Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Na co si dát pozor při výběru i konzumaci ovoce a zeleniny

  4:00aktualizováno  4:00
Že jsou zelenina a ovoce zdravé, ví každý. Většina z nás ale nedodržuje jejich správný příjem. Denně bychom měli sníst 500 gramů zeleniny a do 300 gramů ovoce. Spolu s výživovými specialisty Karolínou Hlavatou a Petrem Havlíčkem vám v projektu "Vím, co jím" opět radíme, jak vybrat potraviny, které jsou prospěšné a neškodí našemu zdraví.

Ovoce a zelenina jsou zdrojem vitaminů, minerálních látek a také vlákniny. "Ideální je, pokud máme ovoce nebo zeleninu ke každému dennímu jídlu," doporučuje dietoložka Karolína Hlavatá.

Ovoce může být součástí svačin dopoledne i odpoledne, lépe je kombinovat s mléčnými výrobky, a to zejména proto, že samotné ovoce nás příliš nezasytí. Příklad vhodné svačiny je třeba jablko a cottage sýr nebo jogurt a miska drobného ovoce.

Denní příjem ovoce by neměl překročit 300 gramů, protože pak můžete začít přibírat na váze. Naopak zeleninu si můžete dopřát v neomezeném množství, za den bychom jí měli sníst minimálně 500 gramů.

Prospěšná vláknina

Ze stogramové porce ovoce a zeleniny přijímáme v průměru asi 2,5 až 6 gramů vlákniny. "Vlákniny máme dva druhy. A to rozpustnou a nerozpustnou," vysvětluje výživový specialista Petr Havlíček.

"Pokud si to máme představit, tak u jablka znamená slupka tu nerozpustnou, která je vhodná pro správné fungování našeho střeva, a dužina tu rozpustnou, která bobtná, takže nás zasytí a je důležitá pro snížení krevního cukru, tuku a cholesterolu," doplňuje dietoložka Hlavatá.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Havlíček pak doporučuje těm, kteří mají potíže se zácpou, dvě jablka denně a je po problému.

Pozor na úpravu

Ovoce a zeleninu nepřijímáme jen v syrovém stavu, a tak je dobré vědět, na co si dát pozor při úpravě. Při tepelné úpravě se ztrácí zejména vitamin C, proto je důležité pracovat rychle a nenechávat nakrájené ovoce ani zeleninu dlouho volně na vzduchu. U kompotů, džemů a sušeného ovoce se zase zvyšuje obsah jednoduchých sacharidů.

Sušené ovoce si dát můžete, ale počítejte s poměrně vysokou energetickou hodnotou (cca 1 100 kJ/100g).

"Jakékoli sušené ovoce si dejte pouze v pětinovém množství oproti čerstvému. Pro příklad místo 100 gramů hroznového vína si můžete dát jen 20 gramů rozinek," doporučuje Petr Havlíček. Výhodou je ovšem relativně vysoký obsah vlákniny a draslíku.

Pro tepelnou úpravu zeleniny je nejlepší pára. Pokud vaříte brambory, opět je nejvhodnější v páře nebo dávat až do vroucí vody.

Autor:






Nejčtenější

Pikantní zeleninová polévka
Pórková, s květákem i paprikou. Nejlepší podzimní polévky pro zahřátí

Nejsychravější a zároveň nejmalebnější roční období už úřaduje nejen v kalendáři, ale také za okny, takže je pravý čas na husté zeleninové polévky. Kromě toho,...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Americká tenistka Serena Williamsová v olympijském utkání s Australankou Darjou...
Williamsová má strach o dceru. Nechce, aby si prošla tím, čím ona

Serena Williamsová (35) fanouškům odhalila svoji citlivější stránku. Na sociálních sítích zveřejnila fotku malé dcery Alexis Olympie, vyjádřila obavy o její...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak se rychle zbavit stresu

Určitě to dobře znáte. Zrychlí se vám tep, sevře se hrdlo a žaludek a najednou máte pocit, že se nemůžete pořádně nadechnout. Stres útočí. Poradíme vám pár...  celý článek

Kosmetické vychytávky dokážou zpříjemnit chladné dny.
Deset věcí, které vám zpříjemní podzim. Tmavá rtěnka nebo tuhý parfém

Sychravé podzimní dny vám nemusí kazit náladu. Jsou skvělou příležitostí, abyste si mohla v teple domova vychutnat kosmetické novinky nadcházející sezony. Máte...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě
Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě

Každá druhá žena si přeje mít vlasy jako vodopád. A tak následuje hodinová foukaná, nespočet pěn a sprejů na objem, drah... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.