Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zpestřete si dietu bylinkami. Zůstanete déle syti

  4:55aktualizováno  4:55
S redukční dietou se pojí předsudky, že jídlo je bez chuti. Opak je ale pravda. Objevte, jak vám jídelníček pomohou zpestřit bylinky. I Markéta, Helena a Petra z našeho projektu Hubneme pro zdraví chuť a další výhody čerstvých bylinek náležitě ocenily.
Chutné jídlo, které pěkně voní a lákavě vypadá, uspokojí náš žaludek v daleko menším množství.

Chutné jídlo, které pěkně voní a lákavě vypadá, uspokojí náš žaludek v daleko menším množství. | foto: Profimedia.cz

"Chutné jídlo, které pěkně voní a lákavě vypadá, uspokojí náš žaludek v daleko menším množství než potraviny bez chuti," říká Gabriela Knosová z brněnského Institutu kompliment, který dámám do Vánoc pomáhá dosáhnout jejich vysněné váhy.

Hubněte o wellness pobyt

1. Založte si na OnaDnes.cz vlastní blog a do prvního příspěvku vložte svou aktuální fotografii celé postavy. Zapisujte do poloviny prosince, jak hubnete s námi, popisujte, v čem je váš problém, co vás naopak baví a jak vám jdou kila dolů.

2. Další možností, jak se zúčastnit soutěže, je poslat příběh i s fotografiemi před hubnutím a po něm na e-mail: zdravi@idnes.cz

3. Na závěr našeho seriálu Hubneme pro zdraví vybereme jednu z vás, která byla nejaktivnější a zároveň jí hubnutí nejvíce prospělo. Ta od Institutu kompliment získá víkendový wellness pobyt pro dvě osoby v luxusním wellness & spa hotelu Augustiniánský dům v Luhačovicích.

4. Kdybyste si na blogu nevěděly s něčím rady, napište nám blogona@idnes.cz.

Bylinky mají navíc nízkou energetickou hodnotu, ale vysoký obsah vitaminů, minerálních látek a čerstvé obsahují i mnoho enzymů.

"To ale nejsou jediné důvody, proč je klientům doporučujeme. Dělají jídlo chuťově plnějším. Díky tomu se rychleji zasytíte a sytí zůstanete delší dobu," vyjmenovává výhody bylinek Gabriela Knosová.

Důležitější je vůně

Věděli jste, že když vám něco chutná, souvisí to více s vůní než chutí? Vnímání chuti až z osmdesáti procent ovlivňuje vdechování příjemné vůně jídla. Další důvod, proč si jídlo ovonět bylinkami.

Vyzkoušejte například rajčatový salát s petrželovou natí - nakrájejte dvě rajčata na osminky, přidejte polévkovou lžíci zakysané smetany a nadrobno nasekanou petrželovou nať. Nebo zkuste petrželovou nať využít netradičně a zkombinujte ji s banánem. Objevíte tak velmi zajímavou chuť.

Bylinky můžete použít i k přípravě drinků. "Oblíbený je osvěžující nápoj s čerstvými mátovými lístky nebo petrželovou natí či meduňkou," říká Gabriela Knosová.

Pro zpestření pitného režimu přijdou při hubnutí vhod i čaje z čerstvých nebo sušených bylinek. Samozřejmě bez přidaného cukru a v množství dva až tři šálky denně.

Bylinky v kuchyni

Petržel - polévky, pečené a dušené maso, vaječné pokrmy, saláty, luštěninové omáčky
Bazalka - polévky, saláty, nálevy, omáčky, pečená masa, rybí pokrmy, rostlinné octy
Pažitka - bramborové, fazolové, hrachové a masové polévky, okurkové, bramborové, francouzské, masové a míchané saláty, pečené maso, vaječné, máslové a tvarohové pokrmy a omáčky
Rozmarýn omáčky - skopové maso, pečené zvěřinové a drůbeží maso, nádivky, houbové výrobky, octové rybí výrobky
Saturejka - zelná jídla, saláty, masové a houbové pokrmy, bramborové pokrmy, omáčky. Při nakládání octových a vodových okurek se hodí i jako náhrada černého koření
Šafrán - na obarvení masové polévky, těstovin, másla, sýru, vína a pečiva
Yzop - do bramborového, celerového, petrželového rybího a masového salátu, do pečení a marinád
Celer - polévky, saláty, octy, masné, vaječné, tvarohové a máslové pokrmy, omáčky
Bobkový list - polévky, omáčky, octová jídla, pro nakládání kyselých okurek a zelí, pro marinování ryb
Česnek medvědí - čerstvé listy se nadobro pokrájí jako pažitka nebo petržel a dají se na chléb, do polévek, salátů a masitých jídel
Koriandr - pečené maso, omáčky, marinády, pro nakládání zelí a okurek, zeleninové saláty a jogurtové zálivky
Kopr - omáčka, vařené maso, masové halušky, rybí pokrmy, saláty, houbová omáčka, pomazánky, zákusky, pro nakládání okurek a zelí
Libeček - polévky, saláty, omáčky
Majoránka - polévky, dušená zeleninová jídla, masové pokrmy a výrobky, játrové halušky, jaterničky, bramborové a fazolové omáčky
Mateřídouška - polévky, pečené maso, kyselé zelí, saláty, plněné zelí, sekaná, bramborové a zvěřinové omáčky, rostlinné octy
Máta - peprná nádivky, ovocné saláty
Meduňka - ovocné polévky, houbové pokrmy, drůbeží a zvěřinová jídla, omáčky, rostlinné octy

Milovnicí bylinek je také Helena z našeho projektu Hubneme pro zdraví.

"Pažitka v bramborách, polévkách nebo pomazánkách dělá divy, hladkolistá petrželka spolu s česnekem skvěle ladí třeba k červené řepě, tymián s česnekem zase k pečeným rajčatům nebo bramborám," říká Helena.

Čtenářky Helena, Markéta a Petra se rozhodly zhubnout pod dohledem odborníků.

Čtenářky Helena, Markéta a Petra se rozhodly zhubnout pod dohledem odborníků.

Za oknem pěstuje bazalku a rozmarýn, na zahrádce tymián, estragon, šalvěj, dobromysl, mátu a spoustu pažitky. "Lidé bylinky někdy podceňují a nahrazují je umělými univerzálními dochucovadly, což je velká škoda," říká.

Markéta a Petra mají rády bazalku. "Mám ji ráda s jakýmkoli druhem masa nebo v zeleninovém salátu, lehce podušenou i syrovou," říká Petra.

Jak hubnou čtenářky OnaDnes.cz
Markéta, 26 let
Výška: 178 cm
1. září: 103,8 kg
Nyní: 99 kg
Redukce: 4,8 kg
Helena, 30 let
Výška: 178 cm
1. září: 93 kg
Nyní: 87,6 kg
Redukce: 5,4 kg
Petra, 31 let
Výška: 168 cm
1. září: 80,5 kg
Nyní: 77,1 kg
Redukce: 3,4 kg
Zlepšuje se mi fyzička a začínám pomalu vytahovat i starší oblečení z "hubenějších let". Jinak podzim pro mě je a bude poměrně zátěžový, protože je teď nejvíce společenských událostí a rodinných oslav. Tak držte palce, ať se držím.Z knížky Redukčná diéta, kterou v komplimentu dávají na začátku programu, jsem nastudovala příklady jídelníčku. Některá jídla obsahují zatím mně dočasně nedoporučené potraviny, ale celkově je plná dobrých nápadů. Povolené už mám sladké druhy zeleniny i ovoce.Minulý týden byl poměrně hektický a to se samozřejmě odrazilo i v jídle. Náročné zkoušky na začátku týdne a sjíždění divoké vody o víkendu byly v zájmu kompromisů, správně jíst se mi dařilo jen prostřední tři dny v týdnu.
Odbornice z Institutu kompliment: Markéta má čerstvě po měření tělesných obvodů a výsledky jsou velmi motivující. Výhodou je pro Markétu její asertivita. Už má za sebou pár zátěžových situací, které bez velkých potíží zvládla.Odbornice z Institutu kompliment: Helena vše zvládá s přehledem. Nejvíce nás překvapila se svým přístupem ke svému jídelníčku. Má plno nápadů na nové recepty i v redukčním režimu.Odbornice z Institutu kompliment: Petra se uplynulý týden nemohla dostavit na konzultace spojené se cvičením. Dříve měla problémy s pravidelným příjmem tekutin. Ten se již výrazně zlepšil. Doporučila jsem nastavení upomínky na každou hodinu.
Autor:






Nejčtenější

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.