Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vědci se přou, kolik zeleniny ochrání srdce

  15:47aktualizováno  15:47
Tři porce ovoce a zeleniny denně by měly člověka ochránit před onemocněním srdce. Vyplývá to z nejnovější studie řeckých expertů. Na kardiologickém kongresu ve Vídni řekli, že jíst denně víc než toto množství, nemá žádný užitek. Jejich britští kolegové ale tvrdí, že ideálních je pět porcí denně.

Jednou porcí se myslí například jedno jablko, či pomeranč nebo větší rajče, čemuž pak odpovídá 100-150 gramů salátu, či 200 gramů dušené zeleniny.

Navzdory tvrzení expertů, že to může výrazně snížit riziko srdečních nemocí, infarktu nebo dokonce rakoviny, však v Británii plní tento požadavek tak jeden muž z osmi a jedna žena ze sedmi.

Řecký profesor Demosthenes Panagiotakos provedl se svými kolegy z univerzity v Aténách průzkum, do něhož bylo zařazeno 84 lidí se srdečními problémy a 1078 zdravých dobrovolníků.

Všichni dostali stejnou otázku, kolik ovoce a zeleniny obvykle jedí. Z odpovědi vyplynulo, že skutečně pravidelně jí ovoce a zeleninu 43 procent pacientů se srdečními nemocemi a 67 procent zdravých lidí.

Z nich většina jí méně než dvě porce denně. Sedm procent z lidí nemocných na srdce a deset procent zdravých dobrovolníků uvedlo, že jedí víc než 2,5 porce denně.

Odborníci tvrdí, že lidé, kteří jedí jednu až dvě porce zeleniny a ovoce denně, jsou vystaveni mnohem nižšímu riziku srdečních onemocnění ve srovnání s těmi, kdo se ovoci a zelenině vyhýbají. U lidí, kteří jedí 2,5 porce denně, se riziko srdečních onemocnění snižuje až o 70 procent. Tady se to ale zastavuje.

Jíst víc než tři porce denně prý už nemá vliv na výrazné snižování rizika srdečních onemocnění.

Britské ministerstvo zdravotnictví si však stojí za svým doporučením, že by lidé měli jíst pět porcí ovoce a zeleniny denně. "Obsáhlé studie ukázaly, že čím více ovoce a zeleniny, tím nižší riziko koronárních nemocí," tvrdí.

Závěry řeckých vědců se podle nich liší proto, že studie aténské univerzity byla časově omezená a bylo do ní zapojeno méně lidí.

Autor:




Nejčtenější

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Další z rubriky

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.