Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Večeře je při dietě zásadní. Za přejídání může špatné jídlo během dne

aktualizováno 
Celý den se držíte a snažíte se jíst střídmě. Pak přijde večer a vy byste nejraději vyjedli lednici. Chyba je ve špatně sestaveném jídelníčku. Dietoložka Karolína Hlavatá vám v seriálu Vím, co jím prozradí tipy, které vás ochrání před večerním přejídáním.

Pravidelný jídelní režim mají už děti v mateřské škole - snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře. Dospělí na něj mnohdy rezignují a pak bojují s kily navíc, únavou nebo přejídáním.

Jíte jen dvakrát denně? Chybí vám bílkoviny

„Dodržovat pravidla pro denní jídla je důležité z několika důvodů. Zaprvé si tak zajistíte pravidelný příjem energie, vyrovnanější hladinu krevního cukru a tím i menší pocity hladu a těžko zvladatelných chutí na pamlsky. Dalším důvodem je, že jíte-li například jen dvakrát denně, nemáte šanci získat dostatek potřebných živin,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá.

A dodává, že problém se týká především zeleniny a bílkovin. Jídelníček pak není celkově vyvážený a bývá i málo pestrý. Jíst bychom měli ideálně pětkrát, minimálně pak třikrát během dne.

Vynechání svačin vás dožene k přejídání

Svačiny bývají často opomíjené, což je velká škoda. Zabraňují nevhodnému přejídání a z podstatné části hradí příjem hlavních živin, vitaminů a minerálních látek.

„Zvlášť důležitá je odpolední svačina, protože interval mezi obědem a večeří je dlouhý. Většina dospělých i dětí tráví odpoledne aktivně, proto se potřeba energie ještě navyšuje,“ vysvětluje odbornice na výživu.

Ráno a večer u jednoho stolu

Večeře spolu se snídaní je ideální příležitostí, kdy se může rodina najíst společně u jednoho stolu.

„To má význam mimo jiné i proto, že rodič může sledovat, jak dítě a především adolescent jí, zda nevynechává záměrně některé potraviny, jestli se v jídle zbytečně nenimrá nebo naopak jídlo nehltá. To všechno může včas upozornit na případné poruchy příjmu potravy nebo zachytit tendence k nevhodným alternativním směrům ve výživě,“ uvádí doktorka Hlavatá.

Vynecháváte přílohy? Budete mít hlad

Vyvážená večeře by měla obsahovat komplexní sacharidy, bílkoviny, menší podíl tuku a zeleninu. Komplexními sacharidy se rozumí například rýže, těstoviny, pečivo nebo chléb.

„Přílohu vynechávejte pouze v případě přísnějších redukčních diet, jinak se jim nevyhýbejte,“ varuje dietoložka.

Večeře mohou být i dvě

Kompletní večeře zabrání chutím na „něco“ ve večerních hodinách. Děti, dospívající nebo obecně lidé s vyšší energetickou potřebou si mohou dopřát i druhou, menší večeři.

„Může se jednat třeba o kousek ovoce, jogurt, kakao či plátek chleba se šunkou,“ doporučuje Karolína Hlavatá.

Najezte se i po páté hodině

Večeři neodbývejte, protože nezapomínejte, že organismus v noci regeneruje a k tomu potřebuje energii.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Naposledy bychom měli jíst 2 hodiny před spaním, neplatí tedy, že večeře po páté hodině odpolední je dietní vražda.

Polévka je zdravá a teplá večeře

Večeře nemusí být teplá, ale zejména v zimních a jarních měsících potěší teplá polévka. Na polévku můžeme s výhodou využít luštěniny, obsahují bílkoviny a celkově dobře sytí.

„Na velikosti porce polévky nešetřete, večeřová polévka má objem kolem 400 mililitrů. Nemají v ní chybět bílkoviny (zmíněné luštěniny, tofu, ryby, vývar z masa, vývar z koster), zelenina a složené sacharidy. V případě sacharidů máme k dispozici celou paletu možností – do polévky se hodí jáhly, kroupy, kuskus, pohanka, vločky, rýžové nudle i rýže,“ radí odbornice na výživu.

Na rychlou večeři zkuste pomazánky

Vhodnou studenou večeří jsou pomazánky, které můžete vytvářet v mnoha variantách. Vynikajícím zdrojem bílkovin a vápníku je tvaroh, který bývá základem mnoha pomazánek. Pomazánky podávejte nejlépe na více druzích pečiva, menší členové rodiny si zpravidla vybírají bílé pečivo, dospívající a dospělí raději volí celozrnné, tmavé varianty pečiva.

„Pečivo bohatě ozdobte zeleninou nebo podávejte zeleninu ve formě oblohy nebo salátu. Vyplatí se nabízet více druhů, děti mají radši nepálivé druhy zeleniny, muži nepohrdnou pórkem, červenou cibulí nebo paprikou. Příjem důležitých vitaminů, minerálních látek a fytochemikálií získáte z čerstvých natí,“ dodává dietoložka Karolína Hlavatá.

Autor:






Nejčtenější

Sue a Noel Radfordovi a jejich děti v roce 2015
Už jsme skončili, říkají po 20 dětech britští manželé Radfordovi

Sue Radfordová (42) a její manžel Noel (46) si opravdu nemůžou stěžovat, že by měli málo dětí v domě. Letos se jim narodil další syn. Doma tak mají už 19...  celý článek

Miss Prima křivky 2017 Libuše Dvořáková (19. září 2017)
Baculky mají novou královnu. Miss Prima křivky je Libuše Dvořáková

Téměř čtyři hodiny trvala v úterý volba nové Miss Prima křivky v Branickém divadle. Podle porotců byla soutěž velice vyrovnaná a o pořadí rozhodovaly jen...  celý článek

ilustrační snímek
Čtvrtina českých dětí má mobil už ve školce. Jak jim nastavit pravidla?

První mobilní telefon není pro děti sice prvním setkáním s obrazovkou a virtuálním světem za ní, ale poprvé je nástroj trvale v jejich rukách. O čem by si při...  celý článek

Výstřih do véčka, sukně v áčkovém střihu, výrazný účes i boty na podpatku bez...
Pět tipů, jak si vylepšit siluetu: pomůže střih, prádlo i doplňky

Pokud chcete být spokojenější při pohledu do zrcadla, není hned nutné se uchylovat k dietě nebo tvrdému tréninkovému režimu. Trocha přemýšlení při nakupování a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Záhadná nemoc, kterou trpí Lady Gaga. Fibromyalgie začíná bolestí svalů

Chronickým nezánětlivým postižením svalů – fibromyalgií – trpí dvě procenta populace. Teď se mezi ně přiřadila i světoznámá zpěvačka Lady Gaga, která kvůli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě
Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě

Každá druhá žena si přeje mít vlasy jako vodopád. A tak následuje hodinová foukaná, nespočet pěn a sprejů na objem, drah... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.