Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se správně jíst, jedině tak můžete zůstat štíhlí celý život

aktualizováno 
Více než polovina lidí v Česku má nadváhu a české děti dokonce patří k nejtlustším v Evropě. Jak si zajistit ideální hmotnost na celý život? Spolu s výživovými specialisty Karolínou Hlavatou a Petrem Havlíčkem vám v projektu "Vím, co jím" opět radíme, jak změnit jídelníček a vybrat potraviny, které jsou zdraví prospěšné.

"Pro udržení normální hmotnosti je nejdůležitější zachovat rovnováhu mezi příjmem a výdejem energie. Bohužel v životě člověka je řada rizikových období, kdy hrozí, že přibereme. Jedná se hlavně o dospívání, těhotenství, kojení, menopauzu, změnu zaměstnání, apod. Pokud se zrovna nacházíme v podobném životním období, je důležité na sebe více myslet, chystat si jídlo dopředu a celkově se nezanedbávat," říká dietoložka Karolína Hlavatá. 

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Nejčastější chybu lidé dělají v tom, že když chtějí shodit pár přebytečných kilogramů, začnou dodržovat příliš přísnou dietu, mají hlad a v důsledku toho režim brzy poruší. Dostanou se tak do bludného kruhu věčného držení diet bez dlouhodobého účinku. 

"Chybou bývá také nedostatek bílkovin, vyřazování některých potravin (typicky pečivo, přílohy) a vyhledávání extrémních doporučení. Důsledkem vyjmenovaného bývá zmíněný pocit hladu, touha po sladkém, slaném či tučném. Dále pak poruchy spánku, únava, v delším horizontu vyšší náchylnost k infekcím, úbytek svalové hmoty, zpomalení metabolismu a následný jo-jo efekt. Pokud se uchýlíme k jednostranným dietám, hrozí i nedostatek vitaminů, minerálních látek, vlákniny," varuje Hlavatá. 

K hubnutí přispívá i psychická pohoda

I proto je důležité, pokud chtějí lidé zhubnout a udržet si ideální hmotnost celý život, změnit svůj životní styl. Podle slov výživového poradce Petra Havlíčka se úspěch skrývá v dodržování těchto základních faktorů: vyvážené stravy, pohybu, odpočinku a dobré psychické pohody.

„Správná strava má být především pestrá, protože každá potravina je něčím výjimečná a pouze v případě, že budeme jíst pestře, dostaneme vše, co tělo potřebuje. Nikdy není dobré zcela vyřazovat určitou skupinu potravin ze své stravy,“ vysvětluje dietoložka.

Jezte pravidelně

Zkonzultujte své stravovací návyky s odborníky a nechte si sestavit jídelníček na míru.

Základ stravy mají tvořit komplexní sacharidy, které tělu dodávají potřebnou energii a v průměru mají hradit 50 až 55 procent z celkového energetického příjmu. Asi 30 procent by měly tvořit tuky, důležité například pro vstřebávání některých vitaminů a zbytek bílkoviny. Ty podporují růst svalů a zajišťují životní funkce.

Součástí vyváženého a zdravého stravování je také zelenina a ovoce. S ovocem ale šetřete, denní množství by nemělo být vyšší než 200 až 300 gramů. Zeleninu si klidně dopřejte neomezeně. 

„Čím nižší energetický příjem, tím by měl být nižší podíl sacharidů, ale měl by stoupat podíl bílkovin,“ dodává k dodržování dietního režimu Karolína Hlavatá.

Rady, jak vybírat vhodné potraviny najdete ve videu.

Ukázkový jídelníček zdravé vyvážené stravy

Pro ženy

Snídaně: 1 krajíc tmavého pečiva, slabě pomazaný rostlinným tukem, 3 plátky tvrdého sýra, 1 velké rajče, pomerančový džus

Svačina: 150 ml polotučný jogurt, 200 g jahody

Oběd: 200 g rybí filé, 250 g bramborová kaše, 200 g dušená zelenina, zeleninová polévka

Svačina: dalamánek, 1/2 balení cottage sýr, paprika

Večeře: čočková polévka, tmavý rohlík, zeleninový salát se lžičkou olivového oleje

Pro muže

Snídaně: 2 krajíce tmavého pečiva, slabě pomazané rostlinným tukem, 3 plátky tvrdého sýra, 2 plátky šunky, 1 velké rajče, pomerančový džus

Svačina: 150 ml polotučný jogurt, 200 g jahody, 50 g musli

Oběd: 200 g rybí filé, 250 g bramborová kaše, 200 g dušená zelenina, zeleninová polévka

Svačina: dalamánek, balení cottage sýr, paprika

Večeře: čočková polévka, 2 ks tmavého rohlíku, zeleninový salát s 2 lžičkami olivového oleje

Autor:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Příběh Ivety: Po porodu se k nám tchyně nastěhovala, její péče mě ničí

Po návratu z porodnice mě doma čekala tchyně. Nadšená z prvního vnoučka a připravená mi pomáhat. První dva dny jsem byla ráda, ale po mnoha týdnech neustálé...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Nový prezident České stomatologické komory Roman Šmucler hostem diskusního...
Děti v ghettech nikdy neviděly kartáček, upozorňuje šéf zubařů Šmucler

Jednou z priorit, na kterou se chce nově nastupující šéf Stomatologické komory Roman Šmucler zaměřit, je prevence zubních kazů u dětí - především v sociálně...  celý článek

Pikantní zeleninová polévka
Pórková, s květákem i paprikou. Nejlepší podzimní polévky pro zahřátí

Nejsychravější a zároveň nejmalebnější roční období už úřaduje nejen v kalendáři, ale také za okny, takže je pravý čas na husté zeleninové polévky. Kromě toho,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak se rychle zbavit stresu

Určitě to dobře znáte. Zrychlí se vám tep, sevře se hrdlo a žaludek a najednou máte pocit, že se nemůžete pořádně nadechnout. Stres útočí. Poradíme vám pár...  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Ilustrační fotografie
Gynekolog: Když žena neotěhotní do roka, měla by to řešit s lékařem

Problémy s početím má v dnešní době stále více lidí. Jen v Česku trápí neplodnost každý čtvrtý pár. „Muži i ženy na tom mají stejný podíl. Je to zhruba půl na...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?
Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?

Také bojujete s tím, jak vykouzlit uhrančivý kočičí pohled? Ani nejdražší oční stíny a dokonalá linka nebudou co k čemu,... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.