Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Snadná cesta ke zdraví a dlouhověkosti

  1:00aktualizováno  1:00
Zlepšete svůj zdravotní stav, vyzval nedávno čtenáře britský deník Mirror. A zveřejnil několik jednoduchých kroků, jak toho dosáhnout. Jde o nepatrné změny v každodenním režimu, které však dokáží výrazně zlepšit kondici a prodloužit život.
Senioři

Senioři - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

První kroky se týkají úpravy jídelníčku, ale nezasahují výrazněji do jeho skladby.

Jezte, co máte rádi, ale k obědu si dejte sklenici stoprocentního pomerančového džusu. Omezte naopak alkohol a kávu, které zhoršují vstřebávání živin do těla.

Do kávy s mlékem přidávejte skořici. Půl lžičky tohoto mletého koření omezí cholesterol a hladinu cukru v krvi.

Místo bílého rohlíku sáhněte po celozrnném, obsahuje čtyřikrát více vlákniny a další důležité látky, z nichž některé dokonce omezují riziko rakoviny tlustého střeva.

Tato rada je pro Čechy zvláště cenná, neboť co do výskytu kolorektálního karcinomu patříme k evropské i světové "špičce". - vše o nádorech tlustého střeva a konečníku najdete ZDE

Zeleninu žvýkejte co nejdéle, zní další doporučení. Pokud se objeví na vašem talíři syrová, rozkousejte ji na kaši, uvolní se tím několikanásobně více účinných látek. Pokud zeleninu vaříte, zkuste omezit čas přípravy, aby v ní zůstalo co nejvíce vitaminů.

Další krok se týká japonského zvyku, podle něhož má na talíři vždy zůstat pětina porce nedojedená. Takže zapomeňte na typicky české přídavky a dojídání po rodinných příslušnících. Menší porcí předejdete infarktu, cukrovce i mrtvici.

Jezte citrusové plody. Jeden pomeranč či grep denně ochrání žaludek před vředy a záněty, ale také plíce před rakovinou.

Dopřávejte si pravou italskou pizzu, ale s extra porcí rajčat. Ta obsahují lypkopen - látku, která působí jako prevence rakoviny a zároveň omezuje záněty či poškození tkání.

Dbejte o svůj kartáček na zuby. Neměli byste jeden používat déle než dva měsíce. A minimálně dvakrát týdně ho vymyjte horkou vodou. Bakterie v něm usazené mohou ohrozit vaše zdraví.

Nezapomeňte procvičovat mozek. Skládejte puzzle, luštěte křížovky, čtěte detektivky, učte se jazyk. Mozek se tím neuvěřitelně procvičí a zůstane fit i po šedesátce, kdy nejvíc hrozí rozvoj demence a Alzheimerovy choroby.

Další sérii doporučení otevírá sex. Není ho nikdy dost! Věnujte se mu proto co nejčastěji. Sex zlepšuje náladu, prokrvuje tělo, zlepšuje imunitu.

Začněte denně používat dentální nit. Zdá se to banální, ale podle vědeckých důkazů prodlouží čištění zubů dentální nití život o šest let. Ničí se tím totiž velmi nebezpečné bakterie v mezizubních prostorách.

Smějte se. A hodně. Dlouhý nebo často opakovaný smích se rovná rychlému běhu, ale uvolňuje také do těla hormony štěstí a zlepšuje činnost srdce i plic.

Pokud to není nutné, zeleninu ani ovoce neloupejte. I brambory raději vařte ve slupce. Právě povrchové buňky plodů obsahují naprostou většinu blahodárných látek.

Zavolejte matce. Podle jedné vědecké studie lidé, kteří mají špatné vztahy s matkou, často končí jako alkoholici.

Dávejte si jako Angličané čaj o páté. Vynikající je hlavně zelený čaj - obsahuje obrovské množství protirakovinných a protizánětlivých látek.

Pořiďte si psa. Rodiny se zvířaty se lépe vyrovnávají se stresem, tvrdí vědci. Přítomnost zvířat uklidňuje a dokonce snižuje krevní tlak.

Jezte sezamová, lněná, slunečnicová a další semínka. Dodáte tělu cenné mastné kyseliny, minerály a vitaminy.

Každý týden si dopřejte extra hořkou čokoládu. Buďte optimisté. A pěstujte přátelské vztahy, uzavírá deník Mirror. To všechno vám pomůže zlepšit a prodloužit život.

Autor:






Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.