Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V. Vítejte v klubu chronických dietářů

  7:00aktualizováno  7:00
Patříte mezi ty, kterým se zdravě žít, potažmo hubnout, začíná nejlépe od zítřka, od pondělka, od prvního v měsíci, jenom hlavně ne hned teď? A když už tedy máte hubnout, tak se ještě naposledy pořádně najíte "do zásoby"? Tak to tedy vítejte, dnes už naposled, v klubu "chronických dietářů". Vstupte na stránku, kde odpovídají odborníci ze společnosti Stop obezitě - STOB

Odborníci ze společnosti Stop obezitě - STOB- odpovídají ZDE

Moji milí "chroničtí dietáři", toto je poslední díl našeho seriálu, který bude věnován tentokrát strečinku. Nezoufejte však, neboť se v novém roce 2003 setkáme opět. iDnes totiž připravuje speciální přílohu o zdraví, ve které se mimo jiné dozvíte, jak shodit vánoční kila, jak si zacvičit, recepty na chutná a lehká jídla a ještě mnoho dalšího.

Relaxace (uvolnění) a aktivace (pohyb) by se měly stále střídat. Po velké pohybové zátěži se dostaví snížená vnímavost na další vjemy, které přicházejí z vnějšího prostředí. Organizmus reaguje únavou. Únava je signálem k regeneraci a relaxaci našeho těla. Na tuto zotavovací akci potřebujeme dostatek času. Teprve pak můžeme znovu podávat další kvalitní fyzický a duševní výkon. Právě relaxační cvičení nám pomáhá urychlit a odstranit nashromážděné nadměrné napětí ve svalech.

Existují různé metody, kterými ztuhlé svaly uvolníme:

Pasivní uvolňovací metoda je například masáž nebo různé typy prohřívání svalstva s následným uvolněním.

Aktivní uvolňovací metoda - strečink - je nejprogresivnější. Při cvičení se vědomě užívá toho, že se sval po kontrakci rychle uvolní a pak jej můžeme lépe protáhnout. Aktivace trvá 10 sekund a po ní okamžitě následuje několikasekundové uvolnění svalu.

Úspěšně protahovat můžeme pouze uvolněný sval. Klidným dýcháním a prodlouženým výdechem snížíme svalové napětí.

Nedoporučuji odcházet z hodiny aerobiku po posilování a před strečinkem, jak se často stává. Získaných deset minut vám za to opravdu nestojí. Strečink totiž zamezí tomu, aby vás druhý den bolely svaly. Ty jsou bez protažení totiž v šoku z posilování, zkracují se a vy se následující dny sotva ploužíte s bolavýma nohama nebo zadečkem.

Takže na co je strečink dobrý?

1.   Prevence svalových dysbalancí, které téměř vždy způsobují zdravotní potíže (postižení páteře a kloubů)
2.   Kompenzační cvičení k regeneraci cvičících.
3.   Kompenzace jednostranného přetěžování pohybového systému.
4.   Zlepšení nervosvalového aparátu před náročnými výkony.
5.   Pomáhá k celkovému uvolnění, psychosomatické účinky.
6.   Zlepšení kloubní pohyblivosti.
7.   Snížení klidového svalového napětí.
8.   Správné držení těla a dýchání.
9.   Tělesná zdatnost.
10. Snižuje intenzitu a výskyt svalové horečky.
11. Zvyšuje obratnost a výkonnost.
12. Přispívá k duševní a fyzické relaxaci.
13. Snižuje riziko poranění zad.
14. Snižuje podvrknutí kloubů a natržení svalů.
15. Snížení menstruačních bolestí.
16. Zpomalení procesu stárnutí svalů a kloubů.
17. Podpora svalové koordinace.

Mnoho zdaru ve cvičení i snižování nadváhy a užijte si Vánoce tak, abyste nemuseli začínat příští rok od začátku. Chronicky od začátku, milí "chroničtí dietáři".

Fotografie z festivalu 2+4 dny v pohybu.

Autoři:






Nejčtenější

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Další z rubriky

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.