Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Video: jak snížit čas maratonu o půl hodiny? Triky z dílny biochemika

aktualizováno 
Lyžařský maraton Marcialonga na 70 km v italském Trentinu není žádná selanka ani pro ty nejlepší. Architekt a herec David Vávra s Petrem Pravdou z iDNES.cz si proto nechali udělat zátěžové testy, aby se dozvěděli, jak na tom téměř tři měsíce před závodem jsou s kondicí a jak se mají nejlépe připravovat.

Pražská laboratoř Therapypoint v Dejvicích si podává české sportovce v různých odvětvích. Zkušenému sportovnímu biochemikovi Jiřímu Novotnému nezůstalo nic utajeno.

Sportem ke zdraví PO PADESÁTCE

Po nedávném seriálu v němž iDNES.cz pomohl Monice Klušákové ze Zakřan u Brna s tréninkem a dovedl ji až na maraton v Chicagu (výsledný čas těsně přes čtyři hodiny), - máme nový sportovní projekt. Tentokrát je zaměřen na náročný fyzický výkon po padesátce. Jeho dobrovolnými aktéry se stali architekt a herec David Vávra a Petr Pravda z iDNES.cz.

Davida i Petra změřil, zvážil, určil množství podkožního tuku a zjistil plicní funkce. Zatímco David absolvoval test na běhacím pásu, Petr šlapal na rotopedu. Zátěž se postupně zvyšovala prakticky až do maxima. Jiří Novotný přitom oběma sledoval tepovou frekvenci, odebíral kapilární krev a průběžně v ní sledoval hladinu koncentrace laktátu. Pak určil jejich aerobní a anaerobní práh a hranice tepových tréninkových pásem.

Je co zlepšovat

"Oba by závod zvládli už teď, otázkou je v jakém čase a v jaké pohodě," konstatoval biochemik. "Díky speciální přípravě mohou výsledný čas stlačit až o 30 až 45 minut níž. Ale hlavně se u toho nebudou trápit. Neměly by přijít například žádné křeče nebo případná svalová zranění."

Oba borci si podle Novotného závod užijí a kromě stopy budou vnímat i okolí.

Herec David Vávra při zátěžových testech

"Elitní závodníci jezdí sedmdesátikilometrový závod lehce pod tři hodiny, rychlostní průměr kolem 25 kilometrů v hodině. Naše dva borce tipuji po přípravě vycházející z testů zhruba na čtyři a půl hodiny, což by mohl být výsledek i v první třetině závodního pole. Dnes by to bylo za pět hodin, takový rozdíl je znát," dodává biochemik.

"Zkráceně, teoreticky podle výsledků testů: David by jel dnes rovnoměrným tempem s možností krize v závěru, ale pomalu. Po tréninku pojede bez krize, stále rovnoměrně, ale rychleji. Petr by jel nyní sice rychleji, ale v poslední třetině by pravděpodobně "vytuhnul", takže by musel výrazně zpomalit. A to právě tím aerobním tréninkem odstraníme. Nevytuhne a dojede v pohodě. Kromě závěrečného kopce, kde už stejně mele z posledního každý."

Herec David Vávra při zátěžových testech

David má váhu ok, Petr je sportovec-tlusťoch

Při testech příjemně překvapil hlavně David. Biochemika uspokojil dobrým poměrem výšky a hmotnosti (189 cm a 83 kg, index Bi je 6.4, tedy v optimální rozsahu mezi 4-8), až výbornými plicními parametry a celkově dobrou vytrvalostní kondicí. Hůře už na tom byly ukazatele podkožního tuku (15 %, ideální je kolem 10 %) rychlostní předpoklady a dlouhodobá schopnost práce ve vysokém zatížení.

"David je schopen jet ve středním tempu relativně velmi dlouho a rovnoměrně. Jeho ekonomika pohybu je na vysoké úrovni a dokáže efektivně využívat tukový metabolismus. Už dnes by závod mohl jet. Nesmí se však nechat strhnout případnými nástupy a zrychlováním soupeřů. To by mohla být jeho smrt," říká Novotný. "Bude muset také zapracovat na speciální vytrvalosti a posilovat ruce."

Petr měl naopak slušné parametry rychlostní, schopnost práce při vysokém zatížení a průměrné parametry plicních funkcí. Ne příliš dobrý je však jeho poměr výšky a váhy (174 cm a 86 kg, index Bi -11.6, ideálně má být u vytrvalostních výkonnostních sportovců kladný, nikoli záporný). Bohužel pro něj je to jeden z nejdůležitějších ukazatelů, který ovlivňuje negativně vše ostatní.

Novinář iDNES.cz Petr Pravda při zátěžových testech

"Zatímco jako člen normální populace je ok, coby sportovec má nadváhu a ta ho omezuje," říká Novotný. "Místo toho, aby pracoval na speciálním tréninku, bude muset část období, které zbývá do závodu, věnovat usilovnému shazování přebytečné váhy. Chtělo by to shodit aspoň šest kilo. Nadváha ovlivňuje negativně prakticky vše. Petr prostě zbytečně tahá batoh zátěže navíc. Když pojede stejnou rychlostí s Davidem, bude vydávat o deset až patnáct procent energie víc než on. Navíc to může mít i negativní vliv na zdraví, hlavně na vazy a klouby."

To, že Petr může nějakou dobu bez problému fungovat i při vysokém zatížení, je podle Novotného dobrý ukazatel výkonnosti. Ale pro takový dálkový maratonský běh jako sedmdesátikilometrová Marcialonga to není moc potřebné. V závodě, který pojede přibližně pět hodin, to zužitkuje maximálně na startu, kdy bude moci rychle vyrazit a pak dvakrát, třikrát během závodu k zachytávání případných nástupů. Jinak ne.

Ve špatném poměru výšky a váhy je Petr typickým představitelem muže, byť sportovce, svého věku. Běžné sportování s touto nadváhou zvládne celkem v pohodě, pro dlouhý lyžařský maratón je to už zbytečně moc. Právě dlouhodobá příprava na těžký závod se ale může stát základem zdravějších životních návyků.

Zatímco David se bude moci více věnovat rozvoji speciální vytrvalosti, Petr musí trénovat zpočátku hlavně v pomalejším aerobním režimu a místo cukrů spalovat tuky. K tomu navíc musí přidat i dietu.

Další trénink se bude řídit zejména srdeční frekvencí (pomocí pulsmetru). Pro trénink aerobní vytrvalosti, která je pro vytrvalostní výkony rozhodující, by se měla u Davida pohybovat v rozmezí 121-137 tepů za minutu a u Petra v rozmezí 129-145 tepů. Tělo v tomto režimu vydrží efektivně pracovat velmi dlouhou dobu díky spalování tuků a nikoli cukrů, kterých má jen velmi omezenou zásobu.

O tom, jak přesně budou naši borci trénovat a co a jak má Petr jíst, aby zhubl, si povíme příště.

Kdo ještě našim borcům radí

Stanislav ŘezáčRádcem při tréninku se stal jeden z nejlepších světových maratonců na lyžích, český reprezentant Stanislav Řezáč, který se chystá i na zimní olympiádu ve Vancouveru (vítěz Marcialongy v roce 2005).

Jan JakubíčekDohled nad kondičním cvičením bude mít trenér Jan Jakubíček, který se od roku 1998 věnuje závodně modernímu pětiboji a od roku 2000 je členem státní reprezentace. Působil i jako osobní trenér.

Jan PirkOdborné a hlavně praktické rady ohledně zdraví a správného oblečení poskytl profesor Jan Pirk z pražského IKEMu, sám náruživý dálkový běžec.

O závodu

Marcialonga

Marcialonga se koná v neděli 31. 1. 2010. Závod se jede na 70 km klasickou technikou údolím Val di Fassa a Val di Fiemme v Dolomitech italského Trentina. Start je v Moeně v nadmořské výšce 1 184m. Cíl v Cavalese – 1 000 m.n.m. Závod je specifický tím, že se ze 70 až 80 % jede pomocí soupažů. Trénink musí být proto hodně zaměřen na posilování horní poloviny těla, hlavně paží.

Oficiální stránky závodu - ZDE

Turistické stránky Trentina - ZDE

Autor:






Nejčtenější

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.