Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co jste možná nevěděli o vůních a parfémech

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Čich je jedním z nejdůležitějších smyslů člověka. Ačkoliv si to mnohdy neuvědomujeme, často hodnotíme naše okolí právě podle čichu. Pokud se před námi objeví atraktivní mladík, jehož tělesný pach ale shledáváme odpudivým, pak mu nepomůže ani svůdný pohled ani tučné konto. Čich je zkrátka nekompromisní.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

To, že nám někdo "voní", nebo "nevoní", není pouhým vyjádřením našeho estetického vkusu. Čich, stejně jako ostatní smysly, totiž především vyhodnocuje informace z okolního světa za účelem zjištění možného nebezpečí. Pachy, které se nám nelíbí, nám vlastně říkají: Dej si pozor! Proto špatně snášíme pachy odpadků a výkalů - jsou totiž plné choroboplodných zárodků.

Dnes už existují vědecké studie o tom, že kromě nebezpečí má čich také důležitou funkci při hledání partnera. Pokud se nám tedy muž zdá atraktivní, říká nám tím naše tělo, že je vhodný pro případné početí potomka. Ovšem na prvním rande mu to raději neříkejte :)

Zrození parfému skrz oheň a kouř

Tak jako u mnoha jiných báječných vynálezů i za objevením parfému byla náhoda. Když naši předci pálili určitý typ dřeva, nemohlo jim uniknout, že krom tepla se z něj line i příjemná vůně. Odtud i označení "parfém", neboli latinské "per fumum" - skrz kouř.

Krom dřeva se ve starověku používaly k vytváření vůní pálením i pryskyřice nebo různé rostliny. Časem se lidé naučili umocnit vonné složky obsažené například v květinách jejich louhováním v alkoholu a v oleji. Tak vznikaly první jasmínové, liliové či narcisové pra pra parfémy.

Jak se voněli naši předci?

Vzhledem k tomu, že spreje a flakony nebyly ve starověku ještě dostupné, nanášeli na sebe lidé vůně všemožnými způsoby. Mezi oblíbené patřila koupel ve vonných směsích. Egypťané si pod vlasy či paruku ukládali vonné lojové koule, jejichž odér se pomalu uvolňoval. Krom toho bylo zcela běžné navonět i svého koně nebo psa.

Obecně mohou parfémy obsahovat přírodní nebo také syntetické složky. Z přírody si člověk do parfémů bere krom částí rostlin i živočišné substance, například ze žláz jelena pižmového nebo bobra. Díky rozvoji nejrůznějších technologií je dnes už možné připravit umělé náhražky například vanilkového nebo růžového aroma, anebo vyvíjet zcela nové vůně, které se v přírodě nenacházejí.

Srdce, hlava a základ

Vyhrajte šperky Swarovski a parfém Versace

Až do 2. prosince letošního roku můžete na stránkách České pojišťovny Myslíme na ženy vyhrát hodnotné ceny od světoznámého výrobce šperků Swarovski a parfémy Versace. Účast je snadná - stačí jen se zaregistrovat pomocí jednoduchého formuláře. Parfém můžete vyhrát každý týden a po ukončení soutěže proběhne slosování o hlavní ceny. Úplně všichni zúčastnění navíc získají zajímavé slevy na některá pojištění u ČP.

Každý parfém je charakterizován třemi složkami vůní, jsou to hlava, srdce a základ. Srdce je to, co cítíme nejdříve, první závan odéru, který trvá jen krátce. Hlava je část, která voní o něco déle, většinou kolem dvou hodin. Tóny základu vydrží nejdéle, uvolňují se velmi pomalu.

Chanel No. 5 - zrození legendy

Když na žádost Coco Chanel vymýšlel novou vůni, vytvořil prý Ernest Beaux původně celkem 24 vzorků vůní a požádal Coco, aby rozhodla, který z nich je nejlepší. Vítězem byla pětka, a tak nový parfém nesl označení Chanel No. 5. Poprvé byl představen v roce 1921. Měl být symbolem moderní a sebevědomé ženy 20. století, přesto i ve století jednadvacátém stále patří mezi nejprodávanější parfémy na světě.

Kdo se v parfémech trochu vyzná, ten ví, že do výroby vlastních odérů se pouští s oblibou zejména módní návrháři, například Yves Saint Laurent, Calvin Klein nebo slavný Versace. Není se co divit, vždyť tento business je více než výnosný a parfém, který se na trhu prosadí, dokáže svému majiteli vydělat milióny a jeho jméno změnit v nesmrtelnou legendu.





Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Pět tipů pro úspěšnou a nezávislou ženu

Pryč jsou doby, kdy platilo "sedávej panenko v koutě". Úspěch je dnes pro ženy stejně důležitý jako pro muže. I když zaručený recept na něj asi neexistuje,...  celý článek

Ilustrační snímek
Překonat krizi může pro manžele znamenat lepší vztah do budoucna

V každém vztahu někdy dojde ke krizi. Důležité ale je, jak se k ní postavíme. Pokud krizi dokážeme vyřešit a poučit se z ní, může to pro náš vztah představovat...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy není pozdě splnit si svůj sen, stačí jen trochu odvahy

Čím je člověk starší, tím snáz zapomene, co všechno chtěl v životě zkusit a dokázat. Přitom to není tak těžké, stačí jen trochu odvahy a hlavně uvědomit si, že...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto rozjasňovače stále nepatří do standardn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.