté shodují, že za obezitu může snížený příjem bílkovin a naopak přebytek sacharidů a tuků v potravě.

„Můžeme zvládat obezitu a předcházet jí tím, že zajistíme ve stravě dostatek bílkovin, které spolehlivě zasytí hlad,“ vysvětluje Raubenheimer.

Bílkoviny trávíme pomalu, vyvolávají dlouhodobý pocit sytosti a na jejich metabolické zpracování musí tělo vynaložit energii. Když tak pozřeme pokrm bohatý na proteiny, jsme na dlouho nasyceni, nepřejídáme se a navíc při trávení spalujeme energii. Výsledkem je to, že tělo nepřibírá na váze.

Na bílkoviny jsou bohatá kuřecí a krůtí prsa, libové hovězí a telecí, ryby, vepřová panenka, tvaroh a nízkotučné sýry, jogurty a mléčné výrobky, fazole, vajíčka a tofu.

Největší nerovnováhu v živinách vytváří podle profesora Raubenheimera potravinářský průmysl. Tvrdí, že konzumace hotových jídel a konzervovaných výrobků vede k tomu, že je tělo nesprávně nasyceno, a tudíž neustále vybízí ke konzumaci dalšího jídla. Tím přijímáme více energie, než potřebujeme, a tím pádem tloustneme.

„Jednoduchým pravidlem zdravého stravování je zcela se vyhýbat konzervovaným potravinám, hotovým výrobkům a pokrmům. Čím je potravina přirozenější, tím lépe. Naše těla a chutě nejsou adaptovány na oplatky, dortíky, pečivo, pizzu a slazené nápoje a my se jimi přejídáme, a ohrožujeme tím své zdraví,“ varuje profesor Raubenheimer.

Drželi jste někdy dietu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 14. července 2014. Anketa je uzavřena.

Ano 629
Ne 347
Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.