Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vánoce ve zdraví: rady, jak se nepřejídat a neskončit v nemocnici

  0:44aktualizováno  0:44
Kdyby náš žaludek uměl mluvit ve větách, asi by nás během Vánoc zahrnul sprchou nelichotivých výrazů. Zase ho budeme týrat vším tím tučným a sladkým jídlem, zase nám bude těžko. Přejídání se je takové české specifikum. Můžeme se bránit?
Atmosféra Vánoc a stovky figurek jsou k vidění v betlémech vystavených v domě

Atmosféra Vánoc a stovky figurek jsou k vidění v betlémech vystavených v domě J. A. Schumpetera v Třešti. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kdybychom se chystali na Vánoce jako naši předkové, neměli bychom šanci obalovat se v tomto čase tukem a nepolykali bychom pastilky na podrážděný žaludek. Oni si totiž různé dobroty odpírali několik týdnů dopředu a schraňovali si je právě na svátky. Stranou odkládali oříšky, med, houby - proto ten předvánoční půst, který trval ještě přes Štědrý den.

Večeřela se polévka a kapr, ale byl to jiný kapr, než jakého známe dnes - rybu tehdy nesoukali do trojobalu, nezajídali ji bramborovým salátem s majonézou. Na Boží hod se vařila čočka, až šestadvacátého byl stůl bohatěji obložený, ale nečekejte žádné kalorické orgie. Jedlo se hodně ovoce, krocan, který má dietní maso, malé kousky cukroví a vánočka.

Takové Vánoce vám i dnes odkývá každý expert na výživu. "Je to přirozené stravování. Ne jako dnes, když si lidé pořizují na Vánoce podivnou únorovou stravu, tedy klobásy a vepřové, vánočky si mažou máslem a cukroví pojídají od rána do večera," říká lékařka Kateřina Cajthamlová, specialistka na zdravé stravování.

My jsme si vánoční jídelníček hodně přizpůsobili – místo ořechů a ovoce pojídáme mastnou kachnu s knedlíky, vinnou klobásu, chlebíčky s majonézou a "pár kousků" cukroví v naší řeči znamená osm druhů. Tolik jsme jich v průměru napekli loni, v domácnostech na jižní Moravě dokonce jedenáct, jak spočítala firma Unilever při svém průzkumu.

Pět rad, jak překonat nástrahy obžerství

1. MALÉ HŘÍCHY POVOLENY
Když se budete stresovat tím, že nesmíte ani jeden perníček, stejně si ho dáte. Navrch dva chlebíčky s majonézou a najednou propadnete pocitu, že už je to jedno, a sníte půlku vánočky. Nebo hrozí opačný extrém: budete se užírat, že nic z prostřeného stolu nesmíte, v koutě spolykáte bílý jogurt, ale na náladě vám to nepřidá. To je lepší dát si pár kousků něčeho zakázaného a být v pohodě. Nebojte, na kilech se tenhle malý hřích neprojeví.

2. CHOVEJTE SE ÚSPORNĚ
Povolili jste si pár kilojoulů navíc, tak s nimi nakládejte opatrně. Brambůrky, tučné oříšky a svařené víno můžete mít kdykoliv v roce, teď si dopřejte něco opravdu vánočního.

3. NEHLTAT, VYCHUTNÁVAT
Tahle rada platí víc než kdykoliv jindy. Když zhltnete jídlo v restauraci, pravděpodobně vám na talíř nepřihodí další kus masa. Vánoční tabule bývají přeplněné a tady je třeba být opatrní. Jezte pomalu, jídlo si vychutnávejte, zabráníte tím automatickému chování, kdy si přidáte, aniž byste ještě měli hlad.

4. PŘED OSLAVOU SE NAJEZTE
Čeká vás rodinná akce, kde se stoly budou prohýbat. Nevyhnete se tomu, tak zkuste aspoň malý trik: než odejdete z domu, dejte si kousek něčeho menšího, po čem vám brzy nevyhládne. Vyhnete se tak situaci, že s kručícím žaludkem neodoláte všem těm nástrahám.

5. NETRESTEJTE SE
Snědli jste toho víc, než jste si povolili. Nemá smysl se tím trápit a strachovat se o pracně shozená kila. Když dodržujete správný režim měsíc nebo ještě déle, jeden dva dny přejídání vaše úsilí nezmaří.

Přitom nemluvíme pouze o třech dnech přejídání, v mnoha domácnostech se hoduje celý advent až do Tří králů. "Konec roku je navíc obdobím účetních uzávěrek, lidé jsou unavení a u televize dojídají deficit celého roku. Začnou se na to těšit už od podzimu. Dnešní konzumní podoba Vánoc tomu přispívá, obchodníci dělají všechno pro to, abychom ve vánoční atmosféře žili čtvrt roku. Já osobně jsem si první informace o Vánocích všimla už v září," podotýká Kateřina Cajthamlová. Jenže zatímco tři dny přejídání vám zas tolik neublíží (pokud vás nechytne žlučník), za čtvrt roku se už postava dokáže výrazně proměnit - a není to k lepšímu.

Vánoce na vzduchu

Ještě v něčem jsou svátky jiné než dřív. Naši předkové je trávili v pohybu. Několikrát vyrazili do kostela - v mrazu, sníh si museli odházet lopatou. My většinou sedíme na gauči a jediným sportem je cesta k ledničce a pohyb palce po ovladači.

Podle doktorky Cajthamlové je to především kvůli tomu, že se vytratil náboženský obsah Vánoc. Mnoho lidí ignoruje tradice, nemají svátky spojené s návštěvami kostela, chtějí být doma, nejlépe u televize. A cpát do sebe enormní dávky jídla - v tom jsme ostatně přeborníky v celé Evropě.

"Před pár lety se mi to vymstilo, kvůli přejídání jsem na Vánoce porodila, přestože jsem měla termín až v polovině ledna," vypráví Hanka z Prahy. Na první svátek vánoční poobědvala husu, k tomu si neodepřela další vánoční dobroty a z množství jídla se jí udělalo špatně. "Husa s miminem se už do břicha nevešly, tak dítě muselo ven," směje se Hanka, "taky jsem si od té doby dávala pozor, a když byly děti malé, snažili jsme se s nimi co nejvíc času přes Vánoce trávit venku. Ještě když bylo dceři osmnáct, vyžadovala, abychom šli na Štědrý den krmit zvířátka." Pohyb je nejlepší obrana proti tomu, abyste se přes Vánoce cítili jako nafouknutý balón. Běžte ven, třeba jen na procházku.

Se žlučníkem na pohotovost

Jídlo si neodpíráme, přestože každý druhý Čech má problémy s nadváhou nebo je přímo obézní. S tím souvisejí i různé zdravotní komplikace, kterými trpíme proto, že nezdravě (a hodně) jíme. Právě na Vánoce však nehrozí jen to, že se od svátečně prostřeného stolu odvalíte s funěním. Můžete si způsobit vážnější problémy. Lékaři, kteří tráví svátky na pohotovostech, tam nebývají zbytečně.

"Běžnými návštěvníky jsou lidé se žlučníkovými kameny a kolikami, které vzniknou po nedietních jídlech. Horší situace nastane, když jídlo s velkým obsahem tuků vyprovokuje žlučníkový záchvat, který je dále komplikován akutním zánětem slinivky. Pacient pak musí zůstat v nemocnici," upozorňuje internista Jan Kábrt z pražské kliniky Program H plus.

Z množství jídla si můžete také "pokazit" žaludek, zvlášť když do sebe začnete nezdravé jídlo házet už od rána a pokračujete až do večera. "Projevit se mohou problémy se slinivkou břišní, u diabetiků nadměrné množství jídla zhoršuje hodnotu cukru v krvi," doplňuje lékařka a odbornice na hubnutí Cajthamlová.

Český ramadán

Pokud se snažíte jíst zdravě a nechcete udělat na Vánoce výjimku, porušte bez výčitek svědomí zavedené tradice. Ono se nic nestane, když nebude na štědrovečerní tabuli zrovna kapr. "Méně kalorické sladkovodní ryby jsou především candát, pstruh nebo štika. Mají příznivější poměr obsahu bílkovin k tukům," radí internista Jan Kábrt.

Hůř asi pochodíte u rodičů, ke kterým jezdíte pravidelně na husu. A taky na vosí hnízda od maminky, která teď nemůže pochopit, že neochutnáte. Anebo se vám nechce vysvětlovat, nacpete se a pak zápasíte s výčitkami svědomí. Nic si z toho nedělejte, krátkodobé povolení režimu z vás tlouštíka neudělá, zvlášť když se k němu zase brzy vrátíte. "Jeden den přejídání dosavadní úsilí nezmaří," uklidňuje Iva Málková, zakladatelka organizace STOB, která pomáhá lidem s hubnutím.

Dejte si však pozor na půst, který někteří lidé chápou tak, že celý Štědrý den nejedí a večer se nabouchají k prasknutí. "Omezení kalorického příjmu nevadí. Nemůže to však být jakýsi český 'ramadán', tedy konzumace jídel jednou denně," potvrzuje Jan Kábrt.

Pokud máte potřebu očistit tělo od nezdravého jídla, pijte zelený čaj. Vyhněte se alkoholu. Udělejte si zeleninový salát. A běžte ven.

Autor:






Nejčtenější

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.